Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 26 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Mediální výchovou na středních odborných školách a učilištích k občanské participaci znevýhodněné mládeže
Römer, Lucie ; Supa, Markéta (vedoucí práce) ; Jirák, Jan (oponent) ; Vrabec, Norbert (oponent)
Media literacy has increasingly been becoming a prerequisite of full citizen participation. The latter has been shifting, especially among the youth, from the traditional forms towards the non-conventional ones, see for example FridaysForFuture. The possiblities and abilities to get involved in public debate are, however, not distributed equally. According to numerous studies, one of the tools to narrow the 'participation gap' may be media literacy education (MLE). This thesis presents a participatory action research exploring the possibilities of the MLE for the development of the citizen participation of disadvantaged youth. It draws especially on a three-month intervention at the vocational school in Louny. 17 students aged 17-19 participated in the study in 2019. The volume of both empirical and theoretical research in this field has been growing. However, in the context of central Europe, it is a relatively under- researched area and studies of Czech vocational schools are very scarce. The thesis is also unique in its combination of on-line and off-line activities with public citizen action of the students, and in stressing the blending of in-school and outside-school life. Among others, the research empirically tested a set of characteristics of teaching methods and concluded with a...
Participace občanů na životě v obci na případové studii Mnichovic u Prahy
Pecková, Petra ; Mička, Pavel (vedoucí práce) ; Frič, Pavol (oponent)
Občanská participace je aktivní přístup občana, který má možnost za pomoci více či méně formalizovaných prostředků, ovlivnit věci veřejné. Diplomová práce se věnuje občanské participací v malém městě nedaleko Prahy - Mnichovicích. Práce se zabývá tím, jaké základní úrovně participace podle OECD (informování, konzultace, aktivní participace) radnice používá, jaké faktory míru participace ovlivňují, co občany k participaci motivuje a co je naopak odrazuje a jaké formy spolupráce a partnerství s občany jsou efektivní pro veřejnou správu na lokální úrovni. Diplomová práce se zabývá nejen historickým vývojem občanské participace na rozhodovacích procesech, analyzuje legislativu České republiky, popisuje teoretická východiska participace a věnuje se různým typům participace v jednotlivých přístupech, ale především zkoumá formy participace v malém městě s 3200 stálými obyvateli, které se nachází v suburbanizačním prstenci Prahy, 30 km jihovýchodně od centra hlavního města. Diplomová práce zkoumá postoje jednotlivých stakeholderů v obci, postoj radnice k občanské participaci a jeho vývoj během posledních dvou volebních období a analyzuje jednotlivé projekty, na kterých občané participují a rovněž projekty radnice, které mají participaci podporovat a občany k ní vyzývat. Práce by měla odhalit silná a slabá...
Jak otevřít dveře mužům? Projekt Patron - příklad zapojení mužů v oblastech občanského, veřejného a soukromého života, které dlouhodobě postrádají jejich větší participaci
Petr, Josef ; Moree, Dana (vedoucí práce) ; Muhič Dizdarevič, Selma (oponent)
Jak otevřít dveře mužům? Projekt Patron - příklad zapojení mužů v oblastech občanského, veřejného a soukromého života, které dlouhodobě postrádají jejich větší participaci. Abstrakt Podpora angažovanosti mužů v oblastech občanského, soukromého a veřejného života, které postrádají jejich větší zapojení, je tématem, které se v posledním desetiletí řeší na úrovni EU i některých národních států. Výzkum se ovšem pouze málo orientuje na praktické cesty, kterými je možné větší participaci mužů v těchto oblastech podpořit. Tato práce nabízí vhled z perspektivy studií občanské společnosti, konkrétně motivace k dobrovolnictví, kterou kombinuje s perspektivou studia mužů a maskulinit. Jádrem práce je případová studie projektu Patron, ve kterém dospělí muži vytvářejí přátelské vztahy s dospívajícími kluky z dětských domovů a pomáhají jim zvládnout přechod z ústavní péče do "běžného života". Cílem je analýza motivací těchto mužů k této dobrovolnické činnosti, zejména ve vztahu k prožívání mužství a maskulinity. Práce nabízí závěry ve formě hypotéz, kterými je možné rozvíjet sociálně-vědní výzkum o tomto tématu. Závěry je možné brát i jako konkrétní praktickou inspiraci pro projekty a organizace, které chtějí do své činnosti zapojit více mužů. Klíčová slova: muži, mužství, maskulinity, dobrovolnictví, motivace, mužské...
