Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 6 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Oxid uhličitý ve výuce přírodovědných předmětů (studijní opory pro gymnázia)
Kristlová, Lucie ; Šulcová, Renata (vedoucí práce) ; Urbanová, Klára (oponent)
Univerzita Karlova v Praze - Přírodovědecká fakulta Katedra učitelství a didaktiky chemie Albertov 3, 128 40 Praha 2, Česká republika OXID UHLIČITÝ VE VÝUCE PŘÍRODOVĚDNÝCH PŘEDMĚTŮ (STUDIJNÍ OPORY PRO GYMNÁZIA) Bc. Lucie Kristlová lucie.kristlova@gmail.com V této diplomové práci byly shrnuty principy tzv. projektového způsobu myšlení a uvažování a tzv. metody IBSE neboli badatelsky orientovaného přírodovědného vzdělávání. V práci byly zhodnoceny výsledky mezinárodního výzkumu PISA 2006, který testoval žáky v oblasti přírodních věd. Dále byly v teoretické části zpracovány učební podklady k výuce tématu Oxid uhličitý. Ty by měly posloužit vyučujícím chemie a biologie především na gymnáziích. Byly vytvořeny i metodicky zpracované výukové materiály - prezentace, pracovní list a náměty laboratorních úloh včetně autorských řešení. Pracovní list byl ověřen žáky nižšího a vyššího stupně gymnázia.
Demonstrace jako prostředek názornosti v chemickém vzdělávání
Hájková, Zdeňka ; Šmejkal, Petr (vedoucí práce) ; Klečková, Marta (oponent) ; Nižňanský, Daniel (oponent)
Demonstrace jsou významným názorným prostředkem použitelným ve výuce chemie. Vedle demonstrací chemických experimentů a multimediálních demonstrací lze předvádět také demonstrace "neexperimentální", tj. např. materiální modely a demonstrace založené na makroskopické analogii, které lze obvykle realizovat pouze s předměty denní potřeby. Tato disertační práce se zabývá zejména vyhledáváním, koncepcí, vývojem a možnostmi využití "neexperimentálních" demonstrací. Zvláštní pozornost při tom byla zaměřena na mezipředmětové demonstrace vztahující se k oblasti tzv. nanosvěta, které byly s ohledem na jejich tematickou náplň označeny jako "nanodemonstrace". Tyto demonstrace jsou bezpečné a časově i finančně nenáročné. Předvádět je může učitel a / nebo je mohou realizovat sami žáci. Vyhledané, modifikované i nově vytvořené "nanodemonstrace" byly v rámci práce sdruženy v české databázi "nanodemonstrací", kterou doplňují další výukové materiály týkající se "nano", a to: dvě PowerPointové prezentace, pracovní listy k žákovským "nanodemonstracím" a pracovní listy s mezipředmětovými úlohami. Dále se tato práce věnuje ověřování "nanodemonstrací" a pracovních listů přímo ve výuce na středních školách. Výsledky provedených šetření ukázaly, že "nano" lze úspěšně implementovat do středoškolské výuky, ačkoliv se jedná o...
Acidobazické děje - prezentace v programu Powerpoint pro střední školy
Velgová, Denisa ; Čtrnáctová, Hana (vedoucí práce) ; Urbanová, Klára (oponent)
a klíčová slova Acidobazické děje Prezentace v programu PowerPoint pro střední školy Abstrakt: V současné době se neustále zvyšují požadavky na kvalitu výuky přírodovědných předmětů na středních školách. Hodinová dotace je však relativně omezená. Použití prezentací je jednou z cest jak zefektivnit vyučovací proces a plně využít možností aktivizačních a motivačních metod výuky. Cílem této diplomové práce je vytvořit soubor prezentací zpracovaných v programu MS PowerPoint, které jsou zaměřeny na část obecné chemie, konkrétně téma Acidobazické děje v rozsahu učiva čtyřletého gymnázia, resp. vyššího stupně gymnázia víceletého. Prezentace jsou vytvořeny tak, aby byly využitelné v procesu reálné výuky chemie na středních školách. Učivo je rozděleno do pěti kapitol, jedna kapitola odpovídá jedné prezentaci. Každá prezentace je opatřena průvodním textem ve snaze usnadnit orientaci případnému uživateli. Elektronická verze prezentací je přiložena k práci. Klíčová slova: středoškolské učivo chemie, obecná chemie, acidobazické děje, aktivizace žáků, PowerPointová prezentace
Tvorba a využití didaktických prezentací ve výuce obecné chemie
