Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 13 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Mediální obraz života a díla Jaroslava Seiferta v 70. a 80.letech 20. století
Mazanec, Pavel ; Čeňková, Jana (vedoucí práce) ; Maňák, Vratislav (oponent)
Diplomová práce se věnuje československému literátovi a laureátovi Nobelovy ceny za literaturu pro rok 1984 Jaroslavu Seifertovi. Úvodní kapitoly nejprve představují stručnou historii a vlastnický background vybraných periodik, která jsou následně užita jako zdroje žurnalistických textů. Další části také popisují historický a společenský kontext vymezeného období 70. a 80. let v normalizačním Československu. Následně tato práce přibližuje život Jaroslava Seiferta se zvláštním důrazem na jeho pozdější fázi po roce 1968. Právě v těchto kapitolách jsou hojně využívány texty dříve představených periodik jako Rudé právo, Tvorba, Vokno, Západ, The New York Times a Le Monde. Skrze vzpomínkové i akademické texty či analýzu textů žurnalistických se tak představuje nejen slavný nobelista, ale také různé ideologické a politické tlaky, které s sebou zmíněné období přinášelo.
The Snake as Means of Reflection in the Texts about Artists from the German Romantic Period
Balcarová, Markéta ; Zbytovský, Štěpán (vedoucí práce) ; Weinberg, Manfred (oponent) ; Bartl, Andrea (oponent)
Předložená disertační práce zkoumá funkci a inscenaci motivu hada ve čtyřech vybraných textech o umělcích německého romantismu, přičemž chápe hada jako znak reflektující o problematice umělecké existence a cestě k umělecké tvorbě popř. o umělecké tvorbě vůbec. Při interpretaci jednotlivých motivů hada je zvolen pro literární texty třífázový postup, podobně jak jej aplikuje Erwin Panofsky při popisu motivů na obrazech. Interpretace vychází ze strukturálního postavení motivu hada v textu a jeho inscenace v textu. Stěžejní roli hraje následně odhalení kontextů, které daný motiv hada aktualizuje - jedná se především o biblické hady, mytické hady a hadí linii jakožto linii krásy, která byla předmětem dobového estetického diskursu. Význam motivu hada v textech je dán především vzájemnou interakcí tematizovaných kontextů, která je v jednotlivých textech realizována odlišnými způsoby. Motiv hada, jak je utvářen v jednotlivých interpretovaných textech, je ve všech případech vysoce komplexním motivem. Díky možnosti konotace s hady z oblasti Bible a mytologie se stává literární motiv hada polyvalentním znakem, který charakterizuje i uměleckou existenci jako polyvalentní popř. ambivalentní. To znamená, že je umělecká existence na jedné straně upřednostňována, popř. že je prezentována jako fascinující. Na druhé straně...
The reflection of war and notion of duty and dignity in A.L.Tennyson's The Charge of the Light Brigade in comparison with selected poems of The First World War
Lychman, Illia ; Chalupský, Petr (vedoucí práce) ; Higgins, Bernadette (oponent)
Hlavním tématem této diplomové práce je anglická válečná poezie. Práce odkazuje na dvě konkrétní války, Krymskou (1853-1856) a První Světovou (1914-1918), a analyzuje jejich odraz v anglické poezii. Práce porovnává válečné básně z těchto období a prozkoumá hlavní myšlenky autorů. Práce klade za cíl prozkoumat, jak odraz války změnil se v průběhu času, vzhledem k příčinám, které to postihly. Z hlediska struktury, teoretická část popisuje různé kontexty vybraných básní (historické, kulturní, literární), zatímco praktická část obsahuje podrobnou analýzu těchto děl. KLIČOVÁ SLOVA Poezie, voják, povinnost, smrt, postoj, kritika, propaganda
The reflection of war and notion of duty and dignity in A.L.Tennyson's The Charge of the Light Brigade in comparison with selected poems of The First World War
Lychman, Illia ; Chalupský, Petr (vedoucí práce) ; Higgins, Bernadette (oponent)
Hlavním tématem této diplomové práce je anglická válečná poezie. Práce odkazuje na dvě konkrétní války, Krymskou (1853-1856) a První Světovou (1914-1918), a analyzuje jejich odraz v anglické poezii. Práce porovnává válečné básně z těchto období a prozkoumá hlavní myšlenky autorů. Práce klade za cíl prozkoumat, jak odraz války změnil se v průběhu času, vzhledem k příčinám, které to postihly. Z hlediska struktury, teoretická část popisuje různé kontexty vybraných básní (historické, kulturní, literární), zatímco praktická část obsahuje podrobnou analýzu těchto děl. KLIČOVÁ SLOVA Poezie, voják, povinnost, smrt, postoj, kritika, propaganda
"Jsem tak, jak jsem." Životní příběh Pavla Z.
