Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 37 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Terezínské deníky v projektové výuce
Jordánová, Helena ; Mikeska, Tomáš (vedoucí práce) ; Havlůjová, Hana (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá využitím deníků z terezínského ghetta v projektové výuce. Jejich využití má být umožněno prostřednictvím série pracovních listů určených pro projektové vyučování. Přínos a úspěšnost vytvořených listů byly zjišťovány na několika skupinách žáků základních a středních škol. První kapitola práce je věnována teoretickému seznámení s problematikou projektů a projektového vyučování, následující kapitola pojednává o historii Terezína, třetí kapitola se zabývá terezínskými deníky a jejich autory, ve čtvrté kapitole jsou umístěny úryvky deníků, zařazené do příslušného historického kontextu. Do poslední kapitoly práce jsou zařazeny pracovní listy vytvořené na základě úryvků z výše uvedených deníků, jejich řešení a také hodnocení listů z hlediska jejich úspěšnosti u žáků. Poslední stránky práce jsou věnovány seznamu příloh a seznamu použité literatury a elektronických zdrojů. Práce na základě výkonů žáků při práci s listy dokazuje, že deníky jsou vhodným pramenem pro tvorbu pracovních listů o každodenním životě v Terezíně, do výuky přinášejí nové možnosti práce i širší pohled na probíranou problematiku.
Rudolf Svačina a Václav Jaroš - léta strávená v nacistickém věznění
KRATOCHVÍLOVÁ, Anna
Bakalářská práce se bude zabývat osobou Rudolfa Svačiny, příslušníkem českého učitelstva z pohraničí, jeho mentalitou, identitou a zejména způsobem vzpomínání na prožitek věznění v koncentračních táborech v období druhé světové války. Teoretická část se bude zaměřovat na výčet forem nacistické perzekuce českého obyvatelstva během okupace, poté bude následovat krátké shrnutí historie koncentračního tábora Flossenbürg, Malé pevnosti Terezín a věznice na Pankráci, které bude následně konfrontována s osobními vzpomínkami Rudolfa Svačiny a Václava Jaroše z dob jejich zatčení a následného věznění. Empirická část práce nabídne srovnání vzpomínek Rudolfa Svačiny, vesnického učitele z Domažlic, s Václavem Jarošem, pražským učitelem vězněným v pankrácké věznici. Součástí empirické části bude vylíčení života Rudolfa Svačiny, zejména jeho pedagogické praxe a zkušeností z meziválečného období, stejně tak bude zobrazen vhled do života Václava Jaroše. Cílem kvalifikační práce bude zmapovat vzpomínky Rudolfa Svačiny a Václava Jaroše na dobu jejich věznění a poskytnout tak úplný vhled do života dvou obyčejných lidí snášejících úděl nacistického věznění.
Milena Jesenská a její vztah k pražské německé a české kultuře
KADLECOVÁ, Zuzana
Milena Jesenská byla významná české překladatelka a novinářka. Byla jednou z ženských osobností, které reprezentovaly meziválečnou Československou republiku a které pomáhaly utvářet tvář nově vznikající společnosti. Přestože je v západní části světa známá především jako "Kafkova Milena", byla vynikající novinářkou - psala články pro přední pražské noviny a časopisy, např. Národní listy, Přítomnost, ... Ve 30. letech 20. století v době ohrožení nacismem nadále udržovala kontakty s německo-židovskými uprchlíky, poté i z českými letci a vojáky, kterým po obsazení země pomáhala v jejich útěku. Na odboji se podílela i spoluvydáváním ilegálního časopisu V boj. Nakonec byla transportována do koncentračního tábora Ravensbruck, kde roku 1944 zemřela.
Strategie přežití v denících dětí a mládeže vězněných v terezínském ghettu v letech 1942-45
Berčíková, Nikola ; Arava-Novotná, Lena (vedoucí práce) ; Nosek, Bedřich (oponent)
Deníky lze považovat za důležitou součást lidského života. Zejména v dětství jsou oblíbeným prostředkem pro vyjádření pocitů a myšlenek. Pokud si dítě píše deník, je také zpravidla jeho jediným čtenářem, někdy se může po uplynutí dlouhé doby stát majetkem rodiny. Široká veřejnost se mohla setkat s vydanými deníky umělců či cestovatelů, avšak dětské deníky byly až donedávna věcí veskrze soukromou. V Evropě se začaly zveřejňovat materiály, které znali krátce po druhé světové válce pouze svědci a bývalí vězňové koncentračních táborů a také malá část historiků a badatelů. S těmito materiály se objevily deníky dětí a dospívající mládeže, jež obsahovaly svědectví o jejich útlaku, pronásledování a věznění. Že je tento pramen fascinující i pro veřejnost dosvědčuje rozruch, který nastal po vydání deníku dospívající dívky Anny Frankové.1 V Čechách, už v roce 1967, vydalo nakladatelství Naše vojsko knihu Deníky dětí,2 kde jsou publikovány deníky českých a polských dětí, vězněných v ghettech a táborech středo-východní Evropy. Po roce 2000 vychází deník Petra Ginze,3 Otty Wolfa4 či Věry Kohnové.5 Pro badatele byly publikovány úryvky deníků v některých sbornících.6 Lze se domnívat, že tento pramen, odkazující k jednomu z nejhrůznějších období lidských dějin, je laickou veřejností přitahován jak svou formou denních...
