Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 50 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Přechod člověka s mentálním postižením ze školy do dospělého života prizmatem pedagogických pracovníků
Wiesnerová, Kateřina ; Šiška, Jan (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem přechodu osob s mentálním postižením ze školy do dospělého života. Cílem je porozumět tomuto procesu a faktorům, které ho ovlivňují, dále zjistit, jak respondenti vnímají úspěšný přechod a co k němu vede. V práci jsou popsána teoretická východiska týkající se přechodu osob mentálním postižením do dospělosti. Uvedena je definice procesu přechodu, jeho plánování a oblasti. Popsána je dostupná podpora v České republice, problematika sebeurčení a role rodiny během přechodového období. V další části je definována dospělost, její období a specifika u osob s mentálním postižením. Výzkumné šetření bylo provedeno v rámci projektu PEDAL. Byla zvolena kvalitativní strategie výzkumu a metoda diskuse ohniskových skupin. Respondenty šetření bylo pět pedagogických pracovníků škol dle § 16 odst. 9, školského zákona, vzdělávající žáky a studenty s mentálním postižením v posledních dvou až třech letech školní docházky. Prostřednictvím tematické analýzy byla definována čtyři témata a několik subtémat, která reagovala na výzkumné otázky. Bylo zjištěno, že plánování přechodu během školní docházky má mnoho podob a podílí se na něm mnoho subjektů. Velký vliv má okolí jedince, především pak jeho rodina. Mladý dospělý s mentálním postižením čelí během tohoto období mnoha překážkám -...
Možnosti ergoterapie v chráněném bydlení u osob s mentálním a duševním onemocněním
Hlaváčková, Pavlína ; Pluhaříková-Pomajzlová, Jana (vedoucí práce) ; Rodová, Zuzana (oponent)
BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Jméno, příjmení: Pavlína Hlaváčková Mgr. Jana Pluhaříková Název bakalářské práce: Možnosti ergoterapie v chráněném bydlení u osoby s duševním onemocněním Abstrakt bakalářské práce: Bakalářská práce se věnuje mapování a možnostem ergoterapie v sociální službě chráněného bydlení pro osoby s mentální postižením a duševním onemocněním. Tato problematika osob s mentálním postižením a duševním onemocněním je detailně popsána v teoretické části. Jsou představeny některé problémové oblasti těchto skupin a také možná ergoterapeutická intervence. Je zde řešena také aktuálně probíhající reforma psychiatrické péče, která má přinést zlepšení psychiatrické péče a deinst Společným tématem osob s mentálním a duševním onemocněním je také jejich stigmatizace a přehlížení společností. Nakonec je zde představena služba chráněného bydlení především pro výše zmíněné skupiny. Praktická část se zabývá výsledky dotazníkového šetření, které mapovalo ergoterapii v chráněných bydlení pro osoby s mentálním a duševním onemocněním v České republice. Na základě těchto výsledků, nastudované literatury a získané praxe je vytvořen návrh možností pro v chráněných bydleních. Klíčová slova: chráněné bydlení, mentální postižení, duševní onemocnění, ergoterapie,
Rodina pečující o dospělé dítě s mentálním postižením
KOUBKOVÁ, Anna
Bakalářská práce je zaměřena na problematiku rodin pečujících o dospělé dítě s mentálním postižením. Cílem této práce je zmapovat, jakým způsobem rodiče, kteří o své dítě s mentálním postižením pečují dlouhodobě i v jeho dospělém věku, nahlížejí na to, jak se celá situace promítá do partnerského a rodinného života, jak je jejich život limitován a obohacován, zda vnímají nějaké změny v péči o svého potomka a jak je reflektují. Práce se také zaměřuje na zdroje, ze kterých rodiče čerpají sílu pro překonávání těžkostí vyplývajících z péče o svého potomka, a opory, které se jim dostává. V teoretické části je definováno mentální postižení, jsou zde popsány specifika dospělých osob s mentálním postižením, a jak mentální postižení dítěte ovlivňuje situaci rodiny. Praktická část je realizována metodou kvalitativního výzkumu a formou polostrukturovaných rozhovorů s šesti rodiči dospělých osob s mentálním postižením, tedy čtyřmi rodinami. Bylo zjištěno, že v rodinách vlivem přítomnosti dítěte s postižením došlo k mnoha změnám a omezením. Rodiče vnímají řadu negativ spojených s péčí o postižené dítě, které přímo vyplývají z povahy postižení, a také přínosy. Nebylo zjištěno, že by měla přítomnost mentálně postiženého dítěte vliv na partnerství rodičů. Dále bylo zjištěno, že důležitým faktorem pro zvládání náročných situací vyplývající z péče, jsou opory různých typů, které se rodičům dostávají, a že rodiče zvládají náročné situace specifickými způsoby. Z výzkumu vyplývá, že rodiče silně pociťují obavy o budoucnost svého dítěte.
