Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 18 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 


Právní úprava odpadového hospodářství v České republice
Huml, Miroslav ; Sobotka, Michal (vedoucí práce) ; Stejskal, Vojtěch (oponent)
diplomové práce - Právní úprava odpadového hospodářství v ČR Práce je rozdělena do 8 kapitol, ve kterých jsou rozebrány nejdůležitější aspekty práva nakládání s odpady na území ČR. V úvodní kapitole je odůvodněno, proč je odpadové hospodářství stěžejní a proč je třeba tomuto oboru věnovat pozornost. Ve druhé kapitole je rozebráno odpadové hospodářství z pohledu národního hospodářství a je zde tento obor definován. Prameny práva v dané oblasti se zabývá kapitola třetí, ve které je mimo jiné rozebrána právní závaznost norem, ve kterých je stanoveno velké množství technických detailů. Hlavním pramenem pro tuto práci je přirozeně zákon o odpadech, ale v kapitole je uvedena celá řada dalších mezinárodních smluv, evropských směrnic a nařízení, zákonů a vyhlášek vztahujících se k této problematice. Pojmem a kategorizací odpadu se zabývá kapitola čtvrtá. V rámci této kapitoly je rozebrán případ Paul Van de Walle a další versus Texaco Belgium SA, ve kterém Evropský soudní dvůr rozhodoval o definici pojmu odpad. V rámci kapitoly je uvedena i komparace českého znění směrnice o odpadech se zněním anglickým a německým. Pro účely této práce je stěžejní kapitola pátá, ve které jsou rozebrány povinnosti související s odpadovým hospodářstvím. V první části kapitoly jsou rozebrány povinnosti obecné, ve druhé části...

Aspects of the Pastoral Care in the Pauline Congregations
Ravasz, Hajnalka ; Pokorný, Petr (vedoucí práce) ; Theißen, Gerd (oponent) ; Luz, Ulrich (oponent)
Disertační práce "Aspekty pastýřské péče v pavlovských sborech" pojednává o některých aspektech praxe pastýřské péče v 1. listu Tesalonickým na pozadé Nového zákona a antických pramenů. Hlavní kapitoly disertace se zaměřují na vybrané aspekty pastýřské péče, jak jsou funkce napodobování a příkladů, role pastýře v pastoraci, útěcha a pastorující sbor. Disertace se nicméně neomezuje na pouhé srovnávání antických pastoračních metod s Pavlovou praxí, ale využívá moderních sociálně- psychologických metod, s jejichž pomocí se snaží nově přistupovat k biblickému textu s cílem vyjádřit či popsat novými slovy na pozadí sociální psychologie živý a intenzivní vztah mezi Pavlem a jeho sbory, dosahujíc mnohdy nečekaných, někdy až překlavpivých výsledků. Cílem této interdisciplinární práce je z biblického textu za pomoci sociální psychologie extrahovat pastorační modely-mechanizmy, které by mohly být i dnes využity v rámci praktické teologie při pastoraci. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Počátky hierarchického uspořádání v rané církvi
PŘIBYL, Stanislav
Téma služeb a úřadů v církvi vždy přitahovalo pozornost teologů a služebníků církve. Raná církev vykazuje velikou rozmanitost organizačních modelů. Pro zkoumání této problematiky se jeví vhodné soustředit pozornost nejprve na charismatické jevy v rané církvi. V listu Efesanům stojí proroci po boku apoštolů jako ti, kdo spoluutvářeli samotné základy církevního učení. Podle Lukášových Skutků doprovází vkládání rukou zprostředkování Ducha při předávání rozmanitých církevních služeb. V Pavlových listech je mnoho seznamů duchovních darů, z nichž některé se přeměňovaly v trvalé úřady, jako například vedení nebo vyučování. Raní křesťané obzvláště vysoko cenili charisma mučednictví, zejména svých pastýřů. Putující proroci rovněž požívali vysoké úcty. Jejich výroky pronášené v extatických momentech se považovaly za vnuknuté Duchem svatým. Putující misionáři však představovali rovněž potenciální nebezpečí šíření herezí. Vedoucí úlohu v církvi však měli především apoštolové jako představitelé jediného úřadu, ustaveného samotným Pánem. Především Lukáš redukuje počet apoštolů na pouhých Dvanáct, zatímco Pavel se dovolává svého vlastního apoštolátu jako jim rovného. Vedle toho lze nalézt v rané církvi rovněž širší pojetí apoštolátu, totiž jako misie. V židokřesťanském prostředí církev napodobila výkon služby starších, známý ze synagogálního života. V pastorálních epištolách jsou presbyteři jmenováni spolu s biskupy a jáhny jako vedoucí církví. V listech Ignáce z Antiochie z počátku druhého století se již zmiňuje trojstupňová hierarchie, tj. jáhnové, presbyteři a jediný biskup. Tento typ monarchického episkopátu se brzy stal převládajícím v průběhu dalších dějin církve.

