Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 58 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Architecture and sightless
Luciaková, Katarína ; Petelen, Ivan (oponent) ; Žalmanová, Petra (oponent) ; Ing.Petr Karásek (oponent) ; Šindlar, Jiljí (vedoucí práce)
This thesis explores the relationship between architecture and the blind people. For better clarity and understanding of the topic, The work has been divided into five distinctive parts. In the first, introduction part, I approach space sensation of a blind person from the physiological and psychological angle. This analysis is very important for the understanding of imagination, which the blind person has. Another important fact to understand is the way in which the blind person gets the information about the space and what is his ability to process it. Further, I explain the basic principles of the blind person’s movement through space and describe instructions of how to help blind people in the concrete spatial situations. In the next part, I give a short information about the historical progress of the relation between the society and the blind people. An important fact is that, as late as 200 years ago, the blind people were considered as “sub men” and did not have the full freedom privilege. This relation has been modified over time and nowadays, the blind people have the freedom of movement and all the rights to enjoy their lives. To meet the needs of the blind people, many associations have been created that act on their behalf. The associations have different modes of functioning, but their common goal is to help blind people with their social rehabilitation, looking for employment and removing architectural barriers. The core of my work is divided into two parts. In the first one, I focus on the problematic of the blind people and architecture from the functional aspect. The functional aspect is vital for the blind people. It corresponds to their safety in the environment. In this chapter, I treat in detail basic elements for designing buildings, for specifying barriers and principles of design for blind people. Furthermore, I describe the help tools the blind people need in order to move in the space. I evaluate the future of these tools and indicate the rapid technological progression which makes the life of blind people more comfortable. In the next part, I focus on the problematic of the blind people and architecture from the aesthetic aspect. This question has not been much explored yet, but is, nonetheless, very important. In this part of my work, I use more my personal experience and the knowledge coming from the exploration of space. Aesthetical values are subjective for all the people, with or without a handicap. Therefore, in this final chapter, I try to note the facts that can be used in the process of the aesthetical perception and to reflect on them. In the domain of aesthetical research, there also exist tools and institutions that help blind people in their comprehension of architecture. The division of my work emerged from the compilation of diverse facts in the process of writing. This thesis has an informative and practical character. It is intended for people who want to understand and to be informed about how to design architecture for the blind people. It will be directed towards people who build this kind of architecture and need an overview of how to make it. It is also intended for people interested in learning more about architecture.
Charakterizace kovů v atmosférickém aerosolu
Cigánková, Hana ; Ličbinský, Roman (oponent) ; Vojtíšek,, Michal (oponent) ; Krajčovič, Jozef (vedoucí práce)
Předložená disertační práce se zabývá charakterizací prvků ve dvou velikostních frakcích městského aerosolu, který byl vzorkován ve všech ročních obdobích na venkovní terase Ústavu analytické chemie AV ČR v Brně v roce 2018. V teoretické části práce jsou shrnuty základní informace o analýze a zdravotních rizicích atmosférického aerosolu a na něm vázaných kovech. Dále jsou v práci popsány metody stanovení inhalační biodostupnosti částic aerosolu a metody používané pro stanovení oxidativního potenciálu. V první části práce je podrobně popsáno vzorkování a analýza částic městského aerosolu. Byla stanovena hmotnostní koncentrace obou velikostních frakcí částic aerosolu a celková koncentrace 21 prvků vázaných na částice. Pomocí obohacovacího faktoru a pozitivní maticové faktorizace byly vypočítány pravděpodobné zdroje analyzovaných prvků. Druhá část práce se zabývá stanovením oxidativního potenciálu aerosolu a biodostupné koncentrace analyzovaných prvků ve třech simulovaných plicních tekutinách (deionizovaná voda, simulovaná kapalina plicních sklípků a Gamblův roztok). Kromě stanovení oxidativního potenciálu reálných vzorků byly stanoveny i oxidativní potenciály jednotlivých prvků. Ze získaných výsledků byl vypočítán pravděpodobný příspěvek prvků ke změřenému oxidativnímu potenciálu.
