Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 13 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Porovnání komunikace mezi studenty a učitelem v tradičním a alternativním modelu výuky
Mikulková, Martina ; Homolková, Kamila (vedoucí práce) ; Saicová Římalová, Lucie (oponent)
Práce s názvem "Porovnání komunikace mezi studenty a učitelem v tradičním a alternativním modelu výuky" se zabývá popisem a srovnáním výuky literatury, a to se zaměřením na komunikaci mezi učitelem a žáky, konkrétně v klasickém vzdělávacím modelu státního gymnázia a alternativním modelu waldorfského lycea. Na základě observace a polostrukturovaného rozhovoru jsou shrnuty poznatky týkající se výuky literatury ve dvou odlišných institucích, jejich přístupy k výuce, materiály, s nimiž pracují, testování, aplikace teoretickýchprvkůdo praxe, a především výuková komunikace mezi učitelem a žáky. V závěru jsou shrnuty výsledky získané na základě observace a rozhovoru, které nabízí vhled do vzdělávacího a komunikačního prostředí čtyřletého gymnázia i waldorfského lycea a jejich srovnání.
Vývoj jazyka a komunikace dítěte po kochleární implantaci se zaměřením na morfosyntaktickou rovinu jazyka
Baslová, Markéta ; Homolková, Kamila (vedoucí práce) ; Chládková, Kateřina (oponent)
(česky) Tato diplomová práce je případovou studií vývoje jazyka a komunikace u chlapce po kochleární implantaci. Zaměřuje se především na morfosyntaktickou rovinu jazyka. Práce je rozdělena na dvě hlavní části. V první, teoretické, je na základě literární rešerše pojednáno o sluchu, jeho významu a sluchových vadách, dále pak o vývoji řeči a jazyka, a to jak u jedinců slyšících, tak se jedinců sluchovým postižením. Druhá část práce se zaměřuje na výzkum samotný. Je pojata jako longitudinální případová studie založená na rozboru audionahrávek implantovaného chlapce. Na základě přepisů těchto nahrávek je analyzována jeho komunikace a jazykový vývoj se zaměřením zvláště na morfosyntax, ovšem s přesahem do dalších jazykových rovin. Cílem práce je postihnout jazyková specifika v projevu implantovaného dítěte a jeho případné pokroky na komunikační úrovni.
Práce s knihou jako prostředkem k rozvoji předčtenářské gramotnosti u dětí se sluchovým postižením v mateřské škole
Neubauerová, Mirka ; Homolková, Kamila (vedoucí práce) ; Hudáková, Andrea (oponent)
Tato bakalářská práce se zaměřuje na cílenou práci s knihou jako prostředkem k naplnění čtenářské pregramotnosti v mateřské škole u dětí se sluchovým postižením. V teoretické části práce jsou uvedeny definice gramotnosti, čtenářské gramotnosti a čtenářské pregramotnosti. Poté se práce zaměřuje na faktory, které v předškolním období ovlivňují čtenářskou pregramotnost. Další kapitoly se věnují propojení této problematiky se současným rámcovým vzdělávacím programem a čtenářskými strategiemi vhodnými v předškolním vzdělávání. Závěr teoretické části věnuje pozornost problematice dětí s vadou sluchu v souvislosti s čtenářskou pregramotností a stručně tématu knihy a významu pro rozvoj čtenářské pregramotnosti. Praktická část práce se věnuje výzkumu možných způsobů realizace cílené práce v mateřské škole pro děti se sluchovým postižením a jejich reakcím na tyto aktivity.
Analýza písemných vypravování žáků středních odborných škol
Kapounová, Jana ; Homolková, Kamila (vedoucí práce) ; Kuzmičová, Anežka (oponent)
Diplomová práce se věnuje analýze písemných vypravování žáků středních odborných škol. V úvodu předkládá charakteristiku komunikační a slohové výchovy na středních školách se zřetelem na současné vzdělávací programy pro střední odborné školy. Dále se zabývá vymezením vyprávěcího slohového postupu a slohového útvaru vypravování ve stylistikách češtiny a v učebnicích pro střední školy. Vzhledem k volbě zkoumaného slohového útvaru teoretická část zahrnuje vybrané poznatky z naratologie. Výzkumná část vychází ze sebraných písemných prací žáků prvních ročníků tří středních odborných škol. Cílem práce je analýza a popis toho, jakým způsobem žáci ztvárňují podání příběhu ve svých písemných vypravováních. Daný jev je sledován na základě tří základních kategorií, pomocí kterých je možné podání příběhu popsat - čas, vypravěč a formy podání řeči. V závěru práce jsou shrnuty poznatky získané při analýze žákovských prací a formulovány závěry, které jsou námětem pro školní výuku.
