Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 39 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Logopedická intervence u dětí s poruchami autistického spektra
Horáková, Michaela ; Durdilová, Lucie (vedoucí práce) ; Felcmanová, Lenka (oponent)
NÁZEV: Logopedická intervence u dětí s poruchami autistického spektra AUTOR: Michaela Horáková KATEDRA: Katedra speciální pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: Mgr. Lucie Durdilová ABSTRAKT: Tato bakalářská práce se věnuje problematice logopedické péče u dětí s poruchami autistického spektra. Její teoretická část nejprve pojednává o poruchách autistického spektra se zaměřením na jejich klasifikaci, etiologii, symptomatologii s důrazem na kvalitativní postižení v oblasti komunikace, a na možnosti péče o předškolní děti s tímto postižením. Dále se práce blíže zabývá teoretickými východisky logopedické intervence poskytované takto handicapovaným dětem. Praktická část práce se pak věnuje rozvoji komunikace v prostředí mateřské školy speciální. Obsahuje případové studie dvou chlapců s dětským autismem. Cílem tohoto kvalitativního šetření je zhodnotit jejich komunikační schopnosti, zachytit u nich aplikované metody rozvoje komunikace, a popsat chod práce s dětmi ve třídě ve vztahu ke stimulaci jejich komunikačních kompetencí. KLÍČOVÁ SLOVA: Poruchy autistického spektra; logopedická intervence; rozvoj komunikace; alternativní a augmentativní komunikace; předškolní vzdělávání
Rozvoj komunikace u dětí s poruchami autistického spektra
Králová, Zuzana ; Klenková, Jiřina (oponent) ; Kopečný, Petr (oponent)
NÁZEV: Rozvoj komunikace u dětí s poruchami autistického spektra AUTOR: Mgr. Zuzana Králová KATEDRA: Katedra Speciální pedagogiky VEDOUCÍ: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. Abstrakt: Předkládaná práce se zaměřuje na problematiku rozvoje komunikace u dětí s poruchami autistického spektra. Konkrétněji bylo cílem práce a výzkumného projektu analyzovat rozvoj komunikace u dětí s poruchou autistického spektra v rámci klinické logopedie. K tomuto účelu bylo vytyčeno pět hypotéz týkajících se klientely s PAS, míry informovanosti o dané problematice, počtu dětí s určitou diagnostickou kategorií, interdisciplinární spolupráce a využití alternativní a augmentativní komunikace. Vlastní výzkum je realizován dvěma způsoby - kvantitativním pomocí dotazníku klinickým logopedům a kvalitativním, který je zaměřen na vyhodnocení logopedické intervence u klientů s PAS v ordinaci klinické logopedie. Při zpracování byly využity techniky analýza dokumentů, analýza výsledků činnosti, rozhovor s rodiči a třídními učiteli a pozorování. Cílem rigorózní práce je zjistit stav logopedické intervence u klientů s PAS v klinické logopedii a ukázat, jakou formou mohou být terapie vedeny. Klíčová slova: komunikace, pervazivní vývojové poruchy, poruchy autistického spektra, alternativní a augmentativní komunikace, klinická logopedie
Logopedická intervence u osob s poruchami autistického spektra
Králová, Zuzana ; Zemková, Jaroslava (oponent) ; Hájková, Vanda (oponent)
Předkládaná práce se zaměřuje na problematiku poskytování logopedické intervence u osob s poruchami autistického spektra. Konkrétněji bylo cílem práce a výzkumného projektu analyzovat logopedickou intervenci u dětí s poruchou autistického spektra v rámci klinické logopedie. K tomuto účelu bylo vytyčeno pět hypotéz týkajících se klientely s PAS, míry informovanosti o daní problematice, dalšího vzdělávání klinických logopedů, využití alternativní a augmentativní komunikace a získávání informací o PAS při studiu na vysoké škole. Vlastní výzkum je realizován dvěma způsoby - kvantitativním pomocí dotazníku klinickým logopedům a kvalitativním, který je zaměřen na vyhodnocení logopedické intervence u klientů s PAS v ordinaci klinické logopedie. Při zpracování byly využity techniky analýza dokumentů, analýza výsledků činnosti, rozhovor s rodiči a pozorování. Cílem rigorózní práce je zjistit stav logopedické intervence u klientů s PAS v klinické logopedii a ukázat, jakou formou mohou být terapie vedeny.
Přínos individuálně vytvářených vzdělávacích materiálů pro žáky s PAS
Plachá, Lenka ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Korandová, Zuzana (oponent)
Bakalářská práce je z oblasti speciální pedagogiky a zabývá se přínosem individuálně vytvářených vzdělávacích materiálů pro žáky s PAS. V teoretické části je vymezena problematika poruch autistického spektra, diagnostika a etiologie. V jednom z oddílů první kapitoly jsou popsány přidružené obtíže, jako je epilepsie, poruchy spánku, poruchy funkce trávicího systému a příjmu potravy. Tyto obtíže se často objevují u dětí s nízko funkčním autismem a mentálním postižením. Dále se tato část práce věnuje vzdělávání žáků s PAS s přidruženým mentálním postižením a narušenou komunikační schopností podle školského zákona, a možnostmi medikace těchto žáků pro eliminaci náročného chování. Praktická část je zaměřena na rozšiřování slovní zásoby metodou globálního čtení za použití strukturovaných a vizualizovaných vzdělávacích materiálů, které pro žáky vytváříme tak, aby vyhovovaly jejich potřebám. Důležitým faktorem je také motivace, proto v materiálech využíváme motivy z oblasti zájmů dětí. Cílem je porozumění žáků novým pojmům a zlepšení jejich komunikačních schopností, což jim usnadňuje pochopení sociálních situací a to následně vede k eliminaci náročného chování a zvýšení kvality života. Jedná se o kvalitativní výzkum aplikovaný u třech nemluvících žáků ve věku 11 - 12 let s PAS se středním a těžkým...
