Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 31 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Prediktory sociální participace dětí s dětskou mozkovou obrnou v základních školách v České republice a Republice Srbsko
Zulić, Marija
Hlavním cílem této disertace je určit prediktory sociální participace žáků s mozkovou obrnou na základních školách v České republice a v Srbsku, což znamená vymezit faktory, které by mohly determinovat úroveň jejich sociální participace v základním vzdělávání. S ohledem na skutečnost, že participace žáků s mozkovou obrnou představuje důležitý indikátor jejich úspěšné společenské participace v adolescenci a v dospělosti, je nezbytné určit faktory, které mají vliv na jejich participaci ve školním věku. Na sociální participaci se pak v této práci pohlíží z úhlu samostatné realizace školních činností ležících mimo samotné vzdělávání, které žáci s mozkovou obrnou vykonávají ve školním prostředí každý den a které jsou vyžadovány, aby mohly plnit studijní povinnosti, jež se od nich očekávají. Pro hodnocení jejich participace ve školním prostředí byla použita první a třetí část dotazníku SFA (School Function Assessment, Hodnocení školních funkcí), který měří účast žáků v šesti bezprostředních situacích ve školním prostředí a ve 21 konkrétních školních činnostech ležících mimo vzdělávání. Za nezávislé proměnné jsme stanovili devět individuálních faktorů, které se vztahují k přímým charakteristikám žáků s mozkovou obrnou, a jeden faktor prostředí, který se váže na typ školy, již žáci navštěvují. Do výzkumu...
Narušená komunikační schopnost u osob s mozkovou obrnou a její vliv na komunikaci a socializaci jedince
Hálová, Barbora ; Korandová, Zuzana (vedoucí práce) ; Horynová, Jana (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na téma vývojové dysartrie a na vliv, kterým působí na komunikaci a socializaci jedinců s mozkovou obrnou. Závěrečná práce obsahuje část teoretickou a část empirickou. Teoretická část je členěna do několika dalších oddílů, které popisují postižení mozkovou obrnou, jež je nezbytné pro pochopení celé problematiky, s tím související narušenou komunikační schopnost, dále dysartrii a komunikaci a socializaci u těchto jedinců. Následující část práce se věnuje analýze vlivu narušené komunikační schopnosti na komunikaci a socializaci osob s mozkovou obrnou. V kapitole je nejdříve popsáno výzkumné šetření prováděné kvalitativní metodou, polostrukturovaným rozhovorem, a dále je uvedena analýza jeho výsledků. Průzkumu se zúčastnilo šest osob s vývojovou dysartrií. Výzkumné šetření si kladlo za cíl analyzovat, jak narušená komunikační schopnost zvaná vývojová dysartrie působí na komunikaci a socializaci těchto osob, jak je ovlivňuje v každodenních situacích, čím se tyto situace nejvíce vyznačují, co mají společného a jak vývojová dysartrie ovlivňuje motivaci těchto osob do budoucnosti. Analýza výsledků výzkumného šetření ukázala, že vliv vývojové dysartrie na život těchto osob vychází z několika faktorů. Samotné postižení mozkovou obrnou se ukázalo být velkým problémem. Za velmi...
Vliv pohybového programu s prvky prolongovaného strečinku na funkční stav plavce s MO
Pilař, Jiří ; Půlpán, David (vedoucí práce) ; Strnad, Pavel (oponent)
Název Vliv pohybového programu s prvky prolongovaného strečinku na funkční stav Cíle Hlavním cílem této práce je ovlivnit funkční stav plavce s dětskou mozkovou obrnou. Konkrétně ovlivnit kloubní rozsah dolních končetin, spasticitu a posílit Dalším cílem je poukázat na další možnosti využití pohybového programu k plaveckému tréninku lidí s MO. Tato práce je koncipována jako případová studie závodního plavce (věk 25 let) s mozkovou obrnou (spastickou diparézu). Pohybová intervence probíhala po dobu 11 týdnů ve formě samostatného pravidelného cvičení na základě edukace fyzioterapeutem a odborníkem pro aplikované pohybové aktivity. Zpracovaný program zahrnoval doporučení každodenního prolongovaného strečinku a kompenzačního cvičení, ve frekvenci 3x týdně. K hodnocení průběhu a efektu intervence byly využity metody kineziologického rozboru (goniometrie, Ashworthova škála a svalový test), metoda rozhovoru a tréninkový deník. Výsledky: Zjistili jsme, že po aplikaci pohybového programu, který trval 11 týdnů došlo ke zvětšení kloubního rozsahu v kyčelním kloubu o 5 ř až 15 ř . Došlo také ke zlepšení svalové síly v oblasti trupu o 1 stupeň dle hodnocení svalového testu Vladimíra Jandy. Z rozhovoru byl patrný přínos v oblasti psychického a fyzického ový program dokázal nahradit fyzickou přípravu v posilovně a byl...
