Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 548 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.14 vteřin. 




Využití waldorfské pedagogiky ve volnočasových aktivitách, aneb lze waldorfskou pedagogiku využít ve skautském oddíle?
Vondrušková, Josefína ; Ortová, Marie (vedoucí práce) ; Růžička, Vít (oponent)
Téma mé práce zní: Využití waldorfské pedagogiky ve volnočasových aktivitách, aneb lze využít waldorfskou pedagogiku ve skautském oddíle? Proto se snažím ve své práci porovnat přístup Steinerovi pedagogiky a skautingu k výchově dětí. Cílem mé práce je nalézt shodné prvky a rozpory obou přístupů a tím zjistit, jestli je možné aplikovat waldorfský přístup do skautských oddílů. Ve své práci čerpám především z dlouholetých zkušeností s vedením skautského oddílu a v oblasti waldorfské pedagogiky především z teoretických znalostí nalezených v dostupné literatuře. Zabývám se lehce současnými požadavky na volný čas dětí, protože mou prací se zároveň snažím nalézt možnost modernizace skautské výchovy tak, aby byla zajímavá i pro současné děti. Jednu z možnosí vidím právě ve využití této pedagogiky. Po určení požadavků na volnočasové aktivity se snažím komplexně charakterizovat skautskou metodiku, jednotlivé důležité oblasti pro praxi. Stejným způsobem popisuji waldorfskou pedagogiku a antroposofický přístup k výchově. V poslední kapitole pak porovnávám oba přístupy, shodné momenty a rozdíly. Docházím k závěru, že oba přístupy si v základním pojetí neodporují, obě výchovy se snaží vychovat jedince ke svobodě a osobitosti ve všech čtyřech dimenzích člověka (psychologická, biologická, sociální a spirituální). Přestože...

Šikanování ve škole
Vaššová, Miroslava ; Vaníčková, Eva (vedoucí práce)
V poslední době média stále častěji informují o případech brutální šikany na té či oné škole, ukazují brutální záběry z mobilů pachatelů a tak se může zdát, že je šikanování "výdobytkem dnešní rychlé doby". Většina zdrojů se však shodne na tom, že šikanování je fenoménem tak starým jako vzdělávání samo. Zmínky o praktikách velice podobných šikaně se podle některých zdrojů datují dokonce do 17. století. Co se ale jeví jako alarmující, je fakt, že počet případů šikany v posledních letech roste, snižuje se věková hranice agresorů, někdy dokonce již na úroveň předškolního věku a zvyšuje se rafinovanost šikany. Ukazuje se, že šikanování je problémem celosvětovým a velice svízelným. Většina dětí se s ní bohužel v určité formě setkala a mnoho dospělých má taky osobní zkušenost z jejich vlastních školních dnů. Šikana se netýká ani zdaleka jenom velkých měst a dětí ze slabších sociálních vrstev, rozhodně se netýká jenom základních škol, ale je naopak běžnou součástí života studentů i na výběrových středních školách. Co je ale ze všeho nejdůležitější, většina autorů se přiklání k názoru, že správná prevence může šikanu minimalizovat a poskytnout tak dětem pocit bezpečí a spravedlivého zacházení ve škole a zajistit jim tak zdravý psychický vývoj. Fenoménem dnešní doby se jeví i výskyt zbraní mezi studenty škol jako...

Teorie mysli u dětí předškolního věku
Hončíková, Dana ; Mertin, Václav (oponent) ; Šulová, Lenka (vedoucí práce)
Teorie mysli jakožto schopnost porozumet vlastní mysli i mysli druhého je predpokladem normálního fungování v lidské spolecnosti. Díky ní dokážeme vysvetlit a predvídat chování druhého, umožnuje nám sdílet významy, porozumet humoru a je základem sociálních interakcí vubec. Teorie mysli je porozumením subjektivite cloveka - skutecnosti, že nikoli objektivní stav vecí, ale jeho reprezentace je tím, co urcuje lidské chování.