Rozvoj komunikace u dětí s poruchou autistického spektra a kochleárním implantátem
Vovsová, Alena ; Hádková, Kateřina (vedoucí práce) ; Kotvová, Miroslava (oponent)
Diplomová práce se zabývá rozvojem komunikace u neslyšících dětí po kochleární implantaci, které mají současně diagnostikovánu poruchu autistického spektra. Teoretická část práce je rozdělena do tří kapitol. První dvě kapitoly se věnují specifikům sluchového postižení, resp. poruch autistického spektra, a jeho vlivům na celkový vývoj dítěte s důrazem na komunikační schopnost. Jsou zde stručně představeny klasifikace sluchových vad a kompenzační pomůcky související s tématem práce - sluchadla a kochleární implantáty. Prostor je věnován také charakteristice jednotlivých poruch autistického spektra. Třetí kapitola popisuje nejčastější komunikační systémy či pomůcky užívané osobami se sluchovým postižením, resp. s poruchou autistického spektra, a možnosti komunikace osob s kombinací těchto dvou znevýhodnění. Praktická část práce se věnuje kvalitativnímu výzkumu, jehož hlavním cílem bylo zjistit, jakým způsobem může ovlivnit získání kochleárního implantátu rozvoj komunikace neslyšícího dítěte s poruchou autistického spektra. V rámci výzkumného šetření byly provedeny rozhovory s rodiči těchto dětí, které byly doplněny dotazníky s otevřenými otázkami adresovanými odborníkům, jež s těmito dětmi a jejich rodinami pracují. Výsledky provedeného šetření byly následně porovnány s výsledky dvou zahraničních...
Komunikační technika pro osoby s těžkým tělesným postižením
MAŠTALÍŘOVÁ, Renata
Hlavním cílem této bakalářské práce bylo zjistit, jaké metody komunikace je možné využít u vybraného člověka s hluchoslepotou a s poruchou jemné i hrubé motoriky, a navrhnout způsob komunikace s touto osobou. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. V teoretické části se zabýváme teoretickými východisky pro zadané téma. Nejprve se zaměřujeme na vývoj hluchoslepoty a na vymezení a definici tohoto pojmu včetně dělení hluchoslepoty. V následující kapitole se věnujeme komunikaci, a to obecně, ale i se zaměřením na osoby s postižením. Na to navazuje kapitola alternativní a augmentativní komunikace, kde jsou tyto pojmy vysvětleny. Nechybí také výčet příkladů alternativní a augmentativní komunikace, který je následně zúžen na techniky komunikace osob se získanou totální hluchoslepotou s přidruženým postižením jemné a hrubé motoriky. Jednotlivé techniky jsou vysvětleny a doplněny vizuálním zobrazením. V poslední kapitole teoretické části jsme se zabývaly problematikou přidruženého postižení k hluchoslepotě, je zde uveden výčet syndromů a nemocí způsobujících hluchoslepotu. Pro dosažení cíle jsme v empirické části použily kvalitativní přístup. V podobě případové studie jsme se tak věnovaly konkrétní vybrané osobě se získanou totální hluchoslepotou s přidruženým postižením jemné a hrubé motoriky se zachovanou schopností verbální komunikace. Cílem bylo zjistit, kterou z vybraných technik alternativní a augmentativní komunikace lze uplatnit ke komunikaci s vybranou osobou s postižením. Zajímavým zjištěním bylo, že žádná z dostupných technik komunikace nebyla dostačující ke komunikaci s vybranou osobou, což dalo vzniknout nové individuální komunikační technice vytvořené přímo pro potřeby vybrané osoby se získanou totální hluchoslepotou s přidruženým postižením jemné a hrubé motoriky a zachovanou schopností verbální komunikace.
Výměnný obrázkový komunikační systém pro děti s mentální retardací a autismem
SZEWCZYKOVÁ, Kristina
Bakalářská práce s názvem "Výměnný obrázkový komunikační systém pro děti s mentální retardací a autismem" se zabývá tématem speciální pedagogiky. Práce je rozdělena na dvě na sebe navazující části, teoretickou a praktickou. Teoretická část čerpá z odborných publikací a věnuje se pojmům, jako autismus, mentální retardace, výměnný obrázkový komunikační systém, ZŠ a praktická škola speciální, komunikace, augmentativní a alternativní komunikace. Druhá část je vypracována v praktické rovině, kde základ tvoří dotazník, na který odpovídají rodiče dětí v Základní škole a praktické škole speciální v Merklíně. Cílem této práce je zjistit, jaká je informovanost rodičů o výměnném obrázkovém komunikačním systému a následná spolupráce školy a rodičů o další možnosti proškolení v oblasti alternativní komunikace.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 39 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.