Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 262 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.06 vteřin. 

Spánková hygiena u sester a studentů Zdravotně sociální fakulty
CHMELÍKOVÁ, Petra
Spánková hygiena je v dnešní uspěchané době často diskutovaným tématem. Nepřiměřená spánková hygiena je častou příčinou výskytu nespavosti a jiných poruch spánku. Z výsledků výzkumného šetření vyplývá, že sestry pracující v nemocnici nedodržují spánkovou hygienu, naopak studenti Zdravotně sociální fakulty spánkovou hygienu dodržují. Nejčastější faktor bránící dodržování spánkové hygieny u sester je třísměnný provoz. Nejčastější chybou narušující dodržování spánkové hygieny u studentů Zdravotně sociální fakulty jsou špatné myšlenky před spaním. Cíle práce byly naplněny. Tři hypotézy byly potvrzeny. Pouze v jediném případě byla hypotéza vyvrácena.

SAN MINN (ANEB) UMĚLEC, KTERÝ DÁVÁ PŘEDNOST TVORBĚ A OBRAZŮM PŘED SVÝM ŽIVOTEM
Zeya, Pyin Nyar ; JANEČEK, Vít (vedoucí práce) ; VOJTĚCHOVSKÝ, Miloš (oponent)
Nikdo nemůže ovládat svobodné myšlení a inspiraci umělce. Přestože jeho obrazy a tvorba byly vystaveny velkému tlaku a na nátlak shora zakázány, jejich umělecká hodnota nikdy neklesla. Proto píši tuto práci. San Minn vystoupil zbarmského malířského mainstreamu a nikdy nenamaloval komerční obraz. Je stále věren své víře v umění a malbu a přichází vždy s novými způsoby, jak přistoupit malování. Jeho tvorba se podstatně odlišuje od jeho souputníků a jeho styl se výrazně liší. V barmském malířství je unikátním jevem. Naskytla se mi možnost studovat jeho styl, myšlenky, způsob uvažování a jeho odhodlání s jakým umění vytváří. Moje práce má za cíl ukázat život umělce a malíře, který vyrostl a žil 50 let pod vojenskou nadvládou, a skrze pohled na jeho případ popsat vývoj a stav výtvarné scény v Barmě. Zprostředkuji tak nejen zájemcům o malbu, ale všem ostatním čtenářům vhled do barmského malířství a místní umělecké scény. Doufám, že moje práce tak bude vhledem prospěšným a barvitým. Zdá se, že jakožto malíř, San Minn chce, aby jeho publikum cítilo a zažilo jeho práce, ale jen zřídka odhaluje svůj osobní život, který se odvíjí za jeho plátny. Pro mě je tato práce zároveň i příležitostí jeho osobní rovinu alespoň trochu poodkrýt na následujících stránkách. xxxxxxxxx Cíl Práce Má práce může být zajímavá pro každého, kdo se zajímá o současnou uměleckou scénu Barmy (Myanmaru). Umožňuje čtenáři, aby se dočetl o jednom z nejslavnějších a nejvýznamnějších umělců a uměleckých směrů v Barmě (Myanmaru). Jeho malby jsou svědectvím o více než 40 let dlouhé cestě pod dohledem cenzury, avšak na každém kroku ukazují na jeho nebojácnost řešit politické a sociální otázky. Mnohé z uměleckých děl San Minna jsou autobiografické, vytváří břitký sociální komentář k populární kultuře a zrcadlí sociální hodnoty, stejně jako situace, které jejich autor prožíval. xxxxxxxxxxxx

Špitál svatého Pavla v Praze
Katovská, Jitka ; Ebelová, Ivana (oponent) ; Hojda, Zdeněk (vedoucí práce)
Fenomén nemoci, stáří a chudoby - z těchto často plynoucí - provází chtě nechtě lidskou společnost jako její přirozená součást. Postavení člověka, který do nemoci, chudoby nebo stařecké nemohoucnosti upadne, je pak ve společnosti o to složitější, protože takový člověk ztrácí síly a prostředky k tomu, aby se o sebe mohl postarat. Stane se závislým na svém okolí, na milosrdenství druhých, které však ne vždycky přichází v pravou chvíli a v dostatečné míře. Už Bible to ví a dává návod, jak se s takovou situací s křesťanskou ctí vypořádat. Pomoc bližnímu svému má tedy být automatickou reakcí na to, když se někdo druhý z jakýchkoliv důvodů ocitne v bídě a na dně svých fyzických či psychických možností. Systém sociální péče o potřebné lidi v dnešní době do určité míry funguje, ačkoliv procházka po rušných pražských uličkách, kde nejeden bezdomovec či starý zoufalec prosí s nataženou rukou a ošuntělým kloboukem o nějaké ty korunky, nebo pohled do zamřížovaných oken domova důchodců přesvědčují o tom, že skoro nedostatečně. Jak vypadalo řešení lidské nemohoucnosti a chudoby v raném novověku? Sonda do historie jednoho pražského špitálu se pokouší dát odpověď. 1

