Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 54 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Učitel mateřské školy z pohledu generací
KŘÍŽOVÁ, Simona
Tato bakalářská práce se zaměřuje na problematiku osobnosti učitele v kontextu mateřských škol, s důrazem na jeho profesní kvalifikaci, kompetence a prestiž profese. Teoretická část práce zkoumá různé aspekty učitelské profese, včetně historie učitelství, feminizace učitelského povolání, role učitele v kontextu změn a jeho časovou náročnost. Zabývá se také vymezením pojmu kompetence a profesními dovednostmi potřebnými pro efektivní výkon učitelské práce. Dále je v práci analyzována problematika plánování vzdělávacího procesu, včetně tvorby školního a třídního vzdělávacího programu. Praktická část práce se zaměřuje na cíle výzkumného šetření, výzkumné otázky a metodiku použitou k získání relevantních dat. Dále jsou prezentovány a diskutovány výsledky výzkumného šetření, které bylo realizováno formou dotazníku.
Volba učitelské profese očima učitelů
Beránková, Kateřina ; Blažková, Veronika (vedoucí práce) ; Richterová, Magdalena (oponent)
Jak již napovídá název, tato bakalářská práce se věnuje volbě učitelské profese. Klade si za cíl zjistit, proč se lidé rozhodnou stát učiteli, co je k tomuto rozhodnutí vede a zda svého rozhodnutí litují. Jsou stanoveny tři výzkumné otázky, na něž je prostřednictvím výzkumného šetření hledána odpověď. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se snaží čtenáři poskytnout vhled do dané problematiky a popisuje východiska, která jsou stěžejní pro část praktickou. Praktická část se věnuje výzkumnému šetření. Byl zvolen kvalitativní přístup, konkrétně metoda hloubkového rozhovoru. Rozhovorů se stávajícími učiteli/učitelkami bylo provedeno celkem šest. Na základě dat získaných z rozhovorů byly zodpovězeny výzkumné otázky. Z výzkumného šetření vychází poměrně jasné výsledky. Učitelé svou profesi nevnímají jako prestižní. Prostor ke zlepšení vidí převážně ve finančním ohodnocení a pohledu veřejnosti. I přes pocit neprestižnosti vlastní profese jsou učitelé se svou kariérou spokojení. Na své profesi oceňují především kontakt s lidmi/dětmi, jenž uvádí jako nejvýznamnější motiv, který je k učitelství přivedl. Pro polovinu respondentů byla učitelská profese dokonce profesí vysněnou. Odpovědí na otázku "Proč učitelé učí?", jejíž nalezení je hlavním důvodem vzniku této práce, by...
Feminizace školství v 70. a 80. letech
ZABRONSKÁ, Alena
Bakalářská práce bude hledat odpověď na otázku, jak byla feminizace základního a středního školství od 70. do 80. let reflektována ve veřejných a odborných diskusích. V úvodu práce popíšu fenomén feminizace školství v historické perspektivě českého prostředí. Zaměřím se především na to, jaké názory a představy převládaly o feminizaci školství za socialismu. Cílem mé práce je zodpovědět na otázky: "Za jak velký problém byla považována feminizace školství?", "Nakolik byla v dobových diskusích reflektována otázka, zda má feminizace vliv na vývoj a chování žáků?", "Jaké argumenty se v těchto diskusích uplatňovaly?", "Nakolik bylo zvyšování počtu žen mezi učiteli v dobových diskuzích považováno za součást ženské emancipace?". V práci budu vycházet především z dobových časopisů, ze kterých budu analyzovat jednotlivé rozhovory a články zmiňující feminizaci školství. Budu se opírat i o odbornou literaturu, která se na danou problematiku dívá z více úhlů a podrobně zaznamenává její vývoj v prostředí českého školství.
Profesní spokojenost učitelů v průběhu jejich profesní dráhy
PECHOVÁ, Tereza
Diplomová práce se zabývá profesní spokojeností vybraných učitelů při výkonu jejich učitelské profese. V teoretické části je charakterizována učitelská profese z pohledu historického vývoje i současných proměn, příprava učitele na profesi a téma profesní spokojenosti z celkového pohledu. V empirické části je pomocí kvalitativního výzkumu zkoumána profesní spokojenost konkrétních učitelů a učitelek v průběhu jejich profesní dráhy. Výzkum je založen na polostrukturovaných rozhovorech s vybranými učiteli a učitelkami prvního i druhé stupně základní školy v různých etapách školní praxe. Výzkumné šetření se zaměřuje především na klady a zápory učitelské profese a nároky spojené s učitelskou profesí.
