Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 32,603 záznamů.  začátekpředchozí32594 - 32603  přejít na záznam: Hledání trvalo 1.35 vteřin. 

Polarita diskurzu v překladu popularizačních textů ze španělštiny do češtiny
Bulířová, Anna ; Králová, Jana (vedoucí práce) ; Ježková, Slavomíra (oponent)
Inherentní složkou každého komunikativního procesu je existence autora a adresáta, kteří jsou významnými slohotvornými činiteli, neboť do značné míry ovlivňují výstavbu textu. Autor při tvorbě textu zohledňuje očekávání a kompetenci adresáta, který text přijímá a interpretuje podle toho, jak je formulován a jak odpovídá konvencím pro daný typ textu. Vztah autora a adresáta vytváří v komunikátu tzv. polaritu. Polaritu je možné sledovat ve výstavbě řečnické perspektivy - v užívání 1. os. sg., inkluzivního plurálu, 2. os.pl., ve využívání řečnických otázek, zvolacích vět, v předjímání adresátových reakcí apod. Vztah mezi komunikačními partnery je ovlivňován normami, které se v různých kulturách liší, a proto je třeba při překladu zohledňovat, že k dosažení adekvátního přenosu je třeba překročit kulturní hranici a polaritu diskurzu v textu uzpůsobit tak, aby odpovídala očekáváním ze strany příjemce překladu. V naší práci jsme zkoumali polaritu diskurzu v původních španělských a českých popularizačních textech a sledovali jsme, jak s polaritními prostředky zacházejí čeští překladatelé. Na styl popularizační jsme se zaměřili proto, že v souvislosti s polaritou diskurzu zaznamenal v posledních letech v důsledku internacionalizace komunikace četné změny.

Institucionalizace sestry specialistky pro hojení ran
Koutná, Markéta ; Holmerová, Iva (vedoucí práce) ; Bureš, Ivo (oponent)
Vývoj situace v oblasti moderního hojení ran vyvolává potrebu zamyslet se nad zavedením nekterých zmen v postavení sester specialistek. Zdravotní sestry již radu let vykonávají cinnosti týkající se ošetrování ruzných ran, avšak nemají k temto výkonum dostatecné legislativní zázemí. Zvlášte v praxi se ukazuje jako duležité vytvorení systému sesterských kompetencí na celostátní úrovni spolu se specializovaným vzdeláním a následným zaškolením. Teoretická cást diplomové práce mapuje soucasný systém vzdelávání v hojení ran v Ceské republice. Za kolébku moderního hojení je považovaná Velká Británie. Proto také práce predkládá jednu z možností vzdelávacího systému z této zeme a popisuje cinnost sestry specialistky zvané "Tissue viability nurse". Soubor doplnuje seznam zahranicních spolecnosti pro hojení ran a nastavení kompetencí sester z desíti státu. Hlavním námetem teoretické cásti byl návrh mrížky kompetence jako nástroje, který by mohl v praxi nastavit hranice kompetence. Hodnocení mrížky ve forme pilotní studie probíhalo v ambulantním i nemocnicním zarízení. Praktická cást prezentuje názory lékaru a sester pomocí kvantitativního a kvalitativního výzkumu. Ve výsledcích kvantitativního výzkumu byl navržen vzdelávací systém a vyjádrena podpora pozici budoucí specialistky. Jedním z hlavních cílu diplomové práce...

Neverbální komunikace se zaměřením na gesta, která doprovázejí řeč.
Bednaříková, Nikola ; Škvařilová, Božena (vedoucí práce) ; Blažek, Vladimír (oponent)
V této práci je gestikulace představena v kontextu neverbální komunikace. Gesta pravděpodobně předcházela vzniku artikulované řeči. Nicméně i v současnosti lidé sdělují prostřednictvím gestikulace informace svému okolí. Tuto schopnost mají již malé děti, u kterých gesta navíc slouží jako prekurzor řeči. Lidský jazyk je kodifikovanou formu vyjadřování. Na každé slovo můžeme nahlížet jako na určitý symbol. Toto formální uspořádání může získat i komunikace gesty. Děje se tak v případě, že gestikulace nahrazuje řeč. Sdělování myšlenek prostřednictvím symbolů je relativně komplikované. Lidé však mají možnost prezentovat své názory a myšlenky pomocí gest, která nemají ustálenou formu. Ta zpravidla doprovázejí mluvenou řeč. Gestikulace má význam pro posluchače i mluvčí. Přínosy byly formulovány pro každého zvlášť. Mluvčím pomáhá udržovat plynulost projevu, snižuje kognitivní zátěž a usnadňuje formulaci myšlenek, které nejsou schopni postihnout slovy. Posluchači získávají informace o tématu, jež jim je sdělováno. Gesty navíc mohou být vyjádřeny odlišné informace, které nejsou obsaženy v mluveném projevu. Tento nesoulad mezi pohyby rukou a řečí je přínosný pro oba komunikační partnery.

