Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 61 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.03 vteřin. 
Kratom jako adept na nové téma v rámci chemického vzdělávání
Vacková, Kateřina ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Kuhnová, Marta (oponent)
Bakalářská práce má za cíl rozšířit povědomí zainteresovaných aktérů o psychoaktivní látce kratom a poukázat na problematiku kratomu v dnešní společnosti. Zasazuje zmíněnou látku do historického kontextu a popisuje její jednotlivé druhy společně s chemickými obsahovými látkami, fytochemií, přípravou a použitím. Práce je zaměřena i na nastínění problematiky kratomu z hlediska jeho závislostního potenciálu, legislativy a zasazuje danou problematiku i do školního prostředí. Prostřednictvím dvou případových studií využívajících metody sběru dat ve formě polostrukturovaného rozhovoru, ankety a analýzy dat jsou popsány konkrétní situace užívání kratomu žáky ve škole, přístup učitelů společně se zvoleným řešením, a samotný postoj žáků a učitelů k řešené problematice. Celá práce pak udává základ pro možné zasazení tématu kratom do výuky chemie, například prostřednictvím chemických učebnic. Získaná data potvrdila rostoucí výskyt případů užívání kratomu žáky středních škol a existenci kratomu jako jedno z aktuálních témat mezi mladou generací. Z výsledků vyplývá většinový zájem učitelů i žáků o další vzdělávání v této oblasti a o možnou integraci tématu kratomu do vyučovacích hodin. Případové studie naznačují i viditelný dopad přístupu učitelů k řešené problematice na zkušenosti a celkový přístup žáků k...
Analýza a porovnání školních vzdělávacích programů základních škol v České republice v závislosti na výsledcích šetření České školní inspekce
Medek, Petr ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Tóthová, Martina (oponent)
V rámci této diplomové práce je zpracován výzkum zabývající se základními školami v ČR vybranými dle toho, zda byly zahrnuty v tematické zprávě České školní inspekce z roku 2023. Práce se zaměřuje na výsledky z této zprávy pro vzdělávací obor Chemie. V rámci teoretické části je zpracován postupný vývoj kurikulárních dokumentů v České republice s ohledem na aktuálně probíhající revize RVP ZV. V praktické části je zpracována analýza školních vzdělávacích programů daných škol, a to se zaměřením na rozložení počtu vyučovacích hodin ve vzdělávacím oboru Chemie v rámci vzdělávací oblasti Člověk a příroda, dále rozbor rozložení disponibilních hodin do vzdělávacích oblastí. Také je zpracována analýza množství aktivních sloves v očekávaných výstupech a to, zda mají základní školy ve svém školním vzdělávacím programu zařazeny i metody výuky. Závěrečná část mimo jiné uvádí, že nejvíce disponibilních hodin je věnováno vzdělávací oblasti Člověk a příroda (mediánem vyjádřených 6 vyučovacích hodin), že stále přetrvává výuka vzdělávacího oboru Chemie pod názvem vyučovacího předmětu chemie v osmém a devátém ročníku po dvou vyučovacích hodinách a že nejvíce vyučovacích hodin je v rámci vzdělávací oblasti Člověk a příroda věnováno zeměpisu. Zjištěný počet aktivních sloves je na mediánové hodnotě 69 při průměru 77...
Eye-tracking jako metoda pro sledování strategií žáků při práci s periodickou tabulkou prvků
Kopecký, Adam ; Šmejkal, Petr (vedoucí práce) ; Míka, Luděk (oponent)
Výukové metody se každým rokem snaží zdokonalovat a moderní technologie tomuto pokroku dopomáhají. Jednou z těchto technologie je i metoda eye-trackingu. Tato metoda dovoluje zachycovat určité postupy respondentů z pohybu jejich očí. Z postupů můžeme následně vyvozovat určité konkrétní strategie a následně na ně přizpůsobovat výukové materiály Práce se zaměřuje na zjišťování různých strategií žáků při práci s periodickou tabulkou s pomocí eye-trackingového zařízení. Práce využívá předpřipravený test, ve kterém žáci určovali konkrétní lokality specifických prvků v tabulce se zobrazenými značkami prvků a protonovými čísly a následně lokalizace jiných specifických prvků ve slepé periodické tabulce. Následně byla zkoumána strategie u žáků s vyšší sebedůvěrou a porovnána se strategií žáků s nižší sebedůvěrou. Byla porovnána i úspěšnost při hledání jednotlivých prvků v testu. Typickou strategii, která byla pozorována u většiny respondentů, spočívala v určení lokality, kde se prvek mohl s největší pravděpodobností nacházet a dále pak hledání v omezené oblasti značky, která by mohla patřit hledanému prvku. Tato skutečnost neplatila pouze v případě hledání prvku antimon, který respondenti mohli špatně určit kvůli zmatení vycházející z jeho českému názvu. Respondenti si pletli značku hledaného prvku se...
Přírodovědné vzdělávání na středních odborných školách - kurikulum chemického vzdělávání
Henková Mauleová, Lucie ; Janoušková, Svatava (vedoucí práce) ; Stratilová Urválková, Eva (oponent)
HENKOVÁ MAULEOVÁ, Lucie. Přírodovědné vzdělávání na středních odborných školách - kurikulum chemického vzdělávání. Praha, 2023. Diplomová práce. Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra učitelství a didaktiky chemie. vedoucí práce: Doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D. Abstrakt Práce se zaměřuje na analýzu současného nastavení kurikula chemického vzdělávání na vybraných oborech/oboru středních škol. Kurikulum bylo porovnáno z hlediska vzdělávacího obsahu a dalších parametrů s vybranými analogickými kurikuly jiných zemí, dále bylo provedeno šetření formou ohniskové skupiny zaměřené na kýžené cíle, obsah a formu přírodovědného vzdělávání na SOŠ. Na za základě této analýzy byl jako výstup práce vytvořen návrh kurikula chemického vzdělávání pro daný obor. Klíčová slova střední odborné školy, kurikulum, chemické vzdělávání
Výuka chemie na SŠ - experimentální část, návrhy experimentů vhodných pro výuku na SŠ
Boguschová, Veronika ; Petrželová, Simona (vedoucí práce) ; Martínek, Václav (oponent)
Experiment je nedílnou součástí výuky chemie. Využití potravin a přírodních materiálů efektivně propojuje výuku chemie s každodenním životem. Vhodnou potravinou k tomuto účelu jsou například bonbony typu lentilky. Na trhu se vyskytují lentilky od mnoha výrobců, lišící se použitými druhy barviv. Používaná barviva jsou jak přírodní, tak syntetická. Různorodé vlastnosti těchto barviv umožňují využití lentilek pro výuku různých témat předmětu chemie. Lentilky barvené přírodními barvivy je možné použít pro laboratorní cvičení zaměřená na téma pH a acidobazické indikátory. V kombinaci s provedením experimentů s extrakty z přírodnin je lze také využít k výuce kvalitativní analýzy a UV-VIS spektroskopie. V diplomové práci byla navržena dvě laboratorní cvičení na téma Analýza barviv používaných v potravinářství, která byla později ověřena na žácích SŠ. Syntetická barviva se často liší svou polaritou, čehož je možné využít v laboratorních cvičeních zaměřených na separační metody, konkrétně v této práci pro výuku chromatografie a extrakce. K těmto účelům je použita žlutá, zelená a modrá synteticky barvená lentilka. Navržené laboratorní cvičení bylo rovněž ověřeno na žácích SŠ. K laboratorním cvičením byly sepsány metodické pokyny pro učitele a vytvořeny kompletní výukové materiály včetně studijních textů,...
Využití eye-trackingu ve výzkumu v didaktice chemie
Tóthová, Martina ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Popelka, Stanislav (oponent) ; Doulík, Pavel (oponent)
Tato disertační práce je komentovaným souborem odborných textů a shrnuje přínosy autorky v oblasti výzkumu využití eye-trackingu a řešení problémových úloh v kontextu přírodovědného vzdělávání. Práce reaguje na rostoucí využití eye-trackingu ve vzdělávání a poskytuje systematický přehled současného stavu poznání. Primární výzkum se zaměřil na řešení chemických problémových úloh žáky středních škol. S využitím eye-trackingu a think-aloud byl postup řešení žáků analyzován. Výsledky ukázaly, že sledovaní žáci měli nízkou schopnost řešit tyto úlohy a často se spoléhali na strategie limitující, jako je tipování. Na základě zjištěných problémů byla navržena intervence v rámci akčního výzkumu. Pravidelné zařazování úloh, postupné učení a formativní zpětná vazba vedly ke zlepšení schopností žáků. Podobným způsobem jako u středoškoláků byla testována i schopnost řešit problémové úlohy u budoucích učitelů chemie. Do výzkumu byl kromě eye-trackingu a think-aloudu zařazen také polostrukturovaný rozhovor. Ukázalo se, že u budoucích učitelů chemie jsou při řešení značné problémy, a to zejména porozumění zadání. V disertační práci jsou shrnuty přínosy článků a navržena řešení pro zlepšení současného stavu.
Vybrané materiály pro výuku chemie v nižších ročnících na osmiletém gymnáziu
Wilhelm, Lukáš ; Šmejkal, Petr (vedoucí práce) ; Janoušková, Svatava (oponent)
Nesourodost českého školního systému, která vychází z existence tří odlišných typů gymnázií, přináší i časový nesoulad výuky některých předmětů. Dnes se totiž žáci na osmiletých gymnáziích setkávají s vyučovacím předmětem chemie poprvé o rok až dva roky dříve než žáci na základních školách. Oběma skupinám ale může být předložena stejná učebnice, která však může být pro mladší žáky nevhodná, jelikož by nereflektovala, že žáci nejsou dostatečně kognitivně vyspělí. Jakým způsobem k této disproporci přistupují osmiletá gymnázia samotná? Odlišuje se nějak přístup k výuce chemie mladších žáků v cizích zemích? Právě na tyto otázky se tato diplomová práce snaží odpovědět. Pro zjištění odpovědí byla použita analýza českých i vybraných zahraničních kurikulárních dokumentů. K nejdůležitějším výsledkům práce patří, že osmiletá gymnázia v ČR zařazují během prvního roku výuky chemie nejčastěji celkem sedm výukových celků, z nichž nejvíce abstraktních pojmů obsahuje výukový celek Částicové složení látek. V cizích zemích se ve výuce chemie u mladších žáků nejde tak do hloubky jako na našich osmiletých gymnáziích, ale do výuky jsou zařazována srovnatelná témata i v podobném pořadí. Tato práce obsahuje i zpracovaný učební materiál pro mladší žáky osmiletých gymnázií zaměřující se právě na částicové složení látek....
Obalové technologie jako téma integrované tematické výuky na základní škole a gymnáziu
Brožová, Simona ; Bílek, Martin (vedoucí práce) ; Kuhnová, Marta (oponent)
Bakalářská práce se zaměřuje na obalové materiály jako hojně probírané téma z hlediska životního prostředí. Teoretická část této práce se věnuje základním informacím o obalových hmotách různého typu, především však plastů. Součástí jsou informace o historii, výrobě, využití, recyklaci, ale i vysokém výskytu obalových materiálů v přírodě. Ve druhém úseku teoretické části se práce zaměřuje na charakteristiku Integrované tematické výuky, zkráceně ITV, na analýzu Rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání a pro gymnázia a v neposlední řadě i na analýzu Školních vzdělávacích programů vybraných škol. Součástí praktické části bakalářské práce je vytvořený výukový modul na bázi Integrované tematické výuky s názvem "Obalové materiály". Ten obsahuje souhrn informací o jednotlivých obalech a návrh aktivit, jejichž cílem je zajistit aktivizaci žáků k nabytí vědomostí, dovedností a postojů z této oblasti. Vytvořený výukový modul byl podroben hodnocení pěti učiteli s různým vzděláním, délkou pedagogické praxe a zkušenostmi s projektovými týdny. Z jejich hodnocení vyplývá, že výukový modul je vhodný pro vzdělávání studentů na základní škole i gymnáziu. Avšak i přes tuto skutečnost byly doporučené dvě významné úpravy, a to nahradit internetové odkazy článků a videí v dnešní době populárními QR kódy a...
Indikátory výsledků chemického vzdělávání v České republice
Tříska, Jan ; Čtrnáctová, Hana (vedoucí práce) ; Ganajová, Mária (oponent) ; Klečková, Marta (oponent)
Disertační práce se zabývá indikátory kvality vzdělávání. Indikátory jsou učební úlohy, které ověřují, zda žáci dosáhli zamýšlených cílů vzdělávání. Cíle vzdělávání vymezuje národní kurikulum a jsou vypsány v RVP. Ve výuce chemie by měli žáci dosahovat klíčových kompetencí a vzdělávacích výstupů z oblasti Člověk a příroda a dále z oboru chemie. Práce se zaměřuje na ověřování cílů chemického vzdělávání v rámci obecné chemie na úrovni ISCED 3 (čtyřletá gymnázia a odpovídající ročníky víceletých gymnázií). Vzhledem k tomu, že cíle chemického vzdělávání uvedené v RVP G jsou příliš obecné, byly nejprve na základě studia odborné literatury pro oblast obecné chemie vytyčeny dílčí specifické vzdělávací cíle. Dále byl navržen systém indikátorů (učebních úloh), kterými lze dosažení těchto cílů u žáků gymnázia ověřit. V práci je popsán jeden z modelů, jak s indikátory kvality vzdělávání pracovat. Systém indikátorů byl nejprve posouzen ohniskovou skupinou, která byla složena z učitelů a didaktiků chemie. Tito experti hodnotili obsahovou a konstruktovou validitu připravených indikátorů. Následně byly některé sady indikátorů zadány žákům gymnázií. U zadaných indikátorů se hodnotila úspěšnost žáků při řešení úloh. Žák, který při řešení daného indikátoru uspěl, dosáhl během svého vzdělávání specifického...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 61 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.