Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Necrophilia as a love to the future: (De-)construction of the history in selected dramas of Heiner Müller
Šemberová, Daria ; Weinberg, Manfred (vedoucí práce) ; Zbytovský, Štěpán (oponent)
Klíčová slova: literatura NDR, historické drama, postdramatické divadlo, dějiny, paměť, Heiner Müller, Walter Benjamin, Bertolt Brecht, Lehrstück Abstrakt: Tato diplomová práce je věnována analýze zobrazení německých dějin a jejich vztahů k socialistické realitě NDR ve vybraných divadelních hrách Heinera Müllera (1929- 1995). Východiskem rozboru je autorův vztah k různým literárně-divadelním žánrům jako: historické drama, Lehrstück a postdramatické divadlo. Filozofické pozadí analýzy tvoří IX. teze díla Waltera Benjamina O pojetí dějin, věnována kresbě Paula Klee Angelus Novus. Jádro práce tvoří rozbor a interpretace šesti dramatických fragmentů z různých období autorovy tvorby: Berlín: smrt Germánie, Germania 3 Gespenster am Toten Mann, Leben Gundlings Friedrich von Preussen Lessings Schlaf Traum Schrei, Die Schlacht, Der Horatier a Hamlet- stroj. Vedlejším předmětem zkoumání je otázka, jakými dramatickými prostředky Heiner Müller odráží německé dějiny ve vztahu k NDR.
Vztah vykoupení a emancipace v politické teologii J. B. Metze
Ort, Jakub ; Macek, Petr (vedoucí práce) ; Keřkovský, Pavel (oponent)
Práce se zabývá politickou teologií Johanna Baptisty Metze. V první části se snaží shrnout myšlenkové vlivy na jeho teologické myšlení a představit jeho koncept politické teologie. V další části si práce klade otázku po vztahu emancipace a vykoupení v Metzově politické teologii, přičemž sleduje kapitolu z Metzovy knihy Glaube in Geschichte und Gesellschaft zabývající se tímto tématem. Nejprve je však vymezena problematika vzájemného vztahu a původu obou pojmů. Významová šíře pojmu emancipace je demonstrována na příkladech myšlení Immanuela Kanta, Karla Marxe a Jürgena Habermase. Velký prostor je věnován myšlení Theodora Adorna a Waltera Benjamina a jejich specifickému postoji k emancipaci a osvícenské tradici. Závěrečné teze se staví proti názoru, že u Metze vykoupení a emancipace příliš splývají a je také zdůrazněn význam kategorie dějin utrpení pro řešení problému v Metzově teologii. Klíčová slova politická teologie, J. B. Metz, emancipace, vykoupení, Theodor Adorno, Walter Benjamin, Frankfurtská škola
Codes of dance improvisation: The case of Intuitive Dance
Orlova, Kseniia ; Zaccarello, Benedetta (vedoucí práce) ; Marcelli, Miroslav (oponent)
The idea that dance can be understood as an act of communication and a form of language has been already taken into account by scholars. The hypothesis that will be discussed in this MA dissertation concerns a more specific matter: a semiotic approach to different forms of dance improvisation, and notably the method traditionally labeled "intuitive dance". To understand this phenomena two main concepts will be conveyed: that of "quotation" understood via W. Benjamin's essays on Brecht, and that of "notation", as defined by N. Goodman in his Languages of art. Can we understand dance as a language - id est a quotable and notable code - even in its more intuitive forms? How is it possible to "understand", "quote" and "address" gestures, even in front of a wide heterogeneous audience and without any prefixed choreography but only on the base of a free and in-time creating process? Can we understand improvisation as a complex code? what and how does this code mean? Keywords: improvisation, Intuitive Dance, semiotics, notation, gesture, Nelson Goodman, Walter Benjamin, dance, code
Od lingvistických anomálií k subverzi moci: Narušování jazyka moci a vyjádření vykořeněnosti skrze střídání a míšení jazyků v literatuře
Zelenková, Alena ; Jirsa, Tomáš (vedoucí práce) ; Pokorný, Martin (oponent)
Tato diplomová práce zkoumá střídání kódů, tedy užití více jazyků v rámci jedné promluvy, jako stěžejní strukturní prvek polyfonie ve vybraných literárních dílech, mezi která patří za prvé Borderlands: The New Mestiza = La Frontera (1987) chicanské autorky Glorie Anzaldúy, která prostřednictvím několika jazyků zakládá literární tradici tak, aby byla schopna reflektovat život v pohraničí. Za druhé román Vystěhovalci (1992) německého spisovatele Winfrieda Georga Sebalda, který skrze fotografie a vícejazyčné promluvy jednotlivých protagonistů vyvolává dojem autentického vyprávění. Třetí okruh tvoří povídky Franze Kafky. Předmětem zájmu příslušné kapitoly jsou gesta, která prakticky tvoří jednotlivé povídky-fragmenty. Konečně se práce zastaví u prolínání různých jazykových struktur intimních sfér prvkem jazyka moci, diskurzu socialistického realismu, v Zahradní slavnosti (1963) Václava Havla skrze repetice a variace.
