Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 15 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.03 vteřin. 
Potřeby učitelů na ZŠ v různých životních etapách jejich profesní dráhy
Hanušová, Veronika ; Hudcová, Eliška (vedoucí práce) ; Kaplánek, Michal (oponent)
HANUŠOVÁ, Veronika. Potřeby učitelů na ZŠ v různých životních etapách jejich profesní dráhy. Praha 2023. Diplomová práce. Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakulta. Anotace Diplomová práce Potřeby učitelů na ZŠ v různých životních etapách jejich profesní dráhy se zabývá tématem lidských potřeb u učitelů na vybrané základní škole v Praze. Motivací pro diplomovou práci se stalo nejen mé působení na základní škole, kde se s učiteli setkávám již řadu let a vnímám jejich různé životní situace a změny, ale i studium předmětu hermeneutiky v rámci studia Komunitní krizové a pastorační práce - diakonika. Teoretická část práce se věnuje pojetí lidské potřeby, konkrétněji jsou zde specifikovány vyšší lidské potřeby, které vycházejí z teorie lidských potřeb Abrahama Harolda Maslowa. Je zde vymezena potřeba smyslu dle teorie Viktora Frankla a spirituální potřeby, které jsou představeny v náhledu různých autorů. Hlavním cílem diplomové práce bylo porozumět potřebám učitelů na základní škole v různých životních etapách jejich profesní dráhy a porovnat, jak se liší potřeby jednotlivých skupin učitelů nacházejících se v různých životních situacích. Proto jsou v teoretické části přiblíženy i životní etapy člověka, do kterých spadají dotazované skupiny respondentů. Dále je přiblížena profese učitele, její...
Využití metod a technik dramatické výchovy u dětí předškolního věku při řešení náročných situací
Bečková, Jana ; Hanyš Holemá, Irena (vedoucí práce) ; Poche Kargerová, Jana (oponent)
Diplomová práce je zaměřená na předškolní děti a řešení jejich náročných životních situací pomocí technik a metod dramatické výchovy (dále jen DV). Cílem této práce je zjistit, zda je efektivní využití technik a metod DV při osvojování si bezpečného a správného chování dětí předškolního věku ve vybraných náročných situacích. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se zaměřuji na vymezení pojmu DV, její proces, cíle, principy, metody a techniky, též na prostředí a podmínky. Taktéž zde shrnuji charakteristiku předškolního věku. V praktické části se zaměřuji na to, co jsou nebezpečné, krizové, a především náročné situace, ve kterých se mohou děti předškolního věku ocitnout. Uvádím, jak správně, tedy bezpečně, by mělo vypadat řešení daných situací. Z uvedených reakcí dětí při dramatizaci a z odpovědí během rozhovoru je zřejmé, co si děti pod pojmem nebezpečí a náročné situace představují. Sleduji, jak se děti pomocí DV naučí v daných situacích zachovat. Efektivitu DV při osvojování si schopností a dovedností správného a bezpečného chování potvrzuji metodou rozhovoru a pozorování. Výzkum doplňuji zapojením rodičů do problematiky pomocí dotazníků. Součástí praktické části je cíl výzkumu, výzkumná otázka, průběh výzkumu, diskuse a závěr. V diskusi a v závěru jsou hodnoceny...
