Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 133 záznamů.  začátekpředchozí49 - 58dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Současný dětský folklor
Jagošová, Anna ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Segi Lukavská, Jana (oponent)
Anna Jagošová, Současný dětský folklor Abstrakt Diplomová práce se zabývá současnou podobou dětského slovesného folkloru. Zaměřuje se konkrétně na dětské hry, rozpočítávadla, posměšky a okrajově říkadla a písně s ustálenou a převážně veršovanou strukturou. Cílem práce je porovnat projevy současného dětského slovesného folkloru s projevy tradičního dětského slovesného folkloru. Popsat jejich charakteristické rysy, porovnat s již navrženou kategorizací (srov. Jelínková, 1952, Tucker, 2008), případně navrhnout kategorizaci vlastní, a především analyzovat projevy dětského slovesného folkloru z hlediska českého jazyka. Pozornost bude věnována také kontextu dětských folklorních projevů v prostředí školy, ať už jako součásti výuky nebo volnočasové aktivitě. Diplomová práce si klade za cíl sledovat současný (i tradiční) dětský folklor mezioborovou optikou bohemistiky a etnologie. Vzhledem k přetrvávající mimořádné situaci související s pandemií Covid-19, která omezuje možnosti terénního výzkumu, jsou hlavním výchozím materiálem již existující sbírky dětského folkloru, zejména prameny publikované knižně (pro současný stav např. Votruba 2009 a Votruba a kol. 2010), popř. i internetové zdroje. Ty by měly být v rámci diplomové práce představeny jako nový terén pro výzkum dětského slovesného folkloru. Klíčová slova:...
Komunikační chování žáků a učitele na základní škole speciální
Hasserová, Tereza ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Šormová, Kateřina (oponent)
(česky) Cílem této diplomové práce je vypozorovat, jak probíhá komunikační chování mezi učitelem a žáky s poruchami autistického spektra a s mentálním postižením na základní škole speciální. Výzkum je založen především na analýze audio nahrávek verbální složky komunikace pedagogického týmu a žáků. Analýza je doplněna o jevy z oblasti neverbální složky komunikace pedagogického týmu a žáků, které byly zaznamenávány výzkumnicí. V teoretické části jsou zahrnuty informace o mentálním postižení, jeho etiologii a klasifikaci, dále pak o poruchách autistického spektra, jeho etiologii, klasifikaci a charakteristických problémových oblastech. Největší prostor je věnován narušení v oblasti komunikace u dětí s poruchami autistického spektra. Také popisuji pedagogickou komunikaci na základní škole speciální. Experimentální část obsahuje analýzy komunikačního chování učitelek a žáků s mentálním postižením a s poruchami autistického spektra, které bylo pozorováno v rámci pěti vyučovacích hodin řečové výchovy. Dále výzkum zahrnuje také analýzu dvou pracovních listů, které byly vypracovány žáky s poruchami autistického spektra a s mentálním postižením.
Vyjadřování času v psané češtině českých neslyšících
Richterová, Klára ; Macurová, Alena (vedoucí práce) ; Saicová Římalová, Lucie (oponent)
Práce se zabývá vyjadřováním času v psané češtině českých neslyšících. Vychází především z dosavadních zjištění Rackové (1996) a Macurové (2003), které se snaží doplnit, popř. i nově interpretovat na základě analýzy nového i staršího materiálu. Opírá se ale také i odbornou literaturu cizí. Při popisu a analýze způsobů vyjadřování času v psaných textech se soustřeďuje zvláště na možné interference z českého znakového jazyka, a to na interference související s lexikálním vyjadřováním času v českém znakovém jazyce a s konstituováním časových rámců. Tato práce se dělí v zásadě na dvě části, z nichž první je zaměřena teoreticky a zabývá se např. představami času, vyjadřováním času v mluvených a znakových jazycích. Část druhá, hlavní, je věnována analýze textů neslyšících. Zjištěné výsledky se pokouší verifikovat dodatečnou sondou, v které neslyšící respondenti překládali věty z českého znakového jazyka do psané češtiny.
