Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 32 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Komparace přístupu ke vzdělávání zeměpisu na waldorfské a běžné základní škole
CHOCHOLOVÁ, Vendula
Bakalářská práce se zabývá komparací přístupu ke vzdělávání zeměpisu na klasické základní škole a na základní waldorfské škole. V teoretické části je vysvětlen vzdělávací systém v České republice a posléze jsou uvedeny charakteristiky tradiční a alternativní pedagogiky. Poté je představen typ alternativní pedagogiky, a to waldorfské školství. V závěru této části je představen předmět zeměpis. Praktická část porovnává přístup ke vzdělávání zeměpisu na dvou vybraných školách a jsou hledány rozdíly a podobnosti v mnoha aspektech především metodou pozorování a rozhovorů.
Uplatnění výchovy ke zdraví ve waldorfské pedagogice
MUSELOVÁ STRETTIOVÁ, Anežka
Cílem práce je, najít co nejvíce společných částí, kde waldorfská pedagogika využívá prvky výchovy ke zdraví. Vyvrácení či naopak potvrzení úvodních tezí. Najít nové možnosti uplatnění výchovy ke zdraví. Metodou moderovaného polostrukturovaného interview dle Miovského byly zjišťovány způsoby uplatňování a míra jejich zapojení do výuky v mateřských školách s waldorfskou pedagogikou. Výsledky zjištění nelze paušalizovat, jsou subjektivně staženy na dvě mateřské školy s waldorfskou pedagogikou. Zjištění byly naplněny dle předpokladů, míra uplatnění byla na denní frekvenci zejména u hlavních odvětví výchovy ke zdraví jakou je pohyb, výživa, osobní hygiena, zdravé prostředí a denní režim, ale možnosti uplatnění lze v dalších místech zlepšovat. A to zejména v první mateřské škole lze zlepšit zdravou výživu a zapojení cíleného cvičení pro psychomotorický rozvoj. Ve druhé školce lze zapracovat na ekologii a prevenci onemocnění. Práce nachází i novou možnost zapojení se do primární prevence v mateřských školách formou cílených workshopů se zapojením všech věkových skupin myšleno nejen děti, ale také rodiče a prarodiče na tématiku z výchovy ke zdraví.
Logopedická prevence ve waldorfských mateřských školách
PAVLÍNOVÁ, Anna
Cílem práce je poukázat na skutečnost, že i v alternativních mateřských školách probíhá kvalitní logopedická prevence. Pozornost je zaměřena na průběh logopedické prevence ve waldorfské mateřské škole a na zmapování nejčastějších činností a metod podporujících rozvoj řeči. Cílem je rovněž zjistit, zda činnosti ve waldorfských mateřských školách v oblasti rozvoje řeči probíhají dle Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávaní a v čem se liší od činností v běžných mateřských školách. V teoretické části jsou definovány základní pojmy související s logopedickou prevencí, Rámcovým vzdělávacím programem a činnosti doporučené pro správný rozvoj řeči. Dále teoretická část pojednává o waldorfské pedagogice, jejích principech, obsahu, cílech i metodách. V praktické části je výzkum orientován na zjištění, jakým způsobem logopedická prevence ve waldorfských mateřských školách probíhá. Pro získání informací je použito kvalitativní šetření - rozhovory s učiteli waldorfských mateřských škol a pozorování ve waldorfské i v běžné mateřské škole. Z výsledků vyplývá, že logopedická prevence ve waldorfských mateřských školách je na dobré úrovni a že je zde pravidelně zařazováno mnoho aktivit pro rozvoj řeči, které jsou rovněž zahrnuty v Rámcovém vzdělávacím programu. Logopedická prevence se ve waldorfské mateřské škole liší především formou zpracování jednotlivých aktivit a jejich četností při řazení do programu.
