| |
|
International Monetary Fund: Trends in the Scope of Activity in 1989-2014
Szabo, Jakub ; Parízek, Michal (vedoucí práce) ; Kučerová, Irah (oponent)
Hlavnou úlohou tejto bakalárskej práce je vyhodnotiť možnosť ideologických zmien v MMF počas rokov 1989 až 2014. Tento cieľ je dosiahnutý preskúmavaním výročných správ publikovaných MMF, s dôrazom na najdôležitejšie nástroje využívané MMF. Témy diskutované v podmienenosti (conditionality) a dohľade (surveillance) MMF sú hlavnými indikátormi možných zmien a reforiem. Na základe existujúcej literatúry a príkladu reformy vo Svetovej Banke boli formulované štyri hypotézy. Tieto hypotézy sú venované monitorovaniu zmenám v vnímaní dôležitosti konceptov slabý štát, silný štát, dobrá správa vecí verejných a fiškálna politika. Najskôr je predstavená súčasná literatúra a definície hlavných konceptov používaných v tejto práci. Potom sú popísané dôležité nástroje MMF. Nasledovne sú opísané získané dáta. Nakoniec sú dáta vyhodnotené. S využitím metód deskriptívnej štatistiky a obsahovej analýzy táto téza dospela k záveru, že nastala významná zmena z dôrazu na slabý štát na dôraz na silný štát. Dobrá správa vecí verejných sa stala významnou témou záujmu MMF. Dôležitosť fiškálnej politiky vo výročných správach však zostala zachovaná.
|
|
Konstrukce prostorů participace: Zapojování občanů do procesu tvorby rozvojových plánů měst z pohledu jejich tvůrců
Beránková, Petra Alexandra ; Mička, Pavel (vedoucí práce) ; Veselý, Arnošt (oponent)
Práce se zabývá konstrukcí prostorů participace v rámci strategického plánování rozvoje měst. Na zapojování veřejnosti do procesu plánování je pohlíženo z pozice tvůrců plánů a autorka si klade za cíl porozumět této perspektivě. Zvolená interpretativní optika je ukotvena v konstruktivistické epistemologii. Hlavní otázky práce tedy zní: Jak reflektují tvůrci strategických plánů rozvoje zapojování veřejnosti? Autorka nejprve dokládá důležitost tohoto tématu, a to jak v kontextu širších společenských změn souvisejících s krizí legitimity zastupitelské demokracie a vytváření subpolitiky, tak v kontextu sílících požadavků na tvorbu participačních příležitostí. Participace je pojímána ve smyslu podněcovaného zapojování a vytváření prostorů participace. Autorka vychází epistemologických pozic sociálního konstruktivismu a klade si otázku: Jak je konstruována role veřejnosti v procesu strategického plánování rozvoje měst? Na základě analytické indukce jedenácti polostrukturovaných rozhovorů s tvůrci strategických plánů rozvoje měst (s úředníky, volenými zástupci a konzultanty) autorka vytváří vlastní typologii ideálně typických přístupů k vytváření participačních příležitostí. Identifikované typy vychází z rozlišení přístupů podle šíře a zacílení prostorů participace. Zapojování veřejnosti do tvorby...
|
|
Dobré vládnutí v teorii a praxi
Vošahlíková, Radka ; Ochrana, František (vedoucí práce) ; Půček, Milan Jan (oponent)
Diplomová práce nabízí ucelený pohled na koncept dobrého vládnutí a to jak v teoretické rovině, tak i z hlediska jeho implementace v České republice. Cílem práce je zjistit rozpracovanost konceptu v oblasti teorie a s tím související jednotlivé principy, jeho pojetí v České republice, základní kritické body při implementaci dobrého vládnutí a možnosti k jejich odstranění. Pro analýzu současného stavu dobrého vládnutí v České republice je využito 13 výzkumných rozhovorů, které byly provedeny s odborníky zabývajícími se oblastí veřejné správy, ale také se samotnými pracovníky veřejné správy. Pro zpracování dat byla využita tematická analýza. Výsledky analýzy ukazují, že dobré vládnutí není v současné době plošně aplikováno. Vedle problémů s lidskými zdroji, komunikací, vysokou politizací veřejné správy, resortismem či s absencí dlouhodobé vize je při implementaci dobrého vládnutí v České republice významnou překážkou současná úroveň kulturních a společenských norem.
