Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 159 záznamů.  začátekpředchozí31 - 40dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Význam pohybové výchovy dětí se zrakovým postižením v mateřské škole
CÍSAŘOVSKÁ, Kateřina
Bakalářská práce se zaměřuje na význam pohybu předškolních dětí se zrakovým postižením. Cílem práce je vylíčení pohledu pedagogických pracovníků na význam zdravého pohybu u dětí se zrakovými limity v předškolním vzdělávání, včetně provedené komparace s postoji rodičů těchto dětí. Dílčím cílem je odhalit, jakým způsobem a do jaké míry se kurikulum mateřské školy pro zrakově postižené věnuje významu zdravého pohybu, včetně návyků a postojů. V práci jsou představeny základní pojmy vztahující se k dítěti předškolního věku: zrakové postižení, charakteristika dítěte se zrakovým postižením, různá specifika vývoje, předškolní vzdělávání a pohyb. V rámci kvalitativní výzkumné strategie prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů výzkumné šetření detailně popisuje tři kategorie: zaměření pohybových a zájmových aktivit, specifika rozvoje motoriky a význam pohybu u dětí se zrakovým postižením. Nalezli jsme také podobnosti a rozdíly v názorech učitelů a rodičů šetřeného vzorku a došli jsme k závěru, že obě skupiny se shodují na tom, že pohyb hraje významnou roli v životě dětí se zrakovými limity. Zajímavé je, že důvody, proč je pohyb důležitý, se mírně liší. Poznatky o zdravém pohybu jsou zachyceny v některých částech kurikulárních dokumentů a zhodnotili jsme je jako rozsáhlé. Výsledkem práce je popis těchto zjištěných skutečností a odhalení důležitosti zdravého pohybu právě u těchto dětí. Práce může posloužit jednak jako zpětná vazba pro případné úpravy v kurikulárních dokumentech v institucích pro osoby se zrakovými problémy, dále jako pomoc pro pedagogy a studenty pedagogických fakult, aby si vytvořili představu o důležitosti pohybu dětí s postižením zraku, a mohli je nasměrovat k žádoucím pohybovým návykům a postojům, tolik potřebných pro jejich budoucí život.
Matky se zrakovým postižením a jejich zkušenosti
Parkanová, Eva ; Kucharská, Anna (vedoucí práce) ; Presslerová, Pavla (oponent)
Předkládaná bakalářská práce se zabývá problematikou mateřství žen se zrakovým postižením a možnými specifiky, jimiž se tato mateřská role vyznačuje. Cílem této práce je komparace dosud známých poznatků o nevidomém rodičovství s reálnými zkušenostmi konkrétních mnou oslovených matek se zrakovým postižením. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretickou část tvoří tři oddíly. První kapitola je v práci zařazena za účelem definování zrakového postižení a osvětlení specifik osobnostního vývoje nevidomého jedince, zaměřuje se na období adolescence a dospělosti. Druhá kapitola definuje rodičovství, nastiňuje čtenáři současný stav výzkumu tématu rodičovství jedinců se zrakovým postižením, uvádí zásadní specifika této rodičovské role a jeho dítěte. Třetí kapitola charakterizuje předsudky vůči lidem se zrakovým postižením, následně se pak blíže věnuje předsudkům vůči těmto ženám a matkám. Empirická část obsahuje poznatky z kvalitativní studie. Zvolenou metodou výzkumu byly polostrukturované rozhovory vedené se čtyřmi matkami se zrakovým postižením z Prahy, které byly později doslovně přepsány a analyzovány pomocí otevřeného kódování. Cílem tohoto výzkumu bylo zaznamenat zkušenosti respondentek se zrakovým postižením se svým mateřstvím a jeho prožíváním. Matky se zrakovým postižením...