Význam Františka Kutnara pro poznání novodobých českých dějin
Středová, Veronika ; Beneš, Zdeněk (oponent) ; Maur, Eduard (oponent)
Význam Františka Kutnara pro poznání novodobých českých dějin spočívá především v jeho pozoruhodném přijetí a následném osobitém rozvedení strukturalismu, jehož teze utvořené v českém vědeckém prostředí třicátých let 20. století uplatnil při formování vlastního strukturálně funkčního pojetí historického faktu. Kutnar vyšel prokazatelně z domácích inspiračních zdrojů, zejména z díla Josefa Ludvíka Fišera a Jana Mukařovského, na druhé straně však podivuhodně evokoval teze francouzských historiků první a druhé generace školy Annales, především Marca Blocha a Fernanda Braudela, popřípadě s jejich koncepcemi pozoruhodně souzněl. První náznaky Kutnarova strukturálně funkčního pojetí historického faktu lze dohledat již v jeho dílech z počátku čtyřicátých let. V Obrozeneckém nacionalismu (1940) nacházíme první formulace o skladebné povaze dějinné skutečnosti, o obsahu, proměnách a funkcích jejích jednotlivých složek. Souvislejší výklad pak nacházíme v Sociálně myšlenkové tvářnosti obrozenského lidu (1948), kde se Kutnar vyjádřil ke skladebnému pojetí historického faktu lid. Poukázal na jeho vnitřní složitost, která je dána množstvím složek, jež jsou zapojeny do vzájemných vztahů, z nichž každá vykonává z hlediska celku určité nezastupitelné funkce. Upozornil na jeho kontinuálnost a také proměnlivost v dějinách,...

Skončení pracovního poměru
Vitouš, Alan ; Štangová, Věra (vedoucí práce) ; Brádlerová, Libuše (oponent)
pracovní poměr, skončení pracovního poměru, výpověď z pracovního poměru, dohoda o skončení pracovního poměru Tato rigorózní práce se bude zabývat mimo jiné i přehledem a rešerší veškeré relevantní právní úpravy, upravující pracovní poměr a způsob skončení pracovního poměru. Z uvedeného záměru vyplývá také základní vědecká metoda, která bude při zpracovávání této rigorózní práce použita, bude metoda analytická. Zcela logicky tato práce nebude pouhou kompilací, na vhodných místech budou formulovány vlastní postoje a postřehy zpracovatele rigorózní práce k otázce skončení pracovního poměru a jednotlivých způsobů skončení pracovního poměru. Kromě metody analytické bude použita také metoda komparativní, neboť bude provedeno také porovnání stávající právní úpravy a úpravy předchozí. V neposlední řadě bude věnována pozornost i úvahám de lege ferenda. Tato rigorózní práce je rozdělena do úvodu a do osmnácti kapitol, závěru a přehledu použitých pramenů.

Názory trenérů na současné problémy trenérské profese
Vancl, Karel ; Kocourek, Jan (oponent) ; Kovář, Karel (vedoucí práce)
Jmeno a pfijmeni autora: Be. Karel Vancl Nazev diplomove prace: Nazory treneru na soucasne problemy trenerske profese Pracoviste: Katedra pedagogiky, psychologic a didaktiky TV a sportu Vedouci diplomove prace: PhDr. Karel Kovaf, Ph.D. Rok obhajoby diplomove prace: 2010 Abstrakt: Cile prace: Cilem prace bylo zjistit aktualni problemy a vyzvy prace sportovniho trenera. Zamefili jsme se na motivaci, odmenovam, trenerske vzdelavani a kompetence treneru na ruzne urovni. Pokusili jsme se zjistit vliv formalni urovne vzdelani treneru na postoje k soucasnym problemum trenerstvi. Soucasti prace bylo i hodnoceni trenerskych kurzu pofadanych FTVS UK. Pouzite metody: Dotaznikove setfeni probehlo v letech 2007-9 v ramci vzdelavacich kurzu na FTVS. Celkove jsme zpracovali udaje od 601 treneru reprezentujicich 29 sportovnich odvetvi. Pouzili jsme dotaznik Svobody (1997) aplikovany jiz v minulych setfenich. Vysledky: Zasadni posun nastal oproti minulym studiim v nazorech treneru na financni hodnoceni trenerske prace. Ukazalo se, ze sportovnimu trenerstvi se nejvice venuji vysokoskolsky vzdelani trenefi ve studijnim programu Telesna vychova a sport a stfedoskolsky vzdelani trenefi. Tento trend se potvrdil i u treneru mezinarodnich soutezi (narodni tymy). Kurzy pofadane FTVS UK povazuje vetsina treneru za pfinosne jak...

