Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 33,014 záznamů.  začátekpředchozí33005 - 33014  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.85 vteřin. 

The noise of death: Raul Brandão's Humus and the problems of its translation into Slovak
Štubner, Juraj ; Voldřichová - Beránková, Eva (vedoucí práce) ; Grauová, Šárka (oponent) ; Dufková, Vlasta (oponent)
Humus Raula Branda je nepochybne jedným z najdôležitejších prozaických diel portugalskej literatúry začiatku dvadsiateho storočia a z ideového i formálneho hľadiska prináša niekoľko zásadných inovácií, ktoré z tejto knihy robia dielo kladúce pri preklade veľmi špecifické problémy. Práca tieto problémy na základe filologického rozboru diela identifikuje a hľadá ich konkrétne riešenia, pričom prináša preklad vybraných častí diela do slovenčiny. Je rozdelená na tri časti. Prvá v krátkosti charakterizuje autora a objasňuje jeho postavenie v kontexte portugalskej a európskej literatúry. V druhej časti analyzujem dielo so zvláštnym dôrazom na aspekty rozhodujúce pre dostatočné porozumenie dielu, ktoré je pre akýkoľvek pokus o predklad rozhodujúce. V tretej časti je stanovená všeobecná koncepcia prekladu a jej východiská vrátane odôvodnenia výberu konkrétnej časti textu, identifikujem tu predpokladané problémy a načrtávam návrhy ich riešení. Následne je prezentovaný preklad vybranej časti diela. Nakoniec vybrané špecifické problémy prekladu diela do slovenčiny analyzujem a zvolené riešenia týchto problémov zdôvodňujem. V závere na základe rozboru diela a analýzy špecifických problémov definujem hierarchiu aspektov dôležitých pre preklad diela do slovenčiny a zamýšľam sa nad možnosťou aplikácie svojich záverov na...

The complex of wabet and court in temples of the Thirtieth Dynasty and the Ptolemaic and Roman period
Coppens, Filip ; Bareš, Ladislav (vedoucí práce) ; Vachala, Břetislav (oponent) ; Györy, Hedvig (oponent)
Předložená práce se zaměřuje na zvláštní architektonický komplex či celek, který se opakovaně objevuje v chrámech třicáté dynastie a Ptolemaiovské a Římské doby. Tento komplex tvoří otevřený dvůr a zvýšená zastropená kaple označované jako "dvůr" a wabet. Předložená studie zkoumá obecné charakteristiky a základní součásti všech známých komplexů wabetu a dvora a snaží se lépe pochopit jejich funkci v chrámech a jejich vývoj v čase. Po stručném úvodu pojednávajícím o třinácti chrámech, jež komplex wabetu a dvora obsahují, a o samotných těchto komplexech (první kapitola) se další kapitoly věnují umístění komplexu, jeho orientaci, plánu a chronologii (druhá kapitola), výrazům, které se používaly k jeho označení (třetí kapitola), popisu a rozboru textů a vyobrazení na jeho stěnách (čtvrtá kapitola) a studii o původu a vývoji tohoto výzdobného schématu (pátá kapitola), jež mají přiblížit činnosti prováděné v komplexu a jeho funkci v chrámu. Po analýze hlavních součástí typického komplexu wabet je nadnesena a částečně zodpovězena také otázka, zda a do jaké míry odpovídají různé starší prostory v chrámech Nové říše a Pozdní doby obrazu wabetu a dvora tak, jak je známe z pozdějších chrámů (šestá kapitola).

Hledání zaměstnání budoucích absolventů univerzit v současné japonské společnosti
Kuchařová, Eva ; Sýkora, Jan (vedoucí práce) ; Labus, David (oponent)
V této bakalářské práci se zabývám problémem hledání zaměstnání budoucích absolventů univerzit v současném Japonsku. V první kapitole charakterizuji tradiční vztahy, na nichž zaměstnání v Japonsku stojí a které jsou východiskem k pochopení složitosti celého problému. V kapitole druhé se pak zaměřuji na samotné aktivity související s hledáním zaměstnání, načasování jejich jednotlivých fází a na hlavní problémy, které současná podoba hledání zaměstnání přináší. Celý fenomén se snažím pojmout nejen z pohledu studenta hledajícího zaměstnání, ale také z pohledu firem hledajících vhodné a spolehlivé zaměstnance, a současně se zamýšlím nad tím, co nesoulad v požadavcích obou stran způsobuje.

