Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 99 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Gender a genderové role v komunistickém období
Navrátilová, Veronika
Bakalářská práce „Gender a genderové role v komunistickém období“ vysvětluje stěžejní pojmy gender a genderové role v rámci genderové kultury státního socialismu Československa. Cílem práce je identifikovat genderové odlišnosti mužů a žen v souvislosti s dobovým ideologickým vlivem. Teoretická část popisuje normovaná společenská očekávání formující odlišné pohlavně-stereotypické role mužů a žen. Praktická část vychází z daných konceptů a prostřednictvím sekundární analýzy dobových dat potvrzuje vytyčené teoretické vývojové tendence v rámci soukromé a veřejné sféry. Analýza konkrétních datových souborů prokázala diferenciaci sociální role dle genderově-stereotypických vlastností a efektivnost regulování sekundární práce. Dále zprostředkovala zhodnocení míry naplnění socialistického modelu emancipace v rámci vzdělanostní, pracovní a politické struktury.
Vnímání ženské role u dospívajících žen s poruchou autistického spektra
VLČKOVÁ, Pavla
Bakalářská práce je věnována tématu "Vnímání ženské role u dospívajících žen s poruchou autistického spektra". Téma bylo vybráno z důvodu absence poznatků. Cílem bylo alespoň z části doplnit tuto mezeru a přinést nové poznatky, které by v praxi mohly být nápomocny při edukaci a celkovém přístupu k osobám s poruchou autistického spektra. Bakalářská práce nabízí pohled dospívajících žen s poruchou autistického spektra na přístup k ženské roli. Co pro dospívající ženy symbolizuje ženskou roli. Jak vztahují ženskou roli ke své osobě. Výzkum je prováděn kvalitativní strategií, metodou případové studie, kdy byly prováděny rozhovory s dospívajícími ženami s poruchou autistického spektra a jejich matkami. Následně byly rozhovory analyzovány a vyhodnocovány jejich spojitosti. Ze zjištěných informací vyplynulo, že dospívající ženy s poruchou autistického spektra jsou velmi ovlivněny ve vnímání ženské role svými matkami, jelikož matky byly vychovávány podle dlouhodobého zakotveného stereotypu. Lze se domnívat, že zjištěné informace mohou být do budoucna přínosem pro matky dospívajících žen s poruchou autistického spektra. Aby matky nejednaly tolik ve stereotypu a ponechaly svým dospívajícím dcerám možnost vytvořit si svůj pohled na ženskou roli.
Muž pracující v profesi všeobecná sestra
DAŇKOVÁ, Klára
Téma této bakalářské práce je "Muž pracující v profesi všeobecná sestra". Cílem práce bylo zmapovat práci muže v této profesi. Zajímalo nás, jak na tyto muže nahlíží laická i odborná veřejnost a jak svou práci vnímají sami muži. Byl aplikován kvalitativní i kvantitativní výzkum. Oba druhy výzkumu byly zvoleny proto, aby poskytly ucelený náhled na toto téma. V části kvalitativního výzkumu jsou vytyčeny následující výzkumné otázky: Jaké jsou důvody, proč se muž rozhodne pracovat v profesi všeobecná sestra? Jak vnímá muže pracujícího v profesi všeobecná sestra odborná veřejnost? Jak vnímá muže pracujícího v profesi všeobecná sestra laická veřejnost? S jakými překážkami se setkává muž pracující v profesi všeobecná sestra? Sběr dat probíhal formou polostrukturovaných rozhovorů, které byly realizovány s osmi muži pracujícími v profesi všeobecná sestra. V části kvantitativního výzkumu jsou vytyčeny tyto hypotézy: 1. Náhled na muže pracujícího v profesi všeobecná sestra se liší dle pohlaví. 2. Náhled na muže pracujícího v profesi všeobecná sestra se liší dle věku. Sběr dat probíhal formou dotazníku. Výzkumný soubor se skládá z 218 osob, které nepracují ve zdravotnickém prostředí. Obecně bylo zjištěno, že názor na muže v profesi všeobecná sestra není závislý na věku ale na pohlaví ano. Vzhledem ke stálé feminizaci tohoto oboru je tato práce přínosná jak laické veřejnosti, a to přiblížením problematiky tématu, tak mužům, kterým by mohla práce pomoci při výběru profese.
Does gender play a role in peace journalism practices? An analysis of the Armenian and Azerbaijani coverage of the 44 days Karabakh war
Di Mauro, Teresa ; Dimitrov, Michal (vedoucí práce) ; Neag, Annamária (oponent)
Tato studie zkoumá praktiky mírové žurnalistiky v kontextu 44denní války v Karabachu a to, zda při uplatňování tohoto přístupu závisí na pohlaví novináře. Výzkum čerpá z analýzy osmi provedených rekonstrukčních rozhovorů s arménskými a ázerbájdžánskými reportéry a reportérkami. Výsledky ukazují, že mírová žurnalistika čelí v regionu několika výzvám: od omezování svobody tisku přes zákaz vstupu do válečné zóny, zejména pro ázerbájdžánské reportéry, až po strach z toho, že se stanou terčem zrádců, nebo po zvláštní potíže těch reportérů, kteří jsou sami uprchlíky. Navíc při aplikaci genderového úhlu pohledu na analýzu je zřejmý dopad patriarchálních norem v práci novinářů. Zatímco ženy měly s větší pravděpodobností přístup k obětem války, ale čelily výzvám, když byly zasazeny do mužského prostředí armády, muži by byli považováni za "slabé", protože ve svých zprávách přijali mírovější přístup. Ačkoli mezi respondenty neexistuje společný názor na roli pohlaví reportérky v aplikaci mírové žurnalistiky, zakořeněné genderové role obou společností pomáhají vysvětlit, proč reportérky častěji než jejich mužští kolegové realizují mírovou žurnalistiku. Klíčová slova mírová žurnalistika, gender, genderové role, reportérky, patriarchát, mírové novinářky, válka v Náhorním Karabachu
Volba vzdělávací dráhy v adolescenci: role genderových stereotypů a identifikace s matematikou
Louda, Petr ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Rendl, Miroslav (oponent)
Volba vzdělávací dráhy a výše dosaženého vzdělání jsou jedny z faktorů, které ovlivňují postavení mužů a žen ve společnosti. Přestože ženy v současnosti dosahují v průměru vyššího vzdělanostního stupně než muži, jejich postavení na trhu práce a finanční ohodnocení tomu často neodpovídá. Jedním z důvodů je nízké zastoupení žen v oborech souvisejících s matematikou. Cílem této práce bylo zjistit, jakou roli hrají genderové stereotypy a identifikace s matematikou při výběru vzdělávací dráhy českých adolescentů a adolescentek. V teoretické části jsou představeny základní pojmy týkající se genderu a genderových stereotypů, vlivu genderu v institucích a možné příčiny genderových rozdílů ve výkonech v matematice. V empirické části jsou analyzována data dotazníkového šetření, zjišťujícího volbu vzdělávací dráhy, míru identifikace s matematikou, postoj ke školním předmětům a míru genderové stereotypie. Výsledky naznačují, že dívky a chlapci se ve většině zjišťovaných oblastí neliší. Celková míra identifikace s matematikou a míra genderové stereotypie v oblasti povolání má ovšem vztah k výběru vzdělávací dráhy.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 99 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.