Vztah neverbální a verbální komunikace v projevech lektorů češtiny jako cizího jazyka
Bayerová, Petra ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Šormová, Kateřina (oponent)
Diplomová práce se zabývá vztahem verbální a neverbální komunikace v projevech lektorů češtiny jako cizího jazyka, a to s důrazem na prostředky neverbální, především gesta a mimiku. Analýza se zaměřuje na to, jakými verbálními a neverbálními prostředky lektoři naplňují vybrané komunikační/pedagogické záměry a realizují aktivity, jako je výklad látky, procvičování, dávání pokynů studentům či poskytování zpětné vazby, a jaký je v daných komunikačních situacích mezi různými typy prostředků vztah. Základním materiálem analýzy jsou videonahrávky projevu lektorů při výuce češtiny jako cizího jazyka pro dospělé získané v průběhu praxí studentů oboru Učitelství češtiny jako cizího jazyka. Výsledky analýzy potvrdily, že lektoři ve vybraných nahrávkách užívají zejména deiktická (ukazovací), ilustrační a také symbolická gesta. Klíčová slova: čeština jako cizí jazyk, neverbální komunikace, verbální komunikace
Vztah neverbální a verbální komunikace v projevech lektorů češtiny jako cizího jazyka
Bayerová, Petra ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Šormová, Kateřina (oponent)
Diplomová práce se zabývá vztahem verbální a neverbální komunikace v projevech lektorů češtiny jako cizího jazyka, a to s důrazem na prostředky neverbální, především gesta a mimiku. Analýza se zaměřuje na to, jakými verbálními a neverbálními prostředky lektoři naplňují vybrané komunikační/pedagogické záměry a realizují aktivity, jako je výklad látky, procvičování, dávání pokynů studentům či poskytování zpětné vazby, a jaký je v daných komunikačních situacích mezi různými typy prostředků vztah. Základním materiálem analýzy jsou videonahrávky projevu lektorů při výuce češtiny jako cizího jazyka pro dospělé získané v průběhu praxí studentů oboru Učitelství češtiny jako cizího jazyka. Výsledky analýzy potvrdily, že lektoři ve vybraných nahrávkách užívají zejména deiktická (ukazovací), ilustrační a také symbolická gesta. Klíčová slova: čeština jako cizí jazyk, neverbální komunikace, verbální komunikace
Čtení, psaní a mluvený projev u dítěte s netypickým vývojem osvojování jazyka
Marešová, Marie ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Homolková, Kamila (oponent)
Práce se zaměří na charakteristiku čtení, psaného projevu a mluveného projevu u dítěte mladšího školního věku, u něhož osvojování jazyka probíhá netypickým způsobem a s obtížemi (s podezřením na vývojovou dysfázii, popř. dyslexii). Analýza se soustředí především na oblasti, s nimiž má dítě potíže, a s oporou o odbornou literaturu se pokusí vysledovat jevy, které by mohly souviset s projevy vývojové dysfázie či dyslexie. Jádrem práce bude případová studie dítěte ve věku 8-9 let. Zkoumaným materiálem budou nahrávky projevů dítěte, nahrávky jeho hlasitého čtení a ukázky jeho písemného projevu. Využito bude také pozorování dítěte při doučování.
Komunikace prarodičů s dětmi
Eisenreichová, Anna ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Šebesta, Karel (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá řečí česky hovořících prarodičů orientovanou na dítě ve věku 1-3 roky. Součástí práce je vlastní výzkum, jehož jádrem je případová studie jednoho vnoučka a jeho prarodičů, doplněná polostrukturovaným rozhovorem s prarodiči. V práci jsou shrnuty dosavadní poznatky z vybraných výzkumů v oblasti řeči orientované na dítě, na jejichž základě jsou formulovány hypotézy ověřované ve vlastním výzkumu. Vybrané výzkumy jsou převážně zaměřeny na řeč rodičů orientovanou na dítě. Cílem této práce je zanalyzovat záznamy komunikace prarodiče s vnoučetem a porovnat je s výsledky podobných výzkumů prováděných na rodičích. Přepsaná data z nahrávek jsou k dispozici v přílohách. Součástí analýzy dat je základní popis jazykových dat a gramatická, lexikální a pragmatická analýza. Největší důraz je kladen na analýzu lexikální, kde jsou zkoumána deminutiva, substantiva a substantivní označení zvířat. V gramatické analýze je zkoumán jev posunu v zájmenné a slovesné osobě, pragmatická analýza je zaměřená na otázky. Výsledky analýzy ukazují, že většina jevů se v podobné míře objevuje v řeči rodičů orientované na dítě i v řeči, kterou při komunikaci s vnoučetem užili prarodiče, jejichž komunikace byla pro účel této bakalářské práce nahrána. Největší odchylka od existujících výzkumů se objevila v...