Urbanová, Klára ; Čtrnáctová, Hana (vedoucí práce) ; Ganajová, Mária (oponent) ; Cídlová, Hana (oponent)
Cíle Hlavním cílem této disertační práce je nalézt vhodnou formu prezentací určených pro výuku tak, aby žáci při výuce doplněné prezentacemi byli aktivně zapojeni do výuky a spolupodíleli se na tvorbě znalostí, vědomostí a dovedností z oblasti obecné chemie. Součástí hlavního cíle práce je dále vytvořit soubor prezentací zahrnujících učivo obecné chemie pro střední školy tak, aby žáci byli schopni získané znalosti, vědomosti a dovednosti využívat ve studiu dalších oblastí chemie. Metody Při tvorbě prezentací jsme vycházely především ze zásady maximálního využití grafických a názorných prvků, tedy obrázků, schémat, fotografií, animací, grafů a tabulek. Dále jsme se snažily o dodržení zásad týkajících se barevnosti a typů písma (např. velikost písma minimálně 20 bodů, používání bezpatkového písma atd.) Dalším podkladem při tvorbě prezentací byla podrobná rešeršní práce. Vycházely jsme jednak z výzkumů, které se zabývají přímo ověřováním efektivity a dopadů prezentací na edukační proces [1, 2, 3, 4] , ale také z prací, které se věnují vlivu grafiky na proces učení a porozumění [4, 5]. V další fázi byli vyzváni učitelé, kteří měli zájem začlenit prezentace do výuky, aby se zúčastnili semináře, ve kterém jim byly tyto prezentace představeny a byly jim zodpovězeny dotazy, které se týkaly práce s prezentacemi ve...
Oxid uhličitý ve výuce přírodovědných předmětů (studijní opory pro gymnázia)
Kristlová, Lucie ; Šulcová, Renata (vedoucí práce) ; Urbanová, Klára (oponent)
Univerzita Karlova v Praze - Přírodovědecká fakulta Katedra učitelství a didaktiky chemie Albertov 3, 128 40 Praha 2, Česká republika OXID UHLIČITÝ VE VÝUCE PŘÍRODOVĚDNÝCH PŘEDMĚTŮ (STUDIJNÍ OPORY PRO GYMNÁZIA) Bc. Lucie Kristlová lucie.kristlova@gmail.com V této diplomové práci byly shrnuty principy tzv. projektového způsobu myšlení a uvažování a tzv. metody IBSE neboli badatelsky orientovaného přírodovědného vzdělávání. V práci byly zhodnoceny výsledky mezinárodního výzkumu PISA 2006, který testoval žáky v oblasti přírodních věd. Dále byly v teoretické části zpracovány učební podklady k výuce tématu Oxid uhličitý. Ty by měly posloužit vyučujícím chemie a biologie především na gymnáziích. Byly vytvořeny i metodicky zpracované výukové materiály - prezentace, pracovní list a náměty laboratorních úloh včetně autorských řešení. Pracovní list byl ověřen žáky nižšího a vyššího stupně gymnázia.
Využití powerpointových prezentací v hodinách zeměpisu
Mrázová, Marcela ; Marada, Miroslav (vedoucí práce) ; Jelen, Libor (oponent)
Tato diplomová práce studuje využití powerpointových prezentací ve výuce zeměpisu, především z hlediska vlivu vizualizované látky na efektivitu výuky. Na teoretickou část navazuje dotazníkové šetření monitorující současný stav na českých školách. Šetření bylo provedeno na vzorku 62 učitelích a 283 studentech zeměpisu. Zjišťovala jsem, zda jsou uživateli počítače, jejich subjektivní názory a zkušenosti s používáním powerpointových prezentací ve výuce, technické zázemí českých škol a zda je zde vůbec možné využívat audio-vizuální techniku ve výuce. Také jsem zkoumala, jaké metody výuky preferují studenti a zda jim vyhovuje výuka s powerpointovými prezentacemi. Bylo zjištěno, že učitelé i studenti jsou ve většině běžnými uživateli počítače. Powerpointové prezentace jsou ve výuce používány. Učiteli i studenty je používání powerpointových prezentací ve výuce hodnoceno spíše pozitivně. Nejoblíbenější metodou u studentů je výklad, což koresponduje s nejběžnějším využitím powerpointových prezentací ve výuce. Druhá část práce zahrnuje kvalitativní výzkum zaměřený na efektivitu používání powerpointových prezentací ve výuce zeměpisu. V paralelních třídách bylo vyloženo učivo, které bylo (nebo jeho část) v jedné třídě vizualizováno pomocí powerpointové prezentace, ve druhé analogovým způsobem (např....

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.