Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 205 záznamů.  začátekpředchozí152 - 161dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Cesty dětského recitátora na 1. stupni ZŠ
Čurdová, Jana ; Marušák, Radek (vedoucí práce) ; Svobodová, Radmila (oponent)
Teoretická část diplomové práce je zaměřena na analyzování jednotlivých oblastí a pojmů souvisejících s dětskou recitací se zřetelem na 1. stupeň základní školy. V první polovině praktické části jsou metodou řízeného rozhovoru zjišťovány prvotní motivační důvody dětského recitátora na 1. stupni základní školy, vedoucí k rozhodnutí dítěte věnovat se recitaci, dále způsoby výběru textu u dětí a jejich důvody pro upřednostnění poezie nebo prózy. Toutéž metodou jsou zjišťovány způsoby vedení, přípravy a hodnocení dětského recitátora u dospělých osob, které s recitátorem pracují a hodnotí jej. V druhé polovině praktické části jsou nabídnuty a popsány ukázky možné skupinové i individuální práce s konkrétním textem.
The visual aspect of Dante Gabriel Rossetti's poetry
Fořtová, Linda ; Nováková, Soňa (vedoucí práce) ; Beran, Zdeněk (oponent)
Tato práce se zabývá analýzou tří básní Dante Gabriela Rossettiho. Výchozí myšlenkou práce je teorie "ut pictura poesis", která zkoumá vztah básně a výtvarného umění. V případě Rossettiho je takováto teorie na místě, neboť Rossetti byl nejen básník, ale především malíř. "The Blessed Damozel", která je první analyzovanou básní, existuje jako obraz, stejně i jako hudební kompozice složená Claudem Debussym. Druhá báseň v této práci, "The Card Dealer", byla inspirována skutečným obrazem Theodora Van Holsta, který Rossetti vlastnil, byť v básnickém zpracování se značně odchýlil od originálu. Poslední básní je "My Sister's Sleep", která vyniká živou dramatičností jednotlivých scén. Stejně jako dvě předchozí básně, i tato používá "malířské techniky" (rozložení postav na scéně, důraz na detaily, "vykreslení" scény a atmosféry, charakterizace, gesta, barvy, materiály, zpomalený běh času, statický charakter zobrazení, prodlužování tenzního momentu, k němuž celá báseň spěje, symbolika, mystika, atd.), kterými vyvolává snadno představitelný mentální obraz připodobnitelný ke skutečným obrazům, jaké malovali Prerafaelité. Tyto (a mnohé jiné) techniky Rossetti používá ve vícero básních, nicméně v těchto třech jsou dle mého názoru nejvíce prominentní. Cílem práce bylo zanalyzovat malířské prvky v Rossettiho poezii...
Básně T. R. Fielda 1954-1955
Bartoňová, Barbora ; Holý, Jiří (vedoucí práce) ; Kovařík, Petr (oponent)
Práce se zabývá básnickým T. R. Fielda, především tím, které pochází z doby jeho hospitalizace v Psychiatrické léčebně Bohnice v polovině 50. let 20. století. Představuje básníkovu osobnost a pokouší se podat literárně teoretický rozbor jeho díla s důrazem na problematiku humoru a literární stylizace a mystifikace. Vychází z Fieldových vydaných textů a z jeho pozůstalosti a dalších dokumentů, jež jsou uloženy v literárním archivu PNP. Básně z tohoto období jsou konfrontovány s Fieldovým dílem z období meziválečného, především se sbírkami Kosočtverce na ohradách a Lomikel na dlásnech. V závěru se tato práce pokouší odpovědět na otázky po významu Fieldova básnického díla.
