Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3,744 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.21 vteřin. 


Psychosociální situace rodiče dítěte s tělesným postižením
TOMANOVÁ, Růžena
Bakalářská práce Psychosociální situace rodiče dítěte s tělesným postižením se zabývá rodinami, které se starají o postižené dítě. Teoretické části jsou nastíněny bio-psycho-sociální faktory, které ovlivňují život rodiny s postiženým dítětem. Tato část se dále zabývá rodinou postiženého dítěte, změnami, kterými rodina prochází, vlivem na jednotlivé členy rodiny i širší rodiny. Nalezneme zde také možnosti vyrovnání se s obtížnou rodinnou situací. Praktická část obsahuje osm kazuistik rodin s postiženým dítětem a výzkumné šetření se zabývá otázkou, jakým způsobem rodiny péči o dítě zvládají a jak konkrétně narození postiženého dítěte zasáhlo do života rodiny. Dále šetření ukazuje preference rodičů při sdělování informací o postižení dítěte.

Možnosti zefektivnění programů primární prevence
Hermanová, Lenka ; Ortová, Marie (vedoucí práce) ; Roth, Martin (oponent)
Poznatky z výzkumů uvádí nutnost začít preventivně působit již od nejnižšího věku jedince. Tuto funkci má mít v dětství nejdříve rodina a nejbližší okolí, poté ji přejímají nejprve předškolní zařízení a následně škola. Tato práce se týká možností zefektivnění primárně preventivního působení na děti a mládež. Zaměřuje se hlavně na nejvíce využívané primárně preventivní programy ve školách. Kromě tohoto působení jsou velice důležité i další možnosti působení. Je to právě vliv nejbližšího prostředí, tedy hlavně rodiny a vrstevníků, ale také podmínky ve společnosti. Právě v tomto prostředí se vyskytuje celá řada ochranných a rizikových činitelů, které mohou riziko zvyšovat nebo zmenšovat. Existuje celá řada postupů a kritérií, které by měly primární programy splňovat, aby je bylo možné považovat za co nejvíce efektivní. I v tomto případě platí, že obsah i formy programů se musí lišit podle věku jedince. Obsahem práce jsou tedy specifika primární prevence podle věkových skupin, nejčastěji používané typy programů a metody, jakými je možné preventivně působit, jak v rodině, tak ve škole. Dále jsou uvedeny i konkrétní možnosti a prvky, ze kterých by se měl skládat komplexní a efektivní školní primárně preventivní program. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Krize - rozpad rodiny očima dítěte
Nevoralová, Monika ; Procházková, Jana (vedoucí práce) ; Hadj - Moussová, Zuzana (oponent)
Tato práce přinesla mnoho témat, kterým by bylo dobré věnovat větší pozornost. Je zřejmé, že nepříznivá rodinná atmosféra, popř. rozvod rodičů, může být pro dítě rizikovým faktorem v mnoha oblastech. Rozhodujícím faktorem je však spíše atmosféra (klima) v rodině než samotný rozvod rodičů. Větší škodu mohou způsobit nezdravé vztahy v rodině něž rozvod, rozchod rodičů. Úplná harmonická rodina je pro děti pochopitelně nejlepší, na druhou stranu harmonické prostředí rozvedené rodiny je pro jejich další vývoj prospěšnější než disharmonická úplná rodina. Z tohoto důvodu nelze problémy vyskytující se u dítěte přičítat vždy samotnému rozvodu rodičů. Tím dochází ke zjednodušení a zároveň k zavádějící představě, že všechny děti, jejichž rodiče se rozvedli, jsou problémové. Jistě je pravdou, že u nich může díky této situaci nastat zvýšené riziko vzniku různých potíží, ale stejně tak může být ohroženo mnoho dalších dětí, jejichž rodiče rozvedeni nejsou, ale doma panuje nepříznivá atmosféra atd. V některých případech mohou být důsledky rozvodu dokonce i pozitivní, jak vyplývá i zvýše uvedené analýzy. Záleží vždy na mnoha faktorech. Především na tom, zda přetrvávají konflikty i nadále mezi bývalými partnery. Dále záleží i na osobnosti a odolnosti dítěte, na prostředí, osobách, které dítěti mohou být v době krize v rodině...

