Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Hodnotící škály v ošetřovatelském procesu u dětí
BENEDIKTOVÁ, Anna
Současný stav Ošetřovatelský proces je nedílnou součástí kvalitní ošetřovatelské péče v pediatrii. Tento proces obsahuje mnoho jednotlivých složek, které dovedou společně vytvořit celek, který nejen napomáhá sestrám, ale také zpříjemňuje pacientům pobyt v nemocničních zařízeních. Jednou ze složek jsou hodnotící a měřící škály. Ty mohou být zaměřené na bolest, vědomí, nutrici či riziko pádu. Cílem práce Bylo zorientovat se v hodnotících a měřících škálách v pediatrii a zjistit jejich uplatnění v ošetřovatelském procesu na vybraných pracovištích dětských odděleních. Nejprve jsme zjišťovali, jaké hodnotící škály lze uplatnit v ošetřovatelském procesu u dětí. Poté následovaly rozhovory, ve kterých jsme se zaměřili na hodnotící škály používané na vybraných pracovištích a jak sestry nahlížejí na používání hodnotících škál. Metodika Výzkum probíhal ve dvou fázích. V první fázi jsme vyhledávali v odborné literatuře hodnotící a měřící škály v pediatrii. V druhé fázi jsme prováděli hloubkové rozhovory, které se uskutečnily se sestrami, které pracujícími na standardních odděleních nebo na JIP. Výzkumné šetření bylo zpracované formou vyhledávání informací z literatury a také za pomoci hloubkových rozhovorů se sestrami na námi vybraných odděleních. Sběr dat probíhal od ledna do června roku 2023. Všechny rozhovory byly nahrány na diktafon a následně přepsány do programu MS Word. K analýze a kódování dat byla požita metoda "tužka papír". Následně byla data rozčleněna na celky, ke kterým byly přiřazeny příslušné kódy a ty byly seskupovány do kategorií. Tyto kategorie a podkategorie byly následně zpracovány do přehledných schémat a podrobně popsány. Výsledky Z výzkumu jsme zjistili, že na hodnocení bolesti je mnoho škál, a ne všechny lze aplikovat na stejný věk. Na každou ze škál je navíc potřebné vyhledat správnou tabulku či techniku a každá je ve výsledku jinak hodnocená. Sestry znají hodnotící škály, které využívají na odděleních a vědí, k čemu slouží, ale neznají jejich přesné názvy, nýbrž spíše obecné k dané hodnotící problematice. Většina sester mluvila na obecné rovině, jako například "hodnocení bolesti", "hodnocení rizika pádu", "hodnocení vědomí". Ne všechna pracoviště využívají stejné hodnotící techniky a ani všechny stejné hodnotící oblasti. Závěr Z výsledků vyplívá, že hodnotící škály jsou nezbytnou součástí ošetřovatelské dokumentace. Bylo použito již mnoho hodnotících škál, tudíž si většina odděleních dovede vybrat jednu, která jim na danou problematiku bude vyhovovat a také to tak námi vybraná pracoviště učinila. Důležité je však zvolit tu správnou s ohledem na věk a psychomotorický vývoj dítěte. Tato bakalářská práce může být využita v teoretické i praktické části výuky v Pediatrickém ošetřovatelství. Hodnotící techniky lze využít při odborné praxi na daných pracovištích nebo můžeme nabídnout hodnotící škálu na hodnocení bolesti, kterou jsme vymysleli. Mohla by pomoci sestrám v diagnostikování a určování stupně bolesti u všech věkových kategoriích.
Nejčastější chyby v provedení plaveckého způsobu kraul u dětí ve druhých a třetích třídách z okresu Benešov a jejich náprava.
