Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 12 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Antická mytologie v trilogii Proroctví od Josephine Angelini
Roudná, Karolína ; Kepartová, Jana (vedoucí práce) ; Zdichynec, Jan (oponent)
Bakalářská práce nesoucí název téma Antická mytologie v trilogii Proroctví od Josephine Angelini se zaměřuje na analýzu "young adult" a mytologických prvků v trilogii obsažených. V knižní sérii je očividná inspirace antickou mytologií, jedná se de facto o vyobrazení trójské války v kontextu 21. století, která se opět odehrává v rámci reinkarnace mýtických hrdinů. V bakalářské práci ovšem nechybí ani kapitola týkající se mýtů obecně. Hlavní cíl této bakalářské práce je postihnout veškeré podobnosti, odlišnosti a převzaté prvky z mytologické předlohy čili z pramenů. Současně s cílem práce je zde snaha apelovat na důležitost doplnění slovníčků v knihách s mytologickou tematikou. Vychází se z poznatku, že neznalý čtenář mytologie může být poněkud zmaten, vzhledem ke zapracování mýtů do vlastního příběhu s odlišnou dějovou linií. Je tedy kladen důraz na zachycení všech těchto odlišností. I z těchto důvodů je práce doplněna o literárně-vědný kontext, vysvětlení klíčových termínů, zpracování analýzy vypravěče, kompozice, časoprostoru etc. Bakalářská práce dále obsahuje kapitoly zaměřené na čtenářský ohlas na sérii Proroctví z českého i zahraničního prostředí spolu s přepisy rozhovorů s knižními influencery. Analýza byla provedena na základě již zmiňované série Josephine Angelini, která byla komparována s...
Antičtí bohové v dnešní reklamě
Kohoutová, Alena ; Kepartová, Jana (vedoucí práce) ; Skopek, Robert (oponent)
Resumé Tato bakalářská práce se zabývá vlivem antické mytologie na reklamu, konkrétně použitím jmen významných postav v názvech firem a zboží. Porovnává informace získané z internetových domén, portálů a z vyjádření firem s odbornou literaturou, týkající se starověké řecko-římské mytologie. Jména bohů a hrdinů jsou s vnitřními souvislostmi používána častěji v jejich řecké podobě, než v římské, též jsou často psána bez interpunkce. Běžné je použití akronymů, které mají podobu konkrétního jména, avšak ne vždy se vztahem k dané mytologické látce. Názvy většiny společností opravdu mají dohledatelný vztah k bájím, a to v různém, v práci popsaném rozsahu. Nemalé zastoupení oslovených firem své jméno vybralo náhodně či kvůli jeho libozvučnosti. Výzkum vynesl na světlo množství vhodně použitelných jmen v souvislosti s různými obory podnikání, které doposud zcela využity nebyly, například jméno Herkulovo. Též byla objevena spojení, která nebyla autorům názvu známa, např. vztah Diany a ořechů a další. Přestože nebylo možné obsáhnout veškeré výskyty jmen ve zmiňovaných názvech, podává práce dostačující vhled do problematiky živosti řecko-římské kultury, v závislosti na dnešním trendu rušení výuky klasických jazyků, jíž se toto počínání silně dotýká. I za těchto okolností však zatím zůstávají rámcové příběhy antické...
Tizian, antická mytologie a Ovidius
Vorlová, Magdalena ; Konečný, Lubomír (vedoucí práce) ; Bažant, Jan (oponent)
Tématem diplomové práce je zkoumání antické tematiky v dílech Tiziana. Autorka se soustředí na uzavřený soubor děl s antickou tematikou (témata antické mytologie), vytvořený pro španělského krále Filipa II. a zabývá se otázkou možných literárních, eventuálně materiálních předloh, které mohl mít umělec k dispozici nebo kterými se inspiroval. Díla spojuje tematika Ovidiových Metamorfóz, otázkou však zůstává, zda vycházel Tizian z klasické antické nebo některé renesanční překladové, upravené či komentované verze nebo zda se dokonce inspiroval i jinými klasickými autory.
