| |
|
Analýza prvků bezpečnosti u vybraných subjektů při organizaci outdoorového kurzu
Pozník, Petr ; doc.Ing.Vladimír Adamec, CSc. (oponent) ; Lepková, Hana (vedoucí práce)
Cílem práce je analýza prvků bezpečnosti u vybraných subjektů při organizaci outdoorového kurzu, korekce zjištěných nedostatků, optimalizace této oblasti a následně návrhy na zlepšení. Oblast bezpečnosti v prostředí outdoorových kurzů je velmi rozsáhlá, proto se práce při průzkumu a analýze současné situace zaměřuje hlavně na nejvýznamnější vysoké školy v České republice, které mají v pořádání outdoorových kurzů největší zastoupení. Závěrem práce porovnává zjištěná fakta z oblasti neúplnosti příslušných legislativních norem a navrhuje, jak lze současnou situaci optimalizovat a zlepšit. Výstupem práce je návrh řešení této situace novou Aktualizovatelnou normou včetně návrhu na postup jejího zpracování.
|
|
Implementace norského friluftslivu při organizaci školních výletů na základní škole v ČR
Bucharová, Tereza ; Chrástková, Martina (vedoucí práce) ; Kašpar, Ladislav (oponent)
Název Implementace norského friluftslivu při organizaci školních výletů na základní škole v ČR Cíl práce Realizovat výlet s prvky norského friluftslivu a následně zhodnotit chování, reakci a reflexi žáků a učitele. Na základě reflexe navrhnout implementaci norského friluftslivu do českého vzdělávání. Metodika práce Práce je inspirována studijním pobytem v Norsku, kde byly součástí výuky zkušenostní friluftsliv výlety. Teoretická východiska jsou zaměřena na pobyt v přírodě a plánování friluftsliv aktivit, podle kterých byl navržen školní výlet pro žáky třídy 6. A a jejich třídní učitelku ze ZŠ Vrchlického v Liberci. Výzkum byl proveden kvalitativní metodou, kde data byla získána pozorováním, rozhovory, vyhodnocením tabulek pro plánování a otázek pro jednotlivce i skupinu po absolvování školního výletu s prvky norského friluftslivu. Výsledky Pro plánování výletu je důležité rovnoměrné rozdělení žáků do skupin dle mnoha aspektů a je nutné mít adekvátní časovou dotaci pro přípravnou fázi výletu. Dále se ukázalo, že výlet mohl být více propojen se znalostmi finanční gramotnosti a s podporou hlubší skupinové zodpovědnosti, a to například prostřednictvím společného nákupu potravin. Během realizace výletu se žáci neprojevovali žádným způsobem tak, že by pro ně byl problém se pohybovat mezi překážkami v...
|
|
Zodpovědnost mezinárodních neziskových organizací
Staša, Michal ; Skovajsa, Marek (vedoucí práce) ; Muhič Dizdarevič, Selma (oponent)
Diplomová práce se dotýká dvou aktuálních témat, která plní v posledních letech odborné časopisy. Jedná se o diskurz o globální občanské společnosti, její existenci, definici či rozsahu. Diplomová práce mapuje základní přístupy k tématu a řadí autory na globalisty, skeptiky a empiriky. Druhým tématem je zodpovědnost, jejíž potřeba se zvýšila na počátku nového tisíciletí po sérii skandálů několika globálních institucí. Ty se nevyhnuly ani mezinárodním neziskovým organizacím. Práce shrnuje několik typologií zodpovědnosti a představuje její základní oblasti rozdělené do dvou skupin: morální a politická zodpovědnost a procedurální a interní zodpovědnost. Ve výzkumné části jsou hodnoceny tři pobočky mezinárodních neziskových organizací: Amnesty International, Greenpeace a Hnutí DUHA - Přátelé Země. Cílem bylo nalézt vhodnou metodiku pro měření zodpovědnosti národních poboček a vyzkoušet ji na uvedených organizacích. Výsledkem je modifikace existující metodiky organizace One World Trust a zjištění nízké míry zodpovědnosti u zkoumaných organizací.