Apoštol Pavel a římské zákony
Říhová, Ladislava ; Lukeš, Jiří (vedoucí práce) ; Pavlík, Jiří (oponent)
RESUMÉ Apoštol Pavel a římské zákony Apostle Paul and the Roman Law bc. Ladislava Říhová Práce se věnuje problematice spojené s životem a především římským občanstvím apoštola Pavla. Úvodní kapitolu práce tvoří stručný popis Pavlova života, který de facto tvoří osnovu celé práce. Zvláštní pozornost je věnována Pavlovu původu, vzdělání a v neposlední řadě obrácení ke křesťanství. Bez povšimnutí nezůstává ani misijní činnost Pavlova a jeho konec. Ve druhé části prvé kapitoly je na pozadí biblických pramenů probrán pohled Písma na apoštolovo římské občanství, doplněný historickým exurzem o dějinách římského občanství jako takového se zvláštním přihlédnutím k období Pavlova života, tedy období raného principátu. Zmíněna je samozřejmě i možnost dvojího občanství apoštolova. Z Pavlova občanského stavu vyplývají nutně i Pavlova práva, která utvářejí další jeho životní osudy. Zejména se zde jedná o ve Skutcích obsáhle probraný Pavlův soudní proces. Druhá kapitola práce je proto věnována jednak historii a náležitostem římského soudního procesu, jednak i odvolacímu právu římských občanů, kterého i Pavel, jakožto římský občan, ve svém procesu využil. Zatímco druhá kapitola práce se věnuje rozboru Pavlova procesu z pohledu dobových nebiblických pramenů, přihlíží třetí primárně ke svědectví Nového zákona a srovnává tedy...

Od řeči zákona (těla) k řeči v Duchu podle díla Raniera Cantalamessy
Matlovičová, Danka ; Kohut, Pavel Vojtěch (vedoucí práce) ; Rethmann, Albert-Peter (oponent)
Resumé Bakalářská práce "Od řeči zákona (těla) k řeči v Duchu, podle díla Raniera Cantalamessy" má za cíl: zachytit v teologálním vztahu dnešního křesťana určující činitele změny způsobu života podle zákona (těla) ve způsob žití podle Ducha. Pozornost problematice je vázána na dílo papežského kazatele Raniera Cantalamessy, které vyšlo v České republice, doplněné o další překlady, které vyšly ve Slovenské republice. První kapitola se zabývá teologickým vztahem těla a Ducha, s využitím poznatků teologie svatého Pavla a její podoby v díle Raniera Cantalamessy. Zachytává základní znaky vývoje osvobozování věřícího člověka od starého způsobu žití podle zákona k obnovenému, plnému životu s Kristem, skrze jeho vykupitelský čin v dějinách spásy. Druhá kapitola obrací pozornost na rozvoj svatosti člověka v teologálním vztahu. Sleduje součinnost lásky a zákona, odkrývá překážky této součinnosti. Je to proces sjednocování lidské a Boží vůle, který není normativní - příkazový, ale inspirativní ze strany Boha vůči člověku. Nese znaky Božího synovství člověka, jenž má obnovený přístup do vnitřního života Boha skrze Ducha svatého. Třetí kapitola je věnována tajemství Kristova kříže. Jeho přijetí člověkem je výrazem lidské omluvy Bohu za urážku odloučení a neposlušnosti jeho vůli a zejména poděkováním za Boží spásu. V...

Ferdinand Vaněk na jevišti
Dvořáková, Jana ; Augustová, Zuzana (oponent) ; Just, Vladimír (vedoucí práce)
V sedmdesátých a osmdesátých letech, přesněji v průběhu desetiletí 1975 - 1985, vzniklo od čtyř autorů devět her, převážně aktovek, které jsou souhrnně označovány jako vaňkovky. Toto pojmenování si zasloužily díky jménu hlavní postavy každé z nich, které zní Ferdinand Vaněk. "Hry jsou tema ticky nevyhraněné a tvoří spíš jen "příležitostné" příběhy/obrázky a konto Ferdinanda Vaňka než opravdová dramata se samostatně nosnými příběhy. ,,1 Někteří autoři napsali jednu (Jiří Dienstbier), někteří dvě (Pavel Landovský) a někteří dokonce i tři (Václav Havel, Pavel Kohout). Nebudu je však v této chvíli rozdělovat dle autorů či abecedy, ale podle pořadí vzniku. První z nich, Audienci, napsal Václav Havel v roce 1975. Druhá vyšla také z jeho pera a to dokonce ve stejném roce pod názvem Vernisáž. Třetí vaňkovkou "je Sanitární noc od Pavla Landovského z roku 1976. Čtvrtou hrou v pořadí je Protest z roku 1978 opět od Václava Havla. Toho roku byl napsán i Atest od Pavla Kohouta, který předcházel jeho hře Marast z roku 1981. V roce 1983 napsal Pavel Landovský Arest, v roce 1984 Jiří Dienstbier Příjem a o rok později Pavel Kohout Safari.

