|
NOVÝ POLYFUNKČNÍ PAVILON PRO ZOO DVŮR KRÁLOVÉ
Tučková, Markéta ; Plášil, Jiří (oponent) ; Boháč, Ivo (vedoucí práce)
Diplomová práce předkládá návrh revitalizace a oživení brownfieldové oblasti Zoologické zahrady ve Dvoře Králové nad Labem vložením objektu polyfunkčního pavilonu. Nový objekt zajistí zahradě platformu pro vzdělávání a osvětovou činnost, reprezentaci. Diplomová práce nastíní řešení další nevyužívané oblasti a její napojení na řešené území.
|
|
Přírodovědné výukové programy s prvky projektového vyučování pro 2. třídu ZŠ
ŠLAPÁKOVÁ, Hana
V rámci předložené diplomové práce vznikly čtyři výukové programy "Mravenci", "Letíme do Afriky", "Společenství lesa" a "Vodní svět" pro žáky 1. stupně základních škol. Jejich součástí je sada didaktických pomůcek a aktivit pro učitele a žáky 2. tříd základních škol(ZŠ). Projekty vznikly na základě analýzy několika vybraných témat - voda v krajině, život na jiném kontinentu, společenstvo lesa, svět a život drobných živočichů (mravenců). Vytvořený materiál obsahuje informace a pomůcky k jednotlivým programům, pomáhá žákům přiblížit charakteristiku daných témat a předat další nové informace o popisované problematice. Materiál respektuje základní pedagogické dokumenty - Rámcový vzdělávací program, Školní vzdělávací program a dalších informační zdroje. Je tvořen sérií několika aktivit a úkolů. Dále pak pracovními listy, které posloužily v rámci pre-testu, post-testu č. - 1 a post-testu č. - 2. Aktivity byly částečně prakticky ověřeny u vybrané skupiny žáků 2.tříd na Základní škole v Táboře-Čekanicích. Vzhledem k pandemické situaci byly v praxi zrealizovány pouze dva výukové programy ("Mravenci" a "Letíme do Afriky"). Tyto projekty měly na žáky z hlediska formování kognitivních znalostí poměrně velký vliv. Žáci dle dotazníků programy vyhodnotili jako velmi zábavné. Zpětnou vazbou jim pak bylo obdržení doplňkových vysvědčení po absolvování projektů.
|
|
Problematika výuky dřevin na 1. stupni ZŠ
Hladíková, Hana ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Hlavním cílem této diplomové práce je příprava a realizace projektu o dřevinách pro žáky čtvrtých ročníků základních škol. V úvodních kapitolách jsou představeny základní kurikulární dokumenty týkající se enviromentální výchovy. Autor v práci analyzuje učebnice základních škol zpracovávající přírodovědná témata a zjišťuje, jakým způsobem je učivo o dřevinách probíráno v učebnicích pro čtvrtý a pátý ročník základní školy. V kapitole Charakteristika Riegrových sadů se autor zabývá historií parku a uvádí druhy dřevin vyskytující se na jejich území. Část diplomové práce je věnována výsledkům dotazníkového šetření realizovaného na školách v přilehlém okolí parku. Hlavním cílem dotazníkového šetření bylo zjistit zájem o projekt zabývající se problematikou dřevin v Riegrových sadech. Autor si zároveň kladl za cíl zjistit, jaká forma projektu je pro učitele vybraných škol nejvíce vyhovující. Praktická část obsahuje projekt "Dřeviny v Riegrových sadech". Základem projektu jsou 4 vycházky do Riegrových sadů v různých ročních obdobích, k nimž jsou vyrobeny pracovní listy. V závěru práce autor sděluje své zkušenosti z realizace jarní části projektu.
|
|
NOVÝ POLYFUNKČNÍ PAVILON PRO ZOO DVŮR KRÁLOVÉ
Tučková, Markéta ; Plášil, Jiří (oponent) ; Boháč, Ivo (vedoucí práce)
Diplomová práce předkládá návrh revitalizace a oživení brownfieldové oblasti Zoologické zahrady ve Dvoře Králové nad Labem vložením objektu polyfunkčního pavilonu. Nový objekt zajistí zahradě platformu pro vzdělávání a osvětovou činnost, reprezentaci. Diplomová práce nastíní řešení další nevyužívané oblasti a její napojení na řešené území.
