Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 71 záznamů.  začátekpředchozí62 - 71  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Antonio Machado y Álvarez: texty flamenkových písní
Vlková, Jana ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
Práce se zaměřuje na analýzu nejdůležitějších aspektů v textech flamenkových písní ze sbírek španělského folkloristy Antonia Machada y Álvareze (Demófila) Colección de Cantes Flamencos a Cantes Flamencos y Cantares. V nich obsažený materiál má podobu krátkých básnických útvarů, které se nazývají coplas flamencas a sestávají pouze z několika veršů. Tyto útvary funkci segmentů, z nichž interpret během zpěvu sestavuje celou "skladbu". Jejich první zásadní charakteristikou, která je určena již stručností formy, je maximální prostota a výrazová sevřenost: značně limitovaný prostor neubírá těmto textům na schopnosti velmi intenzivního vyjádření. Právě naopak je často výsledný efekt tím silnější, čím více toho zůstane nevyřčeno. Protože nic v těchto textech není samoúčelné, i obrazy vnějšího světa mají v těchto textech, které se soustředí zejména na člověka a jeho vnitřní svět, svůj nezastupitelný význam: jsou odrazem vnitřní reality. Fakt, že středobodem flamenkové poezie je subjektivní duševní realita, se projevuje také tím, že osobní zkušenost je stěžejním tématem, vyjádřeným z perspektivy první osoby nebo schopností vytvářet dojem autobiografičnosti. Vyjádření a sdílení vlastní životní zkušenosti slouží posluchači také jako poučení a zdroj informací o hodnotách, jež společnost vyznává. Tyto texty tedy...
Sepětí vybraných aspektů feminity se světěm nových médií
Lišková, Tereza ; Kera, Denisa (vedoucí práce) ; Hornová, Magdalena (oponent)
Tato práce je pokusem o alternativní přístup k problému dotyku, který řeší na pomezí novomediálního a feministického diskurzu. Téma i obsah práce se do sebe obracejí, aby ukázaly na situaci dotyku v kontextu současných technologií. Výsledkem práce je tělo textu vypovídající o ironii dotyku.
Popularita osob automaticky
Hajič, Jan ; Bojar, Ondřej (vedoucí práce) ; Popel, Martin (oponent)
Možnost automaticky sledovat popularitu osob v~novinách by jistě uvítaly nejen tyto osoby samotné. Počítačové zpracovávání subjektivity je sice rychle se rozvíjející podobor komputační lingvistiky, v~češtině ovšem vůbec pro analýzu subjektivity a polarity v publicistice neexistují data. Začali jsme tedy s~tvorbou ručně anotovaného korpusu polarity z~českých publicistických textů, které se ovšem pro takové zpracování ukázaly jako krajně nevhodné. Dále jsme navrhli klasifikátor založený na statistických metodách, který by měl na základě tohoto korpusu popularitu sledovat, a otestovali jsme ho na korpusu recenzí bílého zboží a orientačně na zárodku našeho korpusu vět z~novinových článků. Jako model jsme použili automaticky extrahovaný unigramový slovník, tři příbuzné metody pro zjišťování polárních lemmat a množství filtrů pro selekci relevantních lemmat. Na recenzích bílého zboží jsme dosáhli výsledků srovnatelných se světovým výzkumem už se základním modelem, naopak u českých publicistických textů vidíme kvůli jejich charakteru možný příslib až u více lingvisticky orientovaných metod.