Nácvik komunikačních dovedností dítěte s PAS a přidruženou poruchou intelektového vývoje v prvním roce MŠ
PAĎOUKOVÁ, Kateřina
Bakalářská práce se zabývá problematikou komunikace dítěte s PAS a přidruženou poruchou intelektového vývoje. Cílem práce je odhalit dosavadní způsoby komunikace u vybraného dítěte s PAS v kombinaci s poruchami intelektového vývoje vstupujícího do prostředí mateřské školy a nastavit vhodný způsob komunikace pro dané dítě. Dílčím cílem je poté ověřit funkčnost a vhodnost vybrané techniky a zmapovat samotný nácvik komunikace u daného dítěte. Práce je rozdělena na tři části - teoretickou, metodologii a praktickou část. Teoretická část obsahuje čtyři kapitoly. První kapitola se věnuje oblasti autismu. Je zde popsána základní charakteristika autismu, jeho projevy, etiologie a jednotlivé druhy autismu. Druhá kapitola se zabývá poruchou intelektového vývoje, její terminologií, etiologií, klasifikací a projevech v kombinaci s autismem. Třetí kapitola se věnuje problematice autismu a poruch intelektového vývoje v předškolním období. Poslední kapitola teoretické části práce se zabývá komunikačními dovednostmi. Následující část práce se věnuje metodologii výzkumu. Praktická část práce obsahuje stanovené cíle a výzkumné otázky. Pro výzkum je zvolen kvalitativní způsob šetření, konkrétně design případové studie. Jako metoda sběru dat byla použita technika pozorování, polostrukturovaných rozhovorů a analýza dokumentů. Výzkumné šetření obsahuje případovou studii vybraného dítěte, které splňuje stanovená kritéria. Případová studie ukazuje zvolené postupy pro komunikaci dítěte s poruchou autistického spektra a přidruženou poruchou intelektového vývoje a představuje nácvik komunikace u vybraného dítěte.
Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole.
ŠTĚPÁNKOVÁ, Karolína
V teoretické části bakalářské práce je popisována problematika dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, s vývojovým opožděním a mentálním postižením s důrazem na předškolní věk, začlenění do mateřské školy a možnosti podpory a rozvoje v prostředí mateřské školy. Praktická část je věnována případové studii dítěte s vývojovým opožděním v mateřské škole, zejména odhalování jeho speciálních vzdělávacích potřeb a způsobům jejich naplňování v mateřské škole. Informace jsou získávány pomocí hloubkových polostrukturovaných rozhovorů s matkou dítěte, pedagogy a speciálním pedagogem.
Sexualita mentálně postižených uživatelů centra STROOM DUB o.p.s.
ŠVECOVÁ, Nikola
Diplomová práce je zaměřena na téma Sexualita mentálně postižených uživatelů centra STROOM DUB o.p.s. Jejím cílem je identifikovat sexuální zkušenosti uživatelů centra a zjistit, jaký postoj k sexualitě uživatelů má personál centra. Dalším cílem bylo zjistit, jaká rizika spojená se sexualitou potenciálně hrozí uživatelům. Diplomová práce je rozdělena na dvě části: teoretickou a výzkumnou část. Teoretická část se zaměřuje na základní vymezení mentálního postižení, pojmy spojené se sexualitou. Další část je orientována na práci se sexualitou v rámci zařízení, na postoje personálu a na dilemata spojená se sexualitou. Poslední kapitolou v teoretické části je představení centra STROOM DUB o.p.s. a protokol o sexualitě. Výzkumná část se týká daných cílů a výzkumných otázek. Hlavním cílem této práce je zjistit, jestli uživatelé centra mají sexuální zkušenosti a o jaké sexuální zkušenosti jde. Druhým hlavním cílem je identifikovat postoj personálu k sexualitě uživatelů. Byly stanoveny dvě výzkumné otázky. První otázka: Mají uživatelé centra STROOM DUB o.p.s. sexuální zkušenosti a jaké sexuální zkušenosti mají? Druhá otázka: Jaký postoj má k sexualitě uživatelů personál centra STROOM DUB o.p.s.? Ve výzkumné části je popsán způsob, jak je práce zpracována, jaké metody boudou použity a popisuje výzkumný soubor respondentů, díky kterým tato práce vznikla. Použita je metoda kvalitativního výzkumu. Výzkumný soubor je volen záměrným výběrem uživatelů, který tvoří 2 ženy a 2 muži. Druhý výzkumný soubor tvoří 4 zaměstnankyně centra. Všichni oslovení respondenti jsou seznámeni s cíli této práce a výzkumnými otázkami. Jako technika pro sběr dat je zvolen polostrukturovaný rozhovor. Rozhovory jsou vedeny v klidném prostředí přímo v centu STROOM DUB o.p.s. Jejich analýza je provedena v programu Atlas.ti 8. Výsledky práce popisují sexuální zkušenosti uživatelů a pocity spojené se sexualitou, dále navazuje téma sexuální výchovy a téma vztahů. Druhá část výsledků prezentuje postoje personálu k sexualitě, sexuální asistenci, identifikuje rizika a zkoumá postoj rodičovství uživatelů.