Mezi tradicí a experimentem: Evangelické komunity v Německu - historie a součastnost
Slípková, Kateřina ; Filipi, Pavel (vedoucí práce) ; Sláma, Petr (oponent)
Cílem práce je představit německé evangelické komunity. Komunity tvoří experiment z tradice vzniklý i experiment s tradicí. Ve svém vzniku a životě navazovaly a navazují na biblické a reformační základy komunitního způsobu následování Krista. Komunity následují komunitární model života jeruzalémského sboru (Sk. 2, 42 a Sk 4, 32-37); tím je dána zároveň odlišnost komunit od zemských církví, které následují pavlovský model církve. Přesto se komunity cítí být povolány tvořit spolu s místními sbory i zemskými církvemi jedno jediné tělo Kristovo. Uprostřed evangelických církví vzniklé a žijící komunity se odkazují zejména na M. Luthera, který svou kritikou tehdejšího mnišství položil základ pro život v evangelických komunitách. Mohou se také odkazovat na poreformační komunitní tradici. A nyní, po 58 a více letech od založení, také na tradici vlastní komunity. Konkrétním výrazem spirituality komunity představují slibované a žité sliby. Pojednala jsem sliby obecně i konkrétně v současných komunitách. Podrobně jsem se věnovala dvěma komunitám, Communität Casteller Ring a Ev. Marienschwesternschaft. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Apoštol Petr - věřící a malověrný v odpovědi na Ježíšovu epifanii na moři
Hovorka, Petr ; Brož, Jaroslav (vedoucí práce) ; Scarano, Angelo (oponent)
Resumé Diplomová práce "Apoštol Petr, věřící a malověrný v odpovědi na Ježíšovu epifanii na moři" zkoumá úryvek Matoušova evangelia 14,22-36, který je zjevením Ježíšovy identity ze dvou různých hledisek. Událost zázračné "chůze po vlnách" představuje Ježíše jako Božího Syna s kosmickou vládou nad stvořeným světem, který, stejně jako Otec, může o sobě prohlásit: "Já jsem". Následný popis sumarizuje Ježíšovu moc nad nemocí a vším zlem a vyjevuje jeho uzdravující vládu nad vším, co ohrožuje člověka v jeho prožívání plnosti života a štěstí. Textová souvislost s předchozí událostí rozmnožení chlebů umožňuje nahlédnout zjevení Ježíše jako "nového Mojžíše", který nejprve dává chléb všemu lidu (srov. Ex 16,4-15) a následně přechází přes moře (srov. Ex 14,15-22). Souhrnná zpráva o uzdravování je jednou z mnoha podobných, které tvoří přechod k dalším perikopám Ježíšova působení. Těmito zprávami chce evangelista jako refrénem znovu připomínat základní Ježíšovo poslání hlásat radostnou zvěst, která přináší spásu lidské osobě v její plnosti, s tělem i duší. Další výkladové rozšíření textu nám předkládají jednotliví biblisté, jednak zařazením do různě vymezených kontextů, jednak specifickým rozborem veršů. Zdůrazňují především velikonoční rozměr Ježíšovy epifanie na jezeře a symbolický význam této události jako obrazu...

Pavel Ignác Bayer, Adam František ze Schwarzenbergu a zámek Ohrada. Lovecký zámek jako součást rezidenční sítě barokního šlechtice
IVANEGA, Jan
Bakalářská práce Pavel Ignác Bayer, Adam František ze Schwarzenbergu a zámek Ohrada. Lovecký zámek jako součást rezidenční sítě barokního šlechtice je zaměřena na zkoumání loveckého zámku Ohrada v širších kulturně historických souvislostech. Zájem Jana Ivanegy směřuje ke zkoumání myšlenkového světa stavebníka Adama Františka ze Schwarzenbergu a jeho odrazu v konkrétní stavební úloze budování Ohrady. Analýza pramenné základny (korespondence, účty, plány ze SOA Třeboň) ukázala, že budování zámku Ohrada nebylo tvůrčím aktem jedince, ale průnikem působení celé řady činitelů, od vůle stavebníka přes hospodářské možnosti panství až ke schopnostem stavitele a provádějících řemeslníků. Dosud neznámých inventářů autor využil k rekonstrukci původní podoby a fungování jednotlivých částí komplexu a jeho zasazení do širšího krajinného rámce. Práci uzavírá zamyšlení nad možným využíváním Ohrady po dokončení výstavby a jejím místem v rámci schwarzenberské rezidenční sítě.