Profesionální pěstounská péče - nová alternativa ústavní výchově dětí v České republice
Roth, Martin ; Vítečková, Michaela (oponent) ; Kremličková, Marta (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá tématem náhradní péče o děti v kontextu aktuální situace v České republice, kdy péče o ohrožené a opuštěné děti je v převážné míře prakticky řešena nevhodnou formou ústavní výchovy. V úvodních kapitolách je proto věnován prostor tématu rodiny a jejího významu pro uspokojování potřeb dítěte, poruchám rodiny a rodičovství, psychické deprivaci a subdeprivaci v dětství a její prevenci. V části věnované náhradní péči o děti jsou zmíněny nejdůležitější problémy ústavní výchovy a charakterizovány různé typy náhradní rodinné péče, které jsou využívány v současné době v České republice. Podrobněji se potom práce věnuje pěstounské péči z pohledu tradičně pojímaného modelu uplatňovaného v současné době v České republice a moderního přístupu k pěstounské péči, také nazývaného profesionální pěstounská péče. V této souvislosti se zabývá takovými tématy jako vztah rodičovství a pěstounské péče, formy moderní pěstounské péče, přehled aktivit a procesů potřebných pro realizaci nového pojetí pěstounské péče - vyhodnocování případu dítěte, vyhodnocování žadatelů o pěstounskou péči, vytváření plánu péče o dítě, podpora a provázení pěstounské rodiny.

Výchova a vzdělávání osob s poruchami autistického spektra
Vocelová, Anna ; Reichel, Jiří (oponent) ; Šnýdrová, Ivana (vedoucí práce)
Diplomová práce "Výchova a vzdělávání osob s poruchami autistického spektra" se zabývá nejen diagnostikou jednotlivých autistických poruch, ale také výchovnými a vzdělávacími přístupy, začleněním autistických osob do běžné společnosti, možností jejich uplatnění apod. Mezi poruchy autistického spektra řadíme dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, Rettův syndrom a dětskou dezintegrační poruchu. Všechny patří mezi pervazivní vývojové poruchy, které bývají obvykle zpozorovány v prvních třech letech života. Časné vyšetření je velice důležité pro to, aby dítě nebylo chybně diagnostikováno jako mentálně retardované. Vědci dokázali, že velká část lidí s autismem není retardovaná, ale není schopna vystihnout v testech inteligence své odpovědi natolik přesně, aby mohlo být IQ určeno objektivně. Děti i dospělí s autismem mají obvykle potíže v oblasti verbální i neverbální komunikace, v sociálních vztazích, ve volnočasových a herních aktivitách. Adekvátní usměrňování v oblasti chování a poznávání může dítěti pomoci získat sociální a komunikační dovednosti, lze jej naučit sebeobsluze. Jen malé množství autistických osob žije v dospělosti zcela nezávisle na okolí. Ti, kterým se to podaří, jsou ovšem poměrně vysoce funkční. Většina lidí s touto diagnózou po celý život vykazuje hlavní symptom autismu -...

Mezigenerační vazby u seniorů žijících v domovech pro seniory a jejich rodin a přátel ve městě Humpolci
VESELSKÁ, Kateřina
Abstrakt Mezigenerační vazby u seniorů žijících v domovech pro seniory a jejich rodin a přátel ve městě Humpolci Stárnutí a senioři patří v současné době k aktuálním tématům. Populace stárne a na tento jev by měla být společnost připravena. Přinese to změny v různých sférách a oblastech jako jsou například zdravotnictví či sociální služby, ale také do vztahů a fungování dnešní rodiny. Diplomová práce Mezigenerační vazby u seniorů žijících v domovech pro seniory a jejich dětí a přátel ve městě Humpolci se věnuje fungování mezigeneračních vazeb mezi seniory a rodinou a přáteli. V teoretické části se zabývá nejprve vymezením pojmu senioři, jejich postavením ve společnosti a zvýšením počtu seniorů ve vyšším věku. Zdůrazňuje důležité zdravotní a psychické změny provázející stáří a také charakterizuje význam a druhy aktivit a stárnutí. Prezentuje výsledky a poznatky dosavadních výzkumů zabývajících se mezigeneračními vazbami. Tyto vazby dělí pro větší přehled a možné odlišnosti na mezigenerační vazby seniorů a jejich dětí, seniorů a vnoučat, seniorů a sourozenců a seniorů a přátel. Mezigenerační vazby utváří převážně rodina, proto jedna kapitola je věnována rodině, jejím funkcím a významu. V předposlední kapitole teoretické části je zdůrazněn význam kvality života, která významně ovlivňuje a působí na mezigenerační vazby. Poslední kapitola se věnuje domovům pro seniory, mimo jiné také důležitým změnám, které přinesl Zákon 108/2006 Sbírky o sociálních službách. Empirická část se věnuje provedenému kvalitativnímu výzkumu. Použitou metodou bylo hloubkové interview. Rozhovory byly provedeny s deseti seniory ve dvou domovech pro seniory a to v Domově blahoslavené Bronislavy a v Domově důchodců Humpolec v Lužické ulici. V prvně jmenovaném domově proběhly rozhovory s šesti seniory a v druhém se zbylými čtyřmi seniory. Výsledky výzkumu odhalují, jak fungují mezigenerační vazby, co je ovlivňuje a utváří. Výsledky prezentují vztahy seniorů a jejich dětí, jejich kvalitu a frekvenci, vztahy s vnoučaty, případně pravnoučaty, sourozenci a přáteli. Poukazují na zátěž při příchodu do domova a význam rodiny nebo přátel při tomto životním kroku. Výsledky výzkumu zdůrazňují význam aktivit ve stáří a důležitou oblast zdravotních a psychických změn, kdy změny v jedné oblasti ovlivňují další oblasti a kvalitu života seniorů. Kvalitu života jistě ovlivní i finanční situace seniorů, které se tato práce mimo jiné věnuje. Dalším faktorem je prostředí, ve kterém senioři v domovech pro seniory žijí. I touto problematikou se práce zabývá.

Dítě jako oběť domácího násilí
JANŮ, Alena
Domácí násilí je v současné době chápáno jako významný společenský problém, je to forma násilí, která je rozšířená po celém světě, ve všech kulturách i všech sociálních vrstvách. Domácí násilí je ve většině případů směřováno proti ženám, v menší míře jsou oběťmi také muži nebo senioři. Jako na nepřímou oběť domácího násilí je třeba hledět na děti, které žijí v rodinách ohrožených domácím násilím. Domácí násilí neohrožuje totiž pouze samotnou oběť, ale i děti, které jsou přítomny násilných ataků mezi rodiči. Práce, která je právě zaměřena na děti jako oběti domácího násilí, je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části bylo cílem vysvětlení základních pojmů v dané oblasti. V úvodu bylo důležité poukázat na význam rodiny, její základní funkce a nezastupitelnou roli v uspokojování potřeb všech svých členů. Další část je věnována vysvětlení definice domácího násilí, klíčovým znakům násilí v rodině, jeho druhům a formám, rovněž obětem domácího násilí. V souvislosti se zaměřením na dítě jako oběť domácího násilí je objasněn syndrom CAN jako problematika týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte. V neposlední řadě je popsán možný dopad přítomnosti domácího násilí v rodině na psychiku a vývoj dítěte. Dále je v práci shrnuta možnost právní ochrany osob ohrožených domácím násilím, včetně intervence a pomoci obětem. V praktické části práce byly zpracovány výsledky kvantitativního výzkumu, a to jak ze statistik Intervenčního centra pro pomoc obětem domácího násilí při Diecézní charitě České Budějovice, tak údaje na základě rozeslaného dotazníku orgánům sociálně-právní ochrany dětí obecních úřadů obcí s rozšířenou působností. Cílem práce bylo zjistit, zda se v Jihočeském kraji odehrává domácí násilí převážně v rodinách s dětmi a jaký vliv má přítomnost domácího násilí v rodině na psychický vývoj dítěte. Na základě poskytnutých údajů byl zjištěn celkový počet domácností s domácím násilím, ve kterých byly přítomny nezletilé děti, celkový počet ohrožených dětí, i dopad přítomnosti násilí mezi dospělými členy domácnosti na psychiku přítomných dětí.