Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 10 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Dětská porozumění sociální stratifikaci u žáků 2. stupně ZŠ
Forštová, Iveta ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Tichá, Milena (oponent)
Diplomová práce se zaměřila na výzkum porozumění sociální stratifikaci u žáků 2. stupně základní školy. Cílem práce je diagnostika žákovských porozumění v tématu sociální stratifikace - zjišťování míry reflexe třídních nerovností, interpretace příčin rozvrstvení společnosti, vlastní hodnocení stavu společnosti, představy o sociální mobilitě. V první části byla vymezena teoretická východiska diplomové práce - pojem sociální stratifikace a základní vědecké teorie sociální stratifikace, konstruktivismus, dětské interpretace světa. Dále byly představeny vybrané zahraniční a domácí výzkumy porozumění sociální stratifikaci. V druhé části byla vymezena metodologická východiska diplomové práce a prezentovány výsledky kvalitativního výzkumného šetření dětských porozumění realizovaného metodou hloubkového polostrukturovaného rozhovoru. Výsledky výzkumného šetření naznačily, že žáci vnímají a různým způsobem reflektují existenci sociální stratifikace. KLÍČOVÁ SLOVA: konstruktivismus, prekoncept, dětská porozumění, sociální stratifikace, kvalitativní výzkum, polostrukturovaný rozhovor
Způsoby začlenění teorie valenční syntaxe do výuky českého jazyka na 2.stupni základní školy
Žiláková, Renata ; Machová, Svatava (vedoucí práce) ; Janovec, Ladislav (oponent) ; Čechová, Marie (oponent)
Disertační práce s názvem Způsoby začlenění teorie valenční syntaxe do výuky českého jazyka na 2. stupni základní školy se zabývá problematikou valenční syntaxe ve vztahu k výuce syntaxe na druhém stupni základní školy. Hlavním cílem disertační práce je popsat, zpřesnit a definovat principy, na jejichž základech je možné začlenit valenční teorii do výuky českého jazyka na druhém stupni základní školy s přihlédnutím k žákovským představám o struktuře české věty. Disertace ve třech hlavních částech seznamuje čtenáře s vývojem pohledu na valenční syntax jako vědeckou disciplínu v českém i zahraničním prostředí, neboť didaktická transformace učebního obsahu musí vždy z vědeckých teorií vycházet a být s nimi v souladu, dále ve druhé části práce analyzuje didakticky transformované obsahy učiva valenční syntaxe v učebních materiálech určených pro druhý stupeň základní školy a ve třetí části na základě praktického kvalitativního výzkumu definuje žákovské prekoncepty vztahující se k formální a významové struktuře věty. Předložená disertační práce mimo jiné poukazuje na nutnost sledování žákovských prekonceptů ve výuce českého jazyka tak, aby výuka byla ve výsledku pro žáky nejen přínosná, ale též zajímavá. Hodnota předložené práce je mimo jiné v tom, že může sloužit jako pomoc pedagogům českého jazyka v jejich...
Komparace pedagogických modelů EUR a 5E
Oktábcová, Jitka ; Voda, Jan (vedoucí práce) ; Pěnička, Jaroslav (oponent)
Diplomová práce se zabývá komparací dvou schémat pro plánování výuky. Těmi jsou, třífázový model učení E-U-R, jehož části se nazývají Evokace, Uvědomění si významu a Reflexe. Druhým je pětifázový model učení 5E, jehož části se nazývají anglicky Engage, Explore, Explain, Elaborate a Evaluate. Porovnání modelů bylo provedeno metodou akčního výzkumu na Základní škole Magic Hill v Říčanech v rámci souvislé pedagogické praxe v roce 2017. Výzkum probíhal po dobu dvou týdnů a byly do něj zapojeny dvě třídy čtvrtého ročníku s celkovým počtem 31 žáků. Výuka v rámci výzkumu probíhala paralelně v obou třídách. Každé téma bylo vždy rozpracováno a vyučováno dvojím způsobem: ve třídě 4. A proběhla hodina metodou E-U-R a ve třídě 4. B pak metodou 5E. Vyučovanými předměty byly český jazyk a matematika. Výzkum ukázal, že porovnávané pedagogické modely jsou si velmi podobné, ačkoli se liší svou strukturou a zejména počtem fází. Model E-U-R je vhodnější pro kratší učební jednotky, naopak model 5E vyžaduje větší časovou dotaci, aby mohl být efektivní. Oba modely lze podle potřeb učitele, žáků, tématu apod. modifikovat, přičemž hlavním jejich přínosem je důraz na konstruktivistické pojetí výuky.