Psychologie života v podmínkách koncentračního tábora
Kohoutová, Zuzana ; Veverková, Kamila (vedoucí práce) ; Luptáková, Marina (oponent)
Svou diplomovou práci jsem rozdělila na tři hlavní části: historickou část, skutečné příběhy přeživších a psychologickou část. Pořadí těchto tří částí není náhodné. Jedno navazuje na druhé a z každé části ta následující, dá se říct, vyplývá. Druhá část diplomové práce obsahuje Skutečné příběhy přeživších, a to dva příběhy přeživších z koncentračního tábora Osvětim a dva příběhy z Terezínského ghetta. Na příbězích bývalých vězňů se snažím ilustrovat, jak vypadal život lágrového vězně, co vše musel snést, čeho se musel vzdát, na co si musel přivyknout a jakou obrovskou vnitřní sílu musel použít, aby se mu podařilo přežít. V každém příběhu je nastíněna změna, která se v člověku během věznění odehrává. Hlavním úkolem druhé části, je nabídnout čtenáři možnost zkusit se vžít do postav a zkusit přiblížit své vnitřní pocity alespoň částečnému porozumění naléhavosti tématu. Třetí a zároveň poslední částí, je část psychologická. Její úkolem je shrnout, uchopit a pojmenovat fenomény, které se volně vyskytují v příbězích přeživších. Dalším cílem je poukázat na důsledky, které ze zkušeností koncentračního tábora vyplývají. Osvobozením vězňů u koncentračních táborů to nekončí. Naopak, přeživší si díky prožitým hrůzám sebou odnášejí své ,,strachy", se kterými se budou potýkat celý život. Ve své práci jsem použila...
Chrámy vědění osiřely: Intervenční úsilí představitelů protektorátní správy o zmírnění následků německé akce vůči českému vysokému školství na podzim roku 1939
Borl, Petr ; Čechurová, Jana (vedoucí práce) ; Zilynská, Blanka (oponent)
Diplomová práce se věnuje snaze protektorátní správy vypořádat se s následky německého zákroku ze 17. listopadu 1939, kdy v odvetě za předchozí demonstrace došlo k uzavření českých vysokých škol a zatčení a následné internaci více jak tisícovky jejich studentů v koncentračních táborech v Německu. Práce je rozdělena do čtyř hlavních kapitol. Prví pojednává stručně o příčinách, průběhu a bezprostředních následcích německé "Zvláštní akce 17. listopadu 1939." Náplní druhé pak je snaha dosáhnout propuštění a návratu studentů domů, realizovaná prostřednictvím intervenčních zákroků státního prezidenta Háchy a protektorátní vlády u představitelů okupačního režimu, dále zhodnocení jejich taktiky a úspěšnosti při těchto zákrocích. Předmětem další kapitoly je popis a rozebrání problémů, které uzavření vysokých škol doprovázely a s nimiž se byla protektorátní správa též nucena nějakým způsobem vypořádat. Jednalo se zejména o umístění studentů, kteří zůstali na svobodě, jimž však bylo pokračování ve vysokoškolských studiích znemožněno a jež se vláda prostřednictvím otevírání abiturientských kurzů a pomoci při hledání zaměstnání snažila uchránit před nebezpečím nuceného pracovního nasazení v Německu, dále o otázku případného studia na vysokých školách v Německu, promocí absolventů, pensionování vyučujících aj....
Holokaust- příčiny, důsledky, jak zabránit opakování ( Poselství lidí, kteří přežili holokaust novým generacím)
Weisskopf, Zuzana ; Nosek, Bedřich (vedoucí práce) ; Biernot, David (oponent)
Diplomová práce "Poselství lidí, co přežili Holokaust, svědectví a varování, aby se nic podobného neopakovalo". Svědectví účastníků holokaustu z druhé světové války, těch co mají židovský původ a byli transportem posláni do koncentračních táborů. Jejich život před válkou a po II. světové válce. Srovnání s názory historiků a specialistů na Blízký východ Holokaust: Příčiny Důsledky Jak zabránit opakování Poselství lidí, kteří přežili. Diplomová práce "Poselství lidí, co přežili Holokaust, svědectví a varování, aby se nic podobného neopakovalo". Svědectví účastníků holokaustu z druhé světové války, těch co mají židovský původ a byli transportem posláni do koncentračních táborů. Jejich život před válkou a po II. světové válce. Srovnání s názory historiků a specialistů na Blízký východ Holokaust: Příčiny Důsledky Jak zabránit opakování Poselství lidí, kteří přežili.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 37 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.