Příběhy antické mytologie v italské renesanční majolice z českých sbírek
Gordejeva, Anna ; Jarošová, Markéta (vedoucí práce) ; Otavský, Karel (oponent)
Cílem bakalářská práce je zhodnocení italské renesanční majoliky s náměty antické mytologie v kontextu českých sbírek. Práce přiblíží literaturu k danému tématu v rámci českého a zahraničního dějepisu umění. Hlavní pozornost bude zaměřena na analýzu a interpretaci jednotlivých sbírkových předmětů jak po formální tak ikonografické stránce. V souvislosti s vybranými sbírkovými předměty budou rovněž připomenuty hlavní centra produkce italské renesanční keramiky. Závěrem práce bude zhodnocení ikonografických námětů a jejich typologické porovnání s obdobnými díly v zahraničních sbírkách. Klíčová slova Italská majolika, 16. století, antická mytologie, české sbírky, italská renesance, fajáns
Antické vlivy na české a moravské kamenině a porcelánu z konce 18. století a 1. poloviny 19. století.
Minaříková, Adéla ; Ondřejová, Iva (vedoucí práce) ; Mergl, Jan (oponent)
Technika výroby měkké kameniny a porcelánu byla v Evropě objevena v průběhu 18. století. Předměty vyrobené z těchto materiálů dokládají společenské změny a rozvoj kultury stolování, ke které v průběhu tohoto století došlo. V jeho závěru se antická kultura stala zásadním inspiračním zdrojem, k čemuž přispěly jak objevy starověkých měst, Pompejí a Herkulanea, tak i vydávání publikací představujících antické umění. Od konce 18. století se kameninové a porcelánové předměty vyráběly i na českém území. V této diplomové práci jsem zdokumentovala, jak se antické vlivy projevovaly na výrobcích českých a moravských manufaktur, odkud přicházely a jakým způsobem byly transformovány. Práce se nevěnuje veškeré porcelánové a kameninové produkci, avšak zahrnuje všechny továrny, u kterých bylo možno antické vlivy dohledat. Přístup jednotlivých manufaktur se výrazně lišil. České porcelánky přebíraly antické náměty nejspíše zprostředkovaně, převážně z dobových grafických listů, využívaných v evropských podnicích. Tvary odvozené z antické keramiky se na českém porcelánu příliš neliší od starších či soudobých evropských příkladů, které posloužily jako vzory. Kamenina se však pokoušela, kromě námětů a tvarů, jež byly mnohdy shodné s porcelánem, tvarově a technologicky napodobit výrobky J. Wedgwooda a skrze ně se k antickým...
Carlo Innocenzo Carlone a malířská výzdoba Clam-Gallasova paláce v Praze
Ungrová, Eva ; Oulíková, Petra (vedoucí práce) ; Pučalík, Marek (oponent)
Bakalářská práce se zabývá zejména malířskou výzdobou Clam-Gallasova paláce v pražské Husově ulici, jejímž autorem je Carlo Innocenzo Carlone. Zvláště velká pozornost je věnována malbě na hlavním schodišti, jejímž námětem je Apollonův triumf. V úvodních kapitolách se seznámíme s historií stavby Clam-Gallasova paláce a jejími objednavateli. V následující části práce se věnuji popisu stavby, jejíž výzdoba je spjata s antickou mytologií a o níž se zasloužili mimo jiné Matyáš Bernard Braun či Santino Bossi. Hlavní náplní práce je ikonologicko-ikonografický rozbor maleb od Carla Innocenza Carloneho a jejich zařazení do širšího evropského kontextu.
Antické vlivy na české a moravské kamenině a porcelánu z konce 18. století a 1. poloviny 19. století.