Téma dětství v poezii M. Cvetajevové /v období do emigrace/
Tíkalová, Jana ; Hlaváček, Antonín (vedoucí práce) ; Hříbková, Radka (oponent)
NÁZEV: Téma dětství v poezii Mariny Cvetajevové v období do emigrace AUTOR: Jana Bruněva VEDOUCÍ PRÁCE: PaedDr. Antonín Hlaváček ABSTRAKT: Cílem mé diplomové práce je představit podobu dětství v poezii Mariny Cvetajevové a to prostřednictvím jejích básní, které jsem pečlivě pročetla. Zaměřila jsem se přednostně na poezii z období autorčiných nejranějších tvůrčích let až po její emigraci. Toto období literární činností Mariny Cvetajevové bylo velice plodné a pestré svou tématikou, formou, slovní zásobou nebo rytmikou veršů. Svým bádáním bych chtěla zjistit, jak velký vliv mělo vlastní prožité dětství básnířky na její tvorbu a zda se tyto motivy vyskytují v celém mnou vybraném tvůrčím období Mariny Cvetajevové, nebo jen v určité jeho části. K tomuto účelu jsem prostudovala také odbornou literaturu, která chronologicky spojuje jednotlivé básně s reáliemi z autorčina života. KLÍČOVÁ SLOVA: dětství, poezie, motiv, Marina Cvetajevová
Rumunský symbolismus: Ion Minulescu a George Bacovia. Rozbor motivů a témat
Brtník, Martin ; Vajdová, Libuša (vedoucí práce) ; Valentová, Libuše (oponent)
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra jihoslovanských a balkanistických studií DIPLOMOVÁ PRÁCE Martin Brtník Rumunský symbolismus: Ion Minulescu a George Bacovia. Rozbor motivů a témat Romanian Symbolism: Ion Minulescu and George Bacovia. Analysis of motifs and themes Praha 2012 Vedoucí práce: PhDr. Libuša Vajdová, CSc. Děkuji touto cestou vedoucí své diplomové práce PhDr. Libuši Vajdové, Csc. za odborné vedení, za trpělivost a zejména za osobní přístup. Děkuji také své rodině a svým přátelům za podporu. Zvlášť bych rád poděkoval Danovi Apostu. Prohlašuji, že jsem diplomovou práci vypracoval samostatně, že jsem řádně citoval všechny použité prameny a literaturu a že práce nebyla využita v rámci jiného vysokoškolského studia či k získání jiného nebo stejného titulu. V Praze 19. 8. 2012 Martin Brtník Abstrakt Tato diplomová práce se zabývá dvěma důležitými představiteli rumunského básnického symbolismu, Ionem Minulescem a Georgem Bacoviou. Hlavním cílem práce je analyzovat typické motivy a témata obsažená v básních těchto dvou hlavních reprezentantů uvedeného básnického směru a na jejich základě porovnat jejich básnické styly. Hlavní důraz je v práci položen na rozbory a interpretace vybraných básní a na celkové porovnání témat a motivů, jež ve svých verších oba umělci využívají. Na analýze...
Sámská poezie ve Finsku
Hořínová, Markéta ; Dlask, Jan (vedoucí práce) ; Kovář, Michal (oponent)
Ve své diplomové práci se zabývám sámskou poezií. Hlavním záměrem práce bylo zmapovat historii a vývoj lyriky psané v severní sámštině převážně na území Finska. Kromě toho jsem se také pokusila nalézt některé společné znaky a tendence v sámské poezii. Při psaní jsem využívala encyklopedickou metodu. V první části práce se věnuji severosámskému joiku z literárního hlediska. Joik bývá často považován za základní kámen sámské literatury a i v mé studii se ukázal být zásadním pro její vývoj. Vlivy joiku lze pozorovat v celé historii sámské lyriky. V dalších částech práce představuji významné básníky a jejich poetickou tvorbu od konce 19. století až do současnosti. Pozornost věnuji hlavně autorům původem z Finska. Stručně se zabývám také některými společenskými událostmi, které měly přímý vliv na literaturu. V závěrečné části práce se krátce věnuji vydávání a překladům sámské poezie. Vzhledem k tomu, že moje znalost sámského jazyka je značně omezená, byla jsem nucena analyzovat literární díla vždy s přihlédnutím k jejich finskému či anglickému překladu. Přesto se mi podařilo v sámské poezii nalézt několik společných tendencí. Klíčová slova: Finsko, sámská literatura, poezie, joik, severní sámština
Dílo Jiřího Mordechaje Langera
Garciová, Denisa ; Holý, Jiří (vedoucí práce) ; Sládek, Pavel (oponent)
This thesis introduces Jiří Mordechai Langer, who was Czech Jewish author. Through the data of his biography describes his mental focus and some of the aspects of his works, which is inspired by it. The thesis is focused on his first book of poetry Piyutim ve-shire Yedidut, which is written in Hebrew and was published in Prague in 1929. The thesis contents translation of poetry into Czech language, description of language and form. The author describes also main topics of Langer's poetry and its place among other works by Jiří M. Langer and in tradition of Hebrew literature. Influence of Hebrew literature and Hasidism, which she finds out in the book, shows for better understanding on concrete passages. Key words Jiří Langer, jewish writers in 20th century, poetry, translation
Pohybové vyjádření básní v předškolním věku dítěte
Hujerová, Václava ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent)
Předmětem výzkumu je ukázat možnosti propojení poezie s pohybem u dětí předškolního věku. Cílem výzkumu je zjistit, které básně děti upřednostňují a proč, které pohyby děti při ztvárňování básní uplatňují, a které druhy pohybů se dětem při ztvárňování básní nejvíce osvědčily. Metodou výzkumu je rozhovor o důvodu výběru básní, experiment založený na pohybovém ztvárnění básní a pozorování pohybů, které při jejich ztvárňování využívají. Zjistila jsem, že propojení poezie s pohybem nabízí zajímavý způsob práce s dětmi předškolního věku. Všimla jsem si, že děti ocenily u básní nejrůznější jazykové i formotvorné prostředky a zjistila jsem, že nejvíce oblíbené jsou u dětí pohyby, které umožňují maximální vybití energie a nejsou náročné na pochopení. Na tato zjištění mohu navázat ve své praxi a vybírat takové básně a pohyby, které jsou chápání dětí nejbližší. Doufám, že zjištění, ke kterým jsem dospěla ve své diplomové práci, budou zajímavou inspirací pro učitelky mateřských škol a obohatí je o nový náhled na vnímání poezie předškolními dětmi.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 205 záznamů.   začátekpředchozí152 - 161dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.