Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1,069 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.06 vteřin. 

Vliv travních porostů a vybraných zoocenóz na odnos živin z povodí
Klimeš, F. ; Kolář, L. ; Kobes, M. ; Pechar, Libor ; Kadlec, J. ; Voženílková, B.
Na základě experimentálních, observačních a systémových studií byly navrženy postupy pro vhodné způsoby obhospodařování travních porostů se zřetelem na posilování jejcich ochranné funkce ve vztahu k hydrosféře a k navazujícím zoocenózám.

Koloběh rtuti a jejích spécií v životním prostředí
Finsterlová, Hana ; Diviš, Pavel (oponent) ; Dočekalová, Hana (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá osudem rtuti v životním prostředí. Shrnuje informace o vlastnostech rtuti a jejích sloučeninách, o výskytu rtuti v atmosféře, vodě, půdě a sedimentech. Pojednává o jednotlivých vstupech rtuti do životního prostředí, jak antropogenních tak přírodních a sleduje transport rtuti mezi jednotlivými složkami životního prostředí. Část práce je věnována akumulaci rtuti a jejích sloučenin v rostlinách a organismech. Poukazuje na toxicitu rtuti a jejích jednotlivých forem, její účinek na lidský organismus. V poslední kapitole jsou shrnuty a popsány nejběžnější instrumentální metody používané pro stanovení rtuti a jejích spécií.

Modelování pohybu vody a pesticidů v tropických půdách
Pavelková, Helena ; Vogel, T.
Účelem výzkumného projektu iniciovaného Hawaii Department of Agriculture (HDOA), ze kterého tato studie vychází, je vyhodnocení vyluhování vybraných pesticidů v tropických půdách a porovnání jejich transportu s tracerem (bromidem draselným). Ke zjištění transportu pesticidů v půdě byly provedeny experimenty na vybraných plochách. Výsledky z měření v přírodních podmínkách a z laboratoře byly porovnány s jednorozměrným modelem transportu vody a rozpuštěných látek. V příspěvku jsou prezentovány dosavadní výsledky modelování transportu vody a rozpuštěných látek (atrazinu a bromidu draselného).


Evoluční ekologie termitů
Stiblík, Petr ; Šobotník, Jan (vedoucí práce)
Termiti patří v živočišné říši k nejvýznamnějším ekologickým činitelům na naší planetě, a jsou pro svůj význam označováni jako ekosystémoví inženýři. Svou činností ovlivňují okolní prostředí velmi komplexním způsobem - recyklují odumřelá rostlinná pletiva, provzdušňují půdu, transportují obrovské objemy hmoty, čímž zásadně zvyšují heterogenitu prostředí atp. a díky schopnosti rozkládat až 100% lokální produkce komplexních biopolymerů, celulózy a ligninu, jsou zodpovědní za ukončení tvorby uhelných slojí od třetihor. Jejich ekologický a evoluční úspěch je bezesporu založen na organizaci jejich eusociálního společenstva. Jedinci termitích kolonií jsou příslušníci různých kast s různými úkoly důležitými pro celou kolonii. Během ontogeneze každého jedince se tento stává příslušníkem různých kast. Precizní dělba práce a úkolů v kolonii je jedním z kruciálních faktorů evolučního úspěchu termitů. Právě porozumění jejich ontogenezi a organizaci kolonie je klíčem k efektivnímu boji proti druhům způsobujícím škody a nebo naopak k efektivní podpoře druhů důležitých pro dekompozici a transport organické hmoty v půdě.

