Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Badatelské dovednosti žáků na 2. stupni základní školy
Nejedlý, Adam
Vědecké myšlení je podstatnou dovedností pro plnohodnotné uplatnění ve společnosti spojené se zodpovědným rozhodováním člověka. K jeho komplexnosti přispívá i rozvoj badatelských dovedností a znalostí. Pro možnost jejich systematického rozvíjení je potřeba mapovat současný stav u žáků na základních školách. Cílem práce bylo zjistit, jaké jsou badatelské dovednosti těchto žáků v oblasti správně formulovat výzkumnou otázku na základě charakterizovaného problému a po řešení formulovat odpověď na stanovenou výzkumnou otázku. K tomuto účelu byly využity čtyři badatelsky orientované úlohy, které řešilo 58 žáků ze sedmého ročníku základní školy. Bylo zjištěno, že více než polovina žáků není schopna správně formulovat výzkumnou otázku a více než jedna třetina žáků nedokáže formulovat správně odpověď na stanovenou výzkumnou otázku.
Návrhy na praktická cvičení ze zoologie s využitím prvoků a bezobratlých ze sladkovovních akvárií
Talavášková, Barbora ; Mourek, Jan (vedoucí práce) ; Říhová, Dagmar (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá návrhy na praktická cvičení s využitím sladkovodních akvárií ve výuce pro základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií, které se zaměřují na prvoky a bezobratlé živočichy. Hlavním cílem práce jsou návrhy na praktická cvičení vedených s využitím prvků badatelsky orientovaného vyučování (Inquiry based science education). Pomocí určovacích karet prvoků a mikroskopických bezobratlých živočichů mohou žáci poznávat tyto organismy během laboratorních cvičení s mikroskopy. Celkem je představeno čtrnáct karet se zástupci prvoků, bezobratlých, řas a sinic typických pro sladkovodní akvária. Určovací karty obsahují základní popis, také postup, co mají žáci u daného organismu pozorovat a zakreslit. Jsou doplněny o fotografii, perokresbu a QR kódem, který odkazuje na video z pozorování daného zástupce pod mikroskopem. Dalším návrhem je projek tzaměřený na potravní řetězce organismů stojatých vod. Obsahem této práce je také pracovní list zaměřený na samostatnou laboratorní práci žáků, která je zaměřena na kvalitativní analýzu vody v akváriu s použitím laboratorní techniky Pasco. Přínosem této práce je vlastní zkušenost se založením školního sladkovodního akvária. Proces založení akvária a jeho zkoumání popisuji v této práci. Byla také zkoumána sukcese mikrorganismů v akváriu...
Role vegetace v distribuci solární energie a koloběhu vody v krajině - vliv badatelské výuky na úroveň žákovského porozumění tématu
BRČÁKOVÁ, Tereza
Tato práce přináší výsledky výzkumu vlivu badatelsky orientovaného vyučování na žákovské znalosti tématu role vegetace v distribuci solární energie a koloběhu vody v krajině, který byl realizován na čtyřech školách. V úvodu práce je představena problematika role vegetace v distribuci sluneční energie a koloběhu vody v krajině. Práce se dále věnuje problematice badatelsky orientované výuky a také zařazení badatelsky orientované přírodovědné výuky na toto téma do výuky na základních školách a víceletých gymnáziích s ohledem na didaktické učebnice. Závěr práce přináší výsledky dotazníkového šetření provedeného formou pretestů a posttestů. Výsledky provedené badatelsky orientované výuky ukazují, že u žáků došlo ke zlepšení znalostí v daném tématu. Znalosti problematiky distribuce solární energie rostlinami jsou důležité pro porozumění koloběhu vody v krajině a ke správnému hospodaření s vodou, které může zabránit ztrátám vody v lokálním měřítku a následným suchům.
Badatelské dovednosti žáků na 2. stupni základní školy
Nejedlý, Adam ; Vojíř, Karel (vedoucí práce) ; Brůnová, Linda (oponent)
Vědecké myšlení je podstatnou dovedností pro plnohodnotné uplatnění ve společnosti spojené se zodpovědným rozhodováním člověka. K jeho komplexnosti přispívá i rozvoj badatelských dovedností a znalostí. Pro možnost jejich systematického rozvíjení je potřeba mapovat současný stav u žáků na základních školách. Cílem práce bylo zjistit, jaké jsou badatelské dovednosti těchto žáků v oblasti správně formulovat výzkumnou otázku na základě charakterizovaného problému a po řešení formulovat odpověď na stanovenou výzkumnou otázku. K tomuto účelu byly využity čtyři badatelsky orientované úlohy, které řešilo 58 žáků ze sedmého ročníku základní školy. Bylo zjištěno, že více než polovina žáků není schopna správně formulovat výzkumnou otázku a více než jedna třetina žáků nedokáže formulovat správně odpověď na stanovenou výzkumnou otázku.
