Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Za devatero horami. K teorii literatury pro děti a mládež
Segi Lukavská, Jana ; Bílek, Petr (vedoucí práce) ; Králíková, Andrea (oponent)
Tato diplomová práce kriticky představuje vybrané teoretické koncepty, které se snaží popsat charakteristiky literatury pro děti a mládež (dále: LPDM). Zaměřuje se přitom zhruba na poslední tři desetiletí zahraničního bádání o LPDM. Pozornost je nejprve věnována teoriím přistupujícím k LPDM z hlediska specifických vlastností jejích textů. Poté práce prezentuje teorie, jež LPDM popisují primárně na základě specifického kontextu, v němž díla vznikají a v němž jsou (kriticky i laicky) recipována. Nakonec se diplomová práce zabývá přístupy, které kladou důraz na specifičnost adresáta (resp. adresátů) LPDM. Přítomná práce upozorňuje na potenciální přínos jednotlivých teorií, zaměřuje se však také na jejich problematická místa. Snaží se tak nabídnout českému literárněvědnému prostředí nové nástroje pro produktivní analýzu a interpretaci LPDM.
Dětská próza Petry Soukupové
Černovská, Tereza ; Segi Lukavská, Jana (vedoucí práce) ; Vojtíšek, Ondřej (oponent)
(česky): V bakalářské práci se zabýváme analýzou uplatnění dětského aspektu v rámci intencionální dětské tvorby současné české spisovatelky Petry Soukupové. Analýzu tedy provádíme na základě následujících vybraných titulů, řazených do oblasti literatury pro děti a mládež: Bertík a čmuchadlo (2014), Kdo zabil Snížka? (2017) a Klub divných dětí (2019). Cílem první části práce je nastínění pojmů literatura pro děti a mládež (LPDM), dětský aspekt a (dětský) implicitní čtenář. V druhé části této práce se opíráme o pojmy definované v předchozí teoretické části a uplatňujeme již tyto pojmy v celkové analýze děl. Po vymezení teoretických pojmů docházíme ke zjištění, že pojem implicitní čtenář úzce souvisí s dětským aspektem a pokládáme tyto dva pojmy pro účely této práce za zaměnitelné, tudíž není potřeba se věnovat uplatnění dětského implicitního čtenáře jako samostatnému pojmu v praktické části. V závěru vyhodnocujeme výsledky interpretace a míru uplatnění dětského aspektu v rámci analyzovaných titulů.
Současný dětský folklor
Jagošová, Anna ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Segi Lukavská, Jana (oponent)
Anna Jagošová, Současný dětský folklor Abstrakt Diplomová práce se zabývá současnou podobou dětského slovesného folkloru. Zaměřuje se konkrétně na dětské hry, rozpočítávadla, posměšky a okrajově říkadla a písně s ustálenou a převážně veršovanou strukturou. Cílem práce je porovnat projevy současného dětského slovesného folkloru s projevy tradičního dětského slovesného folkloru. Popsat jejich charakteristické rysy, porovnat s již navrženou kategorizací (srov. Jelínková, 1952, Tucker, 2008), případně navrhnout kategorizaci vlastní, a především analyzovat projevy dětského slovesného folkloru z hlediska českého jazyka. Pozornost bude věnována také kontextu dětských folklorních projevů v prostředí školy, ať už jako součásti výuky nebo volnočasové aktivitě. Diplomová práce si klade za cíl sledovat současný (i tradiční) dětský folklor mezioborovou optikou bohemistiky a etnologie. Vzhledem k přetrvávající mimořádné situaci související s pandemií Covid-19, která omezuje možnosti terénního výzkumu, jsou hlavním výchozím materiálem již existující sbírky dětského folkloru, zejména prameny publikované knižně (pro současný stav např. Votruba 2009 a Votruba a kol. 2010), popř. i internetové zdroje. Ty by měly být v rámci diplomové práce představeny jako nový terén pro výzkum dětského slovesného folkloru. Klíčová slova:...
Za devatero horami. K teorii literatury pro děti a mládež
Segi Lukavská, Jana ; Bílek, Petr (vedoucí práce) ; Králíková, Andrea (oponent)
Tato diplomová práce kriticky představuje vybrané teoretické koncepty, které se snaží popsat charakteristiky literatury pro děti a mládež (dále: LPDM). Zaměřuje se přitom zhruba na poslední tři desetiletí zahraničního bádání o LPDM. Pozornost je nejprve věnována teoriím přistupujícím k LPDM z hlediska specifických vlastností jejích textů. Poté práce prezentuje teorie, jež LPDM popisují primárně na základě specifického kontextu, v němž díla vznikají a v němž jsou (kriticky i laicky) recipována. Nakonec se diplomová práce zabývá přístupy, které kladou důraz na specifičnost adresáta (resp. adresátů) LPDM. Přítomná práce upozorňuje na potenciální přínos jednotlivých teorií, zaměřuje se však také na jejich problematická místa. Snaží se tak nabídnout českému literárněvědnému prostředí nové nástroje pro produktivní analýzu a interpretaci LPDM.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.