Problematika tvorby povrchového odtoku a epizodní řešení jeho erozních projevů
Kalibová, Jana ; Kovář, Pavel (vedoucí práce) ; Štibinger, Jakub (oponent)
Předkládaná disertační práce shrnuje výzkum využití modelových simulací hydrologických dat pro vodohospodářské studie a dále testování efektivity vybraných protierozních geotextilií formou laboratorních a terénních simulací deště. Poznatky získané v rámci tohoto výzkumu byly aplikovány při návrhu optimalizace vodního režimu krajiny (zmírnění projevů eroze a urychlení procesu obnovy krajiny) na území bývalého lomu Medard-Libík, kde jsou i přes provedené rekultivační operace stále patrné známky rýhové eroze. Disertační práce je členěna do tří částí. První část rešeršní formou pokrývá téma tvorby povrchového odtoku a definuje stav, za kterého se odtékající voda v krajině stává z hlediska erozních projevů nebezpečnou. Druhá část se zabývá typy rámcových biotechnických opatření proti vodní erozi na svahu. Třetí část je zaměřena na konkrétní situaci modelového svahu v povodí zatápěného bývalého lomu Medard-Libík na Sokolovsku. Hlavním cílem disertace bylo otestovat možnost využití modelu KINFIL pro simulaci protierozního účinku přírodních geotextilií a následný návrh optimalizace vodního režimu za účelem snížení erozního působení povrchového odtoku na rekultivovaných svazích. Z výsledků práce vyplývá, že model KINFIL může sloužit jako užitečný nástroj pro hodnocení vlivu různých protierozních opatření na povrchový odtok a erozi a pro následnou volbu technicky i ekonomicky optimálního řešení protierozní ochrany. Výsledné simulace efektivnosti přírodních geotextilií odpovídaly výsledkům získaným během laboratorních a terénních měření s využitím simulátorů deště. Při vyváženém srážko-odtokovém procesu dojde ke zvýšení stability krajiny v okolí jezera, urychlení opětovné hospodářské využitelnosti rekultivovaného území, snížení nákladů na odstranění škod způsobených erozí na cestní a odvodňovací síti a zvýšení kvality vody v jezeře, která nebude znečišťována smytým materiálem. Výsledky této disertační práce lze nabídnout veřejné správě i soukromé sféře pro potřebu kontroly eroze v rámci rekultivací ploch zasažených těžební činností.

Vyhodnocení změny mikrotopografie svahu a půdního profilu v závislosti na zpracování půdy různými technologiemi
Ureš, Jan ; Kumhálová, Jitka (vedoucí práce) ; Novák, Petr (oponent)
Eroze může znatelně degradovat kvalitu půdy a snížit výnosy plodin ze zemědělských ploch. Doposud se výzkum ztráty půdy obvykle zaměřoval především na vodní a větrnou erozi. Ovšem v posledních dvaceti letech některé studie upozornily na důležitý a podstatný vliv metod zpracování půdy na přemístění půdy v kopcovitých zemědělských pozemcích. Mechanické zpracování půdy totiž nenarušuje půdu nejen do hloubky, ale také horizontálně ve směru orby. V této souvislosti se začala více věnovat pozornost i erozi zpracováním půdy. Tato práce si klade za cíl určit přesun půdy v orniční vrstvě před zpracováním a po pěti zpracováních půdy různými technikami, a sice orbou radličným pluhem (A), talířovým kypřičem (B) a radličkovým kypřičem (C) na území s půdním typem černozemě u obce Šardice na Jižní Moravě v České republice. Vliv různých typů zpracování půdy na vertikální změny ornice byl určen popisem 37 mělkými sondami. Před pokusem bylo vykopáno 10 průzkumných sond a dalších 27 sond bylo vykopáno posléze po sérii pěti zpracování půdy. Výsledky půdního průzkumu jsou založeny na určení stratigrafie půdního profilu. Případná ztráta ornice byla zjištěna (stanovena) změnou v přechodu tmavého Ac horizontu a žlutého sprašového Ck horizontu a objemem této změny. Posun ornice po provedení 5 operací zpracování půdy se pohybuje v rozmezí 9-15 cm u sond v místech konvexního sklonu svahu a 4-14 cm v místech konkávního sklonu svahu. Z výsledků pokusu jsou rovněž patrny výrazné změny napříč ke každé metodě zpracování půdy (směrem od C k A), které jsou ale více či méně způsobeny celkovým tvarem svahu. Vytvořením a porovnáním DMT bylo zjištěno, že největší posun půdních částic způsobuje metoda zpracování půdy orbou radličným pluhem. Transport půdních částic byl výraznější ve vertikálním směru než v horizontálním a pohyboval se v rozmezí -5 až +13 cm. Při podrývání radličkovým kombinátorem došlo k výraznému horizontálnímu posunu půdních částic do stran v rozmezí -5 až +5 cm. Mělká orba talířovým podmítačem při porovnání DMT ukázala změnu reliéfu v horizontálním směru taktéž v rozmezí -5 až +5 cm.