Dastychová, Martina ; Chvostek, Lukáš (vedoucí práce) ; Svobodová, Irena (oponent)
Název práce: Nejčastější chyby v provedení plaveckého způsobu kraul u dětí ve druhých a třetích třídách z okresu Benešov a jejich náprava. Cíl: Cílem této práce bude zjistit, jakých chyb se děti ve druhých a třetích třídách budou dopouštět nejvíce v technickém provedení plaveckého způsobu kraul. Metody: Výzkum určený pro tuto práci probíhal pod dohledem vedoucího práce a byla při něm použita hodnotící škála. Zjištěné výsledky byly pro přehlednost zaneseny do tabulek a grafů. Výsledky: Na základě vyhodnocení použité škály vyšly najevo nejčastěji se opakující chyby v dané pohybové kategorii. Ve správném provedení polohy chybovali žáci ve špatném položení těla tak, aby jim při plavání hladinu vody protínalo čelo. V činnosti horních končetin dominovalo chybné zanořování paže, které neprobíhalo v úrovni ramene. U dolních končetin převažovala nepravidelnost pohybu stejně jako u souhry. Bez závislosti na pohlaví byly u dýchání patrné dvě nejčastější chyby - žáci nedýchali stranou a nedokázali správně načasovat nádech. KLÍČOVÁ SLOVA: plavání, kraul, chyby při plavání, hodnotící škála, plavecká škola, nápravná cvičení, mladší školní věk
Hodnotící škály jako součást moderní ošetřovatelské péče u pacienta s poraněním mozku.
MAROVÁ, Markéta
Tato diplomová práce se věnuje hodnotícím škálám, které jsou součástí moderní ošetřovatelské péče u pacienta s poraněním mozku. Cílem naší práce bylo zjistit, jakým způsobem sestry pracují s hodnotícími škálami. Analyzovat pomocí hodnotících škál problematické oblasti pacienta v průběhu onemocnění. Zjistit, jakým způsobem pomáhají hodnotící škály pacientům a zjistit, jakým způsobem pomáhají hodnotící škály sestrám. Abychom tyto cíle naplnili, zvolili jsme následující 4 výzkumné otázky. Jakým způsobem sestry pracují s hodnotícími škálami? Jaké jsou problematické oblasti pacienta s poraněním mozku v průběhu onemocnění? Jakým způsobem pomáhají hodnotící škály pacientům? Jakým způsobem pomáhají hodnotící škály sestrám? Výzkumná část byla realizovaná formou kvalitativního přístupu, pomocí polostrukturovaného rozhovoru a kazuistiky. Výzkumný vzorek tvoří 20 probandů. Z toho 15 sester, které se při výkonu své profese setkávají s pacienty s poraněním mozku. Dále 5 pacientů s poraněním mozku. Výsledky výzkumného šetření ukázaly, že sestry při výkonu své profese využívají hodnotící škály, a to většinou po celou dobu hospitalizace pacienta. Většina se s nimi seznámí, alespoň teoreticky, již v průběhu studia. Tyto sestry by ocenily, kdyby se v průběhu studia naučily s hodnotícími škálami pracovat více prakticky. Po všech sestrách jejich nadřízení vyžadují používání hodnotících škál. Výzkumným šetřením bylo dále dokázáno, že sestry používají na svých odděleních velmi podobné spektrum hodnotících škál, až na malé výjimky. Námi oslovené sestry ve většině nepoužívají škály, které jsou určené speciálně pro pacienty s poraněním mozku a jejich povědomí o takových škálách je minimální. Shodují se však, že nejdůležitější škálou pro tyto pacienty je Glasgow Coma Scale. Toto výzkumné šetření odhalilo drobné nedostatky při práci s hodnotícími škálami. Výzkumné šetření poukázalo na mnohé problémy, se kterými se musí potýkat pacienti po poranění mozku. Výsledky dále ukázaly, že hodnotící škály mohou různými způsoby pomoci sestrám i pacientům.
Hodnotící škála techniky plaveckého způsobu prsa
Hošek, Martin ; Svobodová, Irena (vedoucí práce) ; Janošková, Hana (oponent)
Cílem bakalářské práce je sestavení hodnotící škály vhodné k posuzování techniky plaveckého způsobu prsa u studentů oborového studia tělesné výchovy. Předpokladem práce je takové upřesnění vhodné modelové techniky, která by byla odpovídající studentům oborového studia tělesné výchovy a také vytvoření vhodných kritérii pro posuzování plavecké techniky plaveckého způsobu prsa. Hodnoticí škála byla aplikována na daný výzkumný soubor studentů z katedry tělesné výchovy Pedagogické fakulty UK. Teoretická část se zabývá upřesněním modelové techniky plaveckého způsobu prsa a nejčastějšími možnými odchylkami u tohoto způsobu. V praktické části se práce zabývá vytvořením hodnoticí škály, zhotovením záznamového archu a následným zhodnocením výsledků. Ke zjištění dosažených výsledků bylo aplikováno několika metod, mezi které patří: metoda pozorování, škálování a metoda kvantitativní analýzy statistických dat, která byla využita pro vyhodnocení. Výsledky měly za cíl odhalit odchylky v oblastí dýchání, pohybu horních končetin, pohybu dolních končetin, polohy těla a celkové souhry horních a dolních končetin s dýcháním.
