Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 42 záznamů.  předchozí7 - 16dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Smyslový zážitek ve výtvarné výchově
Písařová, Zuzana ; Kitzbergerová, Leonora (vedoucí práce) ; Uhl Skřivanová, Věra (oponent)
Diplomová práce se jmenuje Smyslový zážitek ve výtvarné výchově. Teoretická část zkoumá smyslové vnímání prostřednictvím poznatků z filozofie, psychologie a teorie umění. Obsahuje příklady z výtvarné tvorby vybraných umělců. Dále se zabývá obsahem RVP v souvislosti se smyslovým vnímáním a didaktikou výtvarné výchovy za účelem návrhu výtvarného projektu do výtvarné výchovy. Podstatou didaktické části je navržení výtvarného projektu na téma lidské smysly. Každý z úkolů se více zaměřuje na jeden ze smyslů: zrak, čich, sluch, hmat a chuť. Tento projekt je dále otestován v praxi na žácích druhého stupně základní školy a střední školy. Výsledky jsou analyzovány a vyhodnoceny. Návrh upraveného projektu je připraven pro využití učitelů výtvarné výchovy. Vybrané úkoly jsou podkladem pro autorské zpracování výtvarné práce. Ta reflektuje účinek úkolů a rozvíjí jejich další možnosti.
Příběh - světci a světice
Štěrbová, Terezie ; Kornatovský, Jiří (vedoucí práce) ; Uhl Skřivanová, Věra (oponent)
SHRNUTÍ / ABSTRAKT/ ZÁVĚR Během psaní této bakalářské práce jsem se pokusila popsat obsahovost a význam světců a světic v jejich obecném teoretickém a společenském chápání. Především mne zaujala společenská úloha světců a světic, jakožto patronů v rámci lidové zbožnosti a zvyklostí. S vybranými světci jsem se pokusila netradičním způsobem propojit místa v krajině, ve které jsou právě oni uctívání a jsou mocnými ochránci těchto posvěcených míst. Tato specifická místa jsem vybírala ve své rodné krajině Beskyd. Krajina této oblasti a mnou vybraná posvátná místa, mne silně inspirovaly nejen v mé výtvarné realizaci, ale také v plánování pedagogických úkolů pro děti ve věkovém rozmezí 6-10 let. Posvátná místa, mající svého patrona, ukryta i v těch nejhlubších lesích nebo označující bod, ve kterém se křižují dvě polní cesty, budou vždy důležitým prvkem pro naši společnost. Člověk věřící nebo ne, vždy bude cítit něco nepopsatelného z těchto míst. Bude si říkat, že daný patron zde drží svou ochranou ruku, nebo bude věřit v magickou sílu ukrytou v přírodě z předkřesťanských dob. Stále však tato místa v sobě ponesou příběhy a legendy svatých. A nejen ty. Skrze tato místa se budou stále vanout příběhy lidí, jako podzimní chladný vánek, který vdechuje krajině posvátnou energii. Posvátná místa, která jsou zasvěcená už...
Výtvarné a verbální vyjádření předškoláků
Mučková, Alice ; Hazuková, Helena (vedoucí práce) ; Uhl Skřivanová, Věra (oponent)
Předmětem diplomové práce je výzkumné šetření zaměřené na porovnávání výtvarného a verbálního vyjádření dětí, u kterých se projevují nápadné rozdíly v dosažené úrovni obou uvedených způsobů, a na hodnotící kritéria učitelek mateřských škol při posuzování obou vyjádření. Cílem diplomové práce je na základě výzkumných nálezů přispět k prohloubení profesionálních kompetencí učitelek mateřských škol při řešení pedagogických problémů u dětí s výrazným nesouladem mezi aktuální dosaženou úrovní výtvarného a verbálního projevu. Výzkumný problém je vyjádřen výzkumnými otázkami zaměřenými na předškoláky i na učitelky mateřských škol. V rámci výzkumného šetření je využit převážně kvalitativní výzkum, doplněn v některých částech výzkumem kvantitativním. V předvýzkumném šetření byla využita obsahová analýza textu, v rámci vlastního výzkumného šetření jsou zařazeny metody pozorování, rozhovoru, analýza dětské kresby, kazuistiky. Očekávaným výstupem diplomové práce je zpracování podkladů pro odborný text určený učitelkám mateřských škol, který by jim umožnil poučený náhled na zkoumanou problematiku. Jeho obsahem bude upozornění na možné příčiny vzniku nesouladu výtvarného a verbálního vyjádření předškoláků a návrhy konkrétních opatření, které náleží do kompetence učitelky mateřské školy.
