|
Pojetí rodičovství u studentů vysokých škol
Pešinová, Martina ; Koťátková, Soňa (vedoucí práce) ; Loudová Stralczynská, Barbora (oponent)
Bakalářská práce se pokouší zmapovat názory, postoje a hodnoty současných vysokoškoláků. Hlavním cílem práce je zjistit, jak vysokoškolští studenti nazírají na rodičovství. Teoretická část bakalářské práce se věnuje poznatkům o současné rodině a jejích proměnách po roce 1989. Snaží se postihnout, jak dalece je rodina dnešní společností uznávána a podporována. Dále zkoumá, jak se na rodině odrazily změny v ekonomice státu, jak se vyvinuly mezilidské vztahy mezi členy rodiny a jakou hodnotu má v současné rodině dítě. V další části teorie je rozebíráno téma rodičovství. A to jak z pohledu rodičů, tak z pohledu dítěte. Rodičovství je nahlíženo i z historického hlediska, zmíněn je nástup antikoncepce, která umožnila oddělení sexuálního života od života reprodukčního. Možnost rodičovství plánovat změnila podstatně vztah k němu. Poslední kapitola teoretické části se zaměřuje na údaje o vysokoškolských studentech. Jaké obory studují a jak dlouho, jaké jsou jejich životní cíle a jaké postavení pro ně mezi ostatními životními aspiracemi zaujímá rodičovství. Praktická část se pokouší zjistit, jaké postoje současní vysokoškoláci zastávají ve vztahu k rodičovství. Výzkum byl prováděn technikou dotazníkového šetření a srovnáván se zjištěními v teoretické části. Výsledky praktické části nepotvrdily zjištění v...
|
|
Očekávání od manželství z hlediska mužské a ženské role u vysokoškolských studentů
Sedláčková, Eliška ; Kučírek, Jiří (vedoucí práce) ; Marádová, Eva (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá postoji k partnerskému chování a genderovému rozdělení rolí v rodině. První část se zaměřuje na zmapování současných forem partnerského soužití a jeho vývoj. Cílem práce bylo srovnání zkoumaného vzorku studentů Univerzity Karlovy v Praze Pedagogické fakulty na základě výsledků získaných pomocí elektronického dotazníku s výzkumy, které již byly v této oblasti uskutečněny. Porovnání získaných dat potvrdilo, že vybraní studenti se významně neliší od zjištění ostatních výzkumů.
|
| |
| |
|
Volný čas vysokoškoláků jako příklad institucionalizace volného času
KAVLÍKOVÁ, Andrea
Bakalářská práce se zabývá institucionalizací volného času u skupiny vysokoškolských studentů. Teoretická část (první tři kapitoly) charakterizuje pojem institucionalizace vycházející z práce Bergera a Luckmanna, institucionalizaci volného času a rovněž jsou zde uvedeny výsledky stávajících výzkumů volného času vysokoškoláků. Čtvrtá kapitola pak obsahuje vlastní výzkum, pro který byla použita metoda kvalitativního výzkumu v podobě rozhovorů. Tyto rozhovory byly vedeny se sedmi respondenty.
|
|
"Hospodské chování" vysokoškolských studentů: specifické rituály návštěv a výběru
Hromada, Jan ; Volek, Martin (vedoucí práce) ; Kotík, Michal (oponent)
Práce se zabývá významem hospody jako rituální činnosti pro tvorbu sociální identity skupin vysokoškoláků navštěvujících pravidelně hospodu. Práce se snaží zjistit pravidla tvorby integrity skupiny v prostředí hospody jakožto tradiční sociální instituce. Použita je na pozadí teorie sociální identifikace. Analýza byla provedena způsobem indukční analýzy na datech, získaných polostrukturovanými rozhovory s mladými lidmi, převážně vysokoškoláky, kteří patří do stálejších skupin navštěvujících hospodu. Výsledkem byla hospoda jako důležité a univerzální místo integrace skupin studentů, jejíž význam je rozlišen na základě dvou typů skupin. Rozdíly významu hospody jsou dány povahou vzniku a společných znaků při tvorbě skupiny. Rozlišený jsou skupiny, které vznikly na základě dobrovolných a nedobrovolných znaků. Nelíší se pouze významem hospody ale též otevřeností, náchylností konfliktů a způsobem udržování koheze ve skupině. Zároveň je popsána v některých ohledech také instituce hospody pro skupiny, význam sociální identity jedince a jak se identita jednotlivce projevuje ve skupinách jakožto vzájemného vztahu prolínání individuí, budujících si vzájemný vztah společnými činnostmi, které jsou jako návštěva hospody ritualizovány.