Význam občanských iniciativ v rozvoji města Případová studie nádraží Vyšehrad
Moravcová, Ivana ; Slámová, Eliška (vedoucí práce) ; Špačková, Petra (oponent)
Bakalářská práce "Význam občanských iniciativ na rozvoji města - případová studie nádraží Vyšehrad" si klade za cíl zjistit, jaké občanské iniciativy se zapojují do rozvoje města, jaké prostředky používají a zda má jejich jednání efekt. V teoretické části jsou představena základní východiska vycházející z teorie komunit a výzkumů týkajících se lokálních hnutí a jejich postavení ve městě. Následuje legislativní rámec občanských spolků a procesu územního plánování. V empirické části je prováděn výzkum formou případové studie pražského nádraží Vyšehrad, kde byly využity polostrukturované rozhovory a studium dokumentů. Po identifikaci zúčastněných subjektů kauzy jsou pojmenovány tři hlavní typy občanských hnutí. Celoměstská, která jsou často tvořena odborníky a zabývají se celým územím města, snaží se aktivizovat lokální hnutí a občany a podávat odborné rady. Větší vliv mají lokální hnutí, jelikož jsou tvořena občany, kteří se identifikují s problémem a mohou mu věnovat více času a energie. Tato hnutí jsou typická spíše pro okrajové části Prahy, kde se staví na zelené louce. Poslední skupinou jsou občanské iniciativy, tvořené často nespokojenými občany, kteří se snaží upozornit na problém. Jako nejúčinnější prostředek se zdá účast v územním řízení, významná je ale i medializace problému a snaha...
Občanská participace v kontextu profesionalizovaných OOS z pohledu jejich představitelů
Andruchová, Monika ; Šťovíčková Jantulová, Magdaléna (vedoucí práce) ; Deverová, Lenka (oponent)
Diplomová práce se zabývá zapojováním veřejnosti a občanskou participací v kontextu činností profesionalizovaných organizací občanské společnosti. Práce vychází zejména z teoretických konceptů politické a občanské participace. Na občanskou participaci a zapojování veřejnosti je v práci následně nahlíženo ve smyslu občanských aktivit, které jsou realizovány v nebo prostřednictvím organizací občanské společnosti a zahrnují rozmanité formy, kterými se občané účastní veřejného života, zpravidla bez finanční odměny. V práci jsou dále představeny koncepty profesionalizace, které rámují následnou reflexi o potenciálu a povaze občanské participace a zapojování veřejnosti do činností profesionalizovaných organizací občanské společnosti. Stěžejní částí práce je kvalitativní výzkum, jehož cílem je z pozice představitelů profesionalizovaných organizací popsat a pochopit, jak a proč dochází k zapojování veřejnosti do činností organizací a jaké jsou preferované podoby a bariéry tohoto zapojování a participace. Analýzy dat, získané prostřednictvím hloubkových rozhovorů s představiteli profesionalizovaných organizací občanské společnosti, jsou v závěru diskutovány ve vztahu k výzkumným otázkám a teorietickým východiskům. Klíčová slova Občanská participace, profesionalizace, organizace občanské společnosti, elitismus
Popularita prvků přímé demokracie u občanů a politických stran v západní Evropě
Lanči, Pavel ; Perottino, Michel (vedoucí práce) ; Stauber, Jakub (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá poněkud přehlíženým poválečným vývojem západoevropských společností a stanovisky občanů a politických stran ohledně přímé demokracie. V západní Evropě (a nejen zde) pozorujeme vydatné zpochybňování principu delegace moci, načež výrazná část občanů žádá přisouzení většího množství rozhodovacích pravomocí, nejčastěji těch z kategorie přímé demokracie. Podporu pro implementaci mechanismů přímé demokracie můžeme hledat u vzdělaných a politicky aktivních (cognitive mobilization hypothesis), stejně jako u odcizených a politikou frustrovaných (political disaffection hypothesis) občanů. Diplomová práce vychází z předpokladu, že tuto občanskou poptávku reflektují především nově vzniknuvší strany, jež ve snaze otřást pozicemi stran tradičních nabízí mimo jiné právě tyto prostředky - čili že nové subjekty se pro zavádění nástrojů přímé demokracie vyslovují více než ty tradiční. Úspěch rozhodovacích technik z této kategorie v praxi by znamenal, že voliči by již nebyli pouhými soudci v Schumpeterově/Popperově pojetí demokracie, naopak jejich pozice vis-à-vis politickým stranám by byla značně posílena, což by znamenalo dalekosáhlé důsledky pro centrální oblasti výzkumu politické vědy, např. studium organizačního vývoje politických stran. V práci je adresováno, jací obyvatelé...
