Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 42 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Bezobratlí živočichové indikující mořské louky se zaměřením na měkkýše.
Koucký, Václav ; Juřičková, Lucie (vedoucí práce) ; Petrusek, Adam (oponent)
Mořské trávy jsou krytosemenné rostliny adaptované na život v mořském prostředí tvořící porosty podél pobřeží všech kontinentů kromě Antarktidy. Jedná se o ekologicky významné, vysoce produktivní ekosystémy. Záznamy mořských trav ve fosilním záznamu jsou relativně skoupé, jelikož mořské trávy špatně fosilizují. Ke zkoumání rozšíření a ostatních charakteristik tohoto významného ekosystému v geologické minulosti potřebujeme být schopni identifikovat porosty mořských trav z nepřímých indikátorů, mezi které patří také měkkýši. Z dosavadních informací zjišťujeme, že mezi měkkýši je několik dobrých indikátorů výskytu porostů mořských trav, ale všechny mají svá úskalí a neexistuje žádný indikátor naprosto spolehlivý. Ke zjištění výskytu mořských trávníků musíme v absenci fosilizovaných mořských trav využít všech indicií, které nám daná lokalita nabízí.
Výuka s prvky badatelsky orientovaného vyučování zaměřená na bezobratlé živočichy školní zahrady pro žáky 2. stupně ZŠ
Sedláčková, Denisa ; Svobodová, Silvie (vedoucí práce) ; Říhová, Dagmar (oponent)
Diplomová práce se hlouběji zaměřuje na výuku s prvky badatelsky orientovaného vyučování, s důrazem na bezobratlé živočichy v prostředí školní zahrady. Teoretická část se věnuje výuce bezobratlých živočichů na 2. stupni základní školy a charakterizuje zástupce, s nimiž se žáci běžně setkávají na školní zahradě. Zároveň identifikuje potenciál školní zahrady pro přírodovědné vzdělávání. V této části jsou rovněž popsány aktivizační metody vyučování, které budou implementovány do navrhovaného výukového programu. Praktická část diplomové práce se důkladně věnuje návrhu výukového programu s důrazem na badatelské prvky. Tento program zahrnuje také výrobu pomůcek pro sběr a odchyt bezobratlých živočichů, včetně vytváření hmyzích hotelů, škvorovníků a padacích zemních pastí. Práce se rovněž detailně zabývá praktickým využitím různých pomůcek pro identifikaci odchycených bezobratlých. Navrhovaný výukový program byl pečlivě implementován a následně důkladně ověřen v praxi. V rámci výzkumné části práce byl proveden systematický výzkum pomocí pretestu a posttestu, který zkoumal vliv aplikovaného výukového programu na změny v znalostech a postojích žáků k bezobratlým. Tímto přístupem bylo sledováno nejen získání dat, ale i hlubší pochopení efektivity badatelsky orientované výuky a konkrétního dopadu této...
Vyhodnocení aktuálnosti zdrojových informací pro CITES organismy na webové platformě Species+
KORCH, Martin
Cílem práce bylo posoudit existenci a aktuálnost CITES standard referencí pro CI-TES živočichy na webové platformě Species+. Mezi nejvíce opomíjené skupiny u bezobratlých živočichů patřili měkkýši, členovci a ostnokožci, kde z celkového počtu zařazených druhů chybělo 30 referencí (14%). U strunatců (obratlovců) to pak byla skupina příčnoústí a plazi, kde z celkového počtu zařazených druhů chybělo 276 referencí (20%). Většina dostup-ných referencí byla vydána před více než 10 lety. Počet jedinečných referencí byl mnohem vyšší u strunatců (obratlovců) než u bezobratlých. Nejnovější reference mají aktuálně žahavci, ostnokožci, ryby (paprskoploutví, dvojdyšní a lalokoploutví), příčnoústí a obojživelníci a celkově druhy zařazené v příloze II.
Návrhy na praktická cvičení ze zoologie s využitím prvoků a bezobratlých ze sladkovovních akvárií
Talavášková, Barbora ; Mourek, Jan (vedoucí práce) ; Říhová, Dagmar (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá návrhy na praktická cvičení s využitím sladkovodních akvárií ve výuce pro základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií, které se zaměřují na prvoky a bezobratlé živočichy. Hlavním cílem práce jsou návrhy na praktická cvičení vedených s využitím prvků badatelsky orientovaného vyučování (Inquiry based science education). Pomocí určovacích karet prvoků a mikroskopických bezobratlých živočichů mohou žáci poznávat tyto organismy během laboratorních cvičení s mikroskopy. Celkem je představeno čtrnáct karet se zástupci prvoků, bezobratlých, řas a sinic typických pro sladkovodní akvária. Určovací karty obsahují základní popis, také postup, co mají žáci u daného organismu pozorovat a zakreslit. Jsou doplněny o fotografii, perokresbu a QR kódem, který odkazuje na video z pozorování daného zástupce pod mikroskopem. Dalším návrhem je projek tzaměřený na potravní řetězce organismů stojatých vod. Obsahem této práce je také pracovní list zaměřený na samostatnou laboratorní práci žáků, která je zaměřena na kvalitativní analýzu vody v akváriu s použitím laboratorní techniky Pasco. Přínosem této práce je vlastní zkušenost se založením školního sladkovodního akvária. Proces založení akvária a jeho zkoumání popisuji v této práci. Byla také zkoumána sukcese mikrorganismů v akváriu...