|
|
Přírodovědné vycházky pro žáky základní školy v regionu Podblanicka
Dymák, Petr ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Práce se věnuje regionu Podblanicka jako extramurálnímu didaktickému prostoru. Na obecnou charakteristiku regionu navazuje popis pěti konkrétních vycházek. Didaktickou část zpracovává autor teoreticky z pohledu Rámcového vzdělávacího programu a zvláště konkrétního Školního vzdělávacího programu. Zvláštní pozornost je v práci věnována konkrétní metodice jednotlivých vycházek, včetně autorské tvorby pracovního listu ke geologické vycházce. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Problematika výuky dřevin na 1. stupni ZŠ
Hladíková, Hana ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Hlavním cílem této diplomové práce je příprava a realizace projektu o dřevinách pro žáky čtvrtých ročníků základních škol. V úvodních kapitolách jsou představeny základní kurikulární dokumenty týkající se enviromentální výchovy. Autor v práci analyzuje učebnice základních škol zpracovávající přírodovědná témata a zjišťuje, jakým způsobem je učivo o dřevinách probíráno v učebnicích pro čtvrtý a pátý ročník základní školy. V kapitole Charakteristika Riegrových sadů se autor zabývá historií parku a uvádí druhy dřevin vyskytující se na jejich území. Část diplomové práce je věnována výsledkům dotazníkového šetření realizovaného na školách v přilehlém okolí parku. Hlavním cílem dotazníkového šetření bylo zjistit zájem o projekt zabývající se problematikou dřevin v Riegrových sadech. Autor si zároveň kladl za cíl zjistit, jaká forma projektu je pro učitele vybraných škol nejvíce vyhovující. Praktická část obsahuje projekt "Dřeviny v Riegrových sadech". Základem projektu jsou 4 vycházky do Riegrových sadů v různých ročních obdobích, k nimž jsou vyrobeny pracovní listy. V závěru práce autor sděluje své zkušenosti z realizace jarní části projektu.
|
|
Znalosti dětí v mateřské škole o stavbě těla živočichů.
HAMPEJSOVÁ, Barbora
Tato práce se zabývá divoce žijícími zvířaty v oblasti Lužických hor, Českolipska, Dubska a Českosaského Švýcarska, okrajově v Podkrušnohorském zooparku v Chomutově jako modelovou skupinou v environmentální výchově v mateřské škole. Cílem práce je zjistit úroveň seznamování dětí předškolního věku s vybranými ohroženými druhy, porovnat, jak děti tyto živočichy vnímají, zjistit, jakým způsobem jsou dětem předávány informace o tomto tématu. Tímto výzkumem se zmapuje škála dostupných výukových a pomocných materiálů. Na základě toho je vytvořena kvalitní a obsáhlá výuková metoda, která dětem tuto oblast přírody přiblíží. Cílem je také z pohledu jak současného, tak i historického a legendárního odbourat rozšířené omyly a předsudky lidí vůči divokým ohroženým živočichům a snažit se je osvětlit.
|
|
TRVALE UDRŽITELNÝ ROZVOJ JAKO PRINCIPY VÝCHOVY VE VOLNÉM ČASE
ŠPULÁKOVÁ, Petra
Práce se zabývá souvislostmi mezi environmentální výchovou a principy trvale udržitelného rozvoje. Hlavním cílem práce bylo vytvořit metodiku volnočasových aktivit pro děti předškolního věku, které se opírají o principy trvale udržitelného rozvoje a probouzejí v dětech environmentální cítění. První, teoretická část práce nás seznamuje s pojmy environmentální výchovy, globální výchovy a podrobně vysvětluje termín trvale udržitelný rozvoj, jeho vývoj a shrnutí hlavních principů. Vysvětluje jejich základní aspekty působící na chování člověka a jejich příznivý vliv na chování jedince vůči přírodě. Jedna z kapitol stručně představuje organizace zabývající se environmentální výchovou, které se svým působením zasluhují o výchovu k trvale udržitelnému rozvoji. Druhá, praktická část práce obsahuje návrh na celodenní projekt - naučnou stezku. Naučná stezka je přizpůsobena pro děti ve věku 5-6 let a metodicky sestavena pro organizace zajišťující environmentální výchovu. Úkolem projektu je probudit v dětech zájem o přírodu, živočichy a hravou formou v nich ukotvit povědomí o dění v přírodě, naší závislosti na ní a o faktu, že jsme součástí přírody.
|