Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 37,252 záznamů.  začátekpředchozí37243 - 37252  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.90 vteřin. 

Postoj českých vojáků k afghánskému obyvatelstvu během rekonstrukčních snah v Afghánistánu
Lišková, Tereza ; Dopita, Tomáš (vedoucí práce) ; Kubátová, Hana (oponent)
Bakalářská práce se zabývá charakteristikou postoje českých aktérů na misích v Afghánistánu, především civilních pracovníků a vojáků provinčních rekonstrukčních týmů. Teoretická část bakalářské práce je postavena na názorech Samuela P. Hungtingtona o střetu civilizací a Francise Fukuyamy o konci dějin. V práci je taktéž využíváno názorů jejich kritiků například docenta Miroslava Mendela nebo Oskara Krejčího. Jako metodologický postup je v práci zvolena případová studie, konkrétně disciplinovaná interpretativní studie. Ke stanovení postoje českých aktérů v Afghánistánu byla prováděna analýza relevantních dat. Jednak veřejně dostupných materiálů a informací o misi v Afghánistánu, dále pak analýza publikovaných rozhovorů s účastníky PRT Lógar a pro práci bylo prováděno vlastní dotazníkové šetření mezi vojáky a civilními experty. Cílem bakalářské práce je stanovit charakteristické znaky postoje českých aktérů v průběhu rekonstrukčních snah v Afghánistánu a zároveň přiblížit, které z teorií o vzájemném vztahu dvou rozdílných kulturních skupin, tedy teorii Samuela Hungtingtona nebo Francise Fukuyamy, se postoj českých vojáků a civilních pracovníků více přibližuje.

Didaktický pohled na mezijazykový transfér při osvojování a užívání francouzských výpůjček v češtině
Přikrylová, Adéla ; Machová, Svatava (vedoucí práce) ; Fenclová, Marie (oponent) ; Vacková, Alena (oponent)
PŘIKRYLOVA, A : Didaktický pohled na mezijazykový transfer při osvojováni a užíváni francouzských výpůjček v češtině. Disertační práce. 2 díly. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2009. Disertační práce se skládá ze tří vzájemně propojených částí: lingvistické, teoretické a didaktické. Cílem lingvistické části je na přesně vymezené zásobě francouzských výpůjček v češtině vytvořit jejich konfrontační popis na všech jazykových rovinách českého a francouzského jazykového systému, který poskytne teoretické východisko pro stanoveni metodicky relevantních jevů, jež mohou mít potenciální vliv na pozitivní či negativní mezijazykový transfer a vytvoří tak základní materiál pro obsahovou stránku experimentálního výzkumu. Teoretická část mapuje historii teorií o transferu. Jejím cílem je představit vývoj vnímání pojmů pozitivního a negativního transferu prizmatem různých vědních oborů a jejich renomovaných zástupců. Pedagogickou část tvoří analýza experimentálního výzkumu, interpretace závěrů a jejich didaktické aplikace. Cílem pedagogické části je ověřit platnost stanovených hypotéz a výsledky výzkumu aplikovat na didaktiku českého jazyka.

Optimalizace provozu maloobchodní jednotky
Marič, Irma ; Průša, Přemysl (vedoucí práce) ; Odehnalová, Jitka (oponent)
Bakalářská práce s názvem "Optimalizace provozu maloobchodní jednotky" je rozdělena do dvou částí.První část se věnuje teoretickému výkladu metod optimalizace počtu pracovníků, struktury jejich času a problému stanovení optimální otevírací doby maloobchodní prodejny. Druhá část práce je věnována aplikaci uvedených metod na příkladu tří konkrétních prodejen firmy Time Out v Praze.

Dialekt Caipira
Šmaiclová, Gabriela ; Hricsina, Jan (vedoucí práce) ; Jindrová, Jaroslava (oponent)
Tato práce, nazvaná Dialekt caipira, se zabývá jedním z dialektů brazilské portugalštiny, jeho historickou a sociologickou formací a jeho lingvistickými charakteristikami. První kapitola obsahuje výklad pojmu dialekt a dialektologie v souladu se studiemi uskutečněnými v této oblasti. Představuje vývoj dialektologických výzkumů od mladogramatiků až po dnešek. Zahrnuje teorii variability Williama Labova, jenž se odklání od tradičního synchronního přístupu k jazyku jako k homogennímu předmětu studia, a provádí výzkumy, které zahrnují variabilní užití jazyka a jeho lingvistické, společenské a stylistické determinanty. V souladu s Chambersem a Trudghillem jsou, kromě jiného, představeny společenské vrstvy, se kterými se při studiu jazyka setkáváme, a které mají za daných okolností obecné tendence k užívání určitých stylů řeči. Poté jsou stanoveny termíny, které budou během práce používány. Druhá kapitola se zabývá brazilskou hovorovou portugalštinou. Nastiňuje historickou formaci jazyka v Brazílii a společenské faktory, které ji ovlivňovali. Představuje vznik jazyka língua geral, umělého jazyka vytvořeného jezuitskými misionáři pro účely evangelizace. Tento jazyk byl hojně užívaný v prvních stoletích v koloniální společnosti a obzvláště pak ve státě São Paulo, který je jednou z oblastí, v nichž se...

