|
Krajinomalba Julia Mařáka a odkaz jeho tvorby
HRUBÁ, Alžběta
Teoretická část této kvalifikační práce se zabývá krajinomalbou a dílem Julia Mařáka. První část popisuje vývoj zobrazování krajinných motivů v historii umění a rozvoj krajinomalby v 19. století. Dále jsou čtenáři seznámeni s životem umělce Julia Mařáka a jeho odkazem. Praktická část je inspirována dílem Julia Mařáka a zaměřuje se na malby lesních zákoutí.
|
|
Borovice. Akvarely volně inspirované tvorbou Antonína Slavíčka
HAVLISOVÁ, Kateřina
První kapitola teoretické části předkládané bakalářské práce je věnována nástinu uměleckohistorického vývoje zobrazování lesa, přičemž základy tohoto zkoumání se opírají o vývoj krajinomalby a způsobu, jakým společnost zmiňovaných období nahlížela na les. Kapitola popisuje vybraná období od pravěku po současnost a zmiňuje některé umělce, kteří se ve své tvorbě daným námětem zabývali. Ve druhé kapitole je popsán život a tvorba Antonína Slavíčka, kde je větší důraz kladen na jeho malby lesních interiérů. V praktické části se autorka věnuje malbě borových lesů, kdy se volně inspiruje Slavíčkovými výtvarnými projevy a využívá teoretických východisek uvedených v první kapitole teoretické části bakalářské práce.
|
|
Nepříliš známý malíř
Martiníková, Zuzana ; Sterec, Pavel (oponent) ; Artamonov, Vasil (vedoucí práce)
Diplomová práce s názvem Nepříliš známý malíř, reaguje na dílo regionální malíře Jaromíra Martiníka. Jedná se o výstavu prací tohoto malíře, jež díky zásahu autorky výstavy staví jeho dílo nezvyklého kontextu beskydského umělce ovlivněného orientální filozofií.
|
|
Od země přes kopec do nebe...
Šarochová, Kristýna ; Zemánek, Jiří (oponent) ; Malý, Břetislav (vedoucí práce)
Ve své bakalářské práci bych chtěla zkoumat malířský přístup analogický procesům v přírodě. Jakým způsobem se krajina transformuje přes umělce v umělecké dílo. Vytvářím strukturní předobraz, matrici se kterou dále pracuji. Ale výsledným obrazem se stává matérie pod matricí, která jakožto otisk fyzického přístupu představuje duchovní poselství, existenciální podstatu. Podobnou skutečností k tomuto přístupu je i můj vztah ke krajině.
|
|
Marina v tvorbě Jana van Goyena se zřetelem ke sbírkám Národní galerie v Praze
Zakhovailo, Kristina ; Jarošová, Markéta (vedoucí práce) ; Oulíková, Petra (oponent)
Tato bakalářská práce je věnovaná marině v tvorbě jednoho z předních holandských krajinářů 17. století Jana van Goyena. Práce nejdříve představí marinu, jakožto výtvarný námět, na pozadí kulturně-historických souvislostí doby zlatého věku holandské malby, kdy vývoj mariny 17. století byl podmíněn úspěšnou mořeplavbou, která byla jedním z pilířů holandské ekonomiky. Vývoj žánru marina bude chronologicky popsán od první generace marinistů. Dále bude představena druhá generace marinistů, ke které patřil Jan Porcellis, zakladatel realistické tradice v marině, který měl velký vliv na tvorbu Jana van Goyena, kterého také řadíme ke druhé generaci. Hlavní pozornost bude zaměřena na rozbor vybraných děl Jana van Goyena s tématikou holandské mariny z Národní galerie v Praze. U popisu jednotlivých děl bude uplatněna metoda formální a ikonografické analýzy. Jednotlivá díla budou dále interpretována v rámci socio-kulturního kontextu doby, kdy daná díla vznikala. Dále bude představena třetí generace marinistů. Tato bakalářská práce pracuje především s fondem Národní galerie v Praze. Smyslem této práce je snaha reflektovat marinu Jana van Goyena ve sbírkách Národní galerie v Praze a její zasazení do širšího kontextu holandské mariny 17. století.
|
|
Paolo Fiammingo v Benátkách
Koubková Novotná, Věra ; Zlatohlávek, Martin (vedoucí práce) ; Konečný, Lubomír (oponent)
Diplomová práce Paolo Fiammingo v Benátkách se zabývá osobností nizozemského malíře, který nejvýznamnější část svého tvůrčího života strávil v Benátkách. Práce shrnuje poznatky o jeho původu a konstatuje v souladu s existující literaturou k tématu, že až do jeho příchodu do Benátek není umělec známý a je těžké dohledat o jeho pobytu, uměleckém školení a činnosti zmínky. Práce se na základě rozboru jeho pozdějších děl a s oporou v odborné literatuře zabývá možnými vlivy toskánského a římského manýrismu, ale také benátského prostředí na umělcovo dílo. Nejvýznamnější část práce se věnuje Fiammingově pobytu v Benátkách, který začal s největší pravděpodobností v dílně Jacopa Tintoretta, kde se spolu s dalšími umělci podílel na jeho zakázkách. V té souvislosti práce informuje o tehdejší dílenské praxi, a o tom, jakým způsobem se umělecká díla dostávala k objednavatelům. Další částí práce je samostatná tvorba Paola Fiamminga v Benátkách, která je mimo jiné spojena s velkými zaalpskými zakázkami. Výsledky této části práce potom jsou vztaženy na případ Paola Fiamminga a jeho objednavatelů, augsburského obchodníka Hanse Fuggera a císaře Rudolfa II, a také jednoho objednavatele, jehož spojitost s Paolem Fiammingem se nepotvrdila. Další část práce se zabývá jednotlivými obrazy umístěnými v pražských a dalších...