Místní akční skupina Aktivios a její vliv na rozvoj vzdělávání v regionu prostřednictvím akčního plánování
Duspívová Hlávková, Petra ; Moree, Dana (vedoucí práce) ; Muhič Dizdarevič, Selma (oponent)
Bc. et Bc. Petra Duspívová Hlávková Místní akční skupina Aktivios a její vliv na rozvoj vzdělávání v regionu prostřednictvím akčního plánování Diplomová práce Abstrakt Diplomová práce se zabývá možným vlivem komunity v regionu Blovicko a Přešticko na rozvoj vzdělávání prostřednictvím akčního plánování. Popisuje možnosti občanů zapojit se do projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání, který realizuje Místní akční skupina Aktivios, a tím participovat na procesech směřujících ke zvyšování kvality vzdělávání. Východiskem práce jsou teoretické koncepty občanské participace a sociálního kapitálu, do jejichž kontextu je uváděn samotný projekt Místní akční plán rozvoje vzdělávání. Ve výzkumné části práce jsou pak díky analýze dat z hloubkových rozhovorů prezentovány odpovědi na otázky, jak vnímají možnosti občanské participace zapojení občané, co chtějí svým zapojením ovlivnit a zda jsou pro jejich práci v projektu důležité sociální vazby a sítě. Na závěr jsou představeny odpovědi na výzkumné otázky a je komparována teorie vzhledem k výstupům výzkumu.
Místní akční skupina Aktivios a její vliv na rozvoj vzdělávání v regionu prostřednictvím akčního plánování
Duspívová Hlávková, Petra ; Moree, Dana (vedoucí práce) ; Muhič Dizdarevič, Selma (oponent)
Diplomová práce se zabývá možným vlivem občanů na rozvoj vzdělávání v regionu Blovicko a Přešticko prostřednictvím akčního plánování. Občané v území se mohou zapojovat do projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání, který realizuje Místní akční skupina Aktivios a tím participovat na procesech směřujících ke zvyšování kvality vzdělávání. Východiskem práce jsou teoretické koncepty občanské participace a sociálního kapitálu, do jejichž kontextu je uváděn samotný projekt Místní akční plán rozvoje vzdělávání. Ve výzkumné části práce jsou pak díky analýze dat z hloubkových rozhovorů diskutovány otázky, jak vnímají možnosti občanské participace zapojení občané, co chtějí svým zapojením ovlivnit a zda jsou pro jejich práci v projektu důležité sociální vazby a sítě. Na závěr jsou představeny odpovědi na výzkumné otázky a je diskutována teorie vzhledem k výstupům výzkumu.
Political Engagement and Identity Awareness among Czech-Vietnamese University Students
Lee, Shang-Yen ; Young, Mitchell (vedoucí práce) ; Augusteijn, Joost (oponent)
Cílem této diplomové práce je výzkum občanské a politické angažovanosti u vysokoškolských studentů hlásícím se k vietnamské národnosti, kteří jsou považováni za druhou generaci vietnamské komunity žijící v České republice. Odborná literatura počítá s plnou integrací druhé generace vietnamské menšiny žijící v České republice. Hypotéza této práce je postavena polemice s odbornou literaturou a předpokládá, že se většina vysokoškolských studentů vietnamské národnosti z druhé generace vietnamské komunity žijících v České republice stále setkává s různými společenskými překážkami, které ovlivňují jejich ochotu se politicky nebo občansky angažovat. Zvolenou metodou je kvalitativní sociologický výzkum, konkrétně polo- strukturovaný rozhovor s patnácti studenty vietnamské národnosti, kteří studují na vysokých školách v Praze. Výsledky výzkumu nejen potvrzují hypotézu a prokazují úzkou provázanost politické angažovanosti s občanskou angažovaností a identitou menšin, ale objevují, že u cílové skupiny existuje rozdíl v přístupu k politické a občanské angažovanosti. Tato práce v závěru poukazuje na potřebu přehodnotit tradiční typologie politické angažovanosti.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 26 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.