Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 19 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.03 vteřin. 
Dramatická výchova jako motivace ke čtení

Kratochvilová, Veronika ; Ferklová, Alžběta (vedoucí práce) ; Hanyš Holemá, Irena (oponent)
Diplomová práce Dramatická výchova jako motivace ke čtení se věnuje propojení dramatické výchovy a literatury. Dramatická výchova využívá literaturu jako námět pro své lekce, prostřednictvím příběhu žáky rozvíjí v oblasti dramatické, osobnostní a sociální. Zároveň prostřednictvím svých metod, technik a zvoleným námětem motivuje žáky ke čtení konkrétních knih. Teoretická část popisuje dramatickou výchovu, její cíle, metody, techniky, učivo, formy, její využití na základní škole a ukotvení v rámcovém vzdělávacím programu. Věnuje se vztahu dramatické výchovy a literatury, výběru vhodné literární předlohy pro lekci. Zabývá se tématy: gramotnost, čtenářská gramotnost, vnitřní a vnější faktory ovlivňující vztah dětí ke knihám. Praktická část diplomové práce zkoumá tři typy práce s knihou a míru motivace, která na žáky působí. Představuje knihy skrze příběhové lekce dramatické výchovy. V rámci představení knih dramatickou výchovou byly vytvořeny tři bloky lekcí založené na práci s knihou. Dále představuje knihy četbou úryvků a pouhou informací o nových knihách ve třídní knihovničce. Knihy prezentované dramatickou lekcí jsou představeny tak, aby žáky provedly dějem, seznámily je s postavami, které se v příběhu objevují, ale neprozrazují zakončení příběhu. Praktická část práce zjišťuje, který způsob...
Představy žáků základní školy spojené s obsahem učiva o virech a způsobech přenosu virové infekce vyjádřené prostřednictvím slovního popisu a nákresem
ZÍKOVÁ, Eva
Cílem této diplomové práce bylo zjistit představy žáků základní školy týkající se virů a virové infekce, a to jak prostřednictvím slovního popisu, tak i za využití nákresu. Dalším úkolem bylo vytvořit výukovou jednotku založenou na kritickém myšlení a práci s textem, na základě které by mělo u žáků dojít k vývoji konstruktů o virové problematice. Literární přehled se zaměřuje na vymezení virů a virové infekce, dále je představeno téma virů v kurikulárních dokumentech, doplněné o analýzu vybraných učebnic přírodopisu. Část literárního přehledu se věnuje metodám výuky s důrazem na práci s textem, jelikož tato metoda byla využita při výzkumném šetření. Samotný výzkum probíhal na dvou základních školách prostřednictvím dotazníkového šetření (ve formě pretestu a posttestu) v kombinaci s implementací navržené výukové jednotky. Výsledky byly následně rozšířeny o informace získané z rozhovorů s vybranými žáky. Z výsledků dotazníkového šetření vyplynulo, že žáci ze sledovaného vzorku měli pouze přibližnou představu hlavně o virech a měli výrazné problémy s popsáním virové infekce. Po implementaci výukové jednotky žáci dosahovali již lepších výsledků. Výuková jednotka jim pomohla v lepší formulaci charakteristiky viru i virové infekce. Rozhovory s vybranými žáky tyto výsledky potvrdily, jelikož se ukázalo, že žáci již byli schopní vlastními slovy popsat průběh virové infekce.
Práce s texty autorů Liberecka na 2. stupni základních škol
Čvančarová, Barbora ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
Resumé Je tomu již osm let, kdy byl schválen nový systém kurikulárních dokumentů, a kdy se učitelům dala možnost vlastní volby v rozvržení výuky a vedení hodin. Bohužel, tato změna přístupu k výuce není vidět u všech učitelů. Stále se v hodinách objevuje metoda práce s textem, kdy učitel na položenou otázku "Co chtěl autor textem vyjádřit?" očekává jedinou správnou odpověď, a to tu, o které se sám domnívá, že je správná. Žáci tedy nejsou vhodně motivováni k tomu, aby se nad textem zamýšleli a aby o textu diskutovali. Tím jsou ochuzeni nejen o intenzivnější prožitky z textu, ale i o návazné aktivity, které by mohly podnítit jejich zájem o dílo, autora či čtení všeobecně. Právě z těchto důvodů vznikly projekty, představované v této práci. Ta nabízí učitelům základních škol na Liberecku již hotové projekty, které se tematicky vztahují k libereckému regionu, protože autoři textů v tomto kraji působí. Všechny projekty obsahují metodické pokyny, tedy shrnující tabulku (časová náročnost aktivit, pomůcky, metody atd.), návod, jak postupovat při projektu krok za krokem, texty, s kterými je pracováno, a navíc i pracovní listy, které jsou připraveny k okamžitému použití. Autoři a jejich texty jsou vybírány tak, aby se v nich žáci seznámili s nejrůznějšími literárními útvary a žánry. Navíc regionální tématika přitahuje...