|
| |
|
Sport jako veřejná služba: Sociální spravedlnost a efektivnost sportovních zařízení v obcích
Popelka, Jakub ; Slepičková, Irena (vedoucí práce) ; Novotný, Jiří (oponent) ; Ochrana, František (oponent)
Název:Sport jako veřejná služba: Sociální spravedlnost a efektivnost sportovních zařízení v obcích Tradičním poskytovatelem sportovních zařízení byl na území ČR spolkový sektor. V posledních letech posílil význam samospráv při zajišťování sportu. Na pozadí nových trendů ve veřejné správě či sportovní participaci tak došlo k mnohým změnám organizačního uspořádání v obcích. Disertační práce analyzuje a hodnotí současný stav poskytování sportovních zařízení v obcích jako konsekvenci těchto změn. Pro potřeby vlastní analýzy je problematika zúžena na dva teoretické koncepty - sociální spravedlnost ve sportu a efektivnost sportovních zařízení - které lze chápat jako součást výkonu (performance) sportovních zařízení. Cílem první části bylo v rámci institucionálního přístupu (Houlihan, 2005) ověřit, zda mají formy poskytování sportovních zařízení efekt na podmínky pro sociální spravedlnost. Na základě původního nástroje k měření podmínek pro sociální spravedlnost ve sportu je uskutečněno dotazníkové šetření na souboru obcí s rozšířenou působností (N = 193). Druhá část, výzkum efektivnosti sportovních zařízení, má charakter akčního výzkumu. Hlavní součástí bylo ověření možnosti implementace nástroje organizace Sport England k měření efektivnosti sportovních zařízení v českých podmínkách. V rámci...
|
| |
|
Metodika hodnocení společenské efektivnosti institucí vykonávajících veřejné politiky
Bohatá, Marie ; Putnová, A. ; Rašticová, M. ; Bédiová, M. ; Cebáková, A.
Metodika certifikovaná TAČR je založena na původním konceptu společenské efektivnosti veřejné správy, který reflektuje moderní trendy v oblasti vládnutí podporující důvěryhodnost veřejné služby a zdůrazňuje především veřejný zájem, otevřenost, participaci a integritu. Metodika má sebehodnotící charakter a je navržena pro vnitřní účely s cílem vytvářet učící se organizace. Má modulární charakter a jednotlivé moduly pokrývají oblasti strategického řízení a koordinace, operativního řízení a výkonnosti, vnější komunikace, etiky a integrity a zaměstnanecké a sociální politiky. Je využitelná pro různé organizační úrovně státní správy i samosprávy. Je uživatelsky přívětivá a uživatel získává jednak okamžitou zpětnou vazbu, jednak návod pro generování návrhů opatření ke zlepšování. Metodika je inspirativní, protože kromě vlastního hodnocení představuje zároveň i dobré praktiky.\n
|
|
Democracy assistance policies of the US and the EU: different approaches and their causes
Hornát, Jan ; Weiss, Tomáš (vedoucí práce) ; van Hüllen, Vera (oponent) ; Fawn, Rick (oponent)
Spojené státy americké a instituce Evropské Unie jsou nejvýraznějšími aktéry na poli podpory demokracie ve třetích zemích. V posledních dvou dekádách vydali tito dva aktéři na podporu zrodu a konsolidace demokratických režimů desítky miliard dolarů. Jejich zájmy se tedy mohou zdát vzájemné - oba se snaží skrz finanční spolupráci pomoci vytvořit demokratické zřízení v cílových státech, aby se tyto pak staly součástí komunity demokracií a přispívaly ke stabilitě světového ekonomického a politického systému. Avšak pokud nahlédneme na přístupy a strategie, které USA a EU používají na podporu demokracie, zjistíme, že jsou často zcela rozdílné a v některých ohledech i protichůdné. Proč se přístupy obou aktérů liší, pokud chtějí dosáhnout identického cíle? Nebo jsou po bližším zkoumání cíle těchto aktéru poněkud odlišné? Problém nastává v tom, že demokracie jako taková je rozporný koncept, a tak je nutné se dotazovat: pokud šíříme demokracii, tak jaký její typ? Pokud financujeme rozvoj té či oné instituce, jaký model demokratického zřízení tím vznikne? Práce přejímá konstruktivistický pohled na tuto problematiku a demonstruje, jak odlišné demokratické identity obou aktérů vytváří různé pohledy na proces demokratické transformace a v důsledku i rozdílné přístupy k politice podpory demokracie. První část...
|
|
Vliv absence principů good governance na rozvoj organizovaného zločinu
Bláhová, Pavlína ; Střítecký, Vít (vedoucí práce) ; Hynek, Nikola (oponent)
(abstrakt) Diplomová práce se zabývá vztahem mezi dobrým vládnutím a organizovaným zločinem. Cílem této práce je testování teorie, která udává, že míra demokracie přímo ovlivňuje míru organizovaného zločinu a následné testování hypotézy, že klíčovým faktorem pro efektivní boj s organizovaným zločinem je přítomnost principů dobrého vládnutí. Pomocí statistické analýzy je nejprve prozkoumána existence a síla vztahu mezi demokracií, dobrým vládnutím a organizovaným zločinem na širokém vzorku států. Výsledky této analýzy jsou následně ověřeny pomocí instrumentálních případových studií na režimech s nízkou mírou demokracie, nízkou mírou dobrého vládnutí a vysokou mírou organizovaného zločinu (státy Střední Asie) a na státu s nízkou mírou demokracie, vysokou mírou dobrého vládnutí a nízkou mírou organizovaného zločinu (Singapur).
|