Kdo je boss teď? aneb dopad farmaka sertralinu na hierarchii raků
MAREŠ, Josef
Znečištění volných vod farmaceutickými látkami je aktuální hrozbou pro vodní organismy. Rozvoj farmacie a zvýšená konzumace léčiv vede k zatížení vodního prostředí nebezpečnými polutanty. Díky rychlému a stresujícímu životnímu stylu u většiny lidské populace výrazně stoupá konzumace antidepresiv. Antidepresiva a ostatní léčiva se po konzumaci a exkreci dostávají přes čističky odpadních vod do vod podzemních a povrchových, kde mohou sekundárně ovlivňovat necílové organismy. Tato diplomová práce posuzuje možný vliv běžně užívaného antidepresiva sertralinu na vzájemné sociální chování u raků mramorovaných (Procambarus virginalis). Experiment byl založen na monitorování chování různých velikostně odlišných dvojic raků. V rámci vytvořených dvojic byli posuzovány vzájemné interakce mezi raky kontrolními, raky exponovanými v sertralinu a recipročně také mezi oběma skupinami raků. Tři týdny před monitorováním byli exponovaní raci vystaveni environmentálně relevantní koncentraci sertralinu 1 g?l-1. Výsledky byly vyhodnoceny senzorickým posouzením dle dostupné metodiky a následně se statisticky vyhodnotily. Žádný sledovaná skupina raků nevykazovala signifikantní rozdíl v chování. Díky prvotní fázi experimentů tohoto typu nemůžeme ze zjištěných výsledků s jistotou určit, že sertralin nemá vliv na sociální chování raků mramorovaných. Společně s dalšími antidepresivy je však sertralin, jako selektivní inhibitor zpětného vychytávání serotoninu, zajisté možnou hrozbou pro životní prostředí.
Protection of Invertebrates in Legal Regulation of European Union
Chlup, Petr ; Žákovská, Karolina (vedoucí práce) ; Stejskal, Vojtěch (oponent)
265 Právní ochrana bezobratlých v právu Evropské Unie Abstrakt V posledních letech řada vědeckých studií přinesla svědectví o negativních trendech u populací hmyzu a dalších bezobratlých. Tyto úbytky dosahují největší intenzity v těch nejrozvinutější oblastech světa včetně Evropy. Mezi nejpravděpodobnější příčiny patří většina oblastí činnosti moderní společnosti, např. zemědělství, urbanizace, lesnictví či komerční rybolov. Většina těchto aktivit se řídí, mimo jiné, normami evropského práva. Tato práce tvrdí, že ačkoliv evropská legislativa neopomíjí žádnou z relevantních oblastí lidské činnosti a jejích vlivů na bezobratlé, současná podoba legislativy dostatečně nepokrývá potřeby bezobratlých a disproporčně protěžuje určité skupiny na úkor jiných, vůči kterým není dostatečně inkluzivní. Tato tvrzení vycházejí z analýzy relevantních právních zdrojů evropské unie v kontextu biologie bezobratlých. První část práce definuje věcný rámec analýzy představením problému ubývajících populací bezobratlých živočichů. Stručný úvod do taxonomie a ekologie bezobratlých je doplněn shrnutím ekologických hrozeb, kterým tito živočichové v současnosti čelí. Tyto hrozby jsou spárovány s relevantními oblastmi evropského práva, čímž je definována struktura druhé části práce. Druhá část obsahuje kapitoly zabývající se analýzou...
Chov bezobratlých živočichů a jeho použití ve výuce na školách
Farionová, Jana ; Hanel, Lubomír (vedoucí práce) ; Říhová, Dagmar (oponent)
Předložená bakalářská práce má rešeršní charakter, zabývá se obecnou charakteristikou vybraných skupin bezobratlých živočichů a jejich chovem, který je vhodný pro domácí nebo školní prostředí. Zpracované téma souvisí se studovaným oborem, obsahuje návod, možnosti chovu bezobratlých živočichů a vybrané druhy. Mohou z něho vycházet jak učitelé, tak i žáci a studenti biologie. Několik částí je věnováno základním prvkům, na které je dobré se při výuce zaměřit a které jsou na daných organizmech dobře pozorovatelné. Úvodní část se věnuje krátké charakteristice bezobratlých živočichů, zahrnuje slovník pojmů vyskytujících se v textu a obecně informuje o zásadách chovu. Další kapitoly obsahují charakteristiku a chov vybraných skupin, příklady vhodných druhů a problémy, které mohou nastat v chovu. Jednotlivé skupiny živočichů jsou doplněné o možnosti, jak je lze využít při výuce na školách. Práce je doplněna obrazovou dokumentací. KLÍČOVÁ SLOVA Bezobratlí, charakteristika, chov, druhy
Vzorové příklady bezobratlých živočichů v učebnicích základních a středních škol
Beránková, Alena ; Hanel, Lubomír (vedoucí práce) ; Říhová, Dagmar (oponent)
Cílem této bakalářské práce je představit a analyzovat různé druhy učebnic pro základní a střední školy. Učebnice je důležitým didaktickým prostředkem, proto je potřeba, aby byla nejen přehledně členěná, ale také vhodná v textové i obrazové části. Práce je dělena do několika částí. Nejprve se zaměřuje na představení jednotlivých modelových skupin živočichů, které jsou v učebnicích prezentovány. V další části se zabývá pojmem učebnice a funkcí učebnic. Ve třetí části jsou jednotlivé učebnice zhodnoceny i s uvedením jejich vhodnosti pro výuku. Klíčová slova: bezobratlí, učebnice, modelové příklady

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 42 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.