Reliabilita hodnocení ve vybraných odborných předmětech
Konvičková, Hana ; Tvrzová, Ivana (vedoucí práce) ; Kasíková, Hana (oponent)
Anotace v českém jazyce V teoretické části bakalářské práce se zabývám definicemi školního hodnocení, pojetím hodnocení v současné době, typy hodnocení, vlastnostmi hodnocení, specifiky hodnocení v odborných školách, dále specifiky hodnocení ve vybraných odborných předmětech a reliabilitou hodnocení jako podmínkou objektivního hodnocení. V empirické části bylo mým cílem za pomoci empirické sondy zjistit úroveň reliability hodnocení vybrané úlohy v předmětu Obchodně právní korespondence, Písemné a ústní komunikace a Písemné a elektronické komunikace. Vyučujícím těchto předmětů na 3 středních odborných školách v Praze 1, 4 a 9 jsem úlohy pro žáky předložila k zadání a zhodnocení podle předem specifikovaných kritérií. Jedním z hodnotitelů byl učitel předmětu dané školy, druhým hodnotitelem jsem byla já. Reliabilita byla určena jako míra shody nezávislého hodnocení dvou hodnotitelů stejných prací žáků. V závěru práce reflektuji přínosy a nedostatky samotného výzkumu a hodnocení prací učitelem zmíněné školy a mnou, jako učitelkou a současně autorkou bakalářské práce. Dále se snažím navrhnout postup pro dodržování základních kritérií hodnocení v obchodních písemnostech.
Antropologická reflexe ženy v druhé polovině 19. století. Dimenze intimně osobnostního prožívání jako předpoklad vnitřní ženské emancipace
Vlčková, Lenka ; Kučera, Rudolf (oponent)
Práce se zabývá osobnostně-intimním rozměrem proměny ženství v průběhu druhé poloviny 19. století. Hlavní důraz je kladen na proměnu ženské subjektivity v kontrastu se zažitou a kulturně podmíněnou ženskou rolí. Zaměření práce: biologická determinaci ženy z pohledu (maskulinního) diskursu devatenáctého století a vliv socializačních faktorů na proměnu uchopování ženské subjektivity. Hlavní důraz je v práci kladen na roli matky jako (ne)zprostředkovatelky specifických druhu informací o manželském soužití. Metodicky se práce opírá o historické, kulturně-antropologické, sociologické výzkumy a rozměr genderu jako kulturně a sociálně vytvořeného konstruktu. Hlavní kostrou je biologická determinace ženství, ženská psychika, dospívání, osvětový vliv církve, ženská připravenost pro manželství, postavení svobodné matky. V daném kontextu jde o zdůraznění paradoxu požadavku na ženu a ženství. Žena byla tradicí vychovávaná k vedení domácnosti a k roli manželky a matky bez toho, aby jí byly poskytnuty informace o početí a jiných otázkách intimního soužití manželů. Nuance v proměně ženství v průběhu druhé poloviny devatenáctého století jsou zdůrazněny na životních reflexích dvou žen: Honoráty Zapové a Marie Fingerhutové- Storchové. Práce postihuje novou generaci žen, která se objevuje v průběhu druhé poloviny...
City as a fictional character in the postmodernist novel: Alexandria Quartet and The Moor's Last Sigh
Freimannová, Dominika ; Beran, Zdeněk (vedoucí práce) ; Clark, Colin Steele (oponent)
v českém jazyce Tato bakalářská práce se zabývá tématem vyobrazení města v postmoderním románu, které je následně zkoumáno na dvou vybraných románech: Alexandrijském kvartetu Lawrence Durrella a Maurově posledním vzdechu Salmana Rushdieho. První část je věnována teoretickému rámci, ve kterém se snažím o vymezení pojmu postmoderní literatury, a který nastiňuje základní rysy, které tato literatura vykazuje. Tento rámec se opírá o pojem postmodernismu tak, jak jej chápe Linda Hutcheon a to zejména ve své studii A Poetics of Postmodernism. Zvláštní pozornost je zde věnována těm aspektům postmodernismu, které jsou aplikovatelné na vyobrazování města a na existenci vztahu mezi postmodernismem a modernismem. Druhá část nastiňuje základní koncepce prostoru určené modernismem. Hlavní koncepty, kterými se tato práce zabývá jsou: subjektivita, perspektiva, mýtus a palimpsest. Jak vyplývá ze vztahu mezi modernismem a postmodernismem, tyto koncepty by mělo být možné najít v transformované podobě i v postmoderní fikci v transformovaném stavu. Podle Lindy Hutcheon je hlavním prostředkem této transformace využití parodie, která umožňuje navození konceptů a jejich následné podkopání za účelem zpochybnění jejich platnosti v našich významotvorných procesech. Následující kapitola zkoumá , do jakých forem se dané...