Rétorická výchova a vzdělávání
Královič, Petr Michael ; Lukeš, Jiří (vedoucí práce) ; Špačková, Alena (oponent)
Diplomová práce Rétorická výchova a vzdělávání srovnává pojetí rétorické výchovy ve Starověkém Řecku a Římě se současným přístupem k rozvíjení komunikačních funkcí ve vzdělávacích programech základních škol a gymnázií v ČR. Práce vychází z teoretické analýzy východisek a cílů formulovaných v nejstarších klasických dílech o rétorice a v nejnovějších koncepčních dokumentech školních kurikulí. Zpracovávané téma se orientuje na diskuzi o úloze, podmínkách a možnostech intencionálního pěstování komunikační gramotnosti ve škole. Dílčí pozornost je věnována očekávaným výstupům z uplatňovaného kompetenčního modelu ve výuce primárního (základního) a sekundárního (středoškolského) vzdělávání.

Osobnost pedagoga v adiktologii
Svobodová, Dana ; Koťa, Jaroslav (vedoucí práce) ; Poláčková, Věra (oponent)
Diplomová práce Osobnost pedagoga v adiktologii se skládá ze dvou částí. Teoretická část podrobně popisuje adiktologii zabývající se zkoumáním příčin a důsledků látkových i nelátkových závislostí v kontextu vědních oborů, specifikuje její vysokoškolské studium u nás i v zahraničí. Charakterizuje profesní kompetence učitelů a kvalifikační profil absolventů adiktologie. Zabývá se evaluací zaměřenou na kvalitu výuky a způsoby hodnocení vzdělávání u nás i v zahraničí. Empirickou část tvoří kvantitativní výzkumné šetření, porovnávající názory studentů a absolventů na výběr, spokojenost s odbornou úrovní a organizací rozvíjejícího se studijního oboru. Nahlíží na kvalitu studia pohledy studentů a absolventů a věnuje se osobnostním charakteristikám učitelů adiktologie, tak jak je sdílejí studenti, absolventi a učitelé.

Výpočetní model procesu segmentace spojitého toku řeči v českém jazyce
Stehlík, Luděk ; Smolík, Filip (oponent) ; Bahbouh, Radvan (oponent)
Rigorózní práce diskutuje otázky spojené s povahou lidské mysli, procesu osvojování jazyka a kognitivního vývoje a prezentuje výsledky výpočetního modelování jednoho z klíčových vývojově psycholingvistických jevů - segmentace spojitého toku řeči na jednotlivá slova za využití fonotaktických a prozodických vodítek. V obecné části práce je nejdříve uvedeno filozofické téma psychofyzického problému a následně je popsáno myšlenkové, historické a kognitivně-antropologické pozadí v současné kognitivní vědě zcela převládajícího komputačně-reprezentačního paradigmatu, v rámci kterého je lidská mysl pojímána jako druh výpočtu ve smyslu manipulace a transformace syntaktických struktur. Podrobně jsou představeny dvě soupeřící interpretace tohoto tvrzení v podobě hypotézy fyzikálního symbolového systému a konekcionismu, které se liší zejména v názoru na to, jak blízko (nebo daleko) běžným myšlenkám a pojmům by se měla hledat formální pravidla specifikující mentální výpočet. Zmíněny jsou rovněž dvě alternativní teorie v podobě dynamické (nebo také tělesné) kognitivní vědy a teorie distribuované kognice, podle kterých podstata inteligence nespočívá (pouze) v manipulaci komplexními vnitřními reprezentacemi okolního světa, ale především v dynamické interakci mezi větším počtem různých faktorů, které se nacházejí jak uvnitř...

Příprava začínajícího učitele na integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Sauerová, Barbora ; Hejlová, Helena (vedoucí práce) ; Linková, Marie (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do běžné základní školy. Pojednává v souvislosti s tím o terminologii, o právní úpravě integrace v České republice. Autorka analyzuje význam, přínos a překážky v procesu školní integrace, popisuje podmínky a kompetence relevantních činitelů, kteří se na integraci podílejí. Cílem výzkumné části je zjistit a porovnat názory, zkušenosti a potřeby studentů, začínajících učitelů a integrujících učitelů v oblasti integrace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami do běžných tříd. Diplomová práce je určena pro začínající pedagogy.