Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1,983 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.27 vteřin. 

Etické aspekty odpovědného rodičovství
SMRČKOVÁ, Leona
Diplomová práce pojednává o proměně rodiny v dnešní společnosti, o jejích rolích, o způsobech soužití, které rodinu nahrazují. Hodnotí význam manželství a rodičovství pro děti a pro jejich budoucí život. Popisuje, jaká úskalí jsou spojená s odpovědným rodičovstvím a jaká je úloha rodičů při dospívání jejich dětí. Hodnotí uvedená témata z pohledu křesťanské etiky. Dotýká se také problémů současné společnosti, kterými jsou neplodnost a asistovaná reprodukce, a etických otázek s nimi souvisejícími.


Fyziologický vývoj postury a pohybu dítěte předškolního věku - vestibulární systém
Bočínská, Helena ; Zounková, Irena (vedoucí práce) ; Syslová, Jana (oponent)
Tato práce je zaměřena na vývoj postury a pohybu dítěte předškolního věku. Konkrétně na ovlivnění kontroly postury a pohybu vestibulárním aparátem. Jsou zde shrnuty poznatky o vestibulárním aparátu získané z české a anglické literatury a zahraničních článků publikovaných v elektronických časopisech. Je zaměřena na období předškolního věku. Zdůrazňovány jsou tedy změny vztahující se k tomuto období. Část zahrnující přehled poznatků je zaměřena na anatomii, embryologii a neurofyziologii vestibulárního aparátu. Je v ní uveden přehled fyziologie motorického vývoje od prenatálního do předškolního období. Vliv vestibulárního aparátu na motorický vývoj se promítá v postupném získávání pohybových dovedností. Práce se zmiňuje o vlivu vestibulárního systému na kontrolu postury u dětí předškolního věku. Jeho zvyšujícím se podílu odpovědnosti za kontrolu postury a pohybu ve vztahu ke zrakovému a somatosenzorickému systému. Kazuistikou motoricky zdravého dítěte jsou pak doloženy a ověřeny získané informace o projevech vlivu vestibulárního aparátu na posturální kontrolu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Environmentální výchova v mateřských školách regionu Prahy 9
Králová, Hana ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Systém školství je prostředkem, který může v určitém časovém období cíleně oslovit každého jedince české populace a ovlivnit jeho myšlení, jednání a chování. Škola poskytuje nejen základní soustavu znalostí a dovedností, ale ovlivňuje žáky svým vzdělávacím programem a svým celkovým působením. To platí také pro oblast environmentálního vzd lávání a výchovy. Rámcový program pro předškolní vzdělávání v oblasti s názvem "Dítě a svět" pomáhá vytvořit elementární základy pro otevřený a odpovědný postoj dítěte (člověka) k životnímu prostředí. Cílem této diplomové práce je zhodnocení úrovně environmentální výchovy v mateřských školách regionu Prahy 9. Pomocí dotazníkového šetření zjišťuji, v jaké míře a v jaké podobě je environmentální výchova začleňována do školních vzdělávacích program . Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Edukace matek o plavání s kojenci
POTUŽNÍKOVÁ, Lucie
Jednou z profesí, které mají přímo v popisu práce vychovávat, tedy edukovat ostatní lidi v oblasti zdraví, je i profese zdravotníka. Mělo by se vždy a za každých okolností jednat o zcela profesionální činnost mající své charakteristiky, postupy, metody a cíle. V současné době se do našich životů včetně období, kdy vychováváme potomky, promítá stále se zvyšující zájem a zodpovědnost k vlastnímu zdraví a snahy aktivně se starat o kvalitu života. Možná i proto se v posledních letech začalo důrazněji prosazovat plavání s předškolními, ale i mladšími dětmi tzv. {\clqq}kojenecké plavání``. Teoretická část je věnována edukačnímu procesu, jeho pravidly a podmínkami a posléze {\clqq}kojeneckému plavání`` jako takovému. Výzkum byl proveden na bázi kvaziexperimentu a dotazníkového šetření. Probíhal od ledna do dubna 2008. Rozdáno bylo celkem 100 dotazníků, návratnost tvořila 99 %, z čehož byl jeden pro neúplnost vyřazen. Byly stanoveny následující cíle: Vytvořit pro matky s kojenci efektivní edukační materiál o {\clqq}plavání`` s kojenci. Zjistit informovanost matek o plavání s kojenci. Zjistit, zda vytvořený edukační materiál motivuje matky s kojenci začít s {\clqq}kojeneckým plaváním``. Zjistit informovanost sester v ordinacích praktických lékařů pro děti a dorost o {\clqq}kojeneckém plavání``. Bylo stanoveno 5 hypotéz. Hypotéza 1 Matky s kojenci nemají informace o {\clqq}kojeneckém plavání`` byla potvrzena. Hypotéza 2 První informace o {\clqq}kojeneckém plavání`` nezískávají matky s kojenci od sester pracujících v ordinacích praktických lékařů pro děti a dorost byla potvrzena. Hypotéza 3 Edukační materiál budí zájem u matek s kojenci o {\clqq}plavání`` s kojenci byla potvrzena. Hypotéza 4 Sestry pracující v ordinacích praktických lékařů pro děti a dorost nemají informace o {\clqq}kojeneckém plavání`` potřebné pro edukaci matek s kojenci se taktéž potvrdila. Hypotéza 5 Sestry pracující v ordinacích praktických lékařů pro děti a dorost mají zájem o tento edukační materiál o {\clqq}kojeneckém plavání`` určený matkám s kojenci byla potvrzena. Výsledkem práce bylo zjištění, že sestry v ordinacích praktických lékařů pro děti a dorost needukují matky s kojenci o {\clqq}kojeneckém plavání`` (důvod spočívá v nedostatečných informacích a znalostech sester o této problematice). Dále zjištění, že matky by informace o {\clqq}kojeneckém plavání`` od sester pracujících na těchto místech přivítaly. V rámci práce byl vytvořen edukační materiál o {\clqq}kojeneckém plavání``, který by mohl v praxi napomáhat k šíření informací mezi dětskými sestrami i matkami s kojenci. Mimo jiného může tento edukační materiál posloužit za podklad pro tvorbu dalších materiálů na toto téma.

