Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 54 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Poselská služba Dvora Králové n. L. v raném novověku
Iša, František ; Čechura, Jaroslav (vedoucí práce) ; Kostlán, Antonín (oponent)
Předkládaná diplomová práce se zaměřuje na problematiku ústní i písemné komunikace vykonávané prostřednictvím několika skupin poslů mezi menším královským věnným městem Dvorem Králové nad Labem a jeho vlastním vesnickým zázemím i vzdálenějšími místy na cizích panstvích. Práce se zabývá regionem Podkrkonoší v období pokročilého raného novověku, charakterizuje a analyzuje některé dochované archivní prameny k poselské službě ve Dvoře Králové nad Labem. Přibližuje prostředí, v kterém branní i jiní poslové konali svoje poselské služby, a pokouší se definovat vztah mezi vzdáleností a ohodnocením posla na území panství i mimo něj. V souvislosti s rozmanitou náplní ústních i písemných poselství se práce dotkla i několika dalších témat, jako je skutečná náplň robotních prací, doprovody jízdních vojáků při prospekci terénu, postrky tuláků a žebráků či počátky poštovnictví v regionu. Pra- covní metoda je založena na hluboké archivní sondě do vzácně dochovaných městských pra- menů účetní povahy, především do poselských register branných a rejstříků zaplacených poslů let 1740 a 1768. Výsledná zjištění prezentuje pomocí tabulek, grafů, slovního popisu i rekon- strukčními mapami. Informace z archivních pramenů vynesené do rekonstrukčních map dovo- lují vyslovit další závěry o formách a podobách poselské služby...
Znázorňování vodstva a souvisejících jevů ve státních mapových dílech
Poláková, Tereza ; Lysák, Jakub (vedoucí práce) ; Šára, Pavel (oponent)
Znázorňování vodstva a souvisejících jevů ve státních mapových dílech Abstrakt Cílem této bakalářské práce je vytvořit návrh na doplnění digitální topografické databáze ZABAGED v oblasti hydrografických prvků. První část je věnována seznámení se se znakovými sadami českých topografických map velkých měřítek od počátku 50. let 20. století a také s obsahem databáze ZABAGED. Důraz je kladen i na historický kontext nových mapování a vzniku digitální databáze. Druhá část práce pojednává o reprezentaci hydrografických objektů a jejich vedení v digitálních topografických databázích ve čtyřech vybraných zahraničních státech. Praktická část práce je pak věnována návrhu doplnění atributů i prvků do ZABAGED. Na základě nových atributů je navržena i kartografická reprezentace vybraných hydrografických jevů pro topografické mapy velkých měřítek. Všechny návrhy byly vytvářeny s ohledem na předpis Evropské komise INSPIRE Data Specification on Hydrography. Klíčová slova: vodstvo, kartografie, topografické databáze, srovnávací studie
Matematické dovednosti aplikované ve výuce kartografie na gymnáziu
Leipertová, Gabriela ; Netrdová, Pavlína (vedoucí práce) ; Polonský, Filip (oponent)
LEIPERTOVÁ, G. (2010): Aplikace matematických dovedností ve výuce kartografie na gymnáziu. Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Univerzita Karlova v Praze. Předložená bakalářská práce je zaměřena na aplikaci matematických dovedností ve výuce kartografie na gymnáziu. Zabývá se postavením a mezioborovým vztahem kartografie a matematiky v kurikulárních dokumentech. Obsahová analýza vybraných učebnic zeměpisu hodnotí vazby kartografie a matematiky na základě výskytu požadovaného učiva, jeho kvality a množství praktických příkladů. Dále jsou vymezeny a podrobněji specifikovány kapitoly z geografické a tematické kartografie, ve kterých se aplikují matematické dovednosti. Součástí práce je také sbírka kartografických úloh, při jejichž řešení je potřeba matematických dovedností.