Bretton-woodský měnový systém
Erlichová, Linda ; Kovář, Martin (vedoucí práce) ; Tumis, Stanislav (oponent)
Tato diplomová práce analyzuje jeden z historicky nejvýznamnějších měnových systémů - Bretton-woodský měnový systém, který ovlivńoval mezinárodní měnové vztahy mezi lety 1944-1971. Tento systém byl výsledkem spolupráce především mezi Spojenými státy a Velkou Británií, přesto že se jednání účastnilo velké množství dalších zemí, ve skutečnosti se zde však projevila naprostá mocenská a ekonomická převaha Spojených států. Výsledkem konference v Bretton Woods bylo také založení Mezinárodního měnového fondu a Mezinárodní banky pro obnovu a rozvoj. Bretton-woodský systém byl systémem zlaté devizy a systémem vázaných měnových kurzů s centrální měnou - americkým dolarem, jehož hodnota byla odvozena od jeho zlatého podílu. Systém fungoval v zásadě bez problémů do konce 50. let, kdy začala centrální zamě systému - Spojené státy - vykazovat dlouhodobé deficity. V následujícím období se důvěra v udržitelnost systému stále snižovala a útoky spekulantů neustále rostly. Problémy systému narůstaly a proto se na začátku 70. let spojené státy rozhodly od něj ustoupit. Práci jsem rozdělila na dvě části. V první, teoretické, která zahrnuje druhou kapitolu, se věnuji základním teoretickým pojmům a charakteristikám systému. Pokusím se nastínit základní charakteristiky pevných a plovoucích měnových kurzů a a historických systémů založených na přítomnosti zlata v oběhu. Ve druhé, praktické části analyzuji Bretton-woodský systém v praxi historického vývoje. Praktická část je rozdělena na 3 logické podkapitoly: faktory a historické okolnosti předcházející jeho vzniku, dále kapitola zabývající se jeho vývojem v období, kdy byl relativně úspěšný, a kapitola zabývající se zánikem systému a hledání příčin tohoto zániku. V závěru se pak pokusím o syntézu nejdůležitějších poznatků vyplývajících z této práce.

Rolová hra ve výuce angličtiny na I. stupni ZŠ
Kaprálová, Magdalena ; Svobodová, Radmila (vedoucí práce) ; Ferklová, Alžběta (oponent)
Cílem diplomové práce je ukázat možnosti rolové hry ve výuce anglického jazyka, použití různých technik dramatické výchovy, které vedou k prohloubení pochopení a uvedení žáka do dané situace a jejich vliv na žákovo prožití situace, podíl na řešení situace a následné zapamatování si kognitivních i emočních přínosů rolové hry pro další motivaci k učení žáka. Zabývá se cíli a metodami současné výuky cizích jazyků, popisuje nové trendy ve výuce jazyků pro žáky prvního stupně základní školy. Popisuje jejich psychický vývoj v daném období a snaží se vysvětlit, jak tyto poznatky udávají směr výuky cizích jazyků na prvním stupni. Vysvětluje tím i rozdíl mezi výukou dospělých a žáků prvního stupně. Výuka jazyků s použitím metod dramatické výchovy přináší odlišný přístup k výuce. Rozvíjí ji v rovině kognitivního poznání i emočních prožitků.

Svět jako "první svátost". Pojetí světa v liturgické teologii Alexandra Schmemanna
Macháčková, Ivana ; Noble, Ivana (vedoucí práce) ; Hošek, Pavel (oponent)
Alexander Schmemann, jeden z nejvýznamnějších ortodoxních teologů dvacátého. století, pojímá svět ve své liturgické teologii jako dar Boží lásky člověku. Člověk byl stvořen jako kněz stvoření a má stvoření přijímat jako dar a s díkůvzdáním ho má přinášet zpět Bohu. Člověk se ale od Boha odvrátil, žije sebestředně a oddělil světské a posvátné. Spásu vidí Schmemann v Ježíši Kristu, který obnovil vztah člověka k Bohu, obnovil kontinuitu mezi světem a sebou. Ústřední místo v životě víry zaujímá ve Schmemannově teologii liturgie. Eucharistii popisuje Schmemann jako vstup církve do radosti jejího Pána. Má kosmický, všeobjímající charakter a vše proměňuje. Tato liturgie se koná odděleně od světa, za zavřenými dveřmi, ale za svět. V oběti přinášíme Bohu celý svět a ten se v eucharistii stává tím, čím vždy být měl a nebyl. Církev je darem smíření a odpuštění a zastupuje celé stvoření před Bohem. Schmemann klade velký důraz na společenství. Kritizuje však snahy o jednotu církve 'zdola' a. vymezuje se i proti aktivitám církve v oblasti sociální a politické. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Dobré mravy a veřejný pořádek jako limity autonomie vůle v občanském právu
Vopěnková, Tereza ; Dvořák, Jan (vedoucí práce) ; Elischer, David (oponent)
1 Resumé Předložená diplomová práce pojednává o zásadách dobrých mravů a veřejného pořádku se zaměřením na jejich úlohu plnit funkci limit omezujících autonomii vůle. Přestože obě zásady představují neurčité právní pojmy, nesnaží se je tato práce přesně definovat ani obsáhnout veškeré praktické možnosti jejich uplatnění. Cílem práce bylo přiblížit možný obsah těchto principů a poukázat na jejich význam pro posouzení platnosti právního jednání, popřípadě konkretizovat další následky právního jednání, které by těmto zásadám odporovalo. Na danou problematiku je nahlíženo především z pohledu českého právního řádu. Na příkladném a omezeném počtu právních institutů se tato práce pokouší vystihnout možnosti uplatnění dobrých mravů a veřejného pořádku coby korektivů autonomie vůle. Práce je rozčleněna do osmi kapitol. Tématem první kapitoly je zásada autonomie vůle a její postavení v českém právním řádu. K takovému úvodu bylo přistoupeno především za účelem pochopení celé práce a upozornění na význam této zásady pro fungování demokratické společnosti. Druhá kapitola se zabývá zásadou dobrých mravů. Blíže jsou specifikovány různé názory na obsah tohoto pojmu. Dále je v této části pojednáno o tradici dobrých mravů v českém právním řádu nebo o jejím zakotvení v právních řádech jiných evropských států. Nakonec jsou...