Prosociální postoje dospívajících ze sociálně znevýhodňujícího prostředí
Špirková, Kateřina ; Pelikán, Jiří (oponent) ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce)
Diplomová práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a empirickou. První se zabývá morálkou a prosociálností, dále jsou tato témata dávána do souvislostí se socializací a rodinou. Druhou část tvoří vlastní výzkumná sonda prosociálních postojů dospívajících, a to z běžné populace a sociálně znevýhodňujícího prostředí. Prosociální postoje a jednání ovlivňuje mnoho faktorů, mezi hlavní patří kognitivní vývoj a empatie, jejichž kvalita je značně závislá na prostředí, ve kterém jedinec vyrůstá. Proto se tento text zaměřuje na rodinu dospívajících a sociálně znevýhodňující prostředí, jímž konkrétně myslím dětské domovy, azylový dům, středisko výchovné péče a jednu nestátní neziskovou organizaci (Barevný svět dětí). Kromě výše uvedeného, míra a úroveň prosociálnosti je dána samotnou situací, na kolik je pro člověka ohrožující, zda jsou v ní přítomny další osoby a dochází k tzv. rozptýlení odpovědnosti. Provedený průzkum potvrdil, že záleží na konkrétní situaci i vztahu k osobě vyžadující pomoc. Nejvíce prosociálních a altruistických postojů se vyskytlo u příběhu umírající vlastní ženy, nejméně u podnapilého mladíka, který se ptá na cestu. Tato výzkumná sonda má podobu dotazníkového šetření a zjišťovala prosociální postoje u dvaceti pěti dospívajících ze sociálně znevýhodňujícího prostředí a dvaceti pěti...

Měření fonologického povědomí – test skládání hlásek na počátku školní docházky: porovnání klasického přístupu a teorie odpovědi na položku
Gorčíková, M. ; Šafr, Jiří
Cílem příspěvku je ukázat výhody a limity dvou přístupů klasické teorie měření (CCT) a teorie odpovědi na položku (IRT) k posouzení úrovně diagnostického nástroje pro hodnocení fonologického povědomí (FP) mezi žáky prvních tříd. FP bylo měřeno testem skládání hlásek v rámci longitudinálního výzkumu 25 škol v Praze a Středočeském kraji (N=439). Výhodou přístupu IRT oproti klasické testové teorie je především pojetí nezávislosti položek v testu. Pravděpodobnost určité odpovědi je tak závislá na úrovni latentní schopnosti žáka a charakteristikách konkrétní položky. Pokud tedy známe parametry položek (obtížnost) lze na základě odpovědí žáka odhadnout úroveň měřené lingvistické schopnosti uplatnitelné v praktické diagnostice. Výsledky poukázaly na vhodnost úpravy testu skládání hlásek (zejména pro konec první třídy) tak, aby adekvátně měřil velkou dynamiku růstu úrovně schopnosti FP během první třídy.