Výtvarné aktivity pro děti s mentálním postižením předškolního věku
Madudová, Barbora ; Zemková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Bartoňová, Miroslava (oponent)
Diplomová práce se zabývá výtvarnými aktivitami pro děti s mentálním postižením předškolního věku. Teoretická část charakterizuje dítě předškolního věku, definuje mentální postižení a jeho etiologii, klasifikaci, symptomatologii a popisuje dítě s mentálním postižením předškolního věku. Dále je představen systém preprimárního vzdělávání v České republice, jsou shrnuty kurikulární dokumenty a legislativní předpisy zabývající se edukací dětí předškolního věku, je zde uvedena organizace i didaktika předškolního vzdělávání a edukační specifika děti s mentálním postižením. Praktická část vymezuje cíl práce, popisuje metodu a zařízení, kde byla uskutečněna praktická část, i výzkumný vzorek. Dále obsahuje přípravy výtvarných aktivit a podrobný popis průběhu jejich realizace. Cílem práce je vytvořit soubor výtvarných aktivit pro děti s mentálním postižením předškolního věku a následně jej realizovat v autentickém prostředí mateřské školy s cílem ověřit, zda jsou jednotlivé činnosti vhodné pro cílovou skupinu. Tato skutečnost je zjišťována metodou pozorováním, pro jejíž účely byla vypracována posuzovací škála sledující chování dětí během aktivit. Projevy byly shrnuty do tří kategorií: úroveň kladených požadavků, oblast zvolených pomůcek a míru poskytnuté dopomoci. Z pěti realizovaných výtvarných aktivit byly...
Ověření využitelnosti nástroje hodnocení potřeb při úmrtí a ztrátě
Kardaus, Miroslav ; Šiška, Jan (vedoucí práce) ; Mlčková, Marie (oponent)
V této studii ověřujeme použitelnost nástroje Bereavement Needs Assessment Tool (BNAT) pro cílovou skupinu lidí s těžkým, kombinovaným postižením a s autismem v zařízení sociálních služeb pobytového charakteru a následně nástroj připomínkujeme. Výzkum proběhl prostřednictvím rozhovorů s pracovníky v přímé péči a na základě výsledků kvalitativní analýzy rozhovorů jsme připomínkovali nástroj BNAT a navrhli úpravy vedoucí k použitelnosti v podmínkách zařízení pobytového charakteru s ohledem na cílovou skupinu. Přínos studie tkví v ověření praktičnosti nástroje pomáhajícího zmapovat potřeby uživatelů v okamžiku ztráty. Význam má především pro pracovníky, kteří provází člověka s mentálním postižením ztrátou blízké osoby.
Vzdělávání žáků se středně těžkým a těžkým mentálním postižením zaměřené na výuku čtení
Míková, Lenka ; Zemková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Novotný, Josef (oponent)
Bakalářská práce je zaměřena na vzdělávání žáků se středně těžkým a těžkým mentálním postižením. V práci je uvedeno základní vymezení středně těžké a těžké mentální retardace, popsány psychologické zvláštnosti jedinců s mentálním postižením, komunikační systémy a pomůcky augmentativní a alternativní komunikace a systém vzdělávání v základních školách speciálních. Bakalářská práce dále obsahuje výčet metod čtení, které se používají u žáků s mentálním postižením, popisuje průběh výuky čtení ve dvou základních školách speciálních a zachycuje, jak jsou na tom žáci se středně těžkým a těžkým mentálním postižením se čtením.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 50 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.