Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 40 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Bělehrad - Dunaj - Sáva
Nováková, Michaela ; Bahna, Ján Miloslav (oponent) ; Mléčka, Jan (vedoucí práce)
Diplomová práce_ Bělehrad_ Dunaj_ Sáva Jako téma své diplomové práce jsem si vybrala město, kterým návštěvník na první pohled nikterak uchvácený není, musí se prodrat vrstvami nánosů, které stojí v cestě do proniknutí kouzla Bělehradu, které spočívá často ve všednostech. Zajímavým prvkem je jeho strategická poloha na soutoku řek Dunaje a Sávy. Práce se nejprve zabývá průzkumem v širších souvislostech. Zaměřuje se nejen na Bělehrad, ale i na celé Srbsko, jeho etnickou i náboženskou rozmanitost, balkánskou náturu obyvatel. Průzkum mapuje na jedné straně město, jeho krásy i problémy, na druhé straně má sociologický kontext, kde zkoumá hlavně problémy obyvatel bývalé Jugoslávie, jejich vzájemné soužití a konflikty. Jizvy města Práce vytyčuje ve městě pět nejproblematičtějších míst, které se přímo dotýkají říčních koryt. Z těchto problémů vybírám souvislý pás délky 10 kilometrů. Urbanismus oblasti má jako činitele vodu a město, které se odrážejí i v rastru ulic. Příčné ulice jsou přímé spojnice s městem, pokračující dnešní bulváry ústící k Dunaji. Podélné ulice a cesty svou zvlněností navazují na řeku. Na základě myšlenky původních ostrovů pak vytvářím další dva ostrovy díky nimž Dunaj dostává na straně města tři nábřeží. Získávám tak vodu ve městě, která není pouze umělou nádrží, ale je vodou ve své podstatě a dynamice. Vytvořené ostrovy jsou na základě meandrovitosti Dunaje, který kdyby břeh nebyly betonové by šířil do města a sám by jizvy smyl, vyléčil město. Nejexponovanější částí zjizvené oblasti je levý břeh Mariny Luky na níž vyúsťuje bulvár Francouzská propojující hlavní náměstí města s Dunajem. Na tuto oblast se zaměřuji konkrétněji již ve spojitosti se sociologickým průzkumem. Jizva národa Vzhledem k tomu, že byl Bělehrad hlavním městem Jugoslávie, jsem se zaměřila na mezilidskou i ekonomickou problematiku obyvatel bývalé Jugoslávie a její rozpad. Na venek jednotná Jugoslávie byla ve své době silným státem z hlediska ekonomie. Jednotlivé státy spolu spolupracovaly s díky tomu hospodářství vzkvétalo. Po rozpadu státy přestaly kooperovat a jejich ekonomika silně klesla. Mezilidská nenávist národností přerostla ve vzájemné vykořisťování menšin ať už etnických, tak i náboženských. Tato nenávist a konflikt jsou v lidech hluboko zakořenělé a bude těžké vzájemné křivdy vymazat. Jizva města + jizva národa= Mírové centrum Takto se dostáváme ke spojnici jizev národa a jizev města a ke způsobu jak se s oběma vypořádat. V tak exponované a významné části Bělehradu by měla být funkce, která má hlubší význam, přesah, význam i pro národ, celý Balkánský poloostrov. Utvářím platformu pro mírové dialogy, vzájemnou kooperaci bývalých států Jugoslávie na všech úrovních. Vytvářím tu tedy Mírovou organizaci, které naplní tato místa pochopením, spoluprácí a usmířením, vyléčí tak jizvy národa i města. Centrum se zabývá projekty ve sféře ekonomické, sociální, zdravotnické, náboženské i kulturní. Silným prvkem je i rampa- pokračující bulvár nad Dunaj, který ukazuje, že cesta k cíli může mít i překážky a cíl je v dáli, však stojí zato v ní pokračovat. Puknuté srdce_ budova Mírového centra_ Kultura_ média_ umění Tak jako se rozpadla Jugoslávie a v rámci Jugonostalgie se k sobě vrací, tak i řešená budova je rozervaným srdcem Jugoslávie, které se k sobě nemůže úplně vrátit, proto aspoň komunikuje skrz atrium, ale jinak tvoří samostatné celky.
Nábřeží Dunaje v Bratislavě
Krivdová, Nikoleta ; Adamková, Jana (oponent) ; Havliš, Karel (vedoucí práce)
Témou diplomovej práce je urbanisticko-architektonická štúdia časti nábrežia medzi Starým mostom a Mostom SNP. Územie je rozdelene na tri lokality (Námestie Ľ. Štúra, Šafárikovo námestie a Tyršovo nábrežie) a analyticky spracované s víziami ďalšieho možného rozvoja. Zvýšením atraktivity Tyršovho nábrežia sa zaoberá architektonická štúdia Kreatívneho centra.