|
|
Malba jako fyzická, gestická akce. Gesto a prostorově hmotné prožívání reality v krajinomalbě
Lešková, Kristýna ; Hůla, Zdenek (vedoucí práce) ; Velíšek, Martin (oponent)
Lešková, K.: Malba jako fyzická, gestická akce - Gesto a prostorově hmotné prožívání reality v krajinomalbě. [Diplomová práce] Praha 2012 - Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, 84 stran. Práce má za úkol přiblížit vybrané momenty v historii malby, které spojuje gestický prvek a fyzická a gestická akce. Toto zadání je převážně ohraničeno tématem krajinomalby. Součástí je filozofická úvaha o podstatě obrazu jakožto fyzickém objektu. Na základě nových zjištění propojených s reflexí vlastní tvorby, vznikl soubor výtvarných prací s důrazem kladeným na gestické vyjádření. Propojení získaných vědomostí a vlastní výtvarně-tvůrčí zkušenosti vedlo k vytvoření didaktické výtvarné řady úkolů vhodných pro výuku žáků základních škol, ze kterého je patrná snaha o rozvoj tvořivého myšlení a vedení ke gestu a akci při tvorbě. Velký důraz je kladen na motivační proces. Část úkolů je ověřena praxí na základní škole. Celá práce je průběžně doplněna obrazovou dokumentací.
|
|
Kapitoly z dějin teorií o vznešeném a jejich reflexe ve výtvarném umění
Němcová, Kristina ; Konečný, Lubomír (vedoucí práce) ; Lahoda, Vojtěch (oponent)
Tato bakalářská práce se věnuje problematice vznešena v teoretické i praktické rovině. Rozebírá vývoj teorií o vznešeném od antiky až po 19. století a jejich reflexi ve výtvarném umění. V antice je tato reflexe zpracována na soše Niobé z římského chrámu Apollóna, v období romantismu je uvedena v několika kapitolách týkajících se různých pojetí této problematiky v Čechách, Anglii, Švýcarsku, Německu, Norsku či Americe. Důraz je položen na reflexi v dílech dvou zásadních autorů- anglického malíře Josepha Williama Turnera a německého umělce Caspara Davida Friedricha
|
|
Od krajiny k racionalitě - krajinářská východiska českého neokonstruktivismu
Dudr, Karel ; Klimešová, Marie (vedoucí práce) ; Pospiszyl, Tomáš (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá českými umělci, jejichž dílo implikuje směřování od krajinomalby k racionálním a konstruktivním tendencím. Důraz je přitom položen na čtyři z výrazných konstruktivistů - Zdeňka Sýkoru, Karla Malicha, Vladislava Mirvalda, Kamila Linharta - a jejich výtvarný vývoj do konce 60. letech. Distanc od příkladu meziválečných hnutí a odlišnost od soudobé konstruktivní a racionální tvorby v zahraničí dává o to větší význam vlastnímu krajinářskému východisku, o jehož dosahu na specifičnost díla českých konstruktivně orientovaných tvůrců je v této práci pojednáno. V souvislosti s tím se práce zaměřuje na roli tzv. Salcmanovy školy či skupiny Křižovatka. Pro celostní pohled je však pozornost soustředěna i na autory, kteří svým osobitým přístupem ke konstruktivismu a spletitějším směřováním od krajiny k racionalitě představují širší okruh tohoto fenoménu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Marína v tvorbě Jana van Goyena a jeho současníků v kontextu českých sbírek
Zakhovailo, Kristina ; Jarošová, Markéta (vedoucí práce) ; Oulíková, Petra (oponent)
Tato bakalářská práce je věnovaná rozboru vybraných děl s tematikou holandské mariny 17. století z českých sbírek, a to zejména z Národní galerie v Praze a Moravské galerie v Brně. Stěžejní pozornost bude zaměřena na vybraná díla jednoho z předních holandských krajinářů Jana van Goyena a také jeho současníků. Bakalářská práce zkoumá holandskou marinu v kontextu českého sběratelství a následně v českých galeriích. Téma mariny, jakožto výtvarný námět, bude představeno na pozadí kulturně-historických souvislostí doby zlatého věku nizozemské malby, kdy vývoj holandské mariny 17. století byl podmíněn úspěšnou mořeplavbou, která byla jedním z pilířů holandské ekonomiky. Námět holandské mariny bude zasazen do kontextu holandské krajinomalby 17. století. U popisu jednotlivých děl bude uplatněna metoda formální a ikonografické analýzy. Jednotlivá díla budou dále interpretována v rámci socio-kulturního kontextu doby, kdy daná díla vznikala. Tato bakalářská práce pracuje především s českým fondem. Smyslem této práce je snaha reflektovat holandskou marinu 17. století v kontextu českých sbírek.
|