Úloha sestry v prevenci a léčbě střevních parazitů u dětí
JANDOVÁ, Anna
Mezi nejznámější střevní parazity patří Roup dětský, Škrkavka dětská, Tasemnice a onemocnění nazývané Toxokaróza. Nejčastěji vyskytovaným parazitem je podle zdrojů Roup dětský. Střevní parazité postihují nejčastěji malé děti předškolní věku, někdy i větší. Prvním cílem této bakalářské práce bylo zmapovat informovanost rodičů o prevenci parazitárních onemocnění u dětí. K tomuto cíli byla stanovena hypotéza: Rodiče dětí, které prodělaly parazitární onemocnění, jsou informovanější než rodiče dětí, které parazitární onemocnění neprodělaly. Druhý cíl měl zmapovat specifika ošetřovatelské péče u dětí s parazitárním onemocněním v ordinaci PLDD. K tomuto cíli byla zvolena tato výzkumná otázka: Jaká jsou specifika ošetřovatelské péče u PLDD při parazitárním onemocnění? V metodice byla zvolena empirická část a ta byla zpracována kvalitativně kvantitativním výzkumným šetřením. V kvantitativní části byla použita metoda dotazování a technika nestandardizovaného dotazníku. Výzkumný soubor kvantitativního šetření tvořilo 223 respondentů tedy rodičů, jejichž dítě je ve věku od 0 do 6 let. Dotazníky byly rozdány na sociální síti a další v Mateřské školce v Týně nad Vltavou. Respondenti byli hned v úvodu seznámeni s tématem bakalářské práce. Výsledky kvantitativního šetření byly zpracovány za pomoci datové matice a dále zpracovány do dvaceti přehledných pruhových grafů. K ověření hypotézy jsme použili chí kvadrát test. V kvalitativní části byla použita metoda dotazování, technika hloubkového rozhovoru. Výzkumný soubor tvořilo 5 sester, 3 pracující u PLDD v Týně nad Vltavou a 2 pracující u PLDD v Českých Budějovicích. Při zpracování rozhovorů byla použita metoda otevřeného kódování a analýza rozhovorů byla provedena metodou tužka a papír. Výsledky této bakalářská práce budou publikovány v časopisu Pediatrie pro praxi.

Conflict minerals and the Democratic Republic of Congo
Kocúnová, Oľga ; Pavlík, Petr (vedoucí práce) ; Šaroch, Stanislav (oponent)
Diplomová práca pojednáva o problematike konfliktných minerálov v Demokratickej republike Kongo. Snaží sa zachytiť komplexný pohľad prostredníctvom historicko -politického pozadia, ekonomickej, geografickej a demografickej charakteristiky krajiny spolu s aktérmi zapojenými do dlhortvajúceho konfliktu, ako aj analýzou dodávateľského reťazca s polu s opatreniami a odporučeniami, ktoré by mali byť prijaté, aby sa situácia v krajine zmiernila, zvýšil sa ekonomický rozvoj, odstránila korupcia a rešpektovali ľudské práva.

Bezlepková dieta - realita ve školních zařízeních
JIRÁČKOVÁ, Marie
Tématem této bakalářské práce je bezlepková dieta realita ve školních zařízeních. Cíli mé práce bylo zmapování počtu školních jídelen v Kraji Vysočina, ve kterých je možnost bezlepkového stravování, posouzení znalostí zaměstnanců školní jídelny o přípravě bezlepkové diety a popsání spolupráce mezi školní jídelnou a rodinou bezlepkově stravovaného žáka. Školní stravování je důležité kvůli zajištění optimálního příjmu živin během doby, kterou tráví dítě ve škole, kvůli výchově ke správným stravovacím návykům a z důvodu lepšího začleňování dítěte do kolektivu. Bezlepková dieta je nezbytné léčebné opatření především pro celiaky, u kterých dochází vlivem působení lepku k atrofii střevní sliznice, a alergiky, u kterých může po požití lepku dojít až k anafylaxi. Dodržování bezlepkové diety se doporučuje i lidem s diagnózou neceliakální glutenové senzitivity, ačkoliv u nich vyvolává konzumace lepku pouze krátkodobé obtíže, většinou intestinálního charakteru. Pro zpracování praktické části bakalářské práce byla zvolena metoda kvalitativního i kvantitativního výzkumu, výzkumný soubor tvořilo 8 školních jídelen Kraje Vysočina, které svým žákům bezlepkové stravování umožňují. Polostrukturovanými rozhovory s vedoucími jednotlivých školních jídelen, případně s kuchařkami, které se přípravou diety zabývají, jsem zjišťovala jejich informovanost o zásadách bezlepkové diety. Součástí mého výzkumu byl propočet dvoudenního jídelního lístku každé jídelny pomocí programu Nutriservis Profesional. Výsledky jsem porovnávala s doporučenou denní dávkou energie, bílkovin, tuků a sacharidů pro žáky základních a středních škol. Z výsledků kvantitativního výzkumu vyplývá, že bezlepkovou dietu připravuje velmi malé procento školních jídelen v Kraji Vysočina. Z výsledků kvalitativního výzkumu je patrná dostatečná informovanost kuchařek o bezlepkové dietě, informovanost kuchařek, které se přípravou diety přímo zabývají, je na výrazně vyšší úrovni. Zároveň jsem zjistila, že spolupráce s rodiči bezlepkově stravovaných žáků je spíše nárazová a omezuje se většinou na domluvení balíčků s trvanlivými bezlepkovými potravinami.