Modernism and new media in literary works and essays of Walter Benjamin and Siegrifried Kracauer
Nechanický, Jan ; Zbytovský, Štěpán (vedoucí práce) ; Petříček, Miroslav (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá teoretickým pojmem moderny. Pokouší se tento pojem uchopit na základě poukazu na zkušenost změněného vnímání času. V první části práce jsou analyzovány různé teoretické koncepty moderny. V následujících částech se autor zabývá mediálními úvahami dvou autorů výmarské éry, a sice Waltera Benjamina a Siegfrieda Kracauera a snaží se odpovídat na otázku, jak tito dva autoři zmíněnou zkušenost moderny reflektují.
Street Art in Galleries: Aura, Authenticity, and The Postmodern Condition
Chiu, Ewelina ; Armand, Louis (vedoucí práce) ; Vichnar, David (oponent)
Tato práce zkoumá současný street art a jeho výstavy v galeriích a muzeích ve spojitosti s koncepty aury a autenticity v postmoderní době, tak jak je teoretizoval Walter Benjamin. Street art je pojímán jako okrajový druh umění, který se vyvinul z tradice newyorské graffiti scény sedmdesátých let dvacátého století a na který lze v rámci spektáklu uměleckého mainstreamu pohlížet jako na druh anti-spektáklu. K ohodnocení současného street artu jako anti-spektáklu slouží teorie situacionistů a koncepty z okruhu unitárního urbanismu (psychogeografie, dérive, détournement). Fotografie jako primární metoda dokumentace street artu je zvažována ve smyslu mechanicky reprodukovaného média, které do hry vnáší diskursy opakování a autenticity. Stejně tak je, coby vliv na obraznost a základů praxe současného street artu, pojímán Andy Warhol se svou pop- artovou ikonografií a seriálními postupy. Warholova propagace persony "umělce- hvězdy" je vztažena k současným streetartovým "hvězdám" jako Banksy či Mr. Brainwash.
Vztah vykoupení a emancipace v politické teologii J. B. Metze
Ort, Jakub ; Macek, Petr (vedoucí práce) ; Keřkovský, Pavel (oponent)
Práce se zabývá politickou teologií Johanna Baptisty Metze. V první části se snaží shrnout myšlenkové vlivy na jeho teologické myšlení a představit jeho koncept politické teologie. V další části si práce klade otázku po vztahu emancipace a vykoupení v Metzově politické teologii, přičemž sleduje kapitolu z Metzovy knihy Glaube in Geschichte und Gesellschaft zabývající se tímto tématem. Nejprve je však vymezena problematika vzájemného vztahu a původu obou pojmů. Významová šíře pojmu emancipace je demonstrována na příkladech myšlení Immanuela Kanta, Karla Marxe a Jürgena Habermase. Velký prostor je věnován myšlení Theodora Adorna a Waltera Benjamina a jejich specifickému postoji k emancipaci a osvícenské tradici. Závěrečné teze se staví proti názoru, že u Metze vykoupení a emancipace příliš splývají a je také zdůrazněn význam kategorie dějin utrpení pro řešení problému v Metzově teologii. Klíčová slova politická teologie, J. B. Metz, emancipace, vykoupení, Theodor Adorno, Walter Benjamin, Frankfurtská škola
Necrophilia as a love to the future: (De-)construction of the history in selected dramas of Heiner Müller
Šemberová, Daria ; Weinberg, Manfred (vedoucí práce) ; Zbytovský, Štěpán (oponent)
Klíčová slova: literatura NDR, historické drama, postdramatické divadlo, dějiny, paměť, Heiner Müller, Walter Benjamin, Bertolt Brecht, Lehrstück Abstrakt: Tato diplomová práce je věnována analýze zobrazení německých dějin a jejich vztahů k socialistické realitě NDR ve vybraných divadelních hrách Heinera Müllera (1929- 1995). Východiskem rozboru je autorův vztah k různým literárně-divadelním žánrům jako: historické drama, Lehrstück a postdramatické divadlo. Filozofické pozadí analýzy tvoří IX. teze díla Waltera Benjamina O pojetí dějin, věnována kresbě Paula Klee Angelus Novus. Jádro práce tvoří rozbor a interpretace šesti dramatických fragmentů z různých období autorovy tvorby: Berlín: smrt Germánie, Germania 3 Gespenster am Toten Mann, Leben Gundlings Friedrich von Preussen Lessings Schlaf Traum Schrei, Die Schlacht, Der Horatier a Hamlet- stroj. Vedlejším předmětem zkoumání je otázka, jakými dramatickými prostředky Heiner Müller odráží německé dějiny ve vztahu k NDR.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.