CSI efekt a jeho vliv na vnímání forenzní biologie
Míková, Zuzana ; Pinkr, Tomáš (vedoucí práce) ; Ehler, Edvard (oponent)
1 Abstrakt Tato bakalářská práce nastiňuje, jak se do našeho každodenního života promítá to, co vidíme na televizních obrazovkách. Na nich v dnešní době můžeme často vidět mimo jiné různé televizní seriály z kriminalistického prostředí. Divákovi poskytují možnost seznámit se s prací kriminalistů a laborantů v kriminalistických laboratořích, bohužel často s použitím nepřesných či chybných informací. Tato bakalářská práce shrnuje, kde je možné se setkat s neblahým vlivem tzv. "CSI efektu", který se v souvislosti s krimi seriály objevil v zahraničí a ČR. Dále práce objasňuje, jak opravdu funguje v seriálech často využívaná analýza DNA. Následně se práce zabývá příklady prevence CSI efektu na školách a zmenšováním jeho působení na žáky, s cílem zmírnit šíření tohoto efektu ve společnosti. Klíčová slova CSI efekt, biologické stopy, analýza DNA, badatelsky orientovaná výuka
Vybraní obratlovci Jizerských hor v badatelsky orientované výuce zoologie na základních a středních školách
Kršková, Adéla ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Práce má dvě části, a to teoretickou, zahrnující samostatnou kapitolu o Jizerských horách jako celku s uvedením jejich geologické stavby, klimatu, botanického i zoologického složení a tří osobností, které jsou s Jizerskými horami spojovány, a část praktickou. V první kapitole jsou v deseti podkapitolách vytipováni obratlovci běžně obývající Jizerské hory, kteří by mohli být zařazeni do výuky přírodopisu sedmé a osmé třídy základní školy nebo biologie nižších ročníků víceletých gymnázií či zoologie gymnázií. V další kapitole jsou zmíněné naučné stezky, které jsou později v praktické části navrhovány jako obohacující prvky zoologických exkurzí, které v rámci chráněné krajinné oblasti musí být vedeny po vyznačených cestách. Své místo v práci má i kapitola o ptačí oblasti Jizerských hor, která byla vymezena díky tetřívku obecnému a sýci rousnému. V předposlední kapitole teoretické části jsou uvedena vybraná střediska ekologické výchovy, případně organizace, které pro školy pořádají programy zaměřené na obratlovce, dále je zde zmíněno zařazení výuky přírodopisu v základních školách a je zdůrazněn uskutečněný průzkum, který spočíval ve zjištění učebnic, které se na základních školách v okolí Jablonce nad Nisou používají. V závěru má své místo zařazení výuky biologie na gymnáziích s přihlédnutím k...
Průzkum kompetencí žáků podle PISA v souvislosti s badatelsky orientovanou výukou
Pražienka, Miroslav ; Čtrnáctová, Hana (oponent)
UNIVERZITA KARLOVA v Praze - Přírodovědecká fakulta Katedra učitelství a didaktiky chemie Albertov 3, 128 40 Praha 2, Česká republika Průzkum kompetencí žáků podle PISA v souvoslosti s badatelsky orientovanou výukou Mgr. Miroslav Pražienka prazienkam@gymlovo.cz Zpracované téma testování žáků a moderní metody výuky přírodovědných předmětů propojuje dva z trendů v českých a potažmo i evropských školách. V současné přípravě budoucích učitelů, ale též v celoživotním vzdělávání pedagogických pracovníků jsou propagovány metody moderní výuky, proto se tato práce se zaměřuje na badatelsky orientovanou výuku. V teoretické části je badatelská metoda popsána z teoretického hlediska, propojena s mezinárodním testováním PISA a integrována v praktické části i do samotného testování žáků. Pro potřeby této rigorózní práce byly po důkladné rešerši materiálů a metody PISA vypracovány testové úlohy pro experimentální část práce, ve kterých jsou zapojeny i prvky badatelské. Testování proběhlo nejdříve pilotně, potom byl testovací materiál upraven a připraven pro skutečné testování. Testování v ostrém režimu proběhlo celkem na 4 školách (na ZŠ v okrese Praha - západ, pražském gymnáziu a regionálním gymnáziu v Lovosicích), ve kterém se ze čtyř tříd zúčastnilo celkem 101 patnáctiletých žáků. Výsledky testování byly...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.