Město dvou nábřeží
Falathová, Katarína ; Bogár, Michal (oponent) ; Mléčka, Jan (vedoucí práce)
Bratislavský fenomén rôznorodosti brehov je európskou raritou. Svojím návrhom by som chcela túto dualitu podporiť a ukázať jej potenciál. Vyzdvihla som niekoľko princípov, ktoré sú podľa mňa kameňom úrazu nie príliš fungujúcej symbiózy brehov. Bratislava ako mesto trpí veľkým množstvom neurčitých priestorov čo zabraňuje akejkoľvek kontinuite. Ľavý breh mesta je takmer celý zastavaný a istá kontinuita tam je. Pravý breh je skôr roztrúseného charakteru, plný prázdnych neupravených plôch, parkovísk a schátralých budov. Medzinárodná cyklotrasa drží pravý breh pohromade. Z kontinuálneho lužného lesa sa na území Bratislavy stáva súbor fragmentov, ktoré nič nespája. To, čo tento breh spojí, by mohla byť práve prítomnosť človeka. Pridaním funkcie, intervencí a obnovou miest by návštevnosť mohla niekoľkonásobne stúpnuť. Vznikol by priestor spoločenský, centrum by sa rozšírilo aj na opačný breh a prepojenie Petržalky s centrom by bolo reálnym cieľom. Nevyužitým priestorom pod mostami a ich bezprostrednému okoliu treba nájsť vhodnú funkciu a vytvoriť tak niekoľko zastavení popri cyklotrase. Každý priestor pod mostom má sám o sebe nejaký charakter. Dnes sú všetky tieto priestory vpodstate bez prítomnosti človeka. Pridaním funkcie, vytvorením priestoru vhodného pre človeka, by každý most mohol získať svoju identitu. Dohro¬mady tak mosty vytvoria zážitkovú trasu pravého brehu plnú možností socializácie, zábavy, vzdelania, kultúry a športu. Okrem piatich podmostných priestorov prechádza cyklotrasa viacerými ďalšími zaujímavými miestami, pri ktorých sa človek môže zastaviť. Pridaním využitia sa zvýši počet návštevníkov pravého brehu a vznikne chýbajúca kontinuita, ktorú by tak vytvoril sám človek svojou prítomnosťou.
Nábřeží Dunaje v Bratislavě
Krajčiová, Petra ; Adamková, Jana (oponent) ; Havliš, Karel (vedoucí práce)
Nábrežie Dunaja v Bratislave je urbanisticko- architektonický projekt, ktorý sa zaoberá problematikou nábrežia najbližšie k centrum mesta. Riešené územie medzi Mostom SNP a Starým mostom je rozdelené do troch území. Každé je podrobne zanalyzované a výstupom je konkrétny návrh. V Územie 1 ( Námestie Ľ. Štúra ) navrhujem osobný prístav pod korunovačným pahorkom s Máriou Teréziou. V Území 2 ( Fajnovo nábrežie ) navrhujem podzemné parkovanie so študentských parkom na streche. Územie 3 ( Tyršovo nábrežie ) dopĺňam o novú stavbu Kreatívneho centra.
Nábřeží Dunaje v Bratislavě (Pečnianský les)
Kundrát, Petr ; Šoltésová,, Elena (oponent) ; Havliš, Karel (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá hledáním rozvojové strategie a klíče k řešení území Pečnianského lesa, části Bratislavského nábřeží Dunaje. Návrh si klade za cíl oživení tohoto rozsáhlého a zapomenutého místa v centru Bratislavy. Řízenými změnami se snaží dosáhnout prostoru, který bude atraktivní pro všechny živočišné i rostlinné druhy. Šetrnou přeměnou na fungující systém užitkových, relaxačních i čistě přírodních míst tak vzniká unikátní prostor, který obyvatelům nabídne nové možnosti trávení volného času, a bude vzdělávacím prostorem k soběstačnosti, udržitelnosti a ekologii obecně.
Vybrané památky pozdně gotické sakrální architektury jižní Moravy v uměleckohistorických souvislostech
MALÍKOVÁ, Tereza
Diplomová práce s názvem Vybrané památky pozdně gotické sakrální architektury jižní Moravy v uměleckohistorických souvislostech vychází z bakalářské práce autorky. Zabývá se historií, architekturou a souvislostmi pozdně gotického poutního kostela sv. Wolfganga v Hnanicích u Znojma. Diplomová práce se snaží o zařazení stavby hnanického chrámu do kontextu dalších stylově podobných kostelních staveb jižní Moravy a Dolního Rakouska. Uvádí tři příklady možných analogií z moravského Podunají a tři příklady z Podunají rakouského. Stavby jsou popisovány a dále srovnávány. Práce se pokusí také zodpovědět otázku, kudy mohly vlivy proudit a co všechno mohlo mít vliv na vznik a rozmach sakrálního stavitelství pozdní gotiky.