The crime of genocide in the light of a judgment of the ICJ
Rákociová, Silvia ; Šturma, Pavel (vedoucí práce) ; Balaš, Vladimír (oponent)
Zločin genocídia vo svetle rozsudku MSD Diplomová práca sa zaoberá vplyvom rozsudku1 Medzinárodného Súdneho Dvora (MSD) na zločin genocídia. Dňa 22. marca 1993 podala na MSD Bosna a Hercegovina žalobu proti bývalej Federatívnej republike Juhoslávia (FRJ). FRJ bola obvinená z porušenia Dohovoru o zabránení a trestaní zločinu genocídia (Dohovor). Po 14 rokoch MSD nakoniec dňa 26. februára 2007 vo veci rozhodol. Na úvod sa Súd musel vysporiadať s procesnou námietkou žalovaného proti jurisdikcii Súdu a až po jej kladnom zodpovedaní sa zameral na samotné meritum veci. Podstatná časť rozsudku sa zaoberá zodpovednosťou štátu za genocídium. Napriek tomu, že Dohovor takýto záväzok výslovne nezakotvuje, Súd ju vyvodil z článku I. Zákaz genocídy je stanovený nie len v obyčajovom práve, ale aj v Dohovore. Následne "Súd poznamenáva, že sporné záväzky v prípade (...) a zodpovednosť štátu (...) sú záväzky a zodpovednosť podľa medzinárodného práva. Nie sú trestnej povahy."2 Preto štandard dokazovania nedosahoval taký vysoký stav, akým je stav bez dôvodných pochýb (typický pre trestnú zodpovednosť), avšak Súd aj tak požadoval "dôkazy úplne presvedčivé", ktoré odrážajú primeraný stupeň istoty pre tak závažné obvinenia, ako je zločin genocídia. Súd takisto rozhodol, že zodpovednosť štátu je úplne nezávislá na individuálnej...

Podpora práce s daty a časy v programovacích jazycích
Bendák, Martin ; Pavlíčková, Jarmila (vedoucí práce) ; Gála, Libor (oponent)
Cílem této bakalářské práce je analýza podpory práce s daty a časy v následujících programovacích jazycích: Java, Visual Basic, C++, C, QBasic, PL/SQL, Lisp a Prolog. Text lze formálně rozdělit do dvou logických celků. Prvním je popis situace ohledně různých typů kalendářů a odlišností ve formátování data a času po světě. S tímto popisem úzce souvisí norma ČSN ISO 8601, která se snaží řešit problematiku jednotné interpretace dat a časů v rámci mezinárodní výměny informací. Druhým logickým celkem je samotná analýza jednotlivých programovacích jazyků. Pojítkem mezi těmito celky je stanovení kritérií hodnocení, kde jsou určeny hlavní oblasti, na něž je v analýze brán zřetel (podpora: gregoriánského kalendáře, 24hodinové časomíry, formátování a dalších typů kalendářů).

Otokar Březina a Charles Baudelaire: Metafora světla a duše
Podhorská, Jana ; Pohorský, Aleš (vedoucí práce) ; Voldřichová - Beránková, Eva (oponent)
Diplomová práce se zabývá nejprve obecněji tematikou světla a duše u Charlese Baudelaira a Otokara Březiny a poté se soustřeďuje na jednotlivé motivy světla a duše a jejich metafory. Hlavním východiskem práce jsou především básnické texty obou autorů a metodou zkoumání je v této fázi literárně estetický rozbor. Vzhledem k tomu, že se jedná o srovnávací studii, další použitou metodou je komparace, jejíž součástí jsou tabulky frekvenčního zastoupení klíčových slov u obou básníků a výčty, které ilustrují problematiku dané kapitoly. Cílem této práce však není jen formální a interpretační srovnání, ale především stanovení podobností a rozdílů dvou básnických typů v rámci dané tematiky a literárně historického kontextu. Klíčová slova Charles Baudelaire, Otokar Březina, metafora, světlo, duše