Hodnotící škála techniky plaveckého způsobu kraul pro děti mladšího školního věku
Hejdová, Andrea ; Svobodová, Irena (vedoucí práce) ; Dlouhý, Martin (oponent)
1 ABSTRAKT Cílem diplomové práce je sestavení hodnotící škály vhodné k posouzení techniky plaveckého způsobu kraul u dětí mladšího školního věku. Předpokladem práce je rovněž upřesnění vhodné modelové techniky, která by odpovídala uvedenému vývojovému stupni dětí a také vytvoření vhodných kritérií pro posouzení plavecké techniky kraul. Hodnotící škála je dále aplikována na vybraném souboru dětí z Plavecké školy Žabička. Teoretická část se zabývá bližší charakteristikou dětí mladšího školního věku, upřesněním modelové techniky plaveckého způsobu kraul a možnými plaveckými odchylkami u tohoto plaveckého způsobu. Na tyto poznatky navazuje postup vedoucí k sestavení hodnotící škály ano/ne, zhotovení záznamového archu a zhodnocení výsledků. Ke zjištění výsledků byla aplikována metoda pozorování, škálování a metoda kvantitativní analýzy statistických dat pro vyhodnocení. Celkové výsledky škály odhalily u zkoumaného souboru odchylky od modelové techniky v oblasti polohy těla, pohybu dolních končetin, pohybu horních končetin a souhry pohybu horních končetin s dýcháním. KLÍČOVÁ SLOVA plavání, plavecký způsob kraul, hodnotící škála, mladší školní věk
Vývoj písemného projevu u žáků od 1. do 5. ročníku základní školy
Kučerová, Olga ; Kucharská, Anna (vedoucí práce) ; Wildová, Radka (oponent) ; Viktorová, Ida (oponent)
NÁZEV Vývoj písemného projevu u žáků od 1. do 5. ročníku základní školy Autorka: Mgr. et Mgr. Olga Kučerová Katedra (ústav): Katedra psychologie PedF UK Školitelka: Doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph. D. ABSTRAKT Tato disertační práce se zabývá problematikou vývoje psaní od 1. do 5. ročníku základní školy. Cíl této studie tkví v popisu dynamiky osvojování písařských a pisatelských dovedností ve dvou písařských vzorech, které jsou vyučovány na českých základních školách. Zaměříme se na tradiční vzor vázaného písma a nevázaný vzor Comenia Script. Výzkumný vzorek zahrnuje dvě skupiny. První tvoří písaři píšící vázaným písmem. Druhá skupina je sestavena ze žáků, kteří píší nevázaným vzorem písma Comenia Script. Disertační práce je rozdělena do dvou částí - teoretické a praktické. Teoretická část je zaměřena na představení teoretických konceptů spojených s vývojem psaní. Dále se věnuje detailnímu popisu obou zkoumaných písařských vzorů - tvarovým charakteristikám, okolnostem vzniku. Zároveň představíme současné české výzkumné studie, které se zabývají osvojováním si písma. Další kapitola obsahuje přehled vázaných a nevázaných písařských vzorů, kterými se učí psát žáci ve vybraných evropských státech a v Kanadě. Úvod výzkumné části představí metodologii výzkumu, který je designován jako průřezová studie....
