Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 202 záznamů.  začátekpředchozí126 - 135dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Zlo jako privatio boni podle Augustina Aurelia a Carla Gustava Junga
Malý, Jakub ; Halama, Jindřich (vedoucí práce) ; Fischer, Ondřej (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá otázkou zla jako privatio boni podle učení Augustina Aurelia a pojetím zla v díle Carla Gustava Junga, který Augustinovo učení popíral. V této práci analyzuji stanoviska, která oba myslitelé zaujímají ke kategoriím dobra a zla vzhledem k dopadům jejich pojetí na chápání Boha, sebepochopení člověka, jeho života, smrti a spásy, dále vztahu Boha a člověka a lidské mravní odpovědnosti vůči Bohu a společnosti. Augustin zastává názor, že zlo je nedostatkem, kdežto Jung se domnívá, že skutečnost je složena z rovnováhy dobra i zla. Tato jejich stanoviska podrobuji kritice pomocí sekundární literatury a výkladu biblických míst, na které se myslitelé odvolávají.
Akademické podvádění a jeho vztah k pracovní etice
Horák, Lukáš ; Preiss, Marek (vedoucí práce) ; Krámský, David (oponent)
Práce se zabývá možným vztahem mezi mírou a způsoby akademického podvádění a pracovní etikou. V prvním oddíle teoretické části je shrnut dosavadní výzkum týkající se vzájemného vztahu porušování pravidel ve školním a pracovním kontextu a možností predikce aspektů pracovní etiky na základě znalosti o míře akademického podvádění daného jedince. Druhý oddíl teoretické části je popisem a diskuzí výzkumů, které se zabývaly faktory ovlivňujícími jak podvádění ve školním kontextu, tak aspekty pracovní etiky. Na základě identifikace těchto faktorů jsou v empirické části analyzována data, získaná dotazníkovým šetřením ve vysokoškolském a středoškolském prostředí. Byl zjištěn významný rozdíl v míře podvádění ve středoškolském a vysokoškolském kontextu, který je v rozporu s předchozími výzkumy. Vztah studentů k vlastním známkám a do jisté míry pohlaví, se ukázaly jako významné vlivy na míru podvádění. Výsledky analýzy přímého vztahu akademického podvádění a pracovní etiky jsou smíšené a naznačují větší, než předpokládanou komplexnost tohoto vztahu.
Ochrana osobnosti z hlediska právní filozofie a platného práva
Němec, Ronald ; Gerloch, Aleš (vedoucí práce) ; Harvánek, Jaromír (oponent) ; Beran, Karel (oponent)
OCHRANA OSOBNOSTI Z HLEDISKA PRÁVNÍ FILOZOFIE A PLATNÉHO PRÁVA 1. Závěr Na právo se můžeme dívat ze dvou hlavních pohledů. Právo buď je jen soubor psaných pravidel, které jsou připraveny lidmi na základě jistých zájmů, nebo jde o soubor pravidel, které jsou sice psané, ale jejich podstata vychází z vyššího normativního systému. První pohled je pohledem současným. Současná právní věda preferuje platné právo jako soubor pravidel, uveřejněných ve sbírce zákonů. Co není zákonem zakázáno, je dovoleno. Avšak tato právní filozofie vede k destabilizaci společnosti. Zákonodárce každý rok přijímá stovky novel a vytváří nové zákony, aby postihl nové skutečnosti, které se objevují ve společnosti. I přes snahu zákonodárce, je společnost stále nespokojenější s právním stavem společnosti. Společnost zjišťuje, že právo neplatí pro ty, kteří jsou schopni si najmout velké právní kanceláře, jenž jim dokáží nalézt mezeru v zákoně. I. Kant jako jeden z prvních nastínil problém mezi legalitou a legitimitou. Nejde však jen o otázku u zákonodárce, zdali činí legitimně i legálně, ale i u recipienta právní normy. Je každý legální úkon recipienta právního řádu České republiky legální i legitimní? Legální, pokud není v nesouladu s právním řádem, ano. Ale je i legitimní? A je i morální? juspozitivismu stačí jen ta skutečnost, že akt...