|
|
Hospoda a sociální identifikace ve skupinách vysokoškolských studentů
Hromada, Jan ; Tuček, Milan (vedoucí práce) ; Kotík, Michal (oponent)
Práce se zabývá významem návštěvy hospody jako ritualizované činnosti skupin pro tvorbu sociální identity ve skupinách vysokoškoláků, kteří v ní pravidelně tráví svůj čas. Práce se snaží zjistit pravidla tvorby integrity skupiny v prostředí hospody jakožto tradiční sociální instituce. Použita je na pozadí teorie sociální identifikace. Analýza byla provedena způsobem induktivní analýzy na datech, získaných polostrukturovanými rozhovory s mladými lidmi, převážně vysokoškoláky, kteří patří do stálejších skupin navštěvujících hospodu. Výsledkem byla hospoda jako důležité a univerzální místo integrace skupin studentů, ve které se tvorba skupinové identity udržuje a rozvíjí podle povahy vzniku skupiny a jejími spojujícími znaky a zážitky. Rozlišeny jsou skupiny, které vznikly na základě dobrovolných a nedobrovolných znaků. Nelíší se pouze významem hospody ale též otevřeností, náchylností konfliktů a způsobem udržování koheze ve skupině. Zároveň je popsána v některých ohledech také instituce hospody pro skupiny, význam sociální identity jedince a jak se identita jednotlivce projevuje ve skupinách jakožto vzájemného vztahu prolínání individuí, budujících si vzájemný vztah společnými činnostmi, které jsou během návštěvy hospody v těchto skupinách rozšiřovány a které napomáhají kohezi skupiny.
|
| |
|
Očekávání od manželství z hlediska mužské a ženské role u vysokoškolských studentů
Sedláčková, Eliška ; Kučírek, Jiří (vedoucí práce) ; Marádová, Eva (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá postoji k partnerskému chování a genderovému rozdělení rolí v rodině. První část se zaměřuje na zmapování současných forem partnerského soužití a jeho vývoj. Cílem práce bylo srovnání zkoumaného vzorku studentů Univerzity Karlovy v Praze Pedagogické fakulty na základě výsledků získaných pomocí elektronického dotazníku s výzkumy, které již byly v této oblasti uskutečněny. Porovnání získaných dat potvrdilo, že vybraní studenti se významně neliší od zjištění ostatních výzkumů.
|
|
Pojetí rodičovství u studentů vysokých škol
Pešinová, Martina ; Koťátková, Soňa (vedoucí práce) ; Loudová Stralczynská, Barbora (oponent)
Bakalářská práce se pokouší zmapovat názory, postoje a hodnoty současných vysokoškoláků. Hlavním cílem práce je zjistit, jak vysokoškolští studenti nazírají na rodičovství. Teoretická část bakalářské práce se věnuje poznatkům o současné rodině a jejích proměnách po roce 1989. Snaží se postihnout, jak dalece je rodina dnešní společností uznávána a podporována. Dále zkoumá, jak se na rodině odrazily změny v ekonomice státu, jak se vyvinuly mezilidské vztahy mezi členy rodiny a jakou hodnotu má v současné rodině dítě. V další části teorie je rozebíráno téma rodičovství. A to jak z pohledu rodičů, tak z pohledu dítěte. Rodičovství je nahlíženo i z historického hlediska, zmíněn je nástup antikoncepce, která umožnila oddělení sexuálního života od života reprodukčního. Možnost rodičovství plánovat změnila podstatně vztah k němu. Poslední kapitola teoretické části se zaměřuje na údaje o vysokoškolských studentech. Jaké obory studují a jak dlouho, jaké jsou jejich životní cíle a jaké postavení pro ně mezi ostatními životními aspiracemi zaujímá rodičovství. Praktická část se pokouší zjistit, jaké postoje současní vysokoškoláci zastávají ve vztahu k rodičovství. Výzkum byl prováděn technikou dotazníkového šetření a srovnáván se zjištěními v teoretické části. Výsledky praktické části nepotvrdily zjištění v...
|