Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 40 záznamů.  začátekpředchozí27 - 36další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Žák 2. stupně se speciálními vzdělávacími potřebami v hodinách občanské výchovy: případová studie
Sedláková, Anna ; Dvořák, Dominik (vedoucí práce) ; Straková, Jana (oponent)
Diplomová práce se zabývá procesem vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na druhém stupni základních škol hlavního vzdělávacího proudu. Pozornost je při tom zaměřena na hodiny společenskovědních předmětů, zejména občanské výchovy. Proces učení je popsán v širším kontextu, do něhož jsou zahrnuti především asistent pedagoga, učitelé a rodiče nebo zákonní zástupci. Teoretická část shrnuje zejména prameny popisující podmínky integrace/inkluze v českém školství. Stručně jsou uvedena vybraná zjištění o reálných efektech asistence. Empirický výzkum byl proveden jako série případových studií založených na kvalitativním přístupu. Ke sběru dat byla využita analýza dokumentů, rozhovory s aktéry a pozorování hodin. Analýza dat byla provedena formou mezipřípadového srovnání. Výsledky výzkumu naznačují, že situace v hodinách společenskovědních předmětů bývá odlišná od jazykových předmětů nebo matematiky, např. v nich žáci nemívají k dispozici asistenta pedagoga. Tato nepřítomnost však může mít pro integrované žáky jak negativní, tak pozitivní důsledky (např. větší příležitost k interakci s učitelem a spolužáky). KLÍČOVÁ SLOVA: Asistent pedagoga, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, inkluzivní vzdělávání, občanská výchova, výzkum
Anežský klášter jako kulturně historická památka
Neradová, Lucie ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Županič, Jan (oponent)
Práce se zabývá Anežským klášterem jako kulturně historickou památkou a možnostmi využití kulturně historické památky, konkrétně Anežského kláštera, v hodinách občanské výchovy. Klade si za cíl prozkoumat kulturně historický přínos tohoto kláštera z hlediska funkcí, které měl klášter v minulosti i dnes, na základě zjištěných skutečností posoudit význam těchto funkcí pro památkový význam kláštera a péči o jeho zachování a zvážit využitelnost této památky v občanské výchově na druhém stupni základních škol, včetně návrhu konkrétních činností. V práci se autorka zamýšlí nad smyslem výchovy ke vztahu ke kulturně historickému dědictví, k památkám a jejich ochraně, a možnostmi jejího rozvoje vzhledem k občanské výchově i vzdělávací koncepci České republiky a jejím dokumentům (konkrétně RVP a ŠVP). Na vývoji české památkové péče seznamuje čtenáře s přístupy k ochraně památek v minulosti i dnes a s problémy památkové péče, otvírajícími prostor pro učitele a jejich žáky k reflexi vlastního vztahu k památkám a možnostem aktivního zapojení do péče o památky, jakožto nedílné součásti kulturního životního prostředí člověka.
Globální témata v občanské výchově na 2. stupni základních škol
NĚMEC, Josef
Předkládaná diplomová práce se zabývá analýzou výuky globálních témat v občanské výchově na 2. stupni základních škol. Snaží se zachytit základní rysy této problematiky v Rámcovém vzdělávacím programu, ale i ve vybrané metodice od Člověka v tísni Bohouš a Dáša: Dáša na tržišti světa. Součástí práce, která se dělí do osmi kapitol, je i vlastní výzkumné šetření, které je založeno na kvalitativním výzkumu (rozhovory s učiteli) v rámci případové studie konkrétní školy. Na základě výsledků šetření jsou vypracovány jednotlivé aktivity, které mohou využít učitelé občanské výchovy a příbuzných předmětů, protože naplňují některé očekávané výstupy z Rámcového vzdělávacího programu a jednotlivá průřezová témata.