Výuka náboženství na ZŠ a SŠ. Postoj veřejnosti k tomuto problému.
Ondrejková, Kateřina ; Strašíková, Blanka (oponent) ; Liguš, Ján (vedoucí práce)
Tato práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou část. V teoretické části se věnuji náboženské výuce a výchově v průběhu dějin, zabývám se osobností učitele náboženství (předpoklady a hlavní požadavky na osobnost učitele náboženství) a v neposlední řadě také postavením náboženství, církevních škol a církví v současném právním řádu České republiky. V praktické části jsem se zaměřila na konkrétní názory tří zkoumaných skupin - rodičů, žáků a pedagogů jedné pražské základní školy. Na jejich postoje k náboženství obecně, postoje ke křesťanství a jiným náboženstvím. Zjišťovala jsem jejich názor na možnost výuky náboženství na školách. Pokusila jsem se zjistit, jaké vidí dnešní rodiče důvody pro a proti výuce náboženství.

Financial cycle and its indicators
Lešková, Michaela ; Blahová, Naděžda (vedoucí práce) ; Pour, Jiří (oponent)
Předmětem diplomové práce je hlubší analýza finančních cyklů, které jsou často v pozadí jiných finančních témat a jejichž jasné a přesné poznání stále není dostatečné navzdory jejich vysoké významnosti ba až kritickým bodem pro finanční stabilitu. V práci se zabýváme indikátory finančních cyklů, budem si klást otázku, jak jsou jednotlivé finanční cykly, t.j. akciové, uvěrové a cen nemovitostí, synchronizované nejen mezi sebou, ale i s hospodářským cyklem, a jaké důsledky tato synchronizace přinaší při pohledu na různé scénáře. Zlom ve fázi boomu je často spouštěčem finanční krize, a proto se pokúsime zjistit, zda je tyto zlomy možné včas předvídat. Rozebíráme také doporučené přizpůsobení politiky na finanční cyklus a v závěrečné fázi diplomové práce se zaměřujeme na analýzu finančního cyklu v České republice.

Duchovní hudba Johanna Sebastiana Bacha
Staňková, Eva ; Tvrdek, Petr (vedoucí práce) ; Špačková, Alena (oponent)
Anotace: Málková, Eva. Duchovní hudba Johanna Sebastiana Bacha. Praha: Husitská teologická fakulta Univerzity Karlovy, 2012. Diplomová práce. Cílem této diplomové práce je představení duchovní hudby Johanna Sebastiana Bacha a její teologické zvěsti. Vyhledáním a zhodnocením hudebně-teologických prvků v Bachově díle přibližuje práce Bachovo teologické, filosofické a mystické smýšlení. Předporozuměním a komplexním vnímáním Bachovy duchovní hudby lze hlouběji nahlédnout smysl a cíl umělcovy tvorby. V první (teoretické) části se zabývám myšlenkovými proudy, jež mohly Bachovu duchovní tvorbu ovlivnit. Následně vymezuji díla, která lze považovat za duchovní hudbu. V druhé (praktické) části vyhledávám hudebně-teologické prvky, jež Bacha při jeho tvorbě oslovovaly. Zkoumáním Bachova uměleckého stylu se snažím nalézt propojení hudebního a teologického obsahu a zároveň se snažím upozornit na závažnost teologické zvěsti Bachova duchovního díla.