Antropogenní tlaky na stav půd‚ vodní zdroje a vodní ekosystémy v české části mezinárodního povodí Labe: Transport kontaminujících látek. Část 1: Pohyb vody a kontaminujících látek v nenasycené zóně
České vysoké učení technické v Praze, Fakulta stavební, Praha ; Vogel, Tomáš ; Císlerová, Milena
Cílem úkolu je zkvalitnění popisu pohybu vody ve vadózní zóně jako klíčového faktoru k reálnému vyhodnocení pohybu rozpuštěných látek, specifikace podílu preferenčního proudění a jeho dopadu na transport látek ve vybraných oblastech povodí Labe. V roce 2007 byla zpracována rešerše prací o preferenčním proudění a transportu dusičnanů a fosforu a byl proveden výběr vhodných oblastí pro spolupráci při posouzení vlivu ekologických zátěží na tok Labe. Ve zprávě je popsáno povodí českého Labe s ohledem na možnost vzniku preferenčního proudění a je diskutována spojitost preferenčního proudění v souvislosti s transportem dusíku a fosforu do povrchových toků.

Návrh vedení sběrné místní komunikace s tramvajovou tratí linky č.3 areálu Zbrojovky v Brně
Paszandová, Zuzana ; Veselý, Josef (oponent) ; Pavlíček, Jan (vedoucí práce)
Předmětem diplomové práce je návrh vedení páteřní sběrné komunikace a tramvajové trati linky číslo 3 v přestavbovém území areálu bývalé Zbrojovky Brno a jejich napojení na stávající dopravní infrastrukturu. V novém areálu je navrhována zóna bydlení, odpočinku a administrativy, zastávky se navrhují vzhledem k dostupnosti těchto oblastí. Na východě areál ohraničuje těleso železnice, které se v budoucnu bude rozšiřovat, z toho vyplývá možnost propojení tramvajové dopravy a IDS JMK v Židenicích. Součástí řešení je i návrh přemostění řeky Svitavy a propojení areálu s okolním územím. Při oddělení trasy individuální automobilové dopravy (IAD) od trasy tramvaje, je navrhováno vedení trolejbusové dopravy v trase IAD.

Zpoplatnění dopravní infrastruktury v Běloruské republice
Liasun, Alina ; Zelený, Lubomír (vedoucí práce) ; Mervart, Michal (oponent)
Diplomová práce se zabývá zpoplatněním výbraných oboru dopravní infrastruktury v Běloruské republice. První část práce je věnována obecnému popisu dopravní infrastruktury země, která spojuje Evropské státy s Ruskou federaci a státy Pobaltí. Důraz kladen na skutečný stav, kvalitu, rozvoj daných oborů. Druhá část práce - popis principů a nástrojů zpoplatnění. Z důvodu progresivního rozvoje silniční infrastruktury a odlišnosti metod jejího zpoplatnění větší pozornost věnována nástrojům zpoplatnění pozemní komunikace daného typu dopravy. Ve světě existuje několik systémů určených pro výběr poplatků za použití pozemní komunikace. Jeden způsob je založen na principu časového zpoplatnění, jako jsou například dálniční známky. Další způsob je tzv. výkonový systém zpoplatnění (mýto). V Bělorusku nefungue princip časového výběru poplatků za použití pozemní komunikace, proto v práci podrobněji popsan systém výkonového zpoplatnění. Poslední část diplomové práce je věnována problematice zpoplatnění vybraných oblastí dopravní infrastruktury v Bělorusku. Důraz kladen na jvíce využívaným oblastem, jako jsou železniční a silniční doprava, ale letecké a říční dopravě taky věnovana pozornost.