Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3,129 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.10 vteřin. 

Vliv umění na dětský výtvarný projev ve školní praxi
VÁŇOVÁ, Jana
Bakalářská práce ?Vliv umění na dětský výtvarný projev ve školní praxi? pojednává o možnostech použití arteterapeutických prvků rožnovské arteterapie a technik receptivní arteterapie v hodinách výtvarné výchovy na 2. stupni ZŠ. Charakterizuje zvláštnosti výtvarného projevu dětí ve věku 12 až 15 let a možnosti jeho ovlivnění pomocí inspirace formou výtvarných děl. Zhodnocuje důležitost výtvarně metodických vstupů dle principů rožnovské arteterapie.

Využití artefiletiky v komunikaci s dítětem s postižením
Hájková, Eva ; Klimešová, Anna (vedoucí práce) ; Štajerová, Gabriela (oponent)
Záměrem mé práce je prozkoumat, zda se může stát výtvarný projev jako neverbální prostředek mostem pro verbální komunikaci a jak k tomu můžeme využít artefiletiku. Ukázat, co prozrazuje kresba o dítěti a jak skrze ni můžeme komunikovat, to je hlavním cílem této práce. V této práci se seznámíme i s oborem arteterapie, a to především proto, že z něj sama artefiletika vychází. Následně představíme již zmíněnou artefiletiku a popíšeme možnosti, jak díky ní můžeme komunikovat s dítětem, které má v oblasti verbální komunikace určitý handicap. Vyzkoušíme prakticky artefiletická cvičení a následně je popíšeme. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Možnosti využití aspektů artefiletiky u dětí předškolního věku
Peldová, Renata ; Koťátková, Soňa (vedoucí práce) ; Hazuková, Helena (oponent)
V úvodní části jsem popsala a vymezila teoretický základ artefiletiky. Pro aplikaci modelu artefiletického pojetí, jsem vytvořila nový koncept pro předškolní dítě. Pro jeho praktickou neověřenost jsem zvolila metodu případové studie. Jelikož jde o nový koncept, který není v praxi ověřen, proto jsem Pomocí jeho aplikace jsem se přiblížila a odvodila prekoncept předškolního dítěte. Ze všech pojetí, která česká výtvarná výchova nabízí, mě oslovilo právě pojetí artefiletické, jehož pojetí mě přivedlo ke zjištění, že tato alternativa výtvarné výchovy klade velký nárok na teoretickou přípravu učitele, ale i na jeho sociální cítění a další vzdělávání v oboru. Artefiletika je reflektivní, tvořivé a zážitkové pojetí vzdělávání a výchovy, které vychází z vizuální kultury nebo jiných expresivních kulturních projevů, jejímž cílem je obohacování kulturního kapitálu dítěte, rozvoj jeho sociálních kompetencí a prevence psycho-sociálních selhávání prostřednictvím uměleckých aktivit, reflektovaných v dětské skupině. Mám pocit, že děvče i já jsme se dozvěděly o sobě a o světě zas o kousek víc. "Moudrý je teprve ten, kdo zná sám sebe." (přísloví) Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Arteterapie se zaměřením na zrakově postižené
Linhartová, Lenka ; Štréblová, Miroslava (oponent) ; Perout, Evžen (vedoucí práce)
Cílem diplomové práce "Arteterapie se zaměřením na zrakově postižené" je potvrdit fakt, že se zrakově postiženými lidmi lze kreslit a že mají o kresbu zájem. Dále poukázat na terapeutické účinky, které výtvarná činnost přináší. Ve výzkumu jsou použity následující metody - studium odborné literatury, rozbor výsledků dvouletého výtvarného vedeni zrakově postižené slečny založené na metodickém vedeni a dialogu, polostrukturované rozhovory, průzkum o výtvarné činnosti v České republice na základě osobní návštěvy.