Minaříková, Adéla ; Ondřejová, Iva (vedoucí práce) ; Mergl, Jan (oponent)
Technika výroby měkké kameniny a porcelánu byla v Evropě objevena v průběhu 18. století. Předměty vyrobené z těchto materiálů dokládají společenské změny a rozvoj kultury stolování, ke které v průběhu tohoto století došlo. V jeho závěru se antická kultura stala zásadním inspiračním zdrojem, k čemuž přispěly jak objevy starověkých měst, Pompejí a Herkulanea, tak i vydávání publikací představujících antické umění. Od konce 18. století se kameninové a porcelánové předměty vyráběly i na českém území. V této diplomové práci jsem zdokumentovala, jak se antické vlivy projevovaly na výrobcích českých a moravských manufaktur, odkud přicházely a jakým způsobem byly transformovány. Práce se nevěnuje veškeré porcelánové a kameninové produkci, avšak zahrnuje všechny továrny, u kterých bylo možno antické vlivy dohledat. Přístup jednotlivých manufaktur se výrazně lišil. České porcelánky přebíraly antické náměty nejspíše zprostředkovaně, převážně z dobových grafických listů, využívaných v evropských podnicích. Tvary odvozené z antické keramiky se na českém porcelánu příliš neliší od starších či soudobých evropských příkladů, které posloužily jako vzory. Kamenina se však pokoušela, kromě námětů a tvarů, jež byly mnohdy shodné s porcelánem, tvarově a technologicky napodobit výrobky J. Wedgwooda a skrze ně se k antickým...
Významové roviny antického mýtu. Antická mytologická tématika v českém umění třicátých let 20. století
Kocichová, Ivana ; Konečný, Lubomír (vedoucí práce) ; Bažant, Jan (oponent) ; Prahl, Roman (oponent)
Antická mytologická tématika po staletích, kdy byla jedním z hlavních inspiračních zdrojů evropského výtvarného umění, nepřestala inspirovat ani umělce 20. století. Zvýšený zájem o antický mýtus je možno pozorovat od dvacátých let minulého století, kdy se antická tématika stává zdrojem inspirace i umělcům tvořícím pod vlivem avantgardních uměleckých směrů. Umění dvacátého století přistupuje k antickému mýtu ze zcela nových pozic dosažené umělecké svobody. Uvolnění ikonografických konvencí a akademických pravidel, důraz na psychologii a individualitu jedince přináší specifické podoby recepce a reinterpretace antického mýtu. Antická mytologie v řadě případů doznává alegorických významů v návaznosti na soudobé politické a společenské události, často otevřeně kritického vyznění, ale je i nástrojem čistě osobního vyrovnání se s realitou. Třicátá a raná čtyřicátá léta s jejich atmosférou ovlivněnou válečnými konflikty potom znamenají dobu jisté kulminace antické mytologické tématiky, kterou je možno pozorovat jak v umění evropském, tak i české provenience. Antika se zde stává symbolem návratu ke kořenům evropské kultury a civilizace, symbolem společného humanistického dědictví evropských národů. Shromážděný soubor téměř 180 děl moderního českého výtvarného umění, inspirovaných antickou mytologií, svým...
Příběhy antické mytologie v italské renesanční majolice z českých sbírek
Gordejeva, Anna ; Jarošová, Markéta (vedoucí práce) ; Otavský, Karel (oponent)
Cílem bakalářská práce je zhodnocení italské renesanční majoliky s náměty antické mytologie v kontextu českých sbírek. Práce přiblíží literaturu k danému tématu v rámci českého a zahraničního dějepisu umění. Hlavní pozornost bude zaměřena na analýzu a interpretaci jednotlivých sbírkových předmětů jak po formální tak ikonografické stránce. V souvislosti s vybranými sbírkovými předměty budou rovněž připomenuty hlavní centra produkce italské renesanční keramiky. Závěrem práce bude zhodnocení ikonografických námětů a jejich typologické porovnání s obdobnými díly v zahraničních sbírkách. Klíčová slova Italská majolika, 16. století, antická mytologie, české sbírky, italská renesance, fajáns

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 12 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.