Hodnotící škála pro techniku plaveckého způsobu znak pro děti v mladším školním věku
Vetešníková, Barbora ; Čechovská, Irena (vedoucí práce) ; Peslová, Eva (oponent)
Název: Hodnotící škála pro techniku plaveckého způsobu znak pro děti v mladším školním věku Cíle: Cílem projektu je konstrukce hodnotící škály pro posouzení úrovně techniky plaveckého způsobu znak dětí v mladším školním věku. Jako předpoklad má práce upřesnit modelovou techniku odpovídající danému vývojovému stupni dětí a formulovat kritéria pro hodnocení reálné techniky znak. Dále vytvořenou hodnotící škálu aplikovat na souboru dětí z plavecké školy a sportovní plavecké přípravky (ve věku 6-8 let). Vyhodnocené zkušenosti z aplikace využít ke korekci hodnotící škály. Metody: V práci budou získávána data pomocí přímého a nepřímého pozorování. Pro ověření vytvořené škály bude pořízen videozáznam plavaného 25m úseku. Analyzováno bude 25 dětí z plaveckého oddílu TJ Lokomotiva Nymburk o.s. a plavecké školy Ponorka. Výsledky: Výsledkem projektu je upřesnění modelové techniky znak pro vývojový stupeň dětí ve věku 6 - 8 let a vymezení odchylek od této modelové techniky. Pro diagnostiku techniky byl vytvořen záznamový list a hodnotící škála, která byla použita pro hodnocení 25 dětí. Zkušenosti z použití hodnotící škály vedly k její korekci a upřesnění. Klíčová slova: plavání, plavecký způsob znak, hodnotící škála
Využití hodnotících škál na oddělení následné péče
JINDRLOVÁ, Lenka
Současný stav: Hodnotící škály napomáhají sestrám k objektivnímu posouzení zdravotního stavu pacienta. Pomocí hodnotících škál je možné určit oblasti pacientových potřeb a plánovat intervence vedoucí k řešení jeho problémů. Na oddělení následné péče jsou hospitalizováni pacienti po stanovení základní diagnózy a stabilizaci jejich zdravotního stavu. Na tomto oddělení je poskytována ošetřovatelská péče a rehabilitační ošetřovatelství, fyzická a mentální aktivizace, nutriční péče, rehabilitace a odborná ergoterapie (Doležalová, 2011). Cílem výzkumného šetření bylo určit rozsah využití hodnotících škál na oddělení následné péče, popsat obsah jednotlivých hodnotících škál, zjistit názor sester na přínos hodnotících škál pro praxi a vyhodnotit úplnost a komplexnost práce sester s hodnotícími škálami. Metodika a výzkumný soubor: Výzkum byl realizovaná metodou kvalitativního výzkumného šetření provedeného technikami hloubkového rozhovoru, obsahové analýzy hodnotících škál a obsahové analýzy ošetřovatelské dokumentace. Rozhovory byly vedeny s pěti sestrami pracujícími na oddělení následné péče. Obsahová analýza byla zaměřena na 5 hodnotících škál, které sestry využívají při plánování ošetřovatelské péče a 10 vybraných komplexních ošetřovatelských dokumentací. Z výsledků vyplývá, že sestry využívají hodnotící škály Bartelův test základních všedních činností k posouzení soběstačnosti pacienta při vykonávání denních činností. Přepracovaná stupnice Nortonové slouží k určení rizika vzniku dekubitu, Rizikové faktory pádu k identifikaci rizika pádu, Hodnocení nutričního stavu ke stanovení rizika malnutrice a Bolest hodnocení a monitorace. Screening je prováděn u všech pacientů přijatých na oddělení do 24 hodin po příjmu, při změně stavu pacienta a v pravidelných intervalech jednou týdně. Bolest je hodnocena denně. Názor sester je pozitivní na první screening, avšak rescreening hodnotí participantky negativně především u soběstačných pacientů. Výsledky také ukazují, že práce sester s hodnotícími škálami je neúplná a nekomplexní. Bylo zjištěno, že nejsou dodržovány formální náležitosti záznamu, především opravy chybných záznamů, označení všech bodů hodnotících škál a správně sečteny body. K rescreeningu nedochází vždy v pravidelných intervalech a plánování ošetřovatelských intervencí v návaznosti na zjištěná rizika a rescreening jsou nedostatečná. Závěr a využití pro praxi: Výsledky předkládaného kvalitativního výzkumu nemohou být zevšeobecňovány. Pro verifikaci našich závěrů by bylo vhodné realizovat kvantitativní studii, jejíž cíle by bylo na širším souboru uzavřených nebo otevřených ošetřovatelských dokumentací vyhodnotit úplnost a komplexnost vedení hodnotících škál. Vzhledem ke zjištění chybného vyhodnocování hodnotících škál proběhl na Oddělení následné péče odborný seminář, prostřednictvím kterého byly sestry seznámeny s hodnotícími škálami, jejich využitím a prací s nimi. Součástí školení byla i prezentace výsledků výzkumného šetření.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.