Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 20,383 záznamů.  začátekpředchozí20374 - 20383  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.75 vteřin. 

Badatelsky orientovaná výuka ve fyziologii člověka s využitím školních experimentálních systémů
VOMÁČKOVÁ, Vladislava
VOMÁČKOVÁ V. 2016: Badatelsky orientovaná výuka ve fyziologii člověka s využitím školních experimentálních systémů. Diplomová práce. Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity. České Budějovice. 47 s. Badatelsky orientovaná výuka představuje moderní přístup k výuce přírodovědných předmětů, který má za cíl podnítit zájem žáků o tyto předměty. V současné době je při provádění úloh badatelského charakteru možnost využít laboratorní sady, které žákům umožňují zkusit si opravdovou práci vědce. Cílem práce bylo navrhnout badatelsky orientované úlohy vztahující se k tématům z fyziologie člověka, ve kterých budou využity různé typy laboratorních experimentálních systémů. Navržené úlohy byly prakticky ověřeny při výuce na dvou vybraných základních školách a jednom osmiletém gymnázium. Dílčím cílem práce bylo zjistit, zda badatelsky orientovaná výuka s využitím laboratorních systémů vede k lepšímu osvojení znalostí a rozvoji badatelských dovedností než klasické laboratorní práce, kde žáci pracují podle návodu od učitele. Za tímto účelem byl sestaven pre-test a post-test a žáci byli rozděleni do dvou skupin experimentální skupina pracovala badatelsky orientovaným způsobem a kontrolní skupina pracovala podle návodu. Jednotlivé úlohy byly ověřeny v praxi a byl sledován jejich vliv na úroveň znalostí a dovedností žáků. Z výsledků vyplynulo, že badatelsky orientované vyučování nevede k horším výsledkům než výuka pomocí klasických konvenčních metod. Znalosti i dovednosti žáků se po absolvování experimentální výuky zvýšily, ale mezi kontrolní a experimentální skupinou nebyl statisticky významný rozdíl.

Manifestace diskursivních hierarchií ve spotřebě a jejich proměna v kontextu finanční krize
Šrám, Kristián ; Chytková, Zuzana (vedoucí práce) ; Tahal, Radek (oponent)
Diplomová práce se zabývá otázkou, jakým způsobem spotřebitelé vyjednávají svoji sociální pozici prostřednictvím spotřebních praktik. Teoreticky je práce opřena o sociálně-konstruktivistická východiska a předpokládá, že realita je sociálně konstruovaná a sestává z neustále vyjednávaných významů, což implikuje, že studované fenomény jako spotřeba a sociální pozice jsou studovány v symbolických a kulturních kontextech, jež je konstituují. Metodologicky je práce ukotvena v kvalitativním výzkumu a v rámci výzkumu spotřebního chování se hlásí k výzkumnému proudu consumer culture theory. Mezi hlavní zjištění patří závěry, že pohled na konkrétní spotřební praktiky je ovlivněn sociální pozicí spotřebitele, přičemž platí, že vyšší vrstvy jsou více reflexivní. Nicméně hranice sociální pozice nejsou pevné, což umožňuje jejich překročení. Toho lze dosáhnout reinterpretací sociální pozice, kde byla pozorována opozice diskursu neoliberalismu a diskursu egalitarismu, jež se stávaly základními strategiemi obhájení vlastní sociální pozice. Druhou možností je překročení ekonomických hranic kulturním rozhledem a prostřednictvím spotřeby demonstrovat, že kulturní kapitál je důležitější než kapitál ekonomický. V českém prostředí však zatím neexistuje obecný konsensus ohledně výkladu toho, co je kulturní kapitál, což vytváří větší prostor pro vyjednávání vlastní sociální pozice.