Představy dětí mladšího školního věku o pojmu kostel a jejich ovlivňování zážitkem
Velebilová, Tereza ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Uhlířová, Jana (oponent)
Diplomová práce se zabývá představami dětí mladšího školního věku o pojmu kostel ovlivňovanými zážitkem. V teoretické části jsou shromážděny poznatky vážící se k problematice dětských prekonceptů, jejich významu pro další učení. Práce popisuje doporučené postupy, jak s dětskými představami pracovat a zabývá se také faktory ovlivňujícími dětská pojetí. Další kapitola práce se soustředí na vymezení pojmu přesah a na to, jaký význam může pro děti schopnost přesahu mít. Dále je v práci popsáno propojení pojmu kostel s Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání, především v oblasti společenskovědní a duchovní. Další kapitola se zaměřuje na problematiku společenskovědního učiva a kulturní univerzálie, které jsou nabízeny jako možné řešení této problematiky. V empirické části práce jsou popsány programy, v rámci kterých je u žáků rozvíjeno chápání pojmu kostel společně s návrhem na jejich inovaci. Prostřednictvím hloubkových rozhovorů je zjišťováno, jaké mají žáci, kteří se zúčastnili interaktivního programu pro školy, porozumění pojmu kostel a co si z programu vybavují. Cílem práce je zjistit, co si děti mladšího školního věku představují pod pojmem kostel a s jakými dalšími pojmy si ho spojují. Z výzkumu s dětmi vedeného pomocí rozhovorů vyplývá, že děti si kostel nejčastěji představují jako...
Strach v prostoru
Savincová, Karolína ; Pfeiffer, Jan (vedoucí práce) ; Gajdošíková, Pavla (oponent)
Diplomová práce se zabývá konceptem strach v prostoru. Pomocí a/r/tografického výzkumu autorka zkoumá koncept a proměny jeho chápání během procesu tvorby uměleckého a pedagogického díla. V první části autorka popisuje teoretický a metodologický rámec výzkumu, popisuje návrh výzkumu a definuje pojmy s ním související. V druhé části autorka představuje vlastní způsob uchopení konceptu v prostoru a definuje pojmy, které s tímto tématem souvisí. Koncept zkoumá prostřednictvím reflexe vlastní tvorby, a to nejdříve umělecké, a pak i pedagogické. V rámci umělecké tvorby autorka seznamuje čtenáře s procesem vzniku jejího uměleckého díla a jeho následné reflexe, ze které vychází při tvorbě výtvarného úkolu. Ve třetí části analyzuje primární dokumenty za pomoci třífázového kódování a poté ze získaných kódů vytváří konceptové mapy, které slouží pro vizualizaci zobrazení výsledků výzkumu. Data získaná z výzkumu interpretuje. Ve čtvrté části autorka shrnuje výsledky výzkumu, odpovídá na výzkumné otázky a hodnotí dosažení cíle výzkumu. Z výsledků analýzy primárních dokumentů a porovnáním konceptových map zjišťuje, zda se proměňuje chápání konceptu na základě zkušeností získaných při tvorbě uměleckého a pedagogického díla. Také dochází k poznatkům ohledně podobnosti a odlišnosti uměleckého a pedagogického díla.
Konstruktivismus v komunikační a slohové výchově na 1. stupni ZŠ
Stříbná, Karolína ; Babušová, Gabriela (vedoucí práce) ; Štěpáník, Stanislav (oponent)
Práce se zabývá problematikou a hledáním způsobu, jak využít konstruktivismus ve výuce komunikační a slohové výchovy na 1. stupni ZŠ. Zkoumá možnosti využití konstruktivismu při zavádění nových slohových žánrů do edukačního procesu. Je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V souvislosti s touto problematikou se v teoretické části zabývá konstruktivistickým pojetím výuky a jeho východisky pro výuku českého jazyka. Teoretická část obsahuje také analýzu dostupných učebních materiálů a pohled na zpracování didaktiky komunikační a slohové výchovy v odborné literatuře. Výzkumné šetření v praktické části ověřuje, jakými prekoncepty u vybraných slohových žánrů žáci disponují. Pro svůj výzkum, jsem zvolila slohové žánry dopis a popis pracovního postupu. Analýza a interpretace jednotlivých šetření nabízí zjištění, jež bychom mohli využít ve výuce těchto žánrů, konkrétně pak při jejich samotném zavádění do výuky. Na jejich základě uvádím v závěru práce doporučení pro možný způsob zavádění vybraných slohových žánrů do hodin českého jazyka.