Páni Hasištejnští z Lobkovic na sklonku středověku
Gavenda, Lukáš ; Doležalová, Eva (oponent) ; Bobková, Lenka (vedoucí práce)
Severozápadní Čechy jsou často a priori vnímány jako kraj bez velkých tradic, bez mnohých kulturních stop či jako krajina pouze průmyslová, s poničeným životním prostředím, a tedy prostor někdy až okrajového zájmu. Ve skutečnosti se ale jedná o plnohodnotnou oblast, srovnatelnou v historickém i kulturním vývoji s vyspělými regiony českých zemí a Střední Evropy. Příčiny jejího ve společnosti poněkud upozaděného obrazu jsou zhusta hledány v složitých událostech 20. století, kdy došlo k přetržení přirozené kontinuity soužití Čechů s Němci. Nové obyvatelstvo, přišlé v době po 2. světové válce, muselo složitěji a často zcela znovu hledat svou pozici v kraji. Postupně se tato bilance zlepšuje. Snaží se tomu pronikáním ke kořenům původní bohatosti přispět i historická věda a její obory. Netýká se to jen výzkumu minulého politického a hospodářského života, ale také oblasti kulturní, vývoje architektury, výtvarného umění či slovesnosti. Tyto složky se vždy prolínaly a vzájemně ovlivňovaly. Celkově i detailně nahlíženo se tak vytvářely zajímavé obrazy charakterizující svět laiků i duchovních, lidí prostých i bohatých, obchodníků i urozených. Ke studiu dějin a reálií hasištejnské větve rodu Lobkoviců mne přivedl můj trvalý zájem o historii, architekturu a výtvarné umění. Získal jsem ho v zázemí své rodiny, ve které...

Vliv montáží na kvalitu kabelážních systémů
Dočkal, Martin ; Křepelka, Václav (oponent) ; Filka, Miloslav (vedoucí práce)
V první části je zmíněno, co je vlastně strukturovaná kabeláž. Její vznik, z čeho a proč se vyvinula. Historie, kdy se nejdříve používali nesymetrické koaxiální kabely, které byly časem nahrazeny symetrickými kabely. U kabeláží pro TV přijímače se používají stále koaxiální kabely. Symetrické kabely se podle typu dále nazývají UTP, STP, FTP, a další. S rostoucí oblíbenosti tohoto typu kabeláže a tudíž její rozsáhlou výstavbou se musela určit nějaká pravidla, standarty, normy a požadavky, jak postupovat od návrhu až po realizaci. Tato pravidla „využívá“ struktura systému, jako třeba délky jednotlivých subsystémů a rozhraní a jak by měla taková strukturovaná kabeláž vypadat. Dalším hlavním bodem je návrh kabeláže, který se vztahuje k předešlým větám a podle kterého by se mělo postupovat. S návrhem souvisí také parametry této kabeláže, jako útlumy, přeslechy a ostatní přenosové parametry, které jsou v praktické části měřeny. Druhá část je věnována jednotlivým částem, z kterých se strukturovaná kabeláž skládá jako metalické a optické spojovací prvky a kabely. Jejich mechanické, elektrické a přenosové vlastnosti. Třetí část je popis vlivu člověka na kvalitu strukturovaných kabeláží, co je nejčastější příčinou zhoršení kvality a čeho by se lidé měli vyvarovat, aby se tak nestalo. Jak zacházet s kabeláží aby jí člověk svou „zručností“ co nejméně ublížil. Závěrečná část práce je věnovaná měření. Přesněji měření přenosových parametrů metalického vedení jako jsou útlum, zpoždění, přeslechy jak na blízkém tak vzdáleném konci, impedance a odpor vedení. K jednotlivým parametrům jsou uvedena schémata, jak takové měření na jednotlivých kroucených párech vypadá. Měření je rozděleno do dvou částí. V první je měřeno pět typů symetrických kabelů s různými délkami, kategoriemi a poškozeními ovlivňující vlastní kvalitu těchto kabelů. V druhé části měření je jeden symetrický kabel měřen, zda vyhovuje kategorii 5 pro kterou je určen a jestli by bylo možné použít ho i na vyšší kategorii tedy kategorii 6. Hodnoty jsou přehledně uspořádány v tabulkách.

Principy alternativní stavby příběhů
Marinović, Ivan ; Bregant, Michal (vedoucí práce) ; Roraback, Erik (oponent) ; Jech, Pavel (oponent)
During my film studies we were thought how to understand and how to apply rules of screenwriting of traditional drama structure. Besides the three act structure, there are alternative episodic ways of constructing a narrative with their own rules. However many succesful episodical films lean on the traditional three act structure. My aim was to recognize the principles of combining of the structures, and to explore how they are rendered through directing within films of high cinematic quality. Through four contemporary revisionist westerns four potential principles are found that could be applied in screenwriting of other genres as well. These films are showing how to avoid the formulaic storytelling sollutions, while they prooveing that socially relevant themes can be explored within genre films that mass audiences are eager to see.