Město dvou nábřeží
Falathová, Katarína ; Bogár, Michal (oponent) ; Mléčka, Jan (vedoucí práce)
Bratislavský fenomén rôznorodosti brehov je európskou raritou. Svojím návrhom by som chcela túto dualitu podporiť a ukázať jej potenciál. Vyzdvihla som niekoľko princípov, ktoré sú podľa mňa kameňom úrazu nie príliš fungujúcej symbiózy brehov. Bratislava ako mesto trpí veľkým množstvom neurčitých priestorov čo zabraňuje akejkoľvek kontinuite. Ľavý breh mesta je takmer celý zastavaný a istá kontinuita tam je. Pravý breh je skôr roztrúseného charakteru, plný prázdnych neupravených plôch, parkovísk a schátralých budov. Medzinárodná cyklotrasa drží pravý breh pohromade. Z kontinuálneho lužného lesa sa na území Bratislavy stáva súbor fragmentov, ktoré nič nespája. To, čo tento breh spojí, by mohla byť práve prítomnosť človeka. Pridaním funkcie, intervencí a obnovou miest by návštevnosť mohla niekoľkonásobne stúpnuť. Vznikol by priestor spoločenský, centrum by sa rozšírilo aj na opačný breh a prepojenie Petržalky s centrom by bolo reálnym cieľom. Nevyužitým priestorom pod mostami a ich bezprostrednému okoliu treba nájsť vhodnú funkciu a vytvoriť tak niekoľko zastavení popri cyklotrase. Každý priestor pod mostom má sám o sebe nejaký charakter. Dnes sú všetky tieto priestory vpodstate bez prítomnosti človeka. Pridaním funkcie, vytvorením priestoru vhodného pre človeka, by každý most mohol získať svoju identitu. Dohro¬mady tak mosty vytvoria zážitkovú trasu pravého brehu plnú možností socializácie, zábavy, vzdelania, kultúry a športu. Okrem piatich podmostných priestorov prechádza cyklotrasa viacerými ďalšími zaujímavými miestami, pri ktorých sa človek môže zastaviť. Pridaním využitia sa zvýši počet návštevníkov pravého brehu a vznikne chýbajúca kontinuita, ktorú by tak vytvoril sám človek svojou prítomnosťou.
The importance of the Rhine-Main-Danube Canal for Central European logistics area
Kapustová, Alena ; Sato, Alexej (vedoucí práce) ; Hinčica, Vít (oponent)
Tato bakalářská práce zpracovává využití a význam kanálu Rýn-Mohan-Dunaj jako významné vodní cesty v Evropě. Jedním z předních cílů je s použitím dostupných informací na základě hypotézy potvrdit nebo vyvrátit, zda kanál Rýn-Mohan-Dunaj splňuje požadavky, pro které byl původně vybudován. Úvod hlavního textu přibližuje vnitrozemskou vodní dopravu a hodnotí její efektivitu. Později je v práci představen konkrétní kanál Rýn-Mohan-Dunaj a analýza jeho přepravní efektivity. Na základě těchto údajů je možné dále objasnit význam kanálu RMD pro země, které jsou v jeho dostupnosti. Zaměření na jednotlivé úseky této vodní cesty dává informaci o všestranném využití vodních toků. V závěru hlavní části jsou shrnuty hlavní výhody a nevýhody spojené s využíváním kanálu Rýn-Mohan-Dunaj.
Danube: journey, memory, city and death
Satinská, Lucia ; Činátlová, Blanka (vedoucí práce) ; Bílek, Petr (oponent)
Diplomová práca Dunaj: cesta, pamäť, mesto a smrť je do istej miery osobným hľadaním dnešného zmyslu rieky Dunaja v literatúre a kultúre. Prakticky sa v nej vyskytujú texty od antiky k dnešku, nie chronologicky, ale v motivických špirálach cesty, pamäte, mesta a smrti. Geograficky sa táto práca obmedzuje hlavne na nemecko-rakúsky, slovenský a maďarský priestor. Jednotlivé kapitoly predstavujú akési záchytné bójky, ktoré potom spoločne vymedzujú charakteristiky dunajskej kultúry, akými sú hraničnosť, privlastnenie, palimpsestovosť a pôžitkárstvo. V kapitole o ceste ide predovšetkým o hľadanie identity Dunaja a postavu cestovateľa. Kapitola o pamäti analyzuje vybrané pamätné miesta a osobnosti. Tretia kapitola, venovaná dunajským metropolám (Viedni, Bratislave a Budapešti), hľadá črty ich spoločnej duše, ktoré sa realizujú skrz pojmy hranice, pôžitku a mosta. Posledná kapitola o smrti v Dunaji sa okrem obrazov smrti zaoberá aj riečnymi bytosťami - vílami a rusalkami. Celkový text tak predstavuje určitú literárno-kultúrnu antropológiu Dunaja.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 40 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.