Projekt vývoje Integrovaného testovacího nástroje
Ženíšek, Jan ; Buchalcevová, Alena (vedoucí práce) ; Kolář, Ladislav (oponent)
V současné době je rychlost vývoje nových softwarových produktů klíčovým faktorem úspěchu a není podstatné, zda se rychlým vývojem snaží různé společnosti co nejvíce uspokojit potřeby zákazníků nebo předběhnout konkurenci a zaplnit tak volné místo na trhu. Díky zrychlenému vývoji jsou kladeny nové nároky na proces zjišťování kvality softwaru. Nástroje, které podporují proces zajišťování kvality softwaru, jsou v současnosti dvojího druhu. V prvním případě se jedná o komplexní testovací nástroje komerčního charakteru, které zpravidla obsahují rozsáhlé funkcionality, ale jejich nákup je extrémně finančně nákladný. Protipólem těchto nástrojů jsou nástroje open-sourcové, které lze naopak možno pořídit zdarma, fungují na více druzích operačních systémů a je možné je jakkoliv upravovat. Jejich funkce jsou, bohužel, většinou zaměřeny pouze jen na určitou podmnožinu řízení kvality softwaru. Tento současný stav se rozhodla změnit společnost TRASK solution a.s., která oslovila kompetenční centrum Software Quality Assurance na Vysoké škole ekonomické v Praze, za účelem vytvoření Integrovaného testovacího nástroje (zkráceně ITN), který by nejen využil výhodu open-source nástrojů, ale i poskytoval široké množství funkcionalit jako komerčních řešení. Hlavním cílem diplomové práce je popsat podstatné fáze procesu vytváření systému Integrovaného testovacího nástroje po stránce věcné i metodické. Tento cíl práce je složen z řady cílů dílčích, mezi které patří analýza zadání a návrh řešení systému, analýzy portfolia open-source produktů, výběr nejvhodnějších nástrojů pro následnou integraci, zvolení metodiky budování informačních systémů, zhodnocení zpětné vazby od zadavatele a návrh dalšího směru rozvoje nástroje. Nejvýznamnějším přínosem diplomové práce je samotná realizace projektu ITN, který může být využit nejenom při výuce informatiky na Vysoké škole ekonomické v Praze, ale může být použit i při řízení kvality softwaru v komerčních společnostech.

Nadváha a obezita v dětském věku
FEDROVÁ, Vendula
Tato diplomová práce se zabývá problematikou nadváhy a obezity v dětském věku. Problematika dětské obezity je podrobně popsána a následovně rozdělena. Zabývá se příčinami vzniku nadváhy či obezity u dětí, následně popisuje diagnostiku nadváhy či obezity u dětí. Dále popisuje typy obezity, léčbu a její prevenci. Metodická část byla zpracována za pomoci kvantitativního výzkumu. Technikou sběru dat byly dotazníky určené pro děti základních škol v rozmezí 4. {--} 9. tříd. Stanoveným cílem pro účely diplomové práce bylo zmapovat problematiku nadváhy a obezity žáků základních škol ve městě a na venkově v rozmezí 4. {--} 9. třídy. Především jejich stravovací zvyklosti a pohybovou aktivitu. Tento cíl byl splněn. V souladu s cílem byly stanoveny hypotézy. Hypotéza 1 zněla: Nadváha či obezita se bude ve zvýšené míře vyskytovat u dětí se špatnými stravovacími návyky. Na základě výzkumu byla tato hypotéza vyvrácena. Děti se zkoumanou problematikou mají téměř shodné stravovací návyky jako děti s normální váhou. Hypotéza 2 zněla: Nadváha či obezita se bude ve zvýšené míře vyskytovat u dětí s nízkou pohybovou aktivitou. Na základě výzkumu byla tato hypotéza částečně potvrzena. Děti se zkoumanou problematikou méně často navštěvují sportovní kroužky a to o 20 % méně dětí. Ve zbývajících otázkách týkajících se pohybové aktivity se vyhodnocené výsledky dětí z obou skupin téměř nelišily. Ani dnešní době se nevyhýbá problematika obezity. Obezita se stala závažným problémem ve všech vyspělých zemích, mezi které patří i Česká republika. Tato problematika nepostihuje pouze dospělou populaci. V posledních letech se stále častěji můžeme setkat s nadváhou či obezitou u dětí. Počet dětí s nadváhou u nás neutěšeně narůstá. Toto tvrzení odborníků potvrzuje i výzkum provedený pro účely této diplomové práce. Z výsledků je zřejmé, že celých 140 dětí což činí 20 % ze zkoumaného vzorku má problém s nadváhou či obezitou. Rozložení problematiky nadváhy a obezity bylo následující. Nejvyšší výskyt nadváhy byl ve věkové kategorii 12 let, kde bylo 14 % dětí s nadváhou. Ve věkové kategorii 15 let mělo obezitu 12 %. Z celkového počtu dětí s nadměrnou hmotností je celkem 38 % chlapců s nadváhou a 25 % trpících obezitou. U dívek trpělo 18 % nadváhou a 19 % mělo obezitu. Při porovnání dětí s nadměrnou hmotností mezi venkovem a městem je zřejmé, že na vesnici žije značně větší množství dětí s problémem zvýšené hmotnosti. 68, 5 % dětí s obezitou či nadváhou z venkova oproti 31, 5 % městským dětem. Obezita dětí představuje celospolečenský problém v mnoha zemích, ale v naprosté většině se na nadbytečných kilogramech podílí nevhodná strava a životní styl, především nedostatek pohybu. Proto je velmi důležitá prevence, která by měla být zaměřena na děti a jejich rodiče již od útlého věku.