Možnosti určení původu vína z prvkového složení
Škařupa, Přemysl ; Gregor,, Tomáš (oponent) ; Diviš, Pavel (vedoucí práce)
Cílem této diplomové práce bylo posoudit možnosti určení původu vína na základě prvkového složení. Za tímto účelem byla provedena analýza majoritních a minoritních prvků ve vybraných odrůdách vín z šesti vinařských podoblastí Čech a Moravy. Celkově bylo stanoveno a posouzeno 48 parametrů, z toho 35 představovalo koncentrace zvolených prvků a 13 bylo následně vytvořeno z naměřených hodnot. Koncentrace prvků byla stanovena hmotnostní spektrometrií s indukčně vázaným plazmatem (ICP-MS). Pro účely klasifikace vzorků do skupin byly použity vícerozměrné statistické metody. Naměřený soubor dat byl nejprve protříděn pomocí analýzy rozptylu (ANOVA) a diskriminační analýzy (DA). Bylo prokázáno, že vybrané proměnné mají vliv na rozdělení vín do kategorií podle svého zeměpisného původu. Pro grafické znázornění výsledků byla použita kanonická diskriminační analýza, analýza hlavních komponent (PCA) a shluková analýza. Zároveň byl vytvořen model umožňující na základě provedených analýz určit původ vína neznámého vzorku.
Analýza a návrh zdokonalení jednotlivých elementů elektronického obchodu
Čep, Jaroslav ; Saňáková, Irena (oponent) ; Koch, Miloš (vedoucí práce)
Bakalářská práce hledá možnosti zdokonalení jednotlivých elementů v problematice elektronického obchodu a jejich aplikace. Naopak je důležité i zjištění kritických prvků a jejich náprava či odstranění za účelem zvýšení zájmu potencionálních zákazníků o zboží nabízené v elektronickém obchodu, tak i zvýšení tržeb.
Polná ideální, zámek a v podzamčí
Kapraľová, Kristína ; Sedlák, Jan (oponent) ; Kiszka, Josef (vedoucí práce)
Vo svojej práci sa zaoberám regeneráciou a rekultiváciou formálne dôležitých miest a bodov v meste Polná, na úrovni mesta (časti mesta), zámockého komplexu a nádvoria. Akupunktúrou mesta a zameraním sa na hlavné a podstatné časti, tvorím systém segmentov (plošin), ktoré ako samostatné prvky vytvárajú podobu mesta ako celku. V diplomovej práci som sa zamerala na segment Zámockého komplexu. Postupnou regeneráciou hlavých formálne dôležitých miest a bodov vytváram jeho celkový „ideálny“ stav. Výsledkom mojej práce je celkový návrh alternatívneho využitia zámockého areálu a návrh plošín elementov zámockého nádvoria.
Aristoxenos z Tarentu - Studie k dílu Elementa Harmonica
Langhammerová, Gabriela ; Hladký, Vojtěch (vedoucí práce) ; Šíma, Antonín (oponent) ; Švantner, Martin (oponent)
Výše zmíněná práce se zabývá dílem Elementa Harmonica (Harmonika stoicheia/Harmonické prvky), jehož autorem je Aristoxenos z Tarentu a ve stejné míře kontexty vzniku tohoto díla. Elementa jsou hudebně-teoretickým dílem, zaměřeným na konkrétní části, z nichž se skládá hudba, konkrétně melodie. Obsahují rozsáhlý a důkladný popis jednotlivých prvků včetně osob, které se stejnou problematikou zabývaly již před Aristoxenem. Elementa jsou tedy mimo jiné velmi cenným zdrojem poznatků týkajících se jak hudební teorie, tak metodologie a hudební praxe, které poskytli Aristoxenovi předchůdci. Elementa však představují také zajímavý metodologický přístup, který kombinuje matematické (tedy v podstatě pýthagorejské) a peripatetické (převážně aristotelské) postoje v jedinečné syntéze vedoucí k ustavení zcela nové pozice hudebně-teoretického bádání. Tato práce poskytne analýzu hlavních konstitutivních větví, a také důsledků, které z ní plynou. Klíčová slova: Aristoxenos z Tarentu, antická hudební teorie, Elementa Harmonica, metodologie vědy, dějiny vědy, pýthagorejská tradice, peripatos, melodie, elementa
Základní vyšetření moče v laboratoři
HAMOUZOVÁ, Kateřina
V této bakalářské práci jsem se zabývala základním vyšetřením moče v laboratoři klinické biochemie. Bakalářská práce je zaměřena především na chemickou analýzu moče a mikroskopické vyšetření močového sedimentu. Nezbytnou součástí bakalářské práce je přiblížení veřejnosti průběh vyšetření biologického materiálu v laboratoři. Tato práce by mohla být přínosem studentům či laické veřejnosti při seznamovaní se se základními laboratorními analýzami moče. Cílem mé práce je shromáždit data, která poukazují na důležitost vyšetření jak už chemického, tak mikroskopického a v neposlední řadě zhodnocení laboratorních nálezů. V teoretické části jsou stručně popsané ledviny a jejich cévní zásobení. Rozdělení na primární a sekundární moč je součástí kapitoly vznik moče. Odběr moče najdeme ve shodné kapitole. V další kapitole uvádím chemické složení moče. Složení moče hraje beze sporu důležitou roli v určování zdravotního stavu pacienta. Dále charakterizuji fyzikální analýzu moče, která je neoddělitelnou součástí základního vyšetření moče. Následuje kapitola chemické vyšetření moče, která se dnes realizuje prostřednictvím diagnostických proužků. V neposlední řadě popisuji, co můžeme vidět v moči pod mikroskopem. V poslední kapitole líčím základní informace o močových kamenech. V metodice popisuji postup a princip, jak správně testovat moč v laboratoři, ať už chemicky nebo mikroskopicky. Na závěr v kazuistikách jsou zaznamenána získaná data analytů v moči, kterými nastiňuji důležitost vyšetřovaného biologického materiálu.