Jemná motorika a lateralita u dětí předškolního věku s mozkovou obrnou
Stibůrková, Monika ; Zulić, Marija (vedoucí práce) ; Hájková, Vanda (oponent)
Diplomová práce se zabývá jemnou motorikou a lateralitou u dětí předškolního věku s mozkovou obrnou. Na základě dosavadních výzkumů bylo zjištěno, že mozková obrna omezuje jemnou motoriku. Tato práce si klade za cíl zjistit, zda je rozdíl v jemné motorice u předškolních dětí intaktních a s mozkovou obrnou a jaké konkrétní rozdíly to jsou. Zabývá se také lateralitou a otázkou vyhraněnosti laterality v předškolním věku. Teoretická část popisuje vývoj dítěte v předškolním věku, vymezuje jemnou motoriku a lateralitu, zabývá se podrobněji mozkovou obrnou a popisuje jemnou motoriku u dětí s mozkovou obrnou včetně dosavadních výzkumů. Výzkumná část vymezuje cíl, výzkumné otázky, metody výzkumu a testovací aktivity. Prostor je dán také výběru respondentů a jejich charakteristice. Hlavní část obsahuje výsledky vyšetření respondentů, analýzu výsledků a diskusi. Výzkum probíhal pomocí rozhovoru a dotazníku pro rodiče a následně testováním jemné motoriky respondentů, které mělo tři části - vyšetření laterality, úchopů a celkové jemné motoriky. Ve výsledcích je popsán existující rozdíl v jemné motorice mezi dětmi předškolního věku intaktními a s mozkovou obrnou, který se projevuje zhoršenou cíleností a koordinací pohybů, nižší úrovní obratnosti, pomalejším tempem, omezeným prováděním úchopů, častějším výskytem...
Integrace žákyně s handicapem na střední škole
Franková, Zuzana
Bakalářská práce je zaměřena na integraci žákyně s handicapem v prostředí střední školy. Práce je rozdělena do dvou částí, na teoretickou a praktickou. Cílem teoretické části bakalářské práce je vymezení pojmů, které souvisí s danou problematikou, osobností žáka s postižením a jeho integrací do klasické třídy. Metodami použitými pro zpracování teoretické části je studium odborných pramenů, tvorba výpisků, jejich analýza, syntéza a komparace. Cílem praktické části bakalářské práce je zjistit a popsat faktory podílející se na integraci žákyně střední školy s handicapem. Ke splnění cílů praktické části práce bude využito kvalitativního výzkumu, kazuistiky, čili případové studie zaměřené na žákyni střední školy s postižením, trpící mozkovou obrnou. V závěru budou i na základě výstupů teoretické i praktické části práce stanovena doporučení, která se vztahují k integraci žáků s handicapem do prostředí střední školy.
Edukace žáků v Jedličkově ústavu a školách
Peřinová, Klára ; Hájková, Vanda (vedoucí práce) ; Němec, Zbyněk (oponent)
Tato diplomová práce "Edukace žáků v Jedličkově ústavu a školách" obsahuje informace o vzdělávání žáků s tělesným postižením. Cílem diplomové práce bylo zjistit, jaké jsou potřeby a metody vzdělávání žáků s tělesným postižením. Cílem výzkumu bylo zjistit, jaké vyučovací metody, didaktické pomůcky, kompenzační pomůcky a další postupy a přístupy k žákům jsou využívané pedagogy na základní škole. Diplomová práce obsahuje analýzu přínosu Jedličkova ústavu a škol. Výzkum pracuje s následujícími metodami: strukturované rozhovory s pedagogy, zúčastněné pozorování na základní škole. Teoretická část práce obsahuje druhy tělesného postižení, souběžného postižení více vadami, Jedličkův ústav a školy a informace o vzdělávání žáků s tělesným postižením a se souběžným postižením více vadami. Praktická část práce se zabývá interakcí mezi žáky a pedagogy, mozkovou obrnou, vyučovacími metodami a potřebami žáků. Žáci potřebují bezbariérové prostředí, kompenzační pomůcky, podpůrná opatření, podporu jejich motivace a soběstačnosti. Učitelé učivo často vysvětlují a pokládají otázky. Žáci mají individuální vzdělávací plány, slovní hodnocení, klasifikaci, testy, zkoušení, exkurze a další školní kurzy. Pedagog volí vyučovací metody podle potřeb žáků. Informace o vzdělávacích a dalších potřebách jsou velmi důležité pro...
