|
Software pro řízení zapalování a vstřikování spalovacích motorů
Kuda, Roman ; Kuchyňková, Hana (oponent) ; Hájek, Vítězslav (vedoucí práce)
Zvyšující se požadavky a nároky na provoz motorových vozidel přispěly k vývoji nových systémů přípravy směsi paliva a zapalování. Splnění stále přísnějších emisních limitů, nižší spotřeba paliva při současném zvýšení výkonu a točivého momentu motoru, to byly hlavní příčiny vedoucí k velice intenzivnímu výzkumu a pozdějšímu zavedení dokonalejších systémů vstřikování a zapalování. Za posledních několik let se koncepce klasického spalovacího motoru téměř nezměnila, ale co se mění neustále, jsou právě řídící prvky motorů jako zapalovaní a vstřikování.
|
| |
|
Vícebodové vstřikování paliva
Slavík, Tomáš ; Svída, David (oponent) ; Dundálek, Radim (vedoucí práce)
Cílem této práce je popsat a přiblížit funkci vícebodového vstřikování paliva u zážehových spalovacích motorů, vytvořit přehled jednotlivých komponentů vstřikovacích systemů a popsat jejich funkci a porovnat vstřikovací systémy s ostatními druhy palivových soustav. V závěru budou uvedeny vývojové tendence spalovacích systémů.
|
|
Software pro řízení zapalování a vstřikování spalovacích motorů
Kopecký, Ivo ; Vítek, Ondřej (oponent) ; Hájek, Vítězslav (vedoucí práce)
Injekce paliva je systém, který dávkuje palivo do spalovacího motoru. V moderních automobilových aplikacích, toto dávkování paliva vykonává samostatný systém. Vstřikovací systém je vždy navržený na určitý typ paliva se kterým bude pracovat: benzín, LPG (známý také jako propan), ethylalkohol, methanol, metanový plyn, vodík nebo nafta. Většina vstřikovacích systému je vyrobena pro vstřikování nafty nebo benzinu. S příchodem elektronizace se stal systém pro vstřikování nafty a benzinu velice podobným. Za posledních 20 let se u automobilů v motorové části nejvíce změnila příprava směsi a její způsob zapálení. Od karburátorů se přešlo k jednotkám, které připravují spalovací směs podle aktuálního stavu provozu automobilu na silnici, např. změnou tlaku, teplotou nebo i poměrem benzínu a vzduchu.
|
| |
|
Sériová a paralerni diagnostika pohonných jednotek motorových vozidel
Čoček, Jan ; Svída, David (oponent) ; Beran, Martin (vedoucí práce)
Bakalářská práce se zabývá diagnostikou motorových vozidel od historie až po současnost, se zaměřením zejména na pohonné jednotky spalovacích motorů. V jejích částech je stručně popsána funkce daného systému a následně rozebrán postup při diagnostice závady. V přehledných tabulkách jsou uvedeny symptomy a jejich rozuzlení za použití měřicí techniky. V závěru práce jsou popsány OBD systémy, nejčastěji používané automobilové sběrnice a souhrn několika hlavních měřicích zařízení používaných při automobilové diagnostice.
|
|
Vstřikovací systém s tlakovým zásobníkem pro pohonné jednotky užitkových aplikací
Suchánek, David ; Prokop, Aleš (oponent) ; Dundálek, Radim (vedoucí práce)
Předložená práce se zabývá vstřikovacím systémem s tlakovým zásobníkem pro pohonné jednotky užitkových aplikací. V rámci řešení práce proběhla komplexní analýza vstřikovacího systému s uvedením principu a funkce nezbytných komponent, včetně předvedení na konkrétních vozidlech a nastínění budoucího vývoje. Systém vstřikovaní je možné rozdělit do 3 částí: nízkotlaká, vysokotlaká a řídicí. Nízkotlaká část popisuje palivový filtr a podávací čerpadlo. V rámci vysokotlaké části jsou uvedeny v souvislostech komponenty, jimiž jsou vstřikovač, vysokotlaké čerpadlo a tlakový zásobník. Řídicí část pak představuje řídicí jednotku, snímače a akční členy nezbytné pro řízení tlaku a množství paliva. Pro uvedení uceleného přehledu systému vstřikovaní s tlakovým zásobníkem bylo provedeno měření a vyhodnocení parametrů systému common rail na konkrétní pohonné jednotce pomocí diagnostického zařízení. Měřením se ověřil maximální deklarovaný tlak výrobcem vozidla, současně byl ukázán průběh tlaku paliva v tlakovém zásobníku v různých režimech provozu motoru.
|
| |
|
Indikátor okamžité spotřeby paliva automobilu
Klásek, Tomáš ; Roubal, Zdeněk (oponent) ; Drexler, Petr (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá seznámením s principy vstřikování paliva a jejich typy v moderních spalovacích motorech. Základním zaměřením této práce bude probrat jak fungují moderní vstřikovače paliva, dále pak popsat senzory automobilu důležité pro tuto práci. Následně bude navrženo řešení zjišťování okamžité normované spotřeby paliva pomocí získaných dat z elektronického systému automobilu, jejich zpracování pomocí elektrocniké platformy a následné zobrazení pomocí vhodného zobrazovače.
|
|
Software pro řízení zapalování a vstřikování spalovacích motorů
Kuda, Roman ; Kuchyňková, Hana (oponent) ; Hájek, Vítězslav (vedoucí práce)
Zvyšující se požadavky a nároky na provoz motorových vozidel přispěly k vývoji nových systémů přípravy směsi paliva a zapalování. Splnění stále přísnějších emisních limitů, nižší spotřeba paliva při současném zvýšení výkonu a točivého momentu motoru, to byly hlavní příčiny vedoucí k velice intenzivnímu výzkumu a pozdějšímu zavedení dokonalejších systémů vstřikování a zapalování. Za posledních několik let se koncepce klasického spalovacího motoru téměř nezměnila, ale co se mění neustále, jsou právě řídící prvky motorů jako zapalovaní a vstřikování.
|