Zahrada mateřské školy Rabí a její revitalizace
MEŠINOVÁ, Eva
Tato bakalářská práce se věnuje zahradě Mateřské školy Rabí a její revitalizaci. V teoretické části jsou popsány oblasti rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání s přihlédnutím k environmentální výchově. Dále možnosti využití živlů v rámci přírody a všech lidských smyslů. Práce nabízí i možnosti konstrukčních prvků, které lze využít při revitalizaci přírodního hřiště. V praktické části je po vyhodnocení předvýzkumu navržen projekt k revitalizaci školní zahrady Mateřské školy Rabí a je zde uvedeno, proč jsou dané prvky vhodné k umístění na této zahradě.
Analýza kauzality mezi vývojem nářadí a vývojem sestav ve sportovní gymnastice žen
NOVÁKOVÁ, Petra
V této bakalářské práci podáváme přehled vývoje gymnastického nářadí a sestav se zaměřením na bradla o nestejné výši žerdí. Nejbouřlivějším vývojem, ze všech druhů gymnastického nářadí, procházejí po druhé světové válce právě bradla žen. Z paralelních mužských bradel se postupně přešlo na cvičení na bradlech o nestejné výši žerdí. Cvičení mělo zpočátku spíše statický charakter. Později se cvičení na bradlech vyznačovalo technicky a dynamicky dokonalým prováděním prvků a častým střídáním přechodů z jedné žerdě na druhou. První kapitola bakalářské práce stručně pojednává o historii sportovní gymnastiky. Druhá kapitola popisuje vývoj konstrukce bradel o nestejné výši žerdí. Třetí kapitola popisuje vývoj prvků, sestav a pravidel na bradlech o nestejné výši žerdí. Nejvíce informací bylo čerpáno z odborných periodik a literatury zabývající se vymezenou problematikou v daném období.
Kulatost krystalu
MOLÍKOVÁ, Veronika
Diplomová práce odkrývá latentně přítomné vztahy provazující teorii vnímání Maurice Merleau-Pontyho a teorii snění Gastona Bachelarda. Skrze nalezení společné báze obou modů zakoušení světa, nastínění interakce tělesnosti a imaginace, jehož intencí bylo objasnění Bachelardova konfúzního, netransparentního pojmu r?verie, se práce zaměří na dílo norského umělce Edvarda Muncha. Cílem krátké intepretace je pohlédnout prismatem Bachelardových, zejména živlových, snových obrazů na Munchovu tvorbu a sledovat jejich "krystalizaci", jak v linii literární, tak v linii výtvarné. Fundamentálním kořenovým systémem vyživujícím "tělo výkladu" se stane dialektika výšin a propastí (o níž se pojednává v Bachelardových knihách Vzduch a sny a Země a snění vůle), jejíž napětí, podobajíc se neviditelnému proudu, vnuká rytmus celému Munchovu magnum opus. V onom vertikálním rozpřažení tak své relevantní místo zaujme jak motiv závrati, tak zrcadlový odlesk strachu z pádu, touha po odhmotnění, vyvázání z pout "látkové výměny", osvobození od "vtělenosti subjektu". Závěrečná kapitola pak doslova "uzavře kruh" vhledem do fenomenologie kulatého. Důležitým médiem, jež načrtává spojnici obou polovin práce a jehož prostřednictvím je konstruována obhajoba vidění jako z podstaty performativního aktu, se stává fenomén čáry. Povaha čáry nabývá hodnoty klíče odemykajícího možnost aplikace bachelardovské metody na umění vizuálního typu, odhaluje implicitní potenci epifanie snových obrazů ve výtvarném umění - ukazuje, že malba není bezduchou mělkou nezaujatou mimesí, ale obsahuje svůj afektivní neviditelný rozměr.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 58 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.