Význam laktátu v diagnostice mitochondriálních onemocnění u dětí
Magner, Martin ; Zeman, Jiří (vedoucí práce) ; Baxová, Alice (oponent) ; Procházková, Dagmar (oponent)
Vyšetření hladin laktátu v krvi, likvoru a v moči zastává důležitou roli v diagnostice mitochondriálního onemocnění u dětí. Interpretace výsledků je však často obtížná pro nespecifičnost a variabilitu i u jednotlivých mitochondriálních poruch. V disertační práci byly stanoveny tři specifické cíle: 1. Analyzovat význam vyšetření laktátu v diferenciální diagnóze mezi dětmi s mitochondriálním onemocněním a dětmi s jinými chorobami. 2. Charakterizovat hladiny laktátů u různých mitochondriálních syndromů. 3. Popsat klinické a laboratorní data novorozenců s mitochondriálním onemocněním a navrhnout diagnostické algoritmy pro tuto věkovou skupinu. Byl zpracován klinický průběh a výsledky dětí vyšetřovaných na Klinice dětského a dorostového lékařství (KDDL). Laboratorní vyšetření byly provedeny v spolupráci s Mitochondriální laboratoří KDDL a s Ústavem dědičných a metabolických poruch. 1. Výsledky studie s vyšetřením laktátu u 107 dětí prokázaly, že krátké křeče trvající méně než 2 minuty nezvýšily koncentraci laktátu v likvoru. Laktát v likvoru tak byl spolehlivým markerem v diferenciální diagnostice dětí s mitochondriální poruchou od dětí s epilepsií. 2. Závažnost příslušného fenotypu je pro tíži laktátové acidózy důležitější než vlastní syndrom. 3. Byly navrženy diagnostické algoritmy pro novorozence s podezřením...

Zobcová flétna - od metodických problémů k rozvíjení tvořivosti
Hurníková, Kateřina
Cíl této práce spočívá v několika rovinách. Primární cíl sleduje stanovení takových tvořivých postupů, které ve výuce hry na zobcovou flétnu vedou ke zvládnutí konkrétních interpretačních problémů. Přitom zde množství problémů nevyčerpávám beze zbytku, ale věnuji se těm, které se mi během průzkumu ukázaly jako nejcitlivější - problémy dechu, artikulace a prstové techniky. Vycházím při tom z předpokladu, že tvořivost v nástrojové výuce je na různých stupních zastoupena různě. Na základním stupni obecně je instrumentální tvořivost omezena na minimum, zpravidla se stává jistým druhem průpravy na klávesových nástrojích, kde spočívá ve hře lidových písní podle sluchu a s improvizací jednoduchých doprovodů. Melodické nástroje prostor к harmonizaci neposkytují, a také proto se většině pedagogů jeví prostor pro kreativitu jako málo atraktivní. Tvořivost je tedy alespoň podle mé dosavadní zkušenosti se stavem této výuky na základních uměleckých školách v podstatě pomíjena. Na středním stupni je situace přece jen odlišná. Praxe dokládá, že v zapojování tvořivých činností do hudebníkovy přípravy však opět vedou klávesové nástroje. Daleko méně prostoru pak kreativitě poskytují vyučující hry na nástroje melodické. Sekundární cíl postihuje současný stav výuky hry na zobcovou flétnu na základních a středních uměleckých...

Zobcová flétna - od metodických problémů k rozvíjení tvořivosti
Hurníková, Kateřina ; Nedělka, Michal (vedoucí práce) ; Pecháček, Stanislav (oponent) ; Ašenbrenerová, Ivana (oponent)
Cíl této práce spočívá v několika rovinách. Primární cíl sleduje stanovení takových tvořivých postupů, které ve výuce hry na zobcovou flétnu vedou ke zvládnutí konkrétních interpretačních problémů. Přitom zde množství problémů nevyčerpávám beze zbytku, ale věnuji se těm, které se mi během průzkumu ukázaly jako nejcitlivější - problémy dechu, artikulace a prstové techniky. Vycházím při tom z předpokladu, že tvořivost v nástrojové výuce je na různých stupních zastoupena různě. Na základním stupni obecně je instrumentální tvořivost omezena na minimum, zpravidla se stává jistým druhem průpravy na klávesových nástrojích, kde spočívá ve hře lidových písní podle sluchu a s improvizací jednoduchých doprovodů. Melodické nástroje prostor к harmonizaci neposkytují, a také proto se většině pedagogů jeví prostor pro kreativitu jako málo atraktivní. Tvořivost je tedy alespoň podle mé dosavadní zkušenosti se stavem této výuky na základních uměleckých školách v podstatě pomíjena. Na středním stupni je situace přece jen odlišná. Praxe dokládá, že v zapojování tvořivých činností do hudebníkovy přípravy však opět vedou klávesové nástroje. Daleko méně prostoru pak kreativitě poskytují vyučující hry na nástroje melodické. Sekundární cíl postihuje současný stav výuky hry na zobcovou flétnu na základních a středních uměleckých...