Životní situace v literatuře. Pracovní listy pro devátý ročník základních škol
Kočová, Veronika ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Zimová, Lucie (oponent)
Diplomová práce se zabývá jedním z možných uchopení výuky literatury v devátém ročníku základní školy. Hlavní myšlenkou je postavit výuku literatury na pracovních listech, které se vztahují k úryvkům ze čtyř vybraných knih. Dané knihy mají společné téma - životní situace, které mohou být aktuální právě pro žáky devátého ročníku. Toto téma bylo zvoleno z toho důvodu, že autora diplomové práce pociťovala stupňující se vzdálenost žáků od literárního světa, hledala tedy způsob, jak literaturu žákům opět přiblížit a učinit potřebnou. Cílem je ukázat žákům za pomoci rozmanitých otázek a úkolů aktuálnost a užitečnost literatury, přesvědčit žáky o tom, že čtení knih může být zábavné a poučné zároveň. Specifikem diplomové práce je skutečnost, že výuka s pracovními listy byla uskutečněna v konkrétní deváté třídě základní školy v Praze, kde autorka diplomové práce vyučuje český jazyk a literaturu. Hlavní část diplomové práce tak tvoří podrobné reflexe vyučování, ve kterém byly pracovní listy řešeny. Na základě praktického využití pracovních listů byl učiněn závěr, že tato cesta ve výuce literatury je rozhodně funkční. Žáci reagovali na tento typ výuky velmi příznivě, na základě úryvků byli schopni řešit jak úkoly literární, tak úkoly, které přesahovaly daný text přímo k úvahám o vybraných životních situacích z...
Aktivizační metody ve výuce chemie
Kesnerová Řádková, Olga ; Bílek, Martin (vedoucí práce) ; Klečková, Marta (oponent) ; Dobrovská, Dana (oponent)
Název práce: Aktivizační metody ve výuce chemie Autorka: Olga Kesnerová Řádková Abstrakt: Disertační práce se zabývá výukovými metodami v chemii, převážně se orientuje na metody s vyšším podílem aktivizace žáků. Popisuje přínos a nevýhody aktivizačních výukových metod, možná kritéria jejich výběru, podmínky pro jejich realizaci apod. Práce se dále soustřeďuje na čtyři vybrané aktivizační metody, a to metody brainstormingové, projektovou metodu, didaktické hry a práci s uměleckým a jiným textem, která je zde aplikována do přírodovědné výuky, resp. výuky chemie, např. jako vyprávění s chemickým experimentem. Výzkumná část obsahuje případovou studii realizace projektové metody výuky, která zahrnuje záznam a analýzu podmínek a problémů spojených s její realizací, jakož i iniciaci projektu pomocí brainstormingových metod. V rámci případové studie jsme využili participační pozorování, dotazníková šetření, miniankety a diskuse. Výzkumu se zúčastnilo celkem 184 studentů učitelství 2. ročníků Pedagogické fakulty Univerzity Hradec Králové. Na základě výsledků výzkumných šetření a samotné realizace miniprojektu s tématem chromatografie jsme došli k závěru, že práce na projektu přináší mnohá pozitiva převyšující nad nedostatky a problémy, a to jak pro žáky, tak pro učitele. Nejproblematičtější na celém projektu je, jak...
Práce s textem ve výuce biologie
Rezková, Gréta ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Skýbová, Jana (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou práce s textem ve výuce biologie na základní škole. Cílem této práce je zjistit schopnost žáků analyzovat textové materiály a pracovat s nimi různým způsobem. Ve výzkumné části práce byly vytvořeny texty pro výuku žáků na 2. stupni základní školy a na ně navazujících 8 úloh. Úlohy byly zadány žákům (n = 75) v 6. - 8. ročníku v různých fázích hodiny. Následně byly úlohy vyhodnoceny a na základě výsledků posouzena schopnost žáků úlohy řešit. V šesti úlohách měli žáci vyšší úspěšnost než 70 %, pouze ve dvou úlohách získali žáci méně než 45 %. Výsledky výzkumu ukázaly, že schopnost žáků porozumět a pracovat s textem je na dobré úrovni. Bylo také zjištěno, s jakými metodami se žákům hůře pracuje a jakým způsobem je třeba úlohy upravit. Klíčová slova Práce s textem, výuka biologie, didaktika biologie, výukové metody
Žánr fantasy ve čtenářství jedenáctiletých
Končelová, Jitka ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent)
Ve své diplomové práci Žánr fantasy ve čtenářství jedenáctiletých se autorka zabývá výukou žánru fantasy pro jedenáctileté žáky, respektive pro pátý ročník základních škol. Těžiště práce spočívá v praktické části, kde autorka komentuje a reflektuje své návrhy odučených hodin postavené na úryvcích knih fantasy. Ukazuje, jakým způsobem zprostředkovat žánr fantasy žákům v literární výchově, aby byli schopní postupně odkrýt a pochopit smysl textu (proces objevování a tvoření), sdílet a hodnotit důležité myšlenky z něho vycházející a následně je aplikovat do reálného života. Mimo jiné jsou některé její realizované plány hodin zaměřené také na osobnostní a sociální výchovu. Klíčová slova Literární výchova, žánr fantasy, práce s textem, jedenáctiletí žáci, literatura pro děti, výchova ke čtenářství.
Využití Povídek malostranských ve výuce literatury na ZŠ
Kalátová, Anna ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
První část diplomové práce předkládá didakticky transformovaný výklad o Janu Nerudovi, jeho životě a tvorbě, a o Povídkách malostranských jako komplexním díle. Jsou zde obecné informace o cyklu povídek, nastíněn je proces vzniku tohoto díla a v neposlední řadě náměty (výrazné rysy Povídek malostranských), které by se daly využít ve škole. Vyučovací hodiny mohou být zaměřeny na postavy, vypravěčský styl nebo časoprostor. V následujících kapitolách jsou základní údaje o českých pubescentních čtenářích, nachází se zde vyhodnocení řízených rozhovorů s učiteli základních škol o jejich zkušenostech a způsobu práce s Povídkami malostranskými a jsou zde shrnuty poznatky o tom, jak téma Povídek malostranských zpracovávají autoři čítanek. Důležitou součástí práce jsou tři vzorové hodiny založené na práci s texty Povídek malostranských (každá zaměřena na jeden z výrazných rysů tohoto díla). Tyto hodiny byly odučeny na základní škole, jsou proto opatřeny hodnocením.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 19 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.