Analýza speciálně pedagogických potřeb seniorů se zrakovým postižením
Vanclová, Veronika ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Diplomová práce se zabývá speciálně pedagogickými potřebami seniorů se zrakovým postižením. Zaměřuje se na seniory, kteří se v závěrečné etapě svého života musí adaptovat nejen na specifické změny, které stáří přináší, ale také na ztrátu zraku či snížení zrakových schopností, což vede k nově vzniklým potřebám těchto osob. Diplomová práce tyto specifické potřeby analyzuje v kontextu kvality života seniorů s tímto handicapem. Cílem je popsat, jaké tyto potřeby jsou, zda jsou dostatečně naplňovány, zda aktivizace a péče, která je těmto seniorům poskytována, jim přináší smysluplný a plnohodnotný způsob života, a také které aktivity a pomůcky ve svém každodenním životě nejvíce preferují. Skrze kvalitativní výzkum, pomocí metody rozhovorů, přímo se seniory se zrakovým postižením, a jejich ošetřovateli v Domově Palata, přináší tato práce několik kategorií, týkajících se speciálně pedagogických potřeb těchto seniorů, které mají vliv na kvalitu života ve stáří. Výsledky této práce mohou být užitečné při uplatnění speciálně pedagogické podpory seniorům se zrakovým postižením v praxi, například v procesu adaptace seniora na zrakové postižení, v podpoře jeho samostatnosti a životní spokojenosti. KLÍČOVÁ SLOVA zrakové postižení, senior, speciálně pedagogické potřeby, stáří, handicap, kvalita života, aktivní stáří
Komunikace mezi instruktorem a žákem v plavecké výuce osob se zrakovým postižením
Hrubá, Karolína ; Hubená, Kristýna (vedoucí práce) ; Kramperová, Veronika (oponent)
Název: Komunikace mezi instruktorem a žákem v plavecké výuce osob se zrakovým postižením Cíle: Cílem práce bude analyzovat komunikaci mezi instruktorem a žákem se zrakovým postižením v plavecké výuce. Získané poznatky přispějí k objektivizaci představ o činnosti instruktora a jeho komunikaci při vedení lekcí plavání osob se zrakovým postižením. Metody: V této práci jsme použili kombinaci kvalitativních a kvantitativních metod. Bylo využito zúčastněné pozorování, kdy hlavní řešitelka práce byla přítomna na lekci plavání osob se zrakovým postižením. Sběr dat byl pořízen prostřednictvím video a audiozáznamu. Pomocí nezúčastněného pozorování proběhla analýza těchto záznamů. Následné kódování a vyhodnocení plavecké lekce proběhlo metodou modifikované analýzy didaktické interakce (MADI). Dále byla využita metoda rozhovoru s osobou se zrakovým postižením. Výsledky: Z výsledků výzkumu je patrné, že v plavecké lekci instruktorky plavání převládala forma instrukce. Druhou nejčastější subkategorií byla korekce a další pak zpětná informace. Předmětem didaktické interakce byla nejčastěji činnost učební. Z forem projevu byl nejčastější řečový projev a z hlediska druhu postojové aktivity převládala integrace. Klíčová slova: Zrakové postižení, plavání, plavecká výuka, komunikace, didaktická interakce.
Analýza edukace dítěte se zrakovým postižením v mateřské škole
Ferklová, Michaela ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Bakalářská práce s názvem "Analýza edukace dítěte se zrakovým postižením v mateřské škole" analyzuje vývoj dítěte se zrakovým znevýhodněním v rámci předškolního zařízení běžného typu a průběh jeho vzdělávání. Cílem bakalářské práce je seznámit s podpůrnými opatřeními, které umožňují vzdělávání dětí se zrakovým postižením v mateřské škole a analyzovat jejich provedení v praxi běžné mateřské školy. K tomu dochází přímou práci s dítětem, jeho pozorováním a rozhovory s ním a dále rozhovory s matkou dítěte a speciální pedagožkou ze speciálně pedagogického centra, které dítě navštěvuje. Analýza odborné literatury pak poskytuje teoretickou oporu v podobě popisu vývoje intaktního dítěte v předškolním věku a dítěte se zrakovým postižením ve stejném věkovém úseku. Poslední teoretickou částí je popis a rozbor podpůrných opatření pro děti a žáky se zrakovým postižením podle Katalogu podpůrných opatření. Kapitoly o vývoji dítěte se zrakovým postižením a o podpůrných opatřeních jsou dále prokládány texty z praxe, na kterých jsou poznatky ukázány. Analýza těchto praktických částí pak vedla k doporučením pro speciálně pedagogickou teorii a praxi. Ta se týkají spolupráce asistenta pedagoga se speciálně pedagogickým centrem, dalšího vzdělávání asistentů a jednotného přístupu pedagogických pracovníků, kteří na dítě...
