|
Vývoj syntaxe psané češtiny u žáků staršího školního věku
Doležalová, Eliška
Disertační práce se zabývá vývojem syntaxe psané češtiny u žáků staršího školního věku na materiálu písemných slohových prací, konkrétně slohového útvaru vypravování. Na základě analýzy dvou souborů textů: (1) žáků 6.-9. ročníku základní školy v obci blízko Prahy, (2) žáků 6.-9. ročníku základní školy v Praze, doplněných korpusovým materiálem, byla charakterizována podoba současné syntaxe psané češtiny a její vývoj v závislosti na věku žáků. Celkem tedy bylo analyzováno 302 slohových prací. Z důvodu komplexnějšího poznání reality byly analyzovány také kurikulární a edukativní materiály, výukové hospitace a řízené rozhovory s učiteli. Díky porovnání vývoje jednotlivých složek psané syntaxe bylo možno nejen vyslovit materiálově podložené závěry o současném stavu a vývoji psané syntaxe u žáků staršího školního věku, ale zároveň identifikovat případné vývojové disparátnosti jednotlivých složek syntaxe a vyslovit metodická doporučení.
|
|
Vývoj syntaxe psané češtiny u žáků staršího školního věku
Doležalová, Eliška
Disertační práce se zabývá vývojem syntaxe psané češtiny u žáků staršího školního věku na materiálu písemných slohových prací, konkrétně slohového útvaru vypravování. Na základě analýzy dvou souborů textů: (1) žáků 6.-9. ročníku základní školy v obci blízko Prahy, (2) žáků 6.-9. ročníku základní školy v Praze, doplněných korpusovým materiálem, byla charakterizována podoba současné syntaxe psané češtiny a její vývoj v závislosti na věku žáků. Celkem tedy bylo analyzováno 302 slohových prací. Z důvodu komplexnějšího poznání reality byly analyzovány také kurikulární a edukativní materiály, výukové hospitace a řízené rozhovory s učiteli. Díky porovnání vývoje jednotlivých složek psané syntaxe bylo možno nejen vyslovit materiálově podložené závěry o současném stavu a vývoji psané syntaxe u žáků staršího školního věku, ale zároveň identifikovat případné vývojové disparátnosti jednotlivých složek syntaxe a vyslovit metodická doporučení.
|
|
Vývoj syntaxe psané češtiny u žáků staršího školního věku
Doležalová, Eliška ; Šmejkalová, Martina (vedoucí práce) ; Zimová, Ludmila (oponent) ; Janovec, Ladislav (oponent)
Disertační práce se zabývá vývojem syntaxe psané češtiny u žáků staršího školního věku na materiálu písemných slohových prací, konkrétně slohového útvaru vypravování. Na základě analýzy dvou souborů textů: (1) žáků 6.-9. ročníku základní školy v obci blízko Prahy, (2) žáků 6.-9. ročníku základní školy v Praze, doplněných korpusovým materiálem, byla charakterizována podoba současné syntaxe psané češtiny a její vývoj v závislosti na věku žáků. Celkem tedy bylo analyzováno 302 slohových prací. Z důvodu komplexnějšího poznání reality byly analyzovány také kurikulární a edukativní materiály, výukové hospitace a řízené rozhovory s učiteli. Díky porovnání vývoje jednotlivých složek psané syntaxe bylo možno nejen vyslovit materiálově podložené závěry o současném stavu a vývoji psané syntaxe u žáků staršího školního věku, ale zároveň identifikovat případné vývojové disparátnosti jednotlivých složek syntaxe a vyslovit metodická doporučení.
|
|
Konstruktivismus v komunikační a slohové výchově na 1. stupni ZŠ
Stříbná, Karolína ; Babušová, Gabriela (vedoucí práce) ; Štěpáník, Stanislav (oponent)
Práce se zabývá problematikou a hledáním způsobu, jak využít konstruktivismus ve výuce komunikační a slohové výchovy na 1. stupni ZŠ. Zkoumá možnosti využití konstruktivismu při zavádění nových slohových žánrů do edukačního procesu. Je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V souvislosti s touto problematikou se v teoretické části zabývá konstruktivistickým pojetím výuky a jeho východisky pro výuku českého jazyka. Teoretická část obsahuje také analýzu dostupných učebních materiálů a pohled na zpracování didaktiky komunikační a slohové výchovy v odborné literatuře. Výzkumné šetření v praktické části ověřuje, jakými prekoncepty u vybraných slohových žánrů žáci disponují. Pro svůj výzkum, jsem zvolila slohové žánry dopis a popis pracovního postupu. Analýza a interpretace jednotlivých šetření nabízí zjištění, jež bychom mohli využít ve výuce těchto žánrů, konkrétně pak při jejich samotném zavádění do výuky. Na jejich základě uvádím v závěru práce doporučení pro možný způsob zavádění vybraných slohových žánrů do hodin českého jazyka.