Vnímání učitelské profese samotnými učiteli a veřejností
SABÁČKOVÁ, Kristýna
Diplomová práce pojednává o vnímání učitelské profese očima vybraných učitelů 2. stupně základní školy a zároveň přináší informace o pohledu na učitelské povolání ze strany oslovených zástupců z řad veřejnosti. V teoretické části jsou na základě odborné literatury zpracovány informace, které se týkají učitelské profese a aktuální situace ve školství z hlediska prestiže učitelské profese, feminizace učitelských sborů, odměňování učitelů, náročnosti profese i pracovní doby učitelů. Praktická část je založena na výzkumném šetření formou polostrukturovaných rozhovorů, kterých se zúčastnili vybraní učitelé 2. stupně základní školy a zástupci z řad nepedagogické veřejnosti. Cílem praktické části bylo zjistit, jak na učitelskou profesi nahlíží oslovení učitelé a několik osob z jiných profesních oblastí. Učitelé hodnotí svoji profesi jako náročné, důležité, ale málo ceněné povolání v očích veřejnosti. Oslovená veřejnost si většiny učitelů váží, a myslí si, že jejich společenská prestiž by měla být vyšší.
Zpětný pohled učitelů na začátky v profesi
NOVÁKOVÁ, Eva
Diplomová práce se zaměřuje na problematiku začínajících učitelů, kteří v současné době již několik let v praxi působí. Práce nastiňuje zdroje zátěže u začínajících učitelů, zohledňuje věkový kontext nástupu do praxe a uvádí některé důvody, proč mladí učitelé ze škol odcházejí. Hlavním cílem práce je identifikace klíčových momentů a situací v praxích vybraných učitelů na základě provedených polostrukturovaných rozhovorů. Za hlavní zdroj zátěže byla označena problematika kázně, oporou učitelům byly hlavně zájmy a rodina, kolegové. Učitelé zůstali v profesi hlavně díky zájmu o žáky a možnosti seberozvoje.
Komparace přípravného vzdělávání se zaměřením na učitelství II. stupně ZŠ na PF JU a na univerzitě v Pasově
HLAVÁČKOVÁ, Šárka
Tato diplomová práce se zabývá přípravným vzděláváním učitelů se zaměřením na II. stupeň ZŠ na PF JU v porovnání s Univerzitou v Pasově. Zaměřuje se na profesní klíčové kompetence učitele. V praktické části této práce byly vytvořeny klíčové parametry vycházejících z těchto kompetencí a na základě těchto parametrů byly porovnány obě instituce, které zajišťují přípravné vzdělávání učitelů II. stupně ZŠ.
Evaluace učitele
Šuranská, Ivana ; Trunda, Jiří (vedoucí práce) ; Trojan, Václav (oponent)
Bakalářská práce je zaměřena na výzkum postojů učitelů k zavádění profesního standardu, nového kariérního řádu pedagogických pracovníků a jejich podpůrných systémů. Vznikla na základě studia teoretických zdrojů a výzkumu provedeného mezi učiteli mateřských, základních a středních škol v Moravskoslezském a Středočeském kraji. Teoretická část poskytuje shrnutí dosavadního stavu v oblasti evaluace učitele, profesního standardu, přípravy kariérního řádu pedagogických pracovníků a jejich podpůrných systémů. Empirická část obsahuje výsledky a analýzu výzkumného šetření, které proběhlo s pedagogy mateřských, základních a středních škol v Moravskoslezském a Středočeském kraji. Cílem výzkumu je zjistit aktuální názory a postoje učitelů všech věkových skupin a z různých typů škol k nově vznikajícímu profesnímu standardu, kariérnímu řádu a jejich podpůrných systémů. Poznatky zpracované v práci mohou být využity managementem škol pro řízení změn, které se chystají od roku 2015. KLÍČOVÁ SLOVA Učitel, učitelská profese, evaluace učitele, profesní portfolio, profesní standard učitele, kariérní řád pedagogických pracovníků.
Začínající učitel z hlediska zvládání profesních kvalit
Musilová, Markéta ; Tomková, Anna (vedoucí práce) ; Mazáčová, Nataša (oponent)
Diplomová práce "Začínající učitel z hlediska zvládání profesních kvalit" reaguje na aktuální téma hledání profesních kompetencí učitele a jejich způsobu hodnocení. Zaměřuje se na práci začínajících učitelů, jejich kvality a další podněty k profesnímu růstu. Zároveň zjišťuje, co pomáhá začínajícím učitelům během prvních let pedagogického působení. V teoretické části jsou shrnuty a do tří kapitol uspořádány poznatky a názory odborníků zabývajících se problematikou kvality učitele, profesními kompetencemi, učitelskou profesí, vzděláváním učitelů a jejich podporou v praxi. Praktická část přináší kvalitativní výzkum, který prostřednictvím použitých výzkumných metod (dotazník, rozhovor, analýzy dat, případová studie) přibližuje realitu práce začínajících učitelů na prvním stupni ZŠ. Výzkumné šetření se snaží odpovědět na otázku: Jak učitelé v prvních letech praxe zvládají naplňovat profesní kvality, s čím se potýkají a co jim pomáhá v jejich pedagogickém působení. Nejnáročnějším úkolem je pro začínající učitele časová organizace všech pedagogických činností a zvládání každodenních praktických a administrativních aktivit. Naopak se jistě cítí v oblastech plánování a reflexe výuky. Začínající učitelé mají velkou motivaci pracovat na zkvalitňování své práce. K tomu jim nejvíce pomáhá uvádějící učitel, dále...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 54 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.