Metoda kreslení forem waldorfské školy jako inspirace pro volnočasovou výtvarnou výchovu
DOMORÁZEK ZELENKOVÁ, Edita
Bakalářská práce se zabývá waldorfskou pedagogikou a jejím specifickým předmětem kreslení forem. Cílem této práce je zmapovat klíčová teoretická východiska waldorfské pedagogiky a následně je aplikovat do prostředí volnočasové pedagogiky, a vybrané metody zpracovat do metodických listů pro volnočasové aktivity zaměřené na výtvarnou činnost. V teoretické části autorka čerpá z odborné literatury. První kapitola představuje waldorfskou pedagogiku s ohledem na její cíle a principy pro rozvoje člověka fyzického, duchovního a duševního. S tím souvisí vývojové fáze dítěte ve druhém sedmiletí podle zakladatele waldorfského školství Rudolfa Steinera. Dále popisuje volnočasovou výchovu a aktivity spojené s touto pedagogikou. Charakterizuje specifický předmět eurytmie, který je součástí předmětu kreslení forem. Poslední část je věnována kreslení forem. Teoretická část obsahuje reakce na waldorfskou pedagogiku. Praktická část navazuje na teoretické poznatky. Struktura výchovně vzdělávacího procesu je vedena podle autorkou vytvořených metodických listů. V metodických listech autorka využívá kreslenou formu, kreslení pastelkami a voskovými bločky, modelování. První část realizace didaktického projektu byla uskutečněna v ZŠ SVOBODNÁ v Písku s žáky čtvrté třídy. Druhá část byla aplikována v rámci činnosti zájmového kroužku DDM Strakonice. Praktická část zahrnuje hodnocení a vlastní reflexi realizovaného pedagogického procesu. V závěru práce autorka shrnuje osobní zkušenosti s waldorfskou pedagogikou. Využití alternativního výchovně vzdělávacího principu kvituje s ohledem na rozšíření pohledu pedagoga i samotné běžné praxe. Upozorňuje však na potřebu dostatečné zkušenosti získané na waldorfských seminářích a hlubší osobní vhled do problematiky.
Komparace přístupu ke vzdělávání na waldorfské a běžné základní škole
FORMÁNKOVÁ, Veronika
Práce se zabývá vymezením hlavních rozdílů mezi vzděláváním na běžné/tradiční základní škole a škole Waldorfské. V úvodu jsou vysvětlovány základní pojmy, jako pedagogika, edukace, výchova apod. Následně práce pojednává o zásadních rozdílech na tradiční a Waldorfské základní škole, jsou zde představeny základní Waldorfské školy v České republice a v závěru teoretické části dochází k porovnání ŠVP obou přístupů. Praktická část vznikla pozorováním, kdy byly vybrány předměty na základní škole a během nich došlo k pozorování a hledání zásadních rozdílů.
Rozvíjení klíčových kompetencí ve výuce přírodopisu na prvním stupni waldorfské školy
Tejkalová, Vítězslava ; Kargerová, Jana (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou rozvíjení klí ových kompetencí ve výuce p írodopisu na prvním stupni waldorfské školy. V teoretické ásti p ibližuje problematiku transformace školství a charakteristiku výuky na waldorfské škole. Jsou zde vysv tleny pojmy klí ové kompetence, transformace školství, alternativní sm ry ve školství, waldorfská pedagogika a její postavení v transformaci školství. Výzkumná ást prezentuje ak ní výzkum zam ený na rozvíjení klí ových kompetencí v epoše p írodopisu ve t etí t íd waldorfské školy. Metodou pozorování je popsána jedna z epoch. Dopl ující metodou dotazníku, sm ujícího k u itel m, jsou výsledky pozorování porovnány. Analýzou výzkumu je popsán rozvoj jednotlivých klí ový kompetencí v dané epoše. Výsledky výzkumu potvrdily, že vzd lávací strategie k rozvoji klí ových kompetencí jsou ve waldorfské škole na velmi dobré úrovni. Z analýzy výzkumu je možné erpat p i rozvoji Klí ových kompetencí v jiných epochách p írodopisu tohoto ro níku. Údaje z výzkumu jsou prezentovány v písemné podob .