|
|
Zážitek ve výuce českého jazyka na 2. stupni ZŠ
Dovhunová, Petra ; Štěpáník, Stanislav (vedoucí práce) ; Šmejkalová, Martina (oponent)
Diplomová práce Zážitek ve výuce českého jazyka na 2. stupni ZŠ se zabývá možnostmi implementace zážitkových postupů do výuky českého jazyka a literatury. Práce se soustředí jednak na teoretické vymezení problematiky (stručné shrnutí historie, představení principů a metod zážitkového učení se zaměřením na praktické využití ve výuce českého jazyka), jednak na představení konkrétních aktivit založených na postupech zážitkového učení. Jednotlivé aktivity se věnují vyučování slohu a komunikace, s důrazem na rozvoj v oblasti písemné a ústní slohové kompetence, pragmatických aspektů v komunikaci a uvědomělé osvojování poznatků z oblasti syntaxe, lexikologie a sémantiky. Na základě zkušeností s uvedením aktivit v 6. ročníku ZŠ opodstatňujeme význam zážitku ve výuce češtiny. Docházíme tak ke zjištění, že zážitek by mohl nalézt uplatnění na poli didaktiky českého jazyka.
|
|
Výuka zdvořilosti na 2. stupni základní školy
Petrášová, Kateřina ; Chejnová, Pavla (vedoucí práce) ; Pišlová, Simona (oponent)
Předkládaná diplomová práce se zabývá výukou zdvořilosti na druhém stupni základní školy. Na základě odborné literatury jsou v teoretické části práce vymezeny základní termíny jako pragmalingvistika, zdvořilostní princip, zdvořilostní strategie, tvář. Vzhledem k didaktickému charakteru práce se tyto teoretické poznatky vztahují ke komunikaci mezi učiteli a žáky probíhající v prostředí školy. Empirická část práce se zabývá analýzou toho, kolik prostoru je zdvořilosti při výuce češtiny věnováno a jakým způsobem je tato problematika zpracována v současně nejpoužívanějších učebnicích češtiny. Další částí práce je analýza dotazníkového šetření mezi učiteli základních škol a nižších ročníků víceletých gymnázií. Do příloh jsou vloženy aktivity, které byly sestaveny na základě analýzy dotazníkového šetření a mohou být nápomocné při výuce zkoumaných zdvořilostních aspektů.
|
|
Metody komunikační a slohové výchovy ve druhém ročníku základní školy
ZEMANOVÁ, Radka
Diplomová práce se zabývá metodami komunikační a slohové výchovy na prvním stupni ZŠ, konkrétně se zaměřujeme na druhou třídu. Hlavním cílem je vytvořit zásobník metod pro tento předmět, který bude efektivně použitelný v praxi. Práce je rozdělena na část teoretickou a empirickou. Teoretickou část dělíme do šesti kapitol, z nichž pět charakterizuje pojmy vážící se k tématu, definice, pojetí komunikační a slohové výchovy v minulosti a nyní, též předkládá zásady, obsah, cíl této složky. Poslední kapitola teoretické části představuje různé kategorizace, které byly popsány v odborné literatuře. Porovnává popisované systémy a seznamuje s dostupnými metodami. Praktická část je věnovaná vytvořenému zásobníku metod komunikační a slohové výchovy, které lze užít v konkrétních vyučovacích hodinách. Vznikl na základě analýzy odborné literatury, vlastní náslechové praxe a je doplněn o inovativní výukovou metodu. V závěru práce pojednáváme o dostupných materiálech pro učitele, o efektivnosti vytvořené metody, výhodách vzniklého zásobníku a jeho užívání do budoucna.
|