Židovská trilogie v díle Arnošta Lustiga
Hanyková, Martina ; Holý, Jiří (vedoucí práce) ; Mravcová, Marie (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá třemi prózami Arnošta Lustiga tvořícími tzv. Židovskou trilogii: Lea z Leeuwardenu, Colette, dívka z Antverp a Tanga z Hamburku. Na počátku práce jsou prezentovány známé Lustigovy hrdinky, je určena jejich základní typologie a dále je již pozornost přenesena především na hlavní dívčí postavy Židovské trilogie. Práce sleduje jejich vývoj, charakteristické znaky a jejich pozici mezi ostatními ženskými protagonistkami autora. Zaměřuje se na jednotlivé novely, na rozvinutí jejich základních narativních kategorií (vypravěč, postavy, čas a prostor), na opakující se motivy a na používaný jazyk a styl. Závěr práce se soustředí na vzájemnou komparaci děl a zabývá se i tématem erotiky a prostituce v Lustigově díle. Podrobněji je rozveden také autorův život, který s jeho tvorbou úzce souvisí. Klíčová slova: Arnošt Lustig, Židovská trilogie, holokaust, šoa, ženy, židovské postavy, prostituce, erotika, mravnost
Vina, pokání, odpovědnost
Moudrá, Marie ; Keřkovský, Pavel (vedoucí práce) ; Halama, Jindřich (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou viny, pokání a odpovědnosti z hlediska odpovědnosti za současný stav světa. Poté, co byly charakterizovány základní pojmy, jako svoboda lidského jednání, etika, morálka, svědomí, odpovědnost, vina a pokání, zaměřila se práce na odpovědnost za současný stav světa. V práci je nastíněn charakter současné krize společnosti z pohledu dvou významných teologů, Hanse Künga a Daniela L. Migliore. Dále se práce zabývá nezbytností společného etického konsensu a projektem světového étosu, který byl vytvořen v rámci Parlamentu světových náboženství. Velká část práce je věnována principům tohoto projektu a čtyřem přikázáním, která jsou vlastně konkretizací "zlatého pravidla" a která lze nalézt ve většině náboženství a etických tradic světa. V další části tato práce představuje několik okruhů běžného života, jichž se světový étos dotýká, popisuje jejich současný stav a potřebné změny. Na závěr se pak věnuje činnosti největší mezinárodní organizace, která se zasluhuje o prosazování základního étosu v mezinárodní praxi - Organizace spojených národů, a některými problémy, jimiž se v současné době OSN zabývá. Klíčová slova světová náboženství, morálka, pokání, Chicago 1993, spravedlnost, hospodářství
Chápání spravedlnosti a nespravedlnosti v současné společnosti
Kovaříková, Zuzana ; Kandert, Josef (vedoucí práce) ; Kotík, Michal (oponent)
Cílem bakalářské práce "Chápání spravedlnosti a nespravedlnosti v současné společ- nosti" je popsat a analyzovat, jak lidé v současné české společnosti chápou pojmy spravedlnost, nespravedlnost a spravedlivé a nespravedlivé jednání. V první části mé práce se zaměřuji na teoretické pozadí problematiky spravedlnosti. Zajímají mě zde nejen různé typy a možná východiska spravedlnosti, ale i filosofové, kteří se snažili spravedlnost definovat. Poté následuje praktická část bakalářské práce, která je vě- nována metodologii a samotnému výzkumu. Výzkum probíhal formou polo- strukturovaných rozhovorů s 10 respondenty. Během analýzy se snažím vyzkoumat nejen definice pohledu na spravedlnost a nespravedlnost respondentů, ale i pojmy, se kterými si spravedlnost spojují nebo ztotožňují, i pojmy, se kterými jejich pojetí spravedlnosti koliduje. Závěrečná část obsahuje srovnání výsledků výzkumu s počá- tečními hypotézami a srovnání praktické části s teoretickou.
Výchovné hodnoty očima učitelek mateřské školy
Krausová, Simona ; Hejlová, Helena (vedoucí práce) ; Loudová Stralczynská, Barbora (oponent)
Hlavním tématem této práce jsou hodnoty a jejich role v rámci předškolního vzdělávání. Cílem této práce je najít odpověď na otázku, jaké výchovné hodnoty učitelky mateřských škol považují ze svého pohledu za nejdůležitější s ohledem na kurikulární dokumenty, které jsou pro ně závazné. V teoretické části práce jsou hodnoty představeny z různých perspektiv: filosofické, psychologické, sociologické a pedagogické, přičemž právě pedagogická perspektiva je stěžejní. Hodnoty jsou dále zkoumány z pohledu jejich zakotvení v rámci závazných kurikulárních dokumentů, jako je Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, z pohledu etických principů, kterými se mají řídit pedagogové působící v předškolních institucích, a je popsán vliv, který mají hodnoty na formování chování dětí. V empirické části jsou představeny výzkumné otázky, metody sběru dat, způsoby analýzy dat a výsledky výzkumu. Nejvýznamnější hodnoty z pohledu učitelek můžeme rozdělit do tří skupin: morální hodnoty (např. umět se chovat, být zdvořilý a slušný), hodnoty spojené se vztahy (např. umět navazovat přátelství, umět se domluvit, vyjít s druhými, umět řešit konflikty) a hodnoty spojené s dovednostmi (např. hygienické návyky, základy stolování, dovednost v oblékání, samostatnost, sebeobsluha). Klíčová slova hodnoty, morální hodnoty,...