Osobnost učitele v 21. století
Mazlová, Markéta ; Kargerová, Jana (vedoucí práce) ; Vallin, Petra (oponent)
Cílem diplomové práce Osobnost učitele v 21. století je přiblížit čtenáři důležitost spirituálního rozměru člověka stejně jako význam osobnostního rozvoje každého učitele. Snaží se poodhalit, jakým výzvám v dnešní době učitel čelí a čím sám ovlivňuje vývoj svých žáků, vystihuje proměnu učitelovy úlohy ve společnosti. To vše na příkladu dvou odlišných přístupů - klasického vysokoškolského vzdělávání a vzdělávání waldorfských učitelů. V teoretické části se práce zabývá definicí osobnosti a jejím pojetím z psychologického hlediska, dále vymezením pojmu učitel, proměnou vzdělávacího paradigmatu v souvilosti s klíčovými kompetencemi a profesním standardem učitele. Součástí textu je rovněž kapitola osvětlující základní principy waldorfské pedagogiky. Empirickou část tvoří analýza dvou odlišných přístupů ke vzdělávání budoucích učitelů, která byla provedena pomocí rozhovorů se zástupci Pedagogické fakulty UK v Praze a na Freie Hochschule Stuttgart. Přínosem diplomové práce je do českého prostředí přinést popis vzdělávacího modelu akcentujícího umělecký proces ve vzdělávání budoucích pedagogů. Záměrem této práce však není subjektivně hodnotit dvě lišící se instituce a vyhodnotit jejich klady a zápory.
Jak udržet a rozvíjet vnitřní motivaci dětí na počátku školní docházky
Vaculíková, Vaishali ; Krčmářová, Tereza (vedoucí práce) ; Kargerová, Jana (oponent)
Práce se zaměřuje na téma udržování a rozvíjení vnitřní motivace žáků k učení v první třídě waldorfské základní školy, kde autorka působí jako třídní učitelka. Teoretická část obsahuje charakteristiku pojmu vnitřní motivace, její druhy a popisuje, jaké metody slouží k jejímu udržení. Dále popisuje specifika pojetí výuky ve waldorfské škole. V praktické části používá diplomantka metodu akční učitelský výzkum ke sledování čtyř vybraných žáků z její třídy. V průběhu jednoho školního roku průběžně stanovuje co nejvýhodnější strategie výuky tak, aby byla podpořena jejich vnitřní motivace k učení. Výsledky výzkumu prokazují, že pokud jsou žáci vnitřně motivováni, jsou aktivní a lépe spolupracují.
Dramatická výchova ve výuce německého jazyka na waldorfské škole
Liberdová, Lea ; Marušák, Radek (vedoucí práce) ; Svobodová, Radmila (oponent)
Předkládaná diplomová práce se věnuje uplatnění dramatické výchovy ve výuce německého jazyka na waldorfské škole. Samotný obsah přináší teoretický vhled do základních pojmů a principů dramatické výchovy a výuky cizích jazyků na základní škole. Pro lepší ujasnění a uchopení jsou proto v úvodních kapitolách tyto základní úrovně, vztahující se k danému tématu, více rozpracovány. Do teoretické části práce byly také zařazeny kapitoly vztahující se k waldorfské pedagogice a jejím základním principům. V praktické části bylo jedním z hlavních cílů ověření, zda mohou metody dramatické výchovy v rámci výuky německého jazyka podpořit žákovu schopnost vyjadřování, s důrazem na verbální složku. Práce také zahrnuje deskripci a reflexi tří výukových lekcí, jejichž cílem bylo zjistit, zda zvolené metody dramatické výchovy ve výuce cizích jazyků mají vliv na schopnost žáků efektivně komunikovat a na celkový výsledek učebního procesu. V závěru práce jsou popsána zjištění, která potvrzují přínos zařazení prvků dramatické výchovy do výuky cizích jazyků, a také, kde se jejich vliv nejvíce projevil.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 32 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.