Komunikace lektorů při doučování českého jazyka
Hilgardová, Kateřina ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Homolková, Kamila (oponent)
Cílem této práce je analýza komunikace v doučování českého jazyka (zvláště pak analýza komunikace lektorů), a to na základě pěti nahrávek doučování. Práce v teoretické části nejprve shrnuje dosavadní poznatky ohledně doučování a ohledně školní komunikace, např. se pozastavuje u verbální a neverbální komunikace učitele a studenta či sleduje typickou komunikační strukturu užívanou ve školní výuce. praktické části práce analyzuje komunikaci v doučování českého jazyka na základě nahrávek lektorů se studenty 2. stupně základní školy či obdobných ročníků víceletých gymnázií. Práce podle analyzovaného materiálu charakterizuje verbální a neverbální komunikaci jak lektorů, tak studentů doučování, blíže se pak zaměřuje na komunikační strukturu v doučování, tj. otázky lektorů, odpovědi studentů a zpětnou vazbu lektorů. Poznatky ohledně komunikace v doučování jsou pak porovnávány se školní komunikací. V závěru se práce věnuje výhodám a nevýhodám online doučování na základě analyzovaných nahrávek a rozhovorů s
Mateřský jazyk u dětí navštěvujících Českou školu bez hranic v Paříži
Jupová, Andrea ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Lehečková, Eva (oponent)
Tato diplomová práce si klade za cíl podat obraz jazykové situace s ohledem na mateřský jazyk žáků v České škole bez hranic v Paříži (dále jen ČŠBH Paříž). Skládá se ze dvou částí - teoretické a praktické. V první části definujeme pojmy, jako jsou mateřský jazyk, rodný jazyk, první jazyk a druhý (cizí) jazyk. V této diplomové práci se zabýváme se také bilingvismem a vícejazyčností, které jsou podstatné pro vymezení cílové skupiny žáků ČŠBH Paříž. Pomocí dotazníkového šetření provedeného na vzorku žáků a rodičů vymezíme specifika česko-francouzského bilingvismu u žáků ČŠBH Paříž. Ve druhé části budeme analyzovat vzdělávací materiály - učebnice, se kterými pracují učitelé v ČŠBH, a v závěru se dostaneme k předmětu našeho praktického výzkumu, kterým je nastínit konkrétní postupy výuky a navrhnout výukové materiály, jaké lze využívat v hodinách českého jazyka s ohledem na jazykovou realitu u žáků druhého stupně České školy bez hranic v Paříži. Klíčová slova: mateřský jazyk, bilingvismus, kurikulum, Česká škola bez hranic, výukové materiály, učebnice
Vývoj vypravování u dětí staršího školního věku
Čepková, Ivana ; Pacovská, Jasňa (vedoucí práce) ; Saicová Římalová, Lucie (oponent) ; Klimovič, Martin (oponent)
Disertační práce vychází z potřeby lépe poznat vývoj dovednosti vypravování dětí staršího školního věku. Cílem projektu je zkoumat vypravování v písemné podobě, ve školním (formálním) prostředí. Výsledky výzkumu mohou ukázat, jak lze efektivněji systematicky rozvíjet komunikační kompetence dětí dané věkové skupiny a také přispět k dalším výzkumům v oblasti jazykového vývoje.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 133 záznamů.   začátekpředchozí49 - 58dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.