Incredible Adam Spark. Between translation and transformation
Náprstek, Marek ; Ženíšek, Jakub (vedoucí práce) ; Matuchová, Klára (oponent)
Tato práce se věnuje překladu části románu The Incredible Adam Spark skotského spisovatele Alana Bissetta a jeho následnému stylistickému rozboru. Práce se zabývá zejména otázkou reprodukce literárního díla v odlišném socio-kulturním prostředí, než v jakém vzniklo, dále pak mírou dosažitelné objektivity a autentičnosti při procesu translace a nakonec i rolí překladatele, jakožto mediátora mezi spisovatelem a čtenářem. Jednou ze zkoumaných oblastí je také problematika zúčastněnosti překladatele na reformulaci překládaného díla, jinými slovy jeho chápaní jakožto částečného spoluautora, který není schopen odosobněného zprostředkování informací mezi tvůrcem díla a jeho příjemcem. Samotná práce je rozdělena do tří hlavních částí. První část je zpracována formou teoretického úvodu, zaměřeného na všeobecnou problematiku procesu překladu a překladatelské činnosti jako takové. Druhá část sestává z autorského překladu části jmenovaného díla. Třetí část pak představuje analýzu zvolených postupů a řešených problémů v relaci ke zmíněné teoretické literatuře.
Motiv individuality ve Fenomenologii ducha G.W.F. Hegela
Hanovská, Lenka ; Benyovszky, Ladislav (vedoucí práce) ; Novotný, Jaroslav (oponent)
Lenka Hanovská, Motiv individuality ve Fenomenologii ducha G. W. F. Hegela. Praha 2010. Abstrakt Práce tematizuje motiv individuality ve Fenomenologii ducha G. W. F. Hegela. Je vedena otázkou, co znamená individuální bytost z hlediska Hegelova díla. Ukazuje, jak můžeme individualitu vymezit, určit, pochopit z hlediska Hegelova myšlení, které je považované za vrchol a dovršení klasického tradičního filosofického myšlení. Individualitě, jak ji Hegel řeší, se diplomní práce pokouší především porozumět interpretací příslušných pasáží Fenomenologie ducha.
Arnošt Lustig a zkušenost holokaustu z naratologické perspektivy
Stiboříková, Zuzana ; Málek, Petr (vedoucí práce) ; Holý, Jiří (oponent)
Arnošt Lustig a zkušenost holokaustu z naratologické perspektivy Abstrakt Prostředkem realizace nacistického programu na vyhlazení židů, který byl navržen a uskutečňován v průběhu druhé světové války, byl koncentrační tábor, který pro vězně neznamenal pouze smrt, ale i organizované znehodnocení jejich života. Mluví se o něm jako o "modelové podobě vlády", racionálně propracovaném systému, v němž mají být vězni na jednu stranu přesvědčeni, že jejich život nemá smysl, na druhé straně jsou vystaveni "mezním situacím", které vytvářejí tlak na jejich pud sebezáchovy, a tím ovlivňují jejich chování. Vězni si z prostředí stálé přítomnosti smrti přinášeli zkušenost, o níž mnozí nemohli a jiní potřebovali mluvit. Narážejí však na nemožnost tuto zkušenost vyjádřit. Vzniká diskuse, jestli holá fakta nejsou banalizující. Hrozba zlehčení je však spatřována i u umělecké reprezentace. Jako jedna z možností zachycení zkušenosti holokaustu bývá zmiňováno soustředění na vnitřní prožitek individua, který dokáže ztvárnit především umělecká literatura, která k "vyslovení nevyslovitelného" traumatu hledá nové výrazové a formální prostředky. Mezi tvůrce umělecké literatury, kteří vycházejí ze své vlastní táborové zkušenosti patří Arnošt Lustig, v jehož díle je navíc možné určité prvky spojit s konkrétními zážitky autora. V...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 71 záznamů.   začátekpředchozí62 - 71  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.