Učitel společenských věd v současné škole a společnosti
Johnová, Petra ; Jirásková, Věra (vedoucí práce) ; Stracený, Josef (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na role učitele společenskovědních předmětů v současné škole a společnosti. Úvodní kapitola se zabývá specifiky učitelského povolání a aktuálními problémy, které s ním nedomyslitelně souvisí. Důraz je v práci kladen především na analýzu pedagogického přístupu učitelů k výuce. Důležitou součástí práce jsou rozhovory s učiteli občanské výchovy, základů společenských věd a hospitace konkrétních hodin. Na základě rozhovorů, pozorování a studia odborné literatury jsem nastínila možnosti a výzvy, které se učitelům občanské výchovy a základů společenských věd v podmínkách současné školy nabízejí. Praktickým výstupem práce je návrh modelu výuky společenskovědního semináře pro 4. ročník gymnázia. Klíčová slova specifika povolání učitele, občanská výchova, základy společenských věd, pedagogický přístup, vztah učitel - žák, výchova, vzdělání, společenskovědní seminář
Sexuální výchova v kurikulu a současné edukační realitě na 2. stupni základních škol
Venderová, Markéta ; Marádová, Eva (vedoucí práce) ; Kučírek, Jiří (oponent)
Tématem bakalářské práce je sexuální výchova. Práce analyzuje její vývoj v České republice a popisuje situaci ve vybraných zahraničních zemích (Norsko, Švédsko, Dánsko, Francie, Velká Británie, Německo, Polsko, Itálie, Bulharsko, Chorvatsko, Švýcarsko, Nizozemí, Japonsko, Indie, Keňa, Mexiko). Zabývá se implementací sexuální výchovy do vzdělávacích programu: Základní škola, Obecná škola, Národní škola a do rámcového vzdělávacího programu a analyzuje "Doporučení MŠMT CR k výuce sexuální výchovy". Praktickou část představuje výzkum, který je zaměřen na výuku, metody a zkušenosti učitelů sexuální výchovy na 2. stupni základních škol.
Občanství - teoretická východiska a pedagogická praxe : případová studie základní školy
Bucvanová, Eliška ; Moree, Dana (vedoucí práce) ; Skovajsa, Marek (oponent)
Eliška Bucvanová. Diplomová práce. Občanství - teoretická východiska a pedagogická praxe ABSTRAKT Jako nedostatek české demokracie můžeme vnímat slabou občanskou společnost. Jedna z možností jejího rozvoje tkví ve výchově k občanství praktikované v rámci povinné školní docházky. Právě na téma občanství se zaměřuje tato práce: pomocí kvalitativního výzkumu se snaží zjistit, jak pojem chápou učitelé vybrané základní školy, k čemu se snaží žáky v této oblasti vést a jakou formou. Práce si neklade za cíl zmapovat stav výchovy k občanství v České republice, na to svým rozsahem nestačí, cílem je však odhalit, jak mohou učitelé na danou oblast nahlížet, jestli jsou ve svém náhledu jednotní a jak se jejich názory mají k poznatkům, které přináší odborná literatura. Závěry vypovídají o tom, že zkoumaná škola je na poměrně vysoké úrovni, přesto však výchova k občanství ani její cíle nejsou pedagogy vnímány jednotně a komplexně a stejně tak znalosti žáků jsou velmi různorodé. To může být vysvětleno faktem, že v oblasti výchovy k občanství dlouhodobě chybí jednotná koncepce a s velkou pravděpodobností i vzdělávací příležitosti pro rozvoj profesních dovedností pedagogů. Do budoucna by tedy bylo dobré zaměřit se jednak na možnost rozvoje jednotné koncepce, jednak na obsah profesní přípravy budoucích učitelů. KLÍČOVÁ SLOVA...
Současný učitel občanské výchovy
ŘABKOVÁ, Adéla
Diplomová práce se zaměřuje na kvalifikační charakteristiku současného učitele občanské výchovy a současný stav výuky tohoto předmětu. V teoretické části budou objasněny pojmy: kvalifikovanost, aprobovanost, průřezová témata, učebnice občanské výchovy, občanská výchova v Rámcově vzdělávacím programu. Empirický výzkum bude proveden kvantitativně formou dotazníkového šetření. Cílem práce je zjistit, jaká je kvalifikovanost současných učitelů v kraji Vysočina. Dále tato práce zjišťuje, jak jsou tito učitelé spokojeni se současným vzdělávacím obsahem vyučovacího předmětu občanská výchova.