Mezioborový vztah kartografie a matematiky ve výuce na gymnáziu
Leipertová, Gabriela ; Netrdová, Pavlína (vedoucí práce) ; Marada, Miroslav (oponent)
LEIPERTOVÁ, G. (2012): Mezioborový vztah kartografie a matematiky ve výuce na gymnáziu. Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Univerzita Karlova v Praze. Předložená diplomová práce analyzuje mezioborový vztah kartografie a matematiky ve třech rovinách: v rovině zamýšleného kurikula, v rovině realizovaného kurikula a v rovině dosaženého kurikula. V rovině zamýšleného kurikula jsou studovány zejména projektové dokumenty Rámcový vzdělávací program pro gymnázia a školní vzdělávací programy vybraných gymnázií. Obsahová analýza vybraných učebnic zeměpisu hodnotí vazby kartografie a matematiky na základě výskytu a kvality vysvětlení požadovaného učiva, množství příkladů, obrázků a tabulek. Dále jsou podrobně zpracovány vybrané kapitoly z kartografie, ve kterých se aplikují matematické dovednosti. V rovině realizovaného kurikula je prostřednictvím dotazníků pro učitele zeměpisu a matematiky zhodnocen reálný stav výuky tohoto mezipředmětového vztahu ve vybraných gymnáziích. V rovině dosaženého kurikula je prostřednictvím didaktického testu ověřena schopnost žáků propojovat poznatky mezi kartografií a matematikou. Následně je specifikován vztah mezi výsledky žáků a přístupem vyučujících. Součástí práce je také sbírka kartografických úloh, při jejichž řešení je potřeba matematických dovedností....
Znázornění času v kartografických dílech na příkladu map historických bitev
Vít, Lukáš ; Bláha, Jan Daniel (vedoucí práce) ; Bayer, Tomáš (oponent)
Znázornění času v kartografických dílech na příkladu map historických bitev Abstrakt Práce do hloubky analyzuje možnosti grafické prezentace čtvrté kartografické dimenze (času) a aplikuje získané poznatky na ukázkových animovaných mapách historických bitev. První kapitoly uvažují kartografická díla obecně, dále se těžiště zájmu přesouvá do roviny dynamických (zejména animovaných) map. V první části se text věnuje vztahu kartografie a času, jsou popsány způsoby, které se ke znázornění času v praxi využívají. Dále je stanoven obecný postup, který lze doporučit při návrhu a tvorbě časových legend tak, aby vyjádření času vystihovalo charakter znázorňované tematiky. Tento obecný postup je následně aplikován na skupinu kartografických děl, která znázorňují (historické) bitvy. Hmatatelným výsledkem práce je dílo, které formou kartografické animace znázorňuje bitvu u Gettysburgu a události které ji předcházely. Klíčová slova: čas, kartografie, časová legenda, animovaná mapa, bitva
paper.dropbox.com/doc/Rethinking-Rethinking-Maps--BAOXySgVBU~pOeli7wIUnCo~Ag-X3LtGE1DXor1EjqbYNsvj
Škobrtal, Petr ; Leitgeb, Šimon (oponent) ; Kubíková, Zuzana (vedoucí práce)
Kniha Rethinking Maps shrnuje poznatky výzkumníků, podle nichž je mapa — její struktura a formální vzhled plný symbolů, kategorií a vysvětlivek opírajících se o obor kartografie — uměle vytvářený sociální konstrukt. Způsob, jímž mapy čteme, je určující pro vnímání prostoru, který nás obklopuje. Pokud se chceme geograficky vztáhnout k určitému místu, převádíme jeho lokalitu a trasu, kterou je k cíli potřeba urazit, do určitého měřítka. Když říkáme, že „něco je tam,“ popisujeme prostor, jehož identitu definuje pouze pečlivě strukturovaný grafický symbol v přesně specifikovaném gridu a měřítku. Denis Wood v této souvislosti podotýká, že mapy nefungují pouze jako odraz neutrální reality. Svět je na nich zaznamenáván z určitého úhlu pohledu a kromě toho, že jsou to nástroje komunikace, mohou sloužit také jako nástroje moci. V kontextu dnešní doby to znamená například to, že většinu lokálních služeb — jež mnoho aplikací pracující s mapovými podklady nabízí — definují zájmy jejich autorů, placená reklama daných podniků nebo zájmy korporací, jimž aplikace patří. Cílem bakalářské práce je tvorba mapové aplikace, jež se pokouší vyvíjet přístup, který by tyto principy mohl zčásti redefinovat. Formální zobrazování se od podobných aplikací, nabízejících internetové mapové služby, zásadně neliší, funguje ale jinak v přístupu k uživateli a pokouší se modifikovat službu navigace tak, aby v konečném stavu utvářeli obsah mapy a její charakter pouze samotní uživatelé. Snahou je tak proces mapování přeměnit v sociální aktivitu, u které user experience nekončí přímočarým sledováním zvýrazněné trajektorie, cestu neurčuje nejsnadnější a nejrychlejší překonání trasy od startu k cíli. Validace daných lokací je generována na základě poznatků uživatelů a aplikace propojuje trasy do okruhů, skrze něž se dá k daným místům vztahovat v jejich společném geografickém, historickém nebo společenském kontextu formujícím identitu jednotlivých lokalit — místa nedefinuje rudě zvýrazněná trasa, nýbrž různé formy obsahu, který generují samotní uživatelé. Cílem je vytvořit nástroj, jenž by v ideálním případě pomohl formovat komunitu, která svět jenom nekonzumuje, ale taky prožívá a pokouší se ho mapovat jinak, než počtem hvězdiček nebo mírou kyselosti kávy.