Ovlivňování motoriky ve vztahu k prostorové orientaci u žáků 1. a 2 stupně základní školy pro zrakově postižené
Koubová, Lenka ; Šumníková, Pavlína (vedoucí práce) ; Květoňová, Lea (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou prostorové orientace a samostatného pohybu osob se zrakovým postižením. Cílem práce je zhodnotit míru odchylek od přímého směru žáků se zrakovým postižením z prvního a druhého stupně základní školy. Po nastudování a zanalyzování odborné literatury je v teoretické části popsán současný systém vzdělávání osob se zrakovým postižením v České republice. Zmíněny jsou specifické potřeby vztahující se na oblast edukace této cílové skupiny. Omezení funkce zrakového analyzátoru má vliv na prostorovou orientaci a samostatný pohyb jedince se zrakovým postižením. Z tohoto důvodu práce pojednává o zmíněné problematice a charakterizuje výuku předmětu prostorová orientace a samostatný pohyb. U osob se zrakovým postižením se vyskytují problémy v oblasti motoriky. Patrné je to zejména v nesprávné technice chůze a v odchylování se od požadovaného přímého směru. Výzkumná část práce analyzuje odchylky od přímého směru žáků se zrakovým postižením a žáků intaktních.
Optimální parametry bezbariérovosti krytých plaveckých bazénů se zaměřením na potřeby osob s omezenými možnostmi pohybu a orientace
Hajdů, Jaroslav ; Kovařovic, Karel (vedoucí práce) ; Břečková, Gabriela (oponent)
Název práce: Optimální parametry bezbariérovosti krytých plaveckých bazénů se zaměřením na potřeby osob s omezenými možnostmi pohybu a orientace. Subject: Optimal Parameters for Barrier-free Indoor Swimming Pools Focusing on the Needs of People with Limited Motion and Orientation Abilities. Cíle práce: Cílem práce vyhodnotit optimální parametry bezbariérovosti krytých plaveckých bazénů s přihlédnutím k požadavkům osob s omezenou schopností pohybu a orientace. Na základě potřeb těchto osob a aktuálních zákonných norem sestavit přehled parametrů pro výstavbu a hodnocení plaveckých areálů v ČR. Dále zjistit názory na toto téma u studentů stavebních vysokých škol. Metoda: Bude provedeno dotazníkové šetření vybrané populace. Dále bude využito metody polostandardizovaného rozhovoru a proveden terénní výzkum u sledovaných objektů. Výsledky: Potvrdí nebo vyvrátí předem stanovené hypotézy a přispějí k porozumění dané problematice. Bude vytvořen podklad k vytvoření optimálního bezbariérového projektu. Klíčová slova: bezbariérové prostředí, plavecký bazén, zrakově postižení, tělesné postižení. 2
Speciálně pedagogická podpora dítěte s kombinovaným postižením v předškolním zařízení
Havelková, Markéta ; Šumníková, Pavlína (vedoucí práce) ; Zemková, Jaroslava (oponent)
Anotace: Speciálně pedagogická podpora dítěte s vývojovou dysfázií a zrakovým postižením v předškolním věku Bakalářská práce se zabývá speciálně pedagogickou podporou dítěte s vývojovou dysfázií a zrakovým postižením integrovaného v předškolním zařízení. Cílem práce bylo sledovat průběh integrace tohoto dítěte, rozvoj jeho schopností, popsat specifika pedagogického přístupu, interakci okolí na dítě s problematickým verbálním projevem, přijetí integrovaného dítěte ve třídě ostatními dětmi i pedagogy a zaznamenat případnou změnu klimatu v kolektivu. V práci jsem sledovala také možná rizika, která se mohou při integraci vyskytnout. Předložená práce je v teoretické části tvořená souhrnem poznatků o vývojové dysfázii, zrakovém a kombinovaném postižení. Dále uvádí do problematiky péče a vzdělávání dítěte s postižením a integrací do školního zařízení, se zaměřením na integraci v předškolním věku včetně individuálního vzdělávacího plánu a asistenta pedagoga. Výzkumná část seznamuje s diagnózou integrovaného dítěte, s podmínkami integrace a její konkrétní realizací. Výsledky výzkumné části ukazují, že dítě postižené vývojovou dysfázií je schopno se s pomocí individuálního vzdělávacího plánu a asistenta pedagoga začlenit do kolektivu dětí běžné mateřské školy. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 159 záznamů.   začátekpředchozí31 - 40dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.