|
|
Lucy Kirkwood's play The Children from an Ecocritical Perspective
Hanusová, Veronika ; Topolovská, Tereza (vedoucí práce) ; Chalupský, Petr (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá hrou The Children současné britské autorky a dramatičky Lucy Kirkwoodové. Nahlíží na hru z ekokritického hlediska a zaměřuje se na způsob, jakým hra reflektuje environmentální problémy dnešního světa především s přihlédnutím k otázce lidské odpovědnosti za klimatické změny způsobené lidskou aktivitou. Teoretická část představuje klíčové pojmy, jako je myšlenka antropocénu a kapitalocénu, jejich etické důsledky a myšlenku odpovědnosti vůči budoucím generacím. Dále stručně představuje biografii autorky, její dílo a skutečnou inspiraci, která stála u zrodu divadelní hry The Children, a to jadernou katastrofu v japonské Fukušimě v roce 2011. Praktická část interpretuje hru z perspektivy odpovědnosti jedné generace vůči generacím ostatním. Tato práce vnímá hru The Children jako komentář stavu současné společnosti a pokouší se najít paralelu mezi situací ve hře a současnou ekologickou krizí a klimatickými změnami. KLÍČOVÁ SLOVA Lucy Kirkwood, The Children, Antropocén, Zodpovědnost, Budoucí generace, Klimatická krize
|
| |
|
Horizonty etiky na gymnáziu
FEJTOVÁ, Blanka
Práce se zabývá stavem mezilidských vztahů, vztahy studentů k humanitním a přírodovědným vyučovacím předmětům a etickými hodnotami na gymnáziu. Teoretická část se zabývá zásadami výchovy a vzdělávání na gymnáziu a vymezení pojmů etických hodnot. Praktická část obsahuje vyhodnocení interpretací rozhovorů studentů s ohledem na kvalitu mezilidských vztahů a výuky, na vztahy a postoje studentů k vyučovacím předmětům a na etické hodnoty v konkrétním gymnáziu. Kvalita mezilidských vztahů se jeví na velmi dobré úrovni ve spojitosti s velikostí gymnázia okolo 400 studentů. Úroveň výuky splňuje očekávání studentů i nároky pro přijetí na vysoké školy a legitimizuje tak existenci všeobecného gymnázia. Studenti s lehkou nelibostí akceptují nerovnováhu vyváženosti ve prospěch předmětů přírodních věd s upozaděním humanitních předmětů, a vykazují praktikování základních etických hodnot.
|
| |
|
Výkon rodičovské zodpovědnosti
SULZEROVÁ, Kateřina
Výkon rodičovské zodpovědnosti je souhrnem práv a povinností obou rodičů spočívající v péči o nezletilé dítě. Toto téma nese název dřívější právní úpravy (1998-2014). Aktuální právní úprava uvádí pojem "rodičovská odpovědnost", proto se zde budou objevovat oba výrazy, z důvodu použití převážně aktuálních zdrojů. Cílem této bakalářské práce je co nejsrozumitelněji popsat a seznámit čtenáře s problematikou výkonu rodičovské zodpovědnosti. Tato práce je čistě teoretická a je z velké části zpracována na základě obsahové analýzy z odborných zdrojů, přičemž bylo čerpáno především ze zákonů a aktuální judikatury, které o rodičovské zodpovědnosti pojednávají. Tato práce by měla pro praxi přinést jasné a přehledné informace, které mohou být využity zájemci o toto téma, popř. posloužit dalším studentům jako studijní materiál. Práce je zpracovaná do pěti velkých kapitol. První kapitola pojednává o samotné rodičovské zodpovědnosti, její historii a nositelích. V druhé kapitole jsou popsané jednotlivé zásahy do rodičovské zodpovědnosti, jejich právní úprava a možnosti, jak se v takovém případě bránit. K této kapitole byl statisticky vypracován také přehled pravomocných rozhodnutí soudů ve věcech pozastavení, omezení, zbavení a obnovení rodičovské zodpovědnosti. Možnosti péče a styku s nezletilým dítětem jsou popsány ve třetí kapitole, kde jsou vymezeny také tři základní formy péče o dítě. V další kapitole jsou zpracovány jednotlivé postoje institucí týkajících se péče o nezletilé. A poslední pátá kapitola pojednává o Cochemském modelu a jeho možnostech začleňování do praxe v České republice.
|
|
Existencialism and its Implementation in Education
Krivdová, Annamária ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Hauser, Michael (oponent)
Tato práce si klade za cíl nastínit nejvlivnější myšlenky existencialismu a dát je do souvislosti s naším každodenním životem. První část se zaměřuje na pět existenciálních spisovatelů a jejich nejhlubší příspěvky. Oslovuje díla Dostojevského, Kierkegaarda, Nietzscheho, Sartra a Camuse. Druhá část se skládá z dvanácti podkapitol, řešících otázky svobody, determinismu, úzkosti, utrpení, autenticity, odpovědnosti a hledání smyslu života. Tato část se snaží uvést otázky existenciální filozofie do praktického využití a zdůraznit její trvalý vliv a význam v dnešním světě. Je postavena ve formě dvanácti lekcí a nabízí různé příklady a pohledy na podnětné koncepty uvedené v první části.
|