Práce s kritickým myšlením studentů v učebnicích českého jazyka pro střední školy
Šátavová, Tereza ; Homolková, Kamila (vedoucí práce) ; Kuzmičová, Anežka (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na způsob práce s kritickým myšlení žáků ve vybraných učebnicích českého jazyka pro střední školy (Český jazyk pro střední školy - Mluvnice, Komunikace a sloh, Cvičebnice; Český jazyk pro střední školy 1-4; Nová cvičení z českého jazyka v kostce). Cílem práce je analyzovat, do jaké míry a jakým způsobem vybrané materiály podporují rozvoj kritického myšlení u studentů středních škol (např. v množství úloh vyžadujících myšlení vyššího řádu, v množství otevřených úloh či v užití konkrétních metod programu RWCT). Hlavní metodou je analýza učebních úloh na základě Bloomovy taxonomie, otevřenosti a uzavřenosti učebních úloh a zhodnocení užitých metod kritického myšlení. Klíčová slova (česky): Kritické myšlení, Čtením a psaním ke kritickému myšlení, učebnice, myšlení vyššího řádu, Bloomova taxonomie, vzdělávání
Vývoj verbální a neverbální komunikace dítěte s Downovým syndromem
Homolková, Kamila ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Slančová, Daniela (oponent) ; Nováková Schöffelová, Miroslava (oponent)
KLÍČOVÁ SLOVA Downův syndrom, jazyk, verbální komunikace, neverbální komunikace, intelektové postižení, bilingvismus Homolková, Kamila (2021). Vývoj verbální a neverbální komunikace dítěte s Downovým syndromem [disertační práce]. Univerzita Karlova (Praha, Česká republika), Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikace. ABSTRAKT Disertační práce se zaměřuje na vývoj verbální a neverbální komunikace u dítěte s Downovým syndromem. Jejím cílem je analyzovat, jak osvojování jazyka u tohoto netypicky se vyvíjejícího dítěte probíhalo (a probíhá) a na tomto základě, včetně poznatků z odborné literatury, popsat komunikační specifika této populace. Pozorováno je osvojování jednotlivých jazykových rovin, sémantiky, porozumění, pragmatiky a neverbálních projevů. Součástí výzkumu je také analýza bilingvní (česko-německé) situace chlapce. Hlavní metodou je longitudinální pozorování raného komunikačního chování dítěte (od 24 do 48 měsíců věku) a analýza videonahrávek, využívány jsou také rodičovské deníky.
Verbální komunikace mezi vyučujícími a žáky na střední škole (Dialog při výuce českého jazyka)
Komárková, Linda ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Homolková, Kamila (oponent)
Tato práce si klade za cíl analyzovat verbální komunikaci mezi vyučujícími a studenty v hodinách českého jazyka na středních školách. Soustřeďuje se na dialog. Práce v teoretické části shrnuje relevantní dosavadní poznatky týkající se školní komunikace. Zaměřuje se na verbální komunikaci učitele a studentů a zabývá se typickou komunikační strukturou užívanou ve školní výuce. Informace z teoretické části práce jsou také konfrontovány s hlavními závěry praktické části práce. V praktické části práce je analyzována komunikace v hodinách českého jazyka, a to na základě pěti nahrávek komunikace mezi vyučujícími a studenty na středních školách. Práce analyzuje a charakterizuje verbální komunikaci jak vyučujících, tak studentů během vyučovací hodiny a věnuje se komunikační struktuře, která se v těchto vyučovacích hodinách uplatňuje, tj. otázkám vyučujících, odpovědím studentů a zpětné vazbě vyučujících. Jednotlivé analýzy vyučovacích hodin jsou na závěr porovnány.
Variace na čtení s porozuměním na úrovni B1 ve třech vybraných učebnicích češtiny pro cizince
Doležalová, Dominika ; Šormová, Kateřina (vedoucí práce) ; Homolková, Kamila (oponent)
Diplomová práce se zabývá řečovou dovedností čtení s porozuměním a porovnáním její realizace ve vybraných učebnicích češtiny jako cizího jazyka na úrovni B1. Analýza se zaměřuje na srovnání toho, jak je ke čtení s porozuměním přistupováno v jednotlivých učebních materiálech - zda jsou pro tuto řečovou dovednost vyčleněny samostatné oddíly či nikoliv, zda jsou čtecí texty obsahově i jazykově přiměřené úrovni B1, dále jestli jsou u daných čtecích textů obsaženy aktivity před, při a po čtení textu, případně jakou mají podobu a na jaký typ čtení se zaměřují. Cílem diplomové práce je rovněž zjistit, jestli ve vybraných učebnicích nepřevládá tendence k nácviku pouze jednoho z druhů čtení, anebo je zaměření na nácvik různých druhů čtení dle SERR vyvážené.
Komunikace dětí s poruchou autistického spektra (starší školní věk)
Matějková, Veronika ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Homolková, Kamila (oponent)
Bakalářská práce se zabývá komunikací dětí staršího školního věku s poruchou autistického spektra. První část práce, teoretická, se věnuje základním pojmům týkajících se poruchy autistického spektra a jejích druhů a vychází především ze studia odborné literatury. Druhá část práce, analytická, se zabývá analýzou komunikace se dvěma dětmi s poruchou autistického spektra staršího školního věku a vzájemným porovnáním jejich komunikace. Analýza vznikla na základě polostrukturovaných rozhovorů s dětmi a je zaměřena na charakteristiku projevu dětí v jednotlivých jazykových rovinách. Zákonní zástupci dětí souhlasili s nahráváním rozhovorů a anonymním zpracováním výsledku za účely bakalářské práce. Klíčová slova Porucha autistického spektra, starší školní věk, čeština, komunikace
Čtení, psaní a mluvený projev u dítěte s netypickým vývojem osvojování jazyka
Marešová, Marie ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Homolková, Kamila (oponent)
Práce se zaměří na charakteristiku čtení, psaného projevu a mluveného projevu u dítěte mladšího školního věku, u něhož osvojování jazyka probíhá netypickým způsobem a s obtížemi (s podezřením na vývojovou dysfázii, popř. dyslexii). Analýza se soustředí především na oblasti, s nimiž má dítě potíže, a s oporou o odbornou literaturu se pokusí vysledovat jevy, které by mohly souviset s projevy vývojové dysfázie či dyslexie. Jádrem práce bude případová studie dítěte ve věku 8-9 let. Zkoumaným materiálem budou nahrávky projevů dítěte, nahrávky jeho hlasitého čtení a ukázky jeho písemného projevu. Využito bude také pozorování dítěte při doučování.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 13 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
4 HOMOLKOVÁ, Kateřina
4 Homolková, Kateřina
1 Homolková, Klára
4 Homolková, Kristýna
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.