Koláž a její vývojové peripetie s přesahy k netradičním výrazovým prostředkům a výtvarným technikám
Marxová, Lenka ; Bláha, Jaroslav (vedoucí práce) ; Uhl Skřivanová, Věra (oponent)
Tématem diplomové práce je vývoj a proměna koláže s přesahy k netradičním výrazovým prostředkům a výtvarným technikám. Teoretická část práce se zabývá proměnou koláže a jejími peripetiemi. Předkládá úvahy o tom, co vše můžeme považovat za koláž. Představuje jí nejen z hlediska technik s koláží těsně souvisejících (př. asambláž, dekoláž), ale především z hlediska jednotlivých principů, které umožňují uchopit koláž jako koncept a pozorovat jí v různých oborech. Problematika koláže, uvedená v teoretické části, je transformována do tematické řady, která je představena ve formě didaktických struktur, jež byly realizovány ve školní praxi a reflektovány vyučujícím. Výtvarná část zachycuje autorský projekt využívající jeden z představených principů koláže - spojení jednotlivých komponentů ve výsledný celek. Projekt se mimo jiné zabývá otázkou, zda je možné vystavět identitu místa pomocí vizuálních záznamů rozdílných participantů na jednotlivé stránky knihy. Klíčová slova: koláž, asambláž, dekoláž, montáž, muchláž, stratifie, kumulace, výtvarný objekt, instalace, koncept, body art, digitální koláž, net art, výtvarná výchova
Německá koncepce uměleckého vzdělávání v teorii a praxi
Kroutil, Jan ; Uhl Skřivanová, Věra (vedoucí práce) ; Daniel, Ladislav (oponent)
Diplomová práce usiluje především o uvedení německé koncepce uměleckého vzdělávání do kontextu české výtvarné výchovy a o její komparaci s některými oborovými didaktickými proudy. V první části práce jsou na základě analýzy relevantních zahraničních publikací nejprve představena klíčová teoretická východiska koncepce, dále jsou popsána její specifika, vzdělávací metody a cíle. Závěr teoretické části tvoří ukázky možného pojetí projektů uměleckého vzdělávání v německé školní praxi. V empiricko-praktické části práce, která vychází z autorových osobních zkušeností získaných během erasmového studia v Německu (Karlsruhe, Pedagogická vysoká škola, Institut umění), je představena realizace koncepce v rámci vysokoškolské přípravy studentů umění, a to zejména na úrovni umělecké a pedagogické praxe studentů. Druhá část dále obsahuje reflexi vlivu koncepce uměleckého vzdělávání na autorovu vlastní výtvarnou tvorbu. Druhá část je zakončena analýzou dvou školních projektů, realizovaných německými praktikanty, a návrhem na jejich zlepšující alteraci za pomoci metod uměleckého vzdělávání. V závěru práce jsou shrnuty a zhodnoceny výsledky teoretické, empirické i praktické části, a jsou vysloveny otázky týkající se jednak možného přínosu koncepce do diskursu české výtvarné výchovy, jednak možností realizace této...
Výtvarná tvorba jako možnost interkulturního porozumění
Stránská, Nikola ; Uhl Skřivanová, Věra (vedoucí práce) ; Daniel, Ladislav (oponent)
Diplomová práce je věnována tématu multikulturní výchovy a interkulturního vzdělávání. Cílem diplomové práce je v teoretické části charakterizovat průřezové téma multikulturní výchovy a jeho posun k interkulturnímu vzdělávání. Cílem empirické části je pomocí tematické řady výtvarných úkolů s interkulturními obsahy přispět k interkulturnímu porozumění. V reflektivních bilancích proběhlých výtvarných bloků pak pomocí výzkumné sondy metodou otevřeného kódování nalézt odpovědi na výzkumné otázky. Vlastní autorská tvorba, prezentující výsledné žákovské práce, tvoří součást každého realizovaného výtvarného úkolu.