Inkluzivní vzdělávání v mateřských školách
MLEJNKOVÁ, Jana
Téma bakalářské práce se zabývá stavem inkluzívního vzdělávání v běžných mateřských školách. V teoretické části se zabývám vysvětlením významu pojmů integrace, inkluze a inkluzívní vzdělávání. Dále pak věkovou kategorií dětí v předškolním věku a jejich výchovou a vzděláváním. Závěr teoretické části je věnovaný stavu inkluzívního vzdělávání v naší republice podle dostupných zdrojů. Praktická část je zaměřená do Plzeňského kraje. V praktické části jsem si stanovila hlavní cíl, kterým bylo zjistit postoje pedagogických pracovníků a zřizovatelů mateřských škol k inkluzívnímu vzdělávání. Dílčími cíly bylo: zjistit postoje učitelek mateřských škol k integraci a inkluzívnímu vzdělávání, dále hlubší vhled do postojů učitelek, které ve své praxi již dítě s postižením ve své třídě integrované měly. Pro doplnění celé situace jsem ještě zjišťovala postoje ředitelek a zřizovatelů mateřských škol k této problematice.

Školní aktovky, problematika jejich hmotnosti ve vztahu k vadnému držení těla v populaci školních dětí
SOUKUPOVÁ, Tereza
Ve své diplomové práci jsem se zabývala problematikou hmotnosti školních aktovek ve vztahu k vadnému držení těla v populaci školních dětí. Cílem práce bylo provést zmapování problematiky hmotnosti aktovek na 1. stupni základních škol na českobudějovicku a českokrumlovsku ve vztahu k přetěžování dětského pohybového aparátu. Ve své diplomové práci jsem popsala stavbu pohybového aparátu a funkci jeho jednotlivých složek a vývoj v jednotlivých etapách vývoje dětského organismu s důrazem na období mladšího školního věku. Zabývala jsem se optimálním držením těla a nejčastějšími odchylkami od fyziologické normy. Popsala jsem rizikové faktory vzniku vadného držení těla a základními diagnostickými testy, které se k této problematice vztahují. Část práce jsem věnovala školní zátěži, zejména nepřiměřenými zdroji zátěže statické a možnostmi jejího odstranění. V neposlední řadě jsem shrnula problematikou školních aktovek. Pro výzkumnou část jsem použila metodu objektivního měření a vážení žáků i jejich aktovek v jednotlivých třídách prvního stupně vybraných základních škol, doplněné dotazníkovým šetřením pro rodiče. Výsledky byly zpracovány pomocí tabulkového kalkulátoru MS Excel. Výzkum potvrdil dvě ze stanovených hypotéz, zbývající dvě hypotézy se byly vyvráceny. Na základě objektivně zjištěných dat lze konstatovat, že děti byly školní aktovkou přetěžovány ve všech třídách prvního stupně základních škol, na kterých výzkum probíhal. Tím byla potvrzena jedna z hypotéz. Další potvrzenou hypotézou bylo, že děti si nemohou nechávat pomůcky ve škole. Rodiče dětí v nadpoloviční většině případů uvedli, že dítě si pomůcky musí nosit s sebou. Pozitivním zjištěním bylo, že děti si aktovku denně připravují a na jejich přípravě se podílí rodiče. Toto zjištění vyvrátilo jednu z hypotéz. Poslední hypotéza předpokládala, že rodiče neznají rizika, která souvisí s příliš těžkou školní aktovkou. Tato hypotéza se nepotvrdila. Respondenti uvedli alespoň jednu z možných rizik ve většině případů.