Každý jest na světě hostem, den ke dni jen k smrti rostem. Mortalita a pohřební rituál v Chebu a okolních obcích ve druhé polovině 19. století
KOLOUCHOVÁ, Jana
Předkládaná práce se na příkladu oblasti Chebu a okolních obcí zabývá fenoménem smrti ve druhé polovině 19. století. Pramennou základnu vytvořily církevní matriky zemřelých, ale bylo pracováno i s normativními nařízeními a hmotnými doklady. Jako základní metodologické východisko byla zvolena historická demografie, ale byly využity i přístupy historické antropologie a dějin umění. Největší důraz byl kladen na získání výsledků statistického výzkumu. Ukazatel problematiky úmrtnosti byl zkoumán z hlediska několika faktorů. Nejenže byly získány údaje o průměrné délce života, kojenecké a dětské úmrtnosti, sezónním pohybu, ale také byla provedena analýza příčin úmrtí s ohledem na jejich německé pojmenování. Pozornost byla soustředěna i na infekční onemocnění, která sužovala společnost druhé poloviny 19. století. Otázka šíření epidemií byla dána do širších souvislostí v následující kapitole, jež se zaobírá vlivem prevence na postupné prodlužování délky života. Pozornost byla věnována i analýze dochovaných náhrobků z druhé poloviny 19. století na základě terénní práce. Artefakty byly posuzovány z hlediska uměleckého ztvárnění. Zaznamenány byly i náhrobní nápisy, které napomohly k identifikaci konkrétních osob. Zakončení kapitoly bylo učiněno v duchu zamyšlení se nad vandalstvím moderní doby, které je naší společností tolerováno a nad důležitostí zachování dokladů pohřební kultury jako doklad vysoké umění. Hlavním cílem předkládané práce bylo zjistit, jaké byly ve sledované době úmrtnostní poměry, ale také jak se měnil pohřební ritus v důsledku emancipace měšťanské společnosti. Bylo poukázáno na souvislosti s raně novověkou tradicí velkých šlechtických smutečních obřadů. Přesun pozornosti od zemřelých k pozůstalým byl doložen nejen na základě analýzy dochovaných náhrobků pocházejících z druhé poloviny 19. století, nýbrž také rozborem smutečních oznámení v regionálním tisku. Komplexnost byla umocněna sondou přibližující životy dvou generací chebských kamenosochařů, kteří nezaměnitelně ovlivnili vzhled místního hřbitova. Díky jazykovému rozboru hesla ?Smrt? prezentovaného na stránkách dobových výkladových slovníků a exkurzem do lidových zvyklostí spojených s ukončením životní pouti vesnického obyvatelstva byla problematika smrti a pohřebního rituálu mnohostranně studována. Pro získání ucelenějšího pohledu a uchopení dané problematiky nebylo možné pracovat pouze s výsledky statistiky, ale bylo žádoucí pokusit se o interdisciplinární přístup.

Uplatnění arteterapie v praxi pedagogicko-psychologického poradenství
Mazehóová, Yvona
Předkládaná dizertační práce se zabývá uplatněním arteterapie v praxi pedagogicko-psychologického poradenství. Teoretická část práce vymezuje pojem arteterapie, teoretická a historická východiska arteterapie, dotýká se možných indikací arteterapie. Při popisu arteterapeutické práce je vycházeno z projektivní arteterapie, přiblížena jsou specifika tohoto směru při arteterapeutické práci s dětmi (akcentováno je vývojové hledisko, jemuž je věnována zvláštní kapitola). Popsán je arteterapeutický proces, jeho cíle, možné techniky a témata zadávaná při výtvarném vedení a též různé alternativy metodického vedení a vstupů do výtvarné tvorby dětského klienta a hodnocení posunů v terapii. Pozornost je věnována verbální komunikaci při arteterapii s dětmi a též možnostem interpretace a práce se symbolikou a metaforou ve výtvarném projevu. Zmíněny jsou též možnosti arteterapeutické práce s rodiči a jejich začlenění do terapeutického procesu. Praktická část je uvedena sondou mapující současné využití arteterapie v rámci pedagogicko-psychologického poradenství; v rámci sondy byly dotazníkovou akcí osloveny pedagogicko-psychologické poradny v ČR. Využití projektivní arteterapie v pedagogicko-psychologickém poradenství je demonstrováno na čtyřech kazuistikách. První kazuistika je terapií dítěte s enuresis nocturna, zároveň...

Umělecká tvorba u nevidomých
Pirklová, Šárka ; Jebavá, Jana (vedoucí práce) ; Bednář, Miloš (oponent)
Name of work- Creativity ofthe blind The aim - the aim of my work is to examine the clients who are visually handicaped. The art and the artistic creativity, namely haptic, should create therapeutic processes, which can improve the quality of life to the clients. Methods - in the introduction I use the background research, compilations of available literature, the observation, the talk examination of motoric art, the analysis. Results - with the examination of this problem I come to my opinion that visually handicaped clients are able to show us (in the time of artistic) creativity the close and sensitive perception ofthe world through the ceramics. Conclusion - with the results of my observation I come to opinion that we can take in the ceramics of the visually handicaped like the Arteterapy and this can enable them to make the realization. Keywords- visually handicaped, ceramics, method ofwork with the ceramics. 5