Potenciál výtvarné tvorby pro seniory
Nosková, Klára ; Uhl Skřivanová, Věra (vedoucí práce) ; Kitzbergerová, Leonora (oponent)
Diplomová práce je věnována tématu potenciálu výtvarné tvorby pro seniory. Cílem teoretické části práce je vymezit základní teoretická východiska týkající se seniorské populace a ve stručnosti seznámit s možnostmi a specifiky vzdělávání seniorů. Práce se ve stručnosti zabývá i současným stavem edukace seniorů na poli výtvarného umění a výtvarné tvorby. Cílem empirické části je provázet téma seniorů s výtvarným uměním a prezentovat výzkumnou sondu, která přímo zkoumala výtvarnou tvorbu seniorů, jejichž osobnosti jsou pak blíže představeny díky vlastní tvorbě. V diplomové práci jsou nastíněna teoretická východiska o seniorské populaci a jejich edukaci v obecné rovině, blíže jsou pak senioři představeni díky autorské tvorbě. Ta se týká náhledu do konkrétního prostředí jednotlivých seniorů, kteří jsou účastníky výzkumné sondy. Těžiště diplomové práce leží v kvalitativním výzkumném šetření, které se týká výtvarné tvorby seniorů na základě přímé spolupráce s jednotlivými osobami. Pro vyhodnocení dat je využito metody otevřeného kódování. Jako hlavní cíl výzkumu bylo stanoveno zmapovat konkrétní osobnosti seniorů a nalézt specifika jejich výtvarného projevu. Výzkumné nálezy byly shrnuty do závěrečné zprávy. Výsledky výzkumné sondy mohou pomoci ve zlepšení přístupu a ulehčení práce se seniory v oblasti...
Od košíkářství po výtvarnou výchovu v environmentálních kontextech
Barochová, Daniela ; Uhl Skřivanová, Věra (vedoucí práce) ; Velíšek, Martin (oponent)
Diplomová práce se zabývá Košíkářstvím ve výtvarné výchově v environmentálních kontextech. V teoretické části se diplomová práce věnuje přírodě a jejím východiskům pro výtvarnou výchovu. Objasňuje pojmy environment, ekologie a současné umění v souvislosti s tradičními řemesly. Také se zabývá souvislostmi mezi řemeslem a užitým uměním. Cílem teoretické části je se hlouběji těmito pojmy a souvislosti zabývat a seznámit. Představuje tvorbu současných umělců a tvůrců ve volném umění, kteří se tématem přírody také zabývají. Na teoretická východiska navazuje vlastní výtvarná tvorba zachycující pozorování přírody a růst vrbových prutů s co nejmenším lidským zásahem. Výsledkem autorské tvorby je Deník vrby, který toto pozorování vrbových prutů v přírodě zaznamenává. Vlastní výtvarná tvorba je inspirovaná současnou volnou tvorbou v přírodě s přírodním materiálem. Didaktická část diplomové práce obsahuje výtvarné úkoly, které vycházejí z teoretické části práce. Úkoly jsou zaměřené na environmentální výchovu, prostorovou tvorbu, kontakt s přírodou a přírodní materiály. Cílem výtvarných úkolů je především v žácích vzbudit zájem o vztah k přírodě a seznámit je s technikami košíkářství, které jsou podobné technikám tkacím, se zapojením průřezového tématu Environmentální výchova. Prostředkem jsou reflektivní...
Výtvarná výchova všemi smysly
Charvát, Jan ; Uhl Skřivanová, Věra (vedoucí práce) ; Daniel, Ladislav (oponent)
Diplomová práce pojednává o využití našich smyslů ve výtvarné výchově. Teoretická část práce objasňuje pojmy "pedagogický konstruktivismus, osobnostní přístup ve výuce výtvarné výchovy, tvorba jako sebepoznávání, smyslová výchova;" otevírá otázku zážitek, jako východisko pro výtvarnou činnost pro současné žáky v době digitálních technologií. Naše smysly, které vycházejí z nás, jsou neoddělitelné a všudypřítomné, z tohoto důvodu zasahují do různých dalších složek našeho života, proto se i práce snažila postihnout smysly v širší míře našeho konání. Někdy téma v teoretické části odbíhalo od zvolené trajektorie, ale to bylo jen způsobeno silnými pocity, že je nutné se například zamyslet nad otázkou kultury člověka, nebo se alespoň částečně zmínit o ukotvení našeho vzdělávání v historii. Tato část se také zamýšlí nad psychologickou stránkou výchovy vycházející ze smyslové citlivosti. Pět zpracovaných úloh v didaktické části přináší pohled do hodin výtvarné výchovy, jejichž charakteristickými znaky je prožitek, imaginace, svobodné rozhodování a uvolněnost, která vychází ze skutečné upřímnosti a pravdivosti k sobě samému. Hlavní inspirační složkou je smyslová citlivost. V závěru didaktické části je uvedeno shrnutí všech reflektivních dialogů a bilancí, které potvrzují a zároveň i ukazují možnou cestu...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 42 záznamů.   předchozí7 - 16dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.