Dětský hrdina v náročné životní situaci - didaktické využití
Voláková, Miroslava ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
Cílem této diplomové práce je nastínit možnosti využití dvou vybraných děl literatury pro děti a mládež v hodinách českého jazyka a literatury na druhém stupni základní školy. Jedná se o díla, v nichž se dětský hrdina dostane do náročné životní situace způsobené především šikanou, již zvládne vyřešit pouze s vypětím sil. Práce sestává z teoretické a praktické části. V teoretické části shrnuji obecné odborné poznatky o náročných životních situacích a aplikuji je při analyzování šikany ve zvolených literárních dílech. Praktickou část jsem rozdělila na dva velké celky, přičemž v každém z nich se věnuji jednomu dílu. V jednotlivých celcích vždy provádím analýzu didaktického potenciálu díla. Poté navrhuji jeho konkrétní využití ve výuce a reflektuji její průběh. Do praktické části jsem navíc zařadila doplňující kapitolu o dalších možnostech využití jednoho z vybraných děl ve výuce českého jazyka a literatury, ale i v jiných předmětech. Výstupem práce jsou dva okomentované pracovní listy a zhodnocení efektivity navržených příprav hodin na základě jejich realizace ve výuce. KLÍČOVÁ SLOVA děti, dětský hrdina, náročné životní situace, šikana, kyberšikana, didaktická analýza, příprava na vyučování, český jazyk a literatura
Homosexualita jako zdravotně-sociální problém
LEDREROVÁ, Pavla
Hlavním cílem bakalářské práce bylo zjistit, jaké jsou náročné životní situace homosexuálů a problémy, které tyto situace přinášejí. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se věnuji teoretickým východiskům pro zadané téma. Zaměřuji se na definování homosexuality jako takové, rozděluji homosexualitu v průběhu dějin, dále se zabývám jejím přijetím v různých státech, definuji pojem coming out, popisuji vlivy prostředí a výchovy na homosexualitu. Dále se zaměřuji na pojem diskriminace, definuji ho a vymezuji vzhledem k homosexualitě. V poslední kapitole teoretické části práce popisuji obtížné životní situace homosexuálů. Popisuji zde homosexualitu jako takovou a další dílčí problémy a situace, se kterými se homosexuálové setkávají. Mezi takové problémy patří například registrované partnerství, dárcovství krve nebo nemoci, které jsou s homosexualitou spojeny. Praktická část vymezuje výzkumný problém, výzkumné cíle a výzkumné otázky. Cílem výzkumné části je tedy zjistit náročné životní situace u homosexuálů a problémy, které situace přinášejí. Pokusila jsem se citlivě popsat životní zkušenosti homosexuálů, věnovala jsem se i velmi citlivým stránkám života včetně vyrovnávání se s vlastní orientací, otázky sexu i partnerských vztahů. Situace jsem hodnotila ze zdravotního i sociálního pohledu. Byl zde použit výzkumný design zakotvené teorie a metoda otevřeného kódování. Při sběru dat byla použita metoda polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumné šetření bylo vedeno s osmi informanty, kteří odpovídali na předem stanovené okruhy otázek, které se doplňovaly dle potřeby. V rámci výzkumného šetření bylo stanoveno osm okruhů, které vznikly na základě seskupení nejzásadnějších pojmů výzkumu, ty jsou podrobně specifikovány ve výsledcích výzkumu. Jako nejtěžší životní situace byly hodnoceny tyto: přiznání se informanta rodině a smíření se sám se sebou, obecně partnerské vztahy a diskutované registrované partnerství. Dle mého názoru bylo pro většinu z nich nejtěžší dokázat přiznat svou sexuální orientaci rodině a postavit se čelem svému já.
Vliv hudby na osobnostní rozvoj u lidí v mezních životních situacích
ŠMÍDOVÁ, Miloslava
Diplomová práce zkoumá vliv hudby na osobnostní rozvoj u lidí v mezních životních situacích. V teoretické části představuje hudbu v její historii, její působení na osobnostní rozvoj člověka a způsoby vyrovnávání se s náročnými životními situacemi. Dokumentuje životní příběhy lidí, kteří se ocitli v limitovaných životních situacích a řešili je pomocí hudby a hudebním sebevzděláváním. Zkoumá, a z pozice hudebního pedagoga hodnotí, jak hudba ovlivnila kvalitu jejich života při zdravotní disabilitě a sociální exkluzi. Zvolená strategie kvalitativního výzkumu za použití techniky strukturovaného rozhovoru s třemi respondenty umožnila získat relevantní odpovědi na výzkumné otázky, jak s pomocí hudby prožívali náročné životní situace, jak se s nimi vyrovnávali, a jak prožívání jejich náročných životních situací posoudil hudební pedagog. Diplomová práce potvrdila předpoklad, že hudbu jako umění i jako nástroj muzikoterapie lze využívat v přímé sociální práci s lidmi, kteří se ocitnou v náročných životních situacích, jako prostředek ke zkvalitnění jejich života.
VLIV HUDBY NA OSOBNOSTNÍ ROZVOJ U LIDÍ V MEZNÍCH ŽIVOTNÍCH SITUACÍCH
ŠMÍDOVÁ, Miloslava
Diplomová práce zkoumá vliv hudby na osobnostní rozvoj u lidí v mezních životních situacích. V teoretické části představuje hudbu v její historii, její působení na osobnostní rozvoj člověka a způsoby vyrovnávání se s náročnými životními situacemi. Dokumentuje životní příběhy lidí, kteří se ocitli v limitovaných životních situacích a řešili je pomocí hudby a hudebním sebevzděláváním. Zkoumá, a z pozice hudebního pedagoga hodnotí, jak hudba ovlivnila kvalitu jejich života při zdravotní disabilitě a sociální exkluzi. Zvolená strategie kvalitativního výzkumu za použití techniky strukturovaného rozhovoru s třemi respondenty umožnila získat relevantní odpovědi na výzkumné otázky, jak s pomocí hudby prožívali náročné životní situace, jak se s nimi vyrovnávali, a jak prožívání jejich náročných životních situací posoudil hudební pedagog. Diplomová práce potvrdila předpoklad, že hudbu jako umění i jako nástroj muzikoterapie lze využívat v přímé sociální práci s lidmi, kteří se ocitnou v náročných životních situacích, jako prostředek ke zkvalitnění jejich života.
Dětský hrdina v náročné životní situaci - didaktické využití
Voláková, Miroslava ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
Cílem této diplomové práce je nastínit možnosti využití dvou vybraných děl literatury pro děti a mládež v hodinách českého jazyka a literatury na druhém stupni základní školy. Jedná se o díla, v nichž se dětský hrdina dostane do náročné životní situace způsobené především šikanou, již zvládne vyřešit pouze s vypětím sil. Práce sestává z teoretické a praktické části. V teoretické části shrnuji obecné odborné poznatky o náročných životních situacích a aplikuji je při analyzování šikany ve zvolených literárních dílech. Praktickou část jsem rozdělila na dva velké celky, přičemž v každém z nich se věnuji jednomu dílu. V jednotlivých celcích vždy provádím analýzu didaktického potenciálu díla. Poté navrhuji jeho konkrétní využití ve výuce a reflektuji její průběh. Do praktické části jsem navíc zařadila doplňující kapitolu o dalších možnostech využití jednoho z vybraných děl ve výuce českého jazyka a literatury, ale i v jiných předmětech. Výstupem práce jsou dva okomentované pracovní listy a zhodnocení efektivity navržených příprav hodin na základě jejich realizace ve výuce. KLÍČOVÁ SLOVA děti, dětský hrdina, náročné životní situace, šikana, kyberšikana, didaktická analýza, příprava na vyučování, český jazyk a literatura
Možnosti individuálního plánování u dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí
Súkeníková, Jana ; Žáčková, Hana (vedoucí práce) ; Cimrmannová, Tereza (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na význam a efektivitu individuálního plánování u dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí v nízkoprahovém zařízení pro děti a mládež. Část práce se týká nízkoprahové zařízení, následuje celkový popis cílové skupiny, seznam intervencí, se kterými sociální pracovnice pracují. Jako důležitou součást mé práce vnímám vymezení pojmu životní situace, reflexivní životní zvládání a sociální fungování. V teoretické části je dále uvedená stěžejní kapitola o individuálním plánování, o kterou se opírám v empirické části. Empirická část obsahuje kvalitativní výzkumnou strategii, hlavní technikou byl zvolen polostrukturovaný rozhovor. Průzkum je zaměřen na to, jak klienti nízkoprahového zařízení vnímají individuální plánování. Vzhledem k výsledkům, ke kterým jsem se dopracovala, jsem si uvědomila, že v klubu umíme vhodným způsobem vysvětlit klientům, že s nimi musíme vytvořit IP do určitého časového období. Domnívám se tedy, že z výše uvedeného vyplývá, že jsem splnila cíl, který jsem si stanovila a pozitivem je i přesah do mé další praktické činnosti sociálního pracovníka NZDM. Uvědomuji si, že výsledky mé práce nejsou zobecnitelné, protože průzkum byl realizován pouze v jednom typu NZDM. Bylo by ale přínosem takovéto šetření realizovat i v jiných typech NZDM, protože získané výsledky by pak...
Náročné životní situace a jejich zvládání při výkonu profese zdravotníka na oddělení ARIP
Gruszka, Bernardeta ; Tomová, Šárka (vedoucí práce) ; Nikodemová, Hana (oponent)
Bakalářská práce Náročné životní situace a jejích zvládání při výkonu profese zdravotníka na oddělení ARIP je rozdělná na dvě hlavni kapitoly. První kapitola podává teoretický základ práce, přičemž se věnuje čtyřem hlavním částím. Prvá definuje a rozděluje náročné životné situace na frustraci, deprivaci, stres a konflikt. Další se zaměřuju na zvládání těchto situací a uvádí zásady pro obnovu vnitřní vyrovnanosti. Třetí část je věnovaná emocím, které jsou neodmyslitelně spojeny s naším prožíváním, vnímáním a vyjádřením našich prožitků. Druhá kapitola práce vysvětluje empirické metody použité v práci a následní metodologické zpracování dotazníkového šetření spolu se zpracováním výsledků.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 15 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.