Vliv přetrvájících primitivních reflexů na psychomotorický vývoj dětí s mozkovou obrnou
Liscová, Irena ; Hájková, Vanda (vedoucí práce) ; Volemanová, Marja Annemiek (oponent)
Diplomová práce je zaměřená na psychomotorický vývoj dětí s mozkovou obrnou v souvislosti s přetrvávajícími primitivními reflexy. Úvodní kapitoly předkládají teoretické poznatky o mozkové obrně, její etiologii, klinickém obraze, jednotlivých formách a komplexní diagnostice, včetně speciálně pedagogické. Další část práce se zaměřuje na psychomotorický vývoj dítěte s mozkovou obrnou, zejména na vývoj hrubé i jemné motoriky a vývoj řeči. Hlavní oddíl práce pojednává o neurofyziologické podstatě primitivních reflexů a jejich významu pro raný vývoj dítěte. Jsou zde rozebrány jednotlivé primitivní reflexy, vliv jejich perzistence na psychomotorický vývoj dítěte s mozkovou obrnou a možnosti jejich integrace zvolenými terapeutickými koncepty. Pozornost je také zaměřena na důležitost multioborové spolupráce léčebné rehabilitace a speciálně pedagogické péče v problematice primitivní reflexologie. Výzkumná část práce je založena na kvalitativní metodologii a pracuje s daty ze tří případových studií. Jednotlivá data byla získána porovnáním vstupního a výstupního vyšetření. Cílem práce je prostřednictvím případových studií zkoumat, jakými způsoby lze ovlivnit perzistenci primitivních reflexů, jenž má vliv nejen na motorické dovednosti, chování či emocionalitu, ale v pozdějším věku také na vznik specifických...
Využití Pro-aktivní léčebné metody se vzduchovými dlahami Urias v ergoterapii horní končetiny u dětí s diagnózou mozková obrna.
Bakun, Jana ; Čábelková, Alžběta (vedoucí práce) ; Krivošíková, Mária (oponent)
BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Jméno, příjmení: Jana Bulavčuková Vedoucí práce: Bc. Alžběta Čábelková Oponent práce: Název bakalářské práce: Využití Pro-aktivní léčebné metody se vzduchovými dlahami Urias v ergoterapii horní končetiny u dětí s diagnózou mozková obrna. Abstrakt bakalářské práce: Tato bakalářská práce se zabývá využitím Pro-aktivního přístupu v neurorehabiliaci u dětí s mozkovou obrnou. Práce je rozdělená na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je stručně popsána mozková obrna, konkrétně její etiologie, klasifikace jednotlivých forem a jejich klinický obraz. Dále se teoretická část zabývá přístupem Pro-aktivní léčebná metoda se vzduchovými dlahami Urias a ostatními terapeutickými pomůckami (dále jen PANat), základní charakteristikou, neurofyziologickým podkladem a modelem motorického učení. Cílem bakalářské práce je sestavit cvičební plán dle konceptu PANat na ovlivnění rozsahu pohybů na horní končetině u dětí se spastickou kvadruparétickou a triparetickou formou mozkové obrny. Dílčím stanoveným cílem je zjistit, zda má tříměsíční rehabilitace za pomoci sestaveného cvičebního plánu efekt na svalový tonus, úchopové funkce a soběstačnosti. Praktická část potvrzuje pozitivní účinek Pro-aktivní terapie se vzduchovými dlahami na rozsah pohybů na horní končetině. Je vypracovaná formou třech...
Prediktory sociální participace dětí s dětskou mozkovou obrnou v základních školách v České republice a Republice Srbsko
Zulić, Marija ; Hájková, Vanda (vedoucí práce) ; Vítková, Marie (oponent) ; Bartoňová, Miroslava (oponent)
Hlavním cílem této disertace je určit prediktory sociální participace žáků s mozkovou obrnou na základních školách v České republice a v Srbsku, což znamená vymezit faktory, které by mohly determinovat úroveň jejich sociální participace v základním vzdělávání. S ohledem na skutečnost, že participace žáků s mozkovou obrnou představuje důležitý indikátor jejich úspěšné společenské participace v adolescenci a v dospělosti, je nezbytné určit faktory, které mají vliv na jejich participaci ve školním věku. Na sociální participaci se pak v této práci pohlíží z úhlu samostatné realizace školních činností ležících mimo samotné vzdělávání, které žáci s mozkovou obrnou vykonávají ve školním prostředí každý den a které jsou vyžadovány, aby mohly plnit studijní povinnosti, jež se od nich očekávají. Pro hodnocení jejich participace ve školním prostředí byla použita první a třetí část dotazníku SFA (School Function Assessment, Hodnocení školních funkcí), který měří účast žáků v šesti bezprostředních situacích ve školním prostředí a ve 21 konkrétních školních činnostech ležících mimo vzdělávání. Za nezávislé proměnné jsme stanovili devět individuálních faktorů, které se vztahují k přímým charakteristikám žáků s mozkovou obrnou, a jeden faktor prostředí, který se váže na typ školy, již žáci navštěvují. Do výzkumu...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 31 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.