Recepce proroka Elijáše prostřednictvím karmelitánské spirituality
Kristian, David ; Mikulicová, Mlada (vedoucí práce) ; Kohut, Pavel Vojtěch (oponent)
Resumé Prorok Elijáš působil převážně v oblasti dnešního Zajordání v 9. století před Kristem. V jeho době bylo severní izraelské království zmítáno hospodářskými, politickými i náboženskými nepokoji, v době kdy byla víra Izraelitů v Boha JHWH ohrožována Baalovými kultem v čele s fénickou princeznou Jezabel. Starý zákon, respektive tato práce zachycuje především tyto události z Elijášova života: prorokův úkryt u potoka Kerít, jeho pobyt u vdovy v Sareptě, zápas s Baalovými kněžími na hoře Karmel, následné ukončení několikaletého sucha, Elijášovu cestu na horu Choreb, setkání s Hospodinem na hoře Choreb a nanebevzetí Elijášovo. Tyto události jsou zde uvedeny, protože je považuji za klíčové k chápání spirituality karmelitánského řádu, jehož je prorok Elijáš jedním ze vzorů. Karmelitánský řád odvozuje své počátky právě od společenství poustevníků na hoře Karmel, kteří v proroku Elijášovi viděli archetyp a vzor řeholního života a jimž dal v prvních letech 13. století řeholi Albert Jeruzalémský. Prorokem Elijášem se nechali inspirovat i takové vynikající karmelitánské osobnosti jako sv. Jan od Kříže a sv. Terezie Veliká, kteří Elijáše nazývají otcem karmelitánů a vidí v něm vzor kontemplativní modlitby a následování Boha, ale například i Titus Brandsma a Edita Steinová, kteří v duchu Elijášově neustoupili před...

Tradiční indonéské divadlo
Čičmanová, Diana ; Vozábová, Jana (vedoucí práce) ; Malíková, Nina (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tradičním indonéským divadlem, konkrétně stínovým loutkovým divadlem (zvaným wayang kulit), které můžeme vidět na ostrově Bali. V této hinduistické enklávě je divadlo velmi posvátné a prvotně není určeno lidem, nýbrž bohům. Nese v sobě mnoho symbolů a filozofických pouček, má mnoho pravidel, kterými se loutkář musí řídit. Různorodé předpisy určují nejen průběh představení ale i například výrobu loutek nebo výchovu mladého herce. Jde o nádherný poetický divadelní svět, jak jej u nás neznáme.

Aplikace kombinatorických aukcí na veřejné zakázky
Kohoutová, Adéla ; Fiala, Petr (vedoucí práce) ; Borovička, Adam (oponent)
Zadávání veřejných zakázek je velmi sledovanou oblastí hospodaření s veřejnými prostředky, která se naneštěstí netěší příliš dobré pověsti. Tato diplomová práce si klade za cíl poskytnout netradiční pohled na proces zadávání veřejných zakázek a představit jeden z moderních způsobů využití aukčních mechanismů. Kombinatorické aukce mohou, po vzoru oblastí, ve kterých si již své uplatnění našly, otevřít nové možnosti pro účastníky zadávacích řízení probíhajících podle českých právních předpisů. Zároveň tato práce může sloužit jako podnět k zamyšlení, jsou-li pravidla pro zadávání veřejných zakázek tak, jak jsou dnes nastavena, v tom nejlepším zájmu pro účastníky aukce. Za účelem ukázky aplikací kombinatorických aukcí na veřejné zakázky byl z částečně reálných dat sestaven v programu Lingo matematický model, jehož výsledky posloužily jako zdroj pro rozbor účelnosti probíraného tématu.

Filosofie náboženství Josefa Solovějčika
Lyčka, Milan ; Sobotka, Milan (vedoucí práce) ; Karásek, Jindřich (oponent) ; Sláma, Petr (oponent)
Josef Solovějčik (1903 - 1993), rabín a filosof, jeden z nejvýznamnějších představitelů moderní židovské orthodoxie, se pokusil o vyjádření tradičních židovských náboženských pojmů prostředky moderní vědy a filosofie. Jako filosof vyšel z novokantovství marburské školy, jako rabín byl pod vlivem tzv. analytické školy, kterou ve východní Evropě založili členové jeho rodiny. Z filosofického dědictví novokantismu převzal důraz na čistotu myšlení, chápaného jako myšlení matematické a přírodovědné, a z přímého odkazu Kantova přejal zejména jeho apriorismus nazíracích forem a poznávacích kategorií. Analytická škola na něho zapůsobila důrazem na ahistorický rozbor náboženských pojmů, který vede k jejich hlubšímu poznání a zároveň novým způsobem zakládá vztah k transcendentnu. Solovějčik tak rehabilitoval náboženství jako noesis a pokusil se o jeho filosofickou reflexi. Ústředním pojmem jeho filosofie náboženství je halacha, tradičně chápaná jako soubor norem a přikázání, kterými se řídí život věřícího Žida. V Solovějčikově pojetí se halacha stává filosofickým pojmem, hermeneutickým klíčem k interpretaci náboženské zkušenosti, která je pojímána jako základ veškerého zakoušení skutečnosti. Toto filosofické stanovisko Solovějčik ověřuje na neustále nových variantách ideálních typologií lidské existence, které opírá o...