Vymezení a srovnání pojmu arteterapie a nově zaváděného pojmu artefiletika
Rovenská, Lucie ; Junková, Vendula (oponent) ; Štefančíková, Mariana (vedoucí práce)
Cílem této diplomové práce je seznámit čtenáře blížeji s termíny arteterapie a artefiletika. Uvést, co mají oba pojmy společné, a v čem se od sebe odlišují. Nečiníme si nárok na kompletní uchopení dané problematiky, spíše se jedná o jistý nástin, který by mohl sloužit coby inspirace dalšímu zkoumání. Rozlišovat oba pojmy se nám jeví jako vysoce žádoucí, a to zejména z důvodu, že artefiletika, jako specifické 8 pojetí výchovy uměním s převažujícím zájmem o výtvarný projev, je praktikována v pedagogicko- výchovných zařízeních. Těmi, kdo vedou artefiletická setkání, jsou učitelé a jiní pedagogičtí pracovníci. Na poli vzdělávacího procesu není dostatek prostoru pro práci s osobními problémy účastníků, pro terapeutické zásahy. Navíc pedagogičtí pracovníci k takovýmto intervencím nemají často kromě časových i prostorových možností ani patřičnou erudici, osobnostní předpoklady či zkušenosti. Proto se nám jeví jako nežádoucí vnášet čisté arteterapeutické metody do vzdělávacího procesu, a to z důvodu, že by potenciální vynořující se problematická témata nemusela být dostatečně zpracována. Výchovně-vzdělávací proces má svá specifika, jim je nutno se přizpůsobit. Na druhou stranu ale vzdát se plně možnosti využívat výtvarné umění jako prostředku osobního vyjádření či seberozvoje, se nám jeví jako zbytečné a nežádoucí....

H.J. Beyer a filozofická fakulta Německé univerzity v Praze v letech 1939-1945
Němcová, Alena ; Beneš, Zdeněk (oponent) ; Svatoš, Michal (vedoucí práce)
Mezi léty 1939- 1945 se zcela změnilo postavení Německé Karlovy univerzity. Její český protějšek byl uzavřen a NKU sama ztratila své nezávislé postavení a své výsady. Během válečných let bylo univerzitní dění přísně kontrolováno říšským ministerstvem pro vědu, výchovu a osvětu a od roku 1940 i osobou kurátora vysokých škol. Do běhu pražské NKU zasahoval i Úřad říšského protektora a místní služebna SD. Německá Karlova univerzita byla nositelkou nacistické myšlenky a na její půdě se těmto idejím dával vědecký rozměr. Proto byla v říjnu 1945 zrušena a jedinou pokračovatelkou tradice středověké Karlovy univerzity se stala její česká odnož. SS- Hauptsturmführer Hans Joachim BEYER byl představitelem mladých politicky aktivních vyučujících, kteří byli na pražskou Německou Karlovu univerzitu povoláváni z Říše, aby se zapojili do výzkumu a výuky nových oborů, které byly v souladu s nacistickou ideologií na univerzitách zaváděny. Kromě výuky oboru Národy a národnosti a práci v Nadaci Reinharda Heydricha, zaměřené opět na národnostní otázky, se věnoval i mapování nálad mezi svými kolegy. Výsledky svého pozorování předával šéfu pražské pobočky SD W. JACOBIMU, který je předával na sekretariát Úřadu říšského protektora, odkud bylo rektorovi NKU doporučeno jak má jednat v určitých personálních otázkách. Této funkce...

Vliv uměleckých prostředků na rozvoj osobnosti lidí s mentálním postižením
Landischová, Erika ; Šamšula, Pavel (vedoucí práce) ; Slavík, Petr (oponent) ; Matoušek, Oldřich (oponent)
Práce se zabývá vlivem uměleckých prostředků (tanečních a výtvarných) na rozvoj osobnosti dospělých lidí s mentálním postižením. Daná problematika je zpracována na teoretické i praktické úrovni. V práci jsou popsána filosofická a společenskovědní východiska přístupu a uvedeny vyzkumné projekty zabývající se problematikou arteterapie a taneční terapie u lidí dentálním postižením. Práce zahrnuje teoretické a praktické aspekty arteterapie a taneční terapie v širším kontextu. Dále je zde metodicky popsána i zkušenost s jedenáctiletou tematickou aplikací arteterapeutického programu u dospělých lidí s mentálním postižením. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)