Edukační hra pro výuku kartografie
Zýma, Marek ; Havelková, Lenka (vedoucí práce) ; Matějček, Tomáš (oponent)
Předkládaná práce se zabývá tvorbou didaktické hry, jakožto prostředku pro výuku kartografie na základních školách. Hra slouží jako nástroj pro předcházení miskoncepcí vztahujících se ke kartografii a k rozvoji mapových dovedností u žáků základních škol a nižšího stupně gymnázií. Součástí bakalářské práce je i rešerše literatury zaměřená na výuku kartografie na základních školách, konkrétně na pojetí kartografie v kurikulárních dokumentech, mapové dovednosti a miskoncepce v kartografii. Dále pak rešerše literatury týkající se aktivizačních vyučovacích metod, zejména didaktických her. Nedílnou součástí je i samotná metodika tvorby didaktické hry specializované na výuku kartografie a důkladný popis jednotlivých komponentů této hry.
Návrh turistické mapy pro mladé lidi ve městě Brno
Procházka, David
Bakalářská práce se zabývá problematikou cestovního ruchu mladých lidí a sou-časného stavu map zaměřených na cestovní ruch ve městě Brno. Cílem této práce je na základě dotazníkového šetření identifikovat potřeby a zájmy mladých lidí a získat seznam lokalit atraktivních míst pro tento segment. Dalším cílem je poté pomocí nástroje ArcGIS online navrhnout mapu na základě získaných podkladů.
Veřejně dostupné mapové zdroje a jejich využití pro výuku na základních školách v prostředí ArcGIS
BĚLE, Šimon
Diplomová práce se zabývá veřejně dostupnými mapovými zdroji a jejich praktické využití ve výuce zeměpisu na 2. stupni základních škol. Hlavním cílem je vytvoření dvou vlastních mapových aplikací v prostředí ArcGIS, pracovních listů a jejich aplikovaní do výuky na základní škole. Teoretická část se zabývá problematikou výuky zeměpisu na ZŠ a tvorbou didaktických pomůcek, zaměřenou především na ty digitalizované. V praktické části se autor věnuje samotným mapovým aplikacím, vytvořením pracovního listu a jejich zapojením do výuky. Součástí praktické části je také stručná analýza volně dostupných online mapových zdrojů a jejich využití pro výuku. Na konci autor hodnotí využitelnost programů v prostředí ArcGIS pro samotnou výuku.
Cestou necestou po mapách a moderních navigačních technologiích (výukový materiál pro výuku zeměpisu na 2. stupni základní školy)
BENDOVÁ, Petra
Diplomová práce se zabývá výukou kartografie a terénní výukou prostřednictvím map a moderních navigačních technologií na druhém stupni základní školy. Hlavním cílem je vytvoření vlastních výukových aktivit a s nimi souvisejících pracovních listů do výuky zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Teoretická část práce se zabývá zařazením tématu do Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a výukou kartografie a terénní výukou na druhém stupni základní školy. Praktická část práce řeší hodnocení učebnic zeměpisu s doložkou MŠMT platnou v roce 2019 a v neposlední řadě uvádí také příklady aktivit spojených s výukou kartografie a terénní výukou zeměpisu.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 54 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.