Proměny náhledu na výuku společenskovědních předmětů od roku 1989 (ve vybraných odborných časopisech)
ŠUBOVÁ, Veronika
Diplomová práce s názvem Proměny náhledu na výuku společenskovědních předmětů od roku 1989 (ve vybraných odborných časopisech) pojednává o historii a vývoji společenskovědních disciplín. Diplomová práce je rozdělena do dvou částí teoretické a praktické. Teoretická část zachycuje stručný vývoj českého školství z perspektivy výuky společenskovědních předmětů od roku 1774 do roku 2014. Tato část je členěna do dvou podkapitol první zachycuje vývoj školství od roku 1774 do roku 1989; druhá podkapitola je věnována vývoji výuky občanské výchovy po roce 1989. Diplomová práce reflektuje významné mezníky v historickém vývoji a proměnách předmětu občanská výchova. Praktická část práce je zaměřena na analýzu náhledu na výuku společenskovědních předmětů od roku 1989 a zachycení různých snah, tendencí a proměn reflektovaných v odborných časopisech. V práci byla využita metoda analýzy a komparace odborných teoretických a populárně-naučných textů. Mezi nejaktuálnější a nejfrekventovanější témata společenských věd, která byla řešena a diskutována, patří etická výchova, mediální výchova, sexuální výchova či multikulturní výchova. V diplomové práci jsou zastoupeny jak názory odborníků a pedagogů, tak názory studentů a jejich rodičů.
Monoteistická náboženství v učebnicích občanské výchovy
CHOCHOLOVÁ, Květa
Cílem práce je ukázat, jaké postavení mají monoteistická náboženství, tj. křesťanství, judaismus a islám, v učebnicích občanské výchovy a v očích dnešních učitelů a žáků na základních školách. Dnešní česká společnost nepřikládá náboženství větší význam a to i přesto, že tvoří značnou část našich i světových dějin. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. V teoretické části jsou popsány základní údaje o učebnicích a dále je provedena analýza učebnic občanské výchovy, které obsahují téma náboženství, od 90. let minulého století po současnost. Nastíněna je také historie a současnost judaismu, křesťanství a islámu. Praktická část si za hlavní cíl klade posoudit a vyhodnotit postoje dnešních učitelů a žáků k náboženství ve výuce občanské výchovy na základní škole. Výzkum byl proveden pomocí dotazníků, které jsou vhodné pro získávání informací vztahujících se k dané problematice. Pro srovnání bylo do výzkumu, kromě dvou základních škol, zařazeno i osmileté gymnázium, konkrétně jeho nižší stupeň.
Téma komunizmu ve vzdělávacím programu současné školy
JUKLOVÁ, Tereza
Diplomová práce - Téma komunizmu ve vzdělávacím programu současné školy - se zabývá jednak vytyčením základních pojmů jako je ideologie, totalitarizmus, socializmus, komunizmus, nacizmus nebo autoritarizmus. Jednotlivé termíny charakterizuje na základě odborné literatury a podává o nich základní informace. Zároveň se zabývá samotným tématem ruské revoluce a jejího dopadu na rozvoj komunizmu v Evropě. Dále jsou v práci poskytnuty doklady o tom, jakým způsobem je téma komunizmu v hodinách občanské výchovy v současné době na základních školách probíráno. Ačkoliv jsou k dispozici i moderní učebnice občanské výchovy vydané v posledních letech, téma komunizmu se v nich objevuje jen místy. Co se týče internetových stránek, které lze využít pro zpracování tohoto tématu, nabízí se stránky Rámcově vzdělávacího programu nebo program Jeden svět na školách. Ty však poskytují materiály a je pouze na vyučujícím, jakým způsobem s nimi bude v hodinách občanské výchovy při probírání tohoto tématu pracovat. Praktickou část práce tvoří samotný výukový program, který je rozpracován podle jednotlivých hodin. V závěru práce jsou k němu připojeny nezbytné přílohy. Na základě aplikace programu v praxi bylo zjištěno, že žáci v daném výukovém programu pochopili základní informace a ocenili i práci s moderní technikou během výuky. Zároveň bylo prokázáno, že program je úspěšně realizovatelný v praxi.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 40 záznamů.   začátekpředchozí27 - 36další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.