Způsoby začlenění teorie valenční syntaxe do výuky českého jazyka na 2.stupni základní školy
Žiláková, Renata ; Machová, Svatava (vedoucí práce) ; Janovec, Ladislav (oponent) ; Čechová, Marie (oponent)
Disertační práce s názvem Způsoby začlenění teorie valenční syntaxe do výuky českého jazyka na 2. stupni základní školy se zabývá problematikou valenční syntaxe ve vztahu k výuce syntaxe na druhém stupni základní školy. Hlavním cílem disertační práce je popsat, zpřesnit a definovat principy, na jejichž základech je možné začlenit valenční teorii do výuky českého jazyka na druhém stupni základní školy s přihlédnutím k žákovským představám o struktuře české věty. Disertace ve třech hlavních částech seznamuje čtenáře s vývojem pohledu na valenční syntax jako vědeckou disciplínu v českém i zahraničním prostředí, neboť didaktická transformace učebního obsahu musí vždy z vědeckých teorií vycházet a být s nimi v souladu, dále ve druhé části práce analyzuje didakticky transformované obsahy učiva valenční syntaxe v učebních materiálech určených pro druhý stupeň základní školy a ve třetí části na základě praktického kvalitativního výzkumu definuje žákovské prekoncepty vztahující se k formální a významové struktuře věty. Předložená disertační práce mimo jiné poukazuje na nutnost sledování žákovských prekonceptů ve výuce českého jazyka tak, aby výuka byla ve výsledku pro žáky nejen přínosná, ale též zajímavá. Hodnota předložené práce je mimo jiné v tom, že může sloužit jako pomoc pedagogům českého jazyka v jejich...
Dětská porozumění sociální stratifikaci u žáků 2. stupně ZŠ
Forštová, Iveta ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Tichá, Milena (oponent)
Diplomová práce se zaměřila na výzkum porozumění sociální stratifikaci u žáků 2. stupně základní školy. Cílem práce je diagnostika žákovských porozumění v tématu sociální stratifikace - zjišťování míry reflexe třídních nerovností, interpretace příčin rozvrstvení společnosti, vlastní hodnocení stavu společnosti, představy o sociální mobilitě. V první části byla vymezena teoretická východiska diplomové práce - pojem sociální stratifikace a základní vědecké teorie sociální stratifikace, konstruktivismus, dětské interpretace světa. Dále byly představeny vybrané zahraniční a domácí výzkumy porozumění sociální stratifikaci. V druhé části byla vymezena metodologická východiska diplomové práce a prezentovány výsledky kvalitativního výzkumného šetření dětských porozumění realizovaného metodou hloubkového polostrukturovaného rozhovoru. Výsledky výzkumného šetření naznačily, že žáci vnímají a různým způsobem reflektují existenci sociální stratifikace. KLÍČOVÁ SLOVA: konstruktivismus, prekoncept, dětská porozumění, sociální stratifikace, kvalitativní výzkum, polostrukturovaný rozhovor
Porozumění vybraným pojmům politologického učiva u žáků 2. stupně ZŠ
Švancarová, Pavlína ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Stracený, Josef (oponent)
NÁZEV: Porozum ní vybraným pojm m politologického u iva u žák 2. stupn ZŠ ABSTRAKT: Diplomová práce je zam ena na porozum ní vybraným pojm m politologického u iva u žák 2. stupn základní školy. Jejím cílem je diagnostika žákovských prekoncept ve dvou t ídách základních škol s odlišnými socioekonomickými podmínkami. V první ásti jsou p edstavena teoretická východiska mé práce, vymezeny pojmy: konstruktivismus, prekoncept, žákovo pojetí u iva a také analyzováno politologické u ivo vzd lávací oblasti lov k a spole nost RVP ZV. Ve druhé ásti je prezentován vlastní kvalitativní výzkum žákovských prekoncept , realizován pomocí metody strukturovaného rozhovoru. V záv ru práce jsou pak porovnány výsledky výzkumu ze dvou r zných lokalit eské republiky. KLÍ OVÁ SLOVA: kontruktivismus, prekoncept, porozum ní, u ivo, kvalitativní výzkum
Genderová diskriminace manažerek a manažerů
RYCHTÁŘOVÁ, Olga
Tato bakalářská práce se zabývá genderovou diskriminací manažerek a manažerů. Práce je rozdělena na dvě části a to na teoretickou a praktickou část. Teoretická část vysvětluje základní pojmy, které se týkají především genderu ve spojení s managementem. V praktické části je provedeno srovnání názorů a stereotypních představ osob ve vedoucích pozicích ve vybraných organizacích. Terénní sběr dat je koncipován na základě strategie kvantitativního výzkumu a je zde využita technika sémantického diferenciálu. Cílem práce je zjistit, jaké jsou genderové stereotypy a předsudky u manažerek a manažerů, které vedou či by mohly vést k diskriminaci na základě pohlaví v pracovním prostředí. Teoretická východiska spolu s praktickým zpracováním práce jsou základnou pro návrh inovací ve studijních předmětech psychologie a sociologie.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.