Rekombinantní produkce bovinních NK receptorů
Böerová, Nikola ; Kavan, Daniel (vedoucí práce) ; Šulc, Miroslav (oponent)
NK buňky, které jsou součástí vrozeného imunitního systému, získávají stále větší pozornost, zejména kvůli svým schopnosti cytotoxicky zabíjet buňky některých nádorových linií a při určitých virových, bakteriálních či parazitárních napadeních organismu. NK buňky byly objeveny již v 70. letech 20. století a hrají důležitou roli při orgánových transplantacích, v boji s HIV a s jinými autoimunitními onemocněními. S okolím komunikují prostřednictvím svých receptorů, které zejména rozpoznávají nedostatečnou expresi MHC I glykoproteinů na povrchu cílových buněk, čímž se buňky brání rozpoznání cytotoxickými lymfocyty. Dodnes u některých z těchto receptorů nebyla rozřešena prostorová struktura, fyziologický ligand či jejich přesná role v organismu. Tato diplomová práce se zabývá výzkumem receptorů pocházejících z tura domácího (Bos taurus), který nepatří mezi klasická laboratorní zvířata a mým úkolem bylo přispět do výzkumu této skupiny proteinů. Zabývala jsem se jedněmi z nejdůležitějších zástupců NK receptorů a to CD69, NKRP1 a NKG2D získaných rekombinantní produkcí v bakteriálních buňkách. Výsledky publikované v této diplomové práci navazují na mou bakalářskou práci a společně tak mohou být přínosem pro další strukturní výzkum proteinů a tím v budoucnu mohou pomoci např. ve veterinární medicíně.

Slabá řešení pro třídu nelineárních integrodiferenciálních rovnic
Soukup, Ivan ; Bárta, Tomáš (vedoucí práce) ; Kaplický, Petr (oponent)
Název práce: Slabá řešení pro třídu nelineárních integrodiferenciálních rovnic Autor: Ivan Soukup Katedra: Katedra matematické analýzy Vedoucí diplomové práce: RNDr. Tomáš Bárta, Ph.D. e-mail vedoucího: tomas.barta@mff.cuni.cz Abstrakt: Práce zkoumá systém evolučních nelineárních parciálních integro- diferenciálních rovnic ve třech prostorových dimenzích. Konkrétně studuje e- xistenci řešení systému uvedeném v [1] s Dirichletovou okrajovou podmínkou a počáteční podmínkou u0. Hlavní linie důkazu povedeme po vzoru důkazu v [9] a pokusíme se vyhnout komplikacím vyplývajícím z integrálního členu. Postup se skládá z aproximace konvektivního členu, aproximace potenciálů obou nelinearit kvadratickými funkcemi, důkazu existence aproximativního řešení a následně z navrácení se k původnímu problému pomocí regularity aproximativního řešení a vlastnostem nelinearit. Cílem je vylepšit výsledky získané v [1]. 1

Třídy Booleovských formulí s efektivně řešitelným SATem.
Vlček, Václav ; Kučera, Petr (oponent) ; Čepek, Ondřej (vedoucí práce)
Práce se zabývá třídami Booleovských formulí, pro které je problém splnitelnosti (SAT) řešitelný v polynomiálním čase. Zkoumá chování těchto tříd vzhledem k základním operacím s formulemi (komplementaci literálu, komplementaci proměnné, odebrání literálu nebo klauzule, částečné dosazení a spojení formulí). Dále se zabývá problémem rozpoznávání náležení formule do dané třídy, rozpoznávání splnitelnosti dané formule a vzájemnými vztahy těchto tříd vzhledem k inkluzi.

Regularita řešení systémů popisujících zobecněné Newtonovské tekutiny
Tichý, Jakub ; Kaplický, Petr (vedoucí práce) ; Pokorný, Milan (oponent)
Zkoumáme vlasnosti řešení systémů nelineárních parciálních diferenciálních rovnic popisující evoluční rovinné proudění jisté třídy zobecněných Newtonovských tekutin zahrnující především různé varianty mocninných modelů. Studujeme problém s hraničními podmínkami dokonalého skluzu. Nelineární eliptický operátor, který se zvtahuje k tenzoru napětí, má p-ppotenciální strukturu. Zaměříme se speciálně na případ p = 2. Hlavní část práce se zabývá regularitou druhých prostorových derivací a překonáváním nových obtíží spojených s užitím uvažovaných hraničních podmínek.