Sebevražda - Masarykův životní problém
Kotek, Martin ; Petrusek, Miloslav (vedoucí práce) ; Paulíček, Miroslav (oponent)
Práce je zaměřena na téma sebevraždy v podání T. G. Masaryka. Autorovou snahou je zmapovat Masarykův život takovým způsobem, aby postihl to, jak téma sebevražednosti prochází Masarykovým životem a jak se odráží do jeho práce a názorů na moderní společnost. Poukázáno je také na to, jak se toto téma na pozadí Masarykovy filosofie, sociologie a teologie prolíná do všech těchto oblastí a propojuje je. První část práce je věnována dětství mladého Masaryka a jeho počínání v počátcích jeho akademické dráhy. Je zde nastíněno, jak se Masaryk s tématem setkal a jak jej pojal za své. Další část je věnována jeho osobnosti a názorům na svět. Podstatnou část pak tvoří výklad náboženství a moderního vývoje společnosti v podání Masaryka a jeho teorie sebevražednosti. V návaznosti na to se pak autor věnuje nejen samotné práci předestírající morální rozklad společnosti, ale také dalším Masarykovým pracím, do které problém sebevraždy promítl. Poslední část je pak věnována kritice Masarykova pojetí z úst minulých i současných autorů a vyjádření o platnosti Masarykovy teorie pro společnost dnešní. Autor tak krom prezentace toho, jak téma sebevraždy provázelo celý Masarykův život a většinu jeho názorů na společnost, nastiňuje také hodnocení této teorie s ohledem na současnou podobu moderní společnosti.
Biblické a mytologické prvky v C. S. Lewisových Letopisech Narnie
VÁŇOVÁ, Michaela
Diplomová práce se zabývá analýzou biblických a mytologických prvků ve fantastické sérii Letopisy Narnie. Úvodní teoretická část práce se zaměřuje na život spisovatele C. S. Lewise a zdroje inspirace, které ho vedly k napsání jeho díla. Mezi ně patří především středověká romance a mytologické postavy. Ve druhé části práce jsou analyzovány a postupně charakterizovány biblické a mytologické prvky, které byly v dílech nalezené. Dále se práce zaměřuje na morální hodnoty celého díla a jeho přínos. Závěr práce obsahuje stručné shrnutí biblických, mytologických prvků a morálních hodnot díla.
Humour and Irony in Jane Austen: novels and film adaptations
Říčná, Tereza ; Nováková, Soňa (vedoucí práce) ; Beran, Zdeněk (oponent)
I přesto, že romány Jane Austenové jsou často chápány jako moderní pohádky, které umožňující únik z každodenního koloběhu do světa zbaveného nejistot současnosti, ve své podstatě nejsou prosty intelektuálního vyžití díky svým duchaplným břitce kritickým dialogům a satirickému komentáři autorky. Austenová, podléhající dobovým konvencím se dokázala spokojit se svým postavením v úzkém společenském kruhu a přece své okolí chápala s humorem, který se v jejích dílech stává důsledkem její ironie. Avšak užití humoru a ironie ke komentování socioekonomického postavení žen a jejich vnitřního světa se částečně liší v austenovských románech a jejich filmových či televizních adaptacích. Když čtenáři, diváci či kritici srovnávají román a jeho adaptaci, mnoho z nich, ať už vědomě či nevědomky, dává přednost literární předloze a ne její filmové adaptaci. Přestože úspěch filmu někdy zastíní popularitu románové předlohy, filmy jsou stále považovány za druhotné umění neschopné konkurovat literatuře. Filmy se zdají být nenáročnými, když uvážíme úsilí, které je nutné vynaložit k porozumění románu. Avšak literatura a film se v poslední době značně prolínají a stávají se téměř nerozlučnými. Režiséři ohromují čtenářskou obec svými nekonvenčními interpretacemi literárních předloh s cílem dosáhnout reálného vyjádření zcela jinými...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 202 záznamů.   začátekpředchozí126 - 135dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.