Verhaege, Hana ; Houda, Přemysl (vedoucí práce) ; Wohlmuth Markupová, Jana (oponent)
Když někde zazní jméno "Pavel Z.", mnohým se vybaví umělec, konkrétně pak básník, člen hudební formace DG 307, výtvarník, herec, ale i jedna z nejvýznamnějších postav československého undergroundu, politický vězeň, signatář Charty 77, emigrant, reemigrant. Jak nahlíží tento muž na prožité události? Co ho formovalo? Jak jej vidí jeho blízcí? Kým je "básník ticha"? O Pavlu Z. lze nalézt značné množství informací, které však nejsou ucelené, jeho biografické údaje jsou uváděny pouze vágně, obvykle v podobě krátkých medailonů. Většinou je o Pavlovi Z. psáno zejména v souvislosti s tzv. procesem s "Plastic People" či v souvislosti s jeho uměleckou tvorbou. Zmapování života Pavla Z., mimo jiné prostřednictvím jeho slov a výpovědí jeho blízkých, představuje sondu do historie výrazné osobnosti, perzekvované v době tzv. normalizačního režimu v Československu a působící v zahraničí, ale je i ohlédnutím se zpět ke kořenům. V neposlední řadě také představuje ukázku specifického lidského myšlení, a proto je i zrcadlem vsazeným do současné společnosti.
The reflection of war and notion of duty and dignity in A.L.Tennyson's The Charge of the Light Brigade in comparison with selected poems of The First World War
Lychman, Illia ; Chalupský, Petr (vedoucí práce) ; Higgins, Bernadette (oponent)
Hlavním tématem této diplomové práce je anglická válečná poezie. Práce odkazuje na dvě konkrétní války, Krymskou (1853-1856) a První Světovou (1914-1918), a analyzuje jejich odraz v anglické poezii. Práce porovnává válečné básně z těchto období a prozkoumá hlavní myšlenky autorů. Práce klade za cíl prozkoumat, jak odraz války změnil se v průběhu času, vzhledem k příčinám, které to postihly. Z hlediska struktury, teoretická část popisuje různé kontexty vybraných básní (historické, kulturní, literární), zatímco praktická část obsahuje podrobnou analýzu těchto děl. KLIČOVÁ SLOVA Poezie, voják, povinnost, smrt, postoj, kritika, propaganda
The Snake as Means of Reflection in the Texts about Artists from the German Romantic Period
Balcarová, Markéta ; Zbytovský, Štěpán (vedoucí práce) ; Weinberg, Manfred (oponent) ; Bartl, Andrea (oponent)
Předložená disertační práce zkoumá funkci a inscenaci motivu hada ve čtyřech vybraných textech o umělcích německého romantismu, přičemž chápe hada jako znak reflektující o problematice umělecké existence a cestě k umělecké tvorbě popř. o umělecké tvorbě vůbec. Při interpretaci jednotlivých motivů hada je zvolen pro literární texty třífázový postup, podobně jak jej aplikuje Erwin Panofsky při popisu motivů na obrazech. Interpretace vychází ze strukturálního postavení motivu hada v textu a jeho inscenace v textu. Stěžejní roli hraje následně odhalení kontextů, které daný motiv hada aktualizuje - jedná se především o biblické hady, mytické hady a hadí linii jakožto linii krásy, která byla předmětem dobového estetického diskursu. Význam motivu hada v textech je dán především vzájemnou interakcí tematizovaných kontextů, která je v jednotlivých textech realizována odlišnými způsoby. Motiv hada, jak je utvářen v jednotlivých interpretovaných textech, je ve všech případech vysoce komplexním motivem. Díky možnosti konotace s hady z oblasti Bible a mytologie se stává literární motiv hada polyvalentním znakem, který charakterizuje i uměleckou existenci jako polyvalentní popř. ambivalentní. To znamená, že je umělecká existence na jedné straně upřednostňována, popř. že je prezentována jako fascinující. Na druhé straně...
Mýtus o Orfeovi ve francouzské poezii 19. a 20. století
Jupová, Andrea ; Jamek, Václav (vedoucí práce) ; Voldřichová - Beránková, Eva (oponent)
Bakalářská práce Mýtus o Orfeovi ve francouzské poezii 19. a 20. století se věnuje mytickým odkazům zanechaným antickými autory v dílech význačných autorů moderní francouzské poezie. V první části práce je připomenut mýtus o Orfeovi v antickém období, jeho předliterární i literární verze se zaměřením na klíčová díla Ovidia a Vergilia. V jejich dílech je pak analyzován mýtus o Orfeovi. V dalších kapitolách druhé části jsou dílčí motivy antického mýtu hledány v básnických dílech vybraných autorů od dob romantismu až po 40. léta 20. století ve spojitosti s příslušným literárním kontextem. U těchto autorů je sledováno specifické užití mýtu a proměny jeho pojetí. Ve třetí části je provedeno srovnání pojetí všech zkoumaných autorů a poukázání na význam antické mytologie v moderní literatuře.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 13 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.