Vývojové proměny krátké venkovské prózy 2. poloviny 19. století a počátku 20. století (Hálek, Světlá, Mrštík, Rais, Nováková, Kratochvíl, Šlejhar)
Kletečková, Martina ; Mravcová, Marie (vedoucí práce) ; Merhaut, Luboš (oponent)
Resumé Diplomová práce v interpretaci krátkých venkovských próz pěti vybraných autorů 2. poloviny 19. století a počátku století dvacátého (K. V. Rais, J. K. Šlejhar, A. a V. Mrštíkové, T. Nováková, J. Kratochvíl) sleduje pojetí tématu venkovské rodiny podle hledisek, vymezených na základě historických a sociologických poznatků odborné literatury o venkovské rodině 19. století. Na základě těchto hledisek jsou pojednání o autorech členěna do kapitol "Model rodiny", "Domov a svět", "Rodina a zemědělský rok", "Rodina a poměry majetkové", "Narození a smrt ve venkovské rodině", "Rodina v naplňování tradic a norem náboženského života". Tvorba autorů je zasazena do kontextu venkovské prózy 19. století. Následná interpretace dokládá proměny v přístupu jednotlivých autorů k zobrazovanému tématu.

Women and labor market - coordination of family and working life due to implementation and working of flexicurity in social and economic conditions of Slovak republic from 2004 to 2015
Šikyňová, Alexandra ; Kotýnková, Magdalena (vedoucí práce) ; Bartůsková, Lucia (oponent)
Diplomová práca sa zaoberá vzťahmi medzi sférou rodiny a zamestnaním žien, matiek v závislosti na dostupnosti a využívaní harmonizačných opatrení, ktoré sú súčasťou konceptu flexicurity/ flexiistoty, kombinujúceho potrebnú pružnosť pracovného trhu so sociálnymi istotami. Cieľom je snaha zodpovedať hlavnú výskumnú otázku: Je možné úspešne implementovať prvky konceptu flexiistoty za stávajúcich sociálnych a ekonomických podmienok v Slovenskej republike? Teoretická časť popisuje samotný koncept, jeho piliere a harmonizačné opatrenia, ktoré sú predpokladom jeho efektívnej implementácie a ďalšieho fungovania. K naplneniu výskumného cieľa je zvolená stratégia kombinujúca kvantitatívny a kvalitatívny výskum, technikou zberu dát dotazníkové šetrenie doplnené o nekategorizované hĺbkové rozhovory. V empirickej časti sú interpretované výsledky vychádzajúce z analýzy získaných dát. Na ich základe dochádza práca k záveru, že hoci dostupnosť a využívanie harmonizačných opatrení umožňuje ženám , matkám do určitej miery realizovať zamýšľané rodinné a pracovné stratégie, aktuálne sociálne a ekonomické podmienky slovenského trhu práce nie sú dostačujúce na úspešné zavedenie a fungovanie konceptu flexiistoty.

Sociální práce s rodinou - význam role otce a její podpora
Frýdlová, Anna ; Vodáčková, Daniela (vedoucí práce) ; Venglářová, Martina (oponent)
V době, kdy jsem přemýšlela nad tématem diplomové práce jsem pracovala s rodinami jejichž děti byly zanedbávány ve výchově a hrozilo stanovení výchovných opatření, dohledu nad výchovou a nařízení ústavní výchovy. Během let práce s rodinami jsem se setkala také s několika klientskými rodinami, kde byli pouze otcové a zpravidla jedno dítě. Práce s touto neúplnou rodinou se stala novou zkušeností. Zajímavé bylo pro mne hledání přístupu k těmto rodinám, vhodného jazykového projevu a aktivizace těchto rodin, kdy se setkávají především s feminizovaným světem pracovníků sociálně právní ochrany a sociálních služeb pracujících s rodinou. Uvědomila jsem si, jak je důležité, jak které věci podávám, a že očekávání a reakce otců jsou odlišné od matek, které pečují samostatně o dítě. Téma role otce v rámci rodiny a výchovy dětí se nakonec začalo ukazovat jako zajímavé i v ostatních rodinách, kde byli fyzicky přítomni oba rodiče. Vtažení otce do dění rodiny a podpora důležitosti jeho role se stala jedním z hlavních témat v práci s rodinou, které jsme považovali za přínosné podpořit a rozvinout. Obohatit tak naše zkušenosti v komunikaci a nabízení socioterapeutické pomoci v rámci sanace rodiny. Přemýšleli jsme, zda existují rozdíly v přístupu, jazykovém kódu a v potřebách otců a matek. Jakým způsobem nastavit metodiku...

Problematika dětí z neúplných rodin
RAŠKOVÁ, Pavlína
Má bakalářská práce se zabývá pozorováním dětí z neúplných rodin v předškolním věku, studiem jejich chování v rámci jejich problematiky. V teoretické části definuji rodinu jako sociální skupinu, její rozdělení, funkci a neopomíjím náhled do historie, který se značně liší od současnosti. Rodina úplná ukazuje dítěti mužský a ženský vzor chování, poskytuje citové zázemí, je zdrojem jistoty a bezpečí. Rodina úplná, ale disfunkční tyto hodnoty do jisté míry postrádá. Dále vysvětluji rodinu neúplnou, její vznik a typy, ve které je jeden vzor. Druhý je buď nahrazován, a tudíž nedostatečně plní svou roli, a nebo úplně chybí. Proto často dochází k citové deprivaci, která vede k labilnímu chování. V praktické části aplikuji výzkumnou metodu pozorování na vzorek dětí předškolního věku, kterých se daná problematika osobně dotýká. Závěrem výzkumu potvrdím či popřu, na základě podrobných kazuistik, jestli se u daného vzorku dětí vyskytuje problematické chování a psychické deprivace či ne.

Základní problematika péče o děti (porovnání české a španělské právní úpravy)
Kemény, Ágnes ; Dvořák, Jan (oponent) ; Radvanová, Senta (vedoucí práce)
67 5. ZÁVĚR Ve své diplomové práci jsem se věnovala stále velmi aktuálnímu tématu o náhradní péči o děti a jejich formám, protože bohužel vždy bude existovat mnoho dětí, které budou potřebovat pomoc, aby nezůstaly bez jakékoli péče, výchovy, podpory a určitého zázemí pro svůj vývoj. Pomoc těmto dětem může být poskytnuta nejrůznějšími formami, a to prostřednictvím osvojení, které je považováno ze jednu z nejdůležitějších forem. Osvojení jsem věnovala při psaní největší pozornost, neboť se při něm vytváří nová rodina a právě jen díky němu se může vytvořit takový vztah mezi osvojencem a osvojitelem, který je podobný vztahu rodič-dítě. Dále může být dítě svěřeno do pěstounské péče, do péče jiné fyzické osoby než rodiče nebo do ústavní výchovy. Uvedené formy jsou důležité a zvolení jedné z nich musí odpovídat individuálnímu případu, situaci pokrevní rodiny a neopomenutelným hlediskem bude v každém případě zájem dítěte. Jak jsem napsala již v úvodu, rozhodla jsem se tuto problematiku porovnat i s jiným právním řádem a díky tomu jsem se mohla dozvědět, jak je náhradní výchova řešena i v jiné zemi. Podařilo se mi tak v této oblasti získat znalosti nejen v české, ale i španělské právní úpravě a snažila jsem se je do své práce vhodným způsobem začlenit. Co se týče zjišťování informací ve španělském právním řádu, je...

Symbolika v kresbě začarované rodiny u žáků 1. stupně ZŠ
NOTA, Josef
Diplomová práce je zaměřena na jednu z metod psychologické diagnostiky - test kresby začarované rodiny. Teoretická část práce popisuje obecně rodinné prostředí dítěte, vztahy mezi rodinnými příslušníky a charakter neúplné rodiny. Poté je pozornost věnována specifikům dětského výtvarného vývoje a kresebným psychodiagnostickým metodám. Praktická část analyzuje soubor 56 dětských kreseb s cílem postihnout nejčastější tendence při volbách začarování a nastiňuje možnosti projekce charakteristik rodinných členů a rodinných konstelací do kresby začarované rodiny.