Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 21 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Šperk objektem - objekt šperkem
HORATLÍKOVÁ, Lenka
Autorka se v této diplomové práci zabývá tématem šperku. Teoretická část práce seznamuje čtenáře se spojením "šperk jako objekt". Dále pojednává o šperku, jeho původu a historii v obrysech. Práce se dotýká vývoje českého šperku, kde jsou uvedeni vybraní umělci, jako například Eva Eisler nebo Milan Knížák, a jejich díla. Současný šperk práce přibližuje prostřednictvím tvorby vybraných umělců, kteří využívají téma otisku. Hlavním motivem praktické části je otisk autorčiny dlaně, ze kterého tvoří množství porcelánových artefaktů ve formě šperku a objektu.
Šperk jako umělecký objekt
MAKOVCOVÁ, Monika
Tato bakalářská práce zpracovává námět z oboru šperkařství, které je nedílnou součástí dějin lidské kultury. Teoretická část práce pojednává o šperku, jeho funkcích a typech, dále mapuje vývoj šperkařství v období starověkých kultur. Praktická část dokumentuje tvorbu autorského porcelánového šperku, který byl volně inspirován organickými motivy a kulturou starověkého Egypta.
Návrh technologie pro zakázkovou výrobu reklamního předmětu
Konečný, Lukáš ; Dvořáček, Jan (oponent) ; Kalivoda, Milan (vedoucí práce)
Projekt vypracovaný v rámci bakalářského studia předkládá návrh technologie výroby reklamního předmětu tvaru žiletky z korozivzdorné oceli 316L, ve šperkařství běžně označované jako chirurgická ocel. Předpokládaná série výroby je 100 kusů. V bakalářské práci je srovnávána výroba frézováním na konzolové CNC frézce, a řezáním na laserovém řezacím stroji. Jako podklad pro výrobu je v projektu uveden výrobní výkres žiletky. Součástí projektu je ekonomické zhodnocení a závěry navržené technologie.
Šperk doby bronzové v jižních Čechách: typologicko-chronologická analýza, nálezová prostředí, sociální kontext
NOVÁ, Alena
Diplomová práce si klade za cíl podat komplexní přehled o typologickém zastoupení šperků z doby bronzové v jižních Čechách a pokusit se o zjištění jejich strukturálního zastoupení v nálezových prostředích v průběhu sledované epochy. Rešeršní část se zabývá obecnou definicí šperků. V metodologické části se práce dále zaměřuje na vymezení sledovaných deskriptorů, na jejichž základě následně přináší kritický rozbor analyzovaných souborů. V praktické části je na vybraném příkladu několika kruhových šperků ověřována hypotéza jejich možného ukládání se stopami používání. Porovnávány jsou předměty z depotů a pohřebních komponent. Na závěr je předložena syntéza získaných poznatků.
Nošení ozdoby jako performativní akt
Stündlová, Barbora ; Fišerová, Michaela (vedoucí práce) ; Ivan, Michal (oponent)
Pojem nebo fenomén performativity se v různých podobách nebo termínech vyskytuje v mnoha studiích humanitních věd, především v druhé polovině 20. století. Zasahuje do lingvistiky, filosofie myšlení, naratologie, genderových a kulturních studií a dokonce i do epistemologie a etiky. Nejprve se pojem performativity objevil ve filosofii a lingvistice spolu s teorií řečových aktů J. L. Austina, který rozlišil konstativní akty a akty performativní. První typ popisuje situaci, druhý svým pronesením situaci vytváří. J. Derrida pak upozorňoval, že realizace řečových aktů a komunikace nejsou vůbec samozřejmé a že závisí na performování, které udržuje jejich status a identitu. J. Derrida dále ukazuje, že se performativita neprojevuje pouze na literárním poli; říká například, že performativní je i zákon, v tom smyslu, že nastoluje sám sebe řečovým aktem. M. Foucault se zase zabýval rolí performativity v rámci sociálně uspořádané tělesnosti a subjektivity. Performativita jazyka a diskurzu je zásadní i v práci J. Butlerové, která mimo další navazuje na M. Foucaulta nebo J. Derridu a popisuje mechanismy ustavování genderové subjektivity a tělesnosti. Dokládá, že tělo vzniká současně skrze jazykové pojmenování, které rozvrhuje. Butlerová tedy popisuje proces rodové diferenciace jako něco s povahou performativních...
Nošení ozdoby jako performativní akt
Stündlová, Barbora ; Fišerová, Michaela (vedoucí práce) ; Ivan, Michal (oponent)
Pojem nebo fenomén performativity se v různých podobách nebo termínech vyskytuje v mnoha studiích humanitních věd, především v druhé polovině 20. století. Zasahuje do lingvistiky, filosofie myšlení, naratologie, genderových a kulturních studií a dokonce i do epistemologie a etiky. Nejprve se pojem performativity objevil ve filosofii a lingvistice spolu s teorií řečových aktů J. L. Austina, který rozlišil konstativní akty a akty performativní. První typ popisuje situaci, druhý svým pronesením situaci vytváří. J. Derrida pak upozorňoval, že realizace řečových aktů a komunikace nejsou vůbec samozřejmé a že závisí na performování, které udržuje jejich status a identitu. J. Derrida dále ukazuje, že se performativita neprojevuje pouze na literárním poli; říká například, že performativní je i zákon, v tom smyslu, že nastoluje sám sebe řečovým aktem. M. Foucault se zase zabýval rolí performativity v rámci sociálně uspořádané tělesnosti a subjektivity. Performativita jazyka a diskurzu je zásadní i v práci J. Butlerové, která mimo další navazuje na M. Foucaulta nebo J. Derridu a popisuje mechanismy ustavování genderové subjektivity a tělesnosti. Dokládá, že tělo vzniká současně skrze jazykové pojmenování, které rozvrhuje. Butlerová tedy popisuje proces rodové diferenciace jako něco s povahou performativních...
Ancient Jewellery of Central Asia and its relations to the Jewellers' art of Ancient Mediterranean.
Belaňová, Petra ; Ondřejová, Iva (vedoucí práce) ; Dufková, Marie (oponent) ; Charvát, Petr (oponent)
Oblast Střední Asie, křižovatky dávných obchodních cest známých jako Hedvábná stezka, staletí vstřebávala impulzy příchozích kulturních vlivů a vytvářela tak prostředí pro existenci originálního uměleckého projevu, který je možné pozorovat i u šperkařské tvorby. Disertační práce věnuje prostor analýze nálezových celků a nálezů jednotlivých kusů honosného šperku, ve většině případů vyrobeného ze zlata, které byly mnohdy ve značné míře inspirovány kulturou antického Středomoří. Z historicko - geografického hlediska je těžištěm práce především území starověké Baktrie a Gandháry, spadajících dnes přibližně na území jižní části bývalých sovětských republik Uzbekistánu a Tádžikistánu, území severního a východního Afganistánu a severního Pákistánu. Právě tyto oblasti byly v minulosti centry vojenských aktivit a politických útvarů, odkazujících se v mnohých aspektech ke středomořským tradicím, a přispěly tak k šíření a zachování některých prvků antického kulturního dědictví v architektuře, skulptuře, ale i drobném uměleckém řemeslu. Většina nálezů šperku pochází z poměrně turbulentního období 1. stol. n. l., kdy bylo území Střední Asie dějištěm postupného formování Kušánské říše. Hlavní část práce tvoří přehled nálezů středoasijského šperku, rozdělující šperky na několik skupin podle místa jejich nošení na...
Český secesní šperk
Dušková, Marie ; Mergl, Jan (vedoucí práce) ; Matějovičová, Petra (oponent)
Cílem této práce je zabývat se významnými osobnostmi českého secesního šperku a ohodnotit jejich tvorbu. Jedná se o tyto umělce: Emanuel Novák, František Anýž, Václav Němec, Josef Ladislav Němec, Marie Křivánková a Emanuel Karč. U těchto umělců jsem nastínila jejich život a pokusila se po umělecké stánce zhodnotit jejich práci v oblasti šperku. Ve své práci jsem nejprve nastínila dění a osobnosti v tomto oboru v Evropě, Anglii a Americe. Zmínila jsem se také o nových materiálech, technikách a motivech v období secese. V další části své práce jsem se zabývala českým prostředím a školstvím, se kterým jsou tyto osobnosti převážně úzce spjaty. V poslední části jsem se zabývala samotnými osobnostmi a jejich tvorbou. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Stylové odívání u Alfonse Muchy
Butková, Alexandra ; Wittlich, Petr (vedoucí práce) ; Rakušanová, Marie (oponent)
Cílem této práce je prozkoumat vztah Alfonse Muchy a soudobé módy a šperku a pokusit se popsat způsob odění žen v jeho reklamní grafické tvorbě a najít jeho možné zdroje inspirace. Práce je rozdělena na čtyři základní části. První se zabývá Muchovým vztahem k divadlu a pokouší se určit jeho podíl na kostýmním výtvarnictví. Druhá část se zabývá jeho reklamní grafickou tvorbou a má za cíl definovat různé způsoby odění jeho alegorických ženských postav a najít jejich zdroje inspirace. Cílem třetí části je popsat fenomén reformních snah v oblasti ženského oděvu a zjistit, jaký byl vztah Alfonse Muchy k soudobé módě. Poslední část se zabývá Muchovými návrhy na šperky. Práce vychází předně jednak z grafik Alfonse Muchy a dochovaných návrhů na šperky a divadelní kostýmy, tak z dobových literárních pramenů.
Kaptorga v raném středověku
Feit, Jan ; Otavský, Karel (vedoucí práce) ; Novák, David (oponent)
Předložená bakalářská práce na téma "Kaptorga v raném středověku" se zabývá kovovými schránkami na amulety z období raného středověku, které ženy nosily zavěšené na krku a které jsou dnes konvenčně nazývané kaptorgy. Shrnuje dostupné archeologické materiály a základní literaturu o nálezech kaptorg v českých a moravských archeologických lokalitách. Úvodní kapitoly této práce rozebírají otázky jejich původu, funkce a společenského postavení žen, které je nosili. Hlavní část práce obsahuje typologii kaptorg a jejich kompletní soupis, řazený dle archeologických lokalit. Podrobný popis jednotlivých kaptorg a jejich stylová analýza jsou doplněny bohatou obrazovou přílohou, která tvoří další důležitou část této